Tämän viikkoinen myyntikäynti oli melkoinen herätys minulle itsellekin. Luulin, että ei näin voi enää edes käydä. Hae kuppi kahvia ja kerron sinulle tarinan.
Esittelin yhtä meidän hakusanamainontapakettia asiakkaalle ja meidän tapaa tehdä hakusanamainontaa. Kysyin kysymyksiä heidän hakusanamainonnastaan, mutta en saanut vastauksia ja asiakas kertoi ulkoistaneensa sen ja luotti siihen, että nykyinen palveluntarjoaja tekee hyvää työtä, olihan kyseisessä yrityksessä tuttujakin töissä.
Toinen tapaamisessa olleista miehistä esitti minulle oikein hyvän kysymyksen: ”Tämä hakusanamainonta on meille joka kuukausittainen kulu ja sinä ehdotat, että sijoitamme siihen lisää rahaa. Miksi ihmeessä meidän kannattaisi tehdä kulusta suurempi?”
Loistava kysymys! Ehdotin, että jos heillä on pääsy omaan Adwords-tiliin, voisimme auditoida sen nopeasti ja katsoa miten hyvällä tasolla sen hoitaminen on (onhan sinulla pääsy omaan adwords tiliisi?).
Heillä oli pääsy tiliin ja yhdistimme tilin nopeasti meidän asiakaskeskukseen ja ajoimme läpi tilin arvioinnin. Arvioinnin suorittavan ohjelmiston lävitse on ajettu klikkejä yli 10 miljardilla ja sen mukaan on rakennettu matemaatiinen malli siitä millaisia ominaisuuksia menestyvällä Adwords-tilillä on. Ohjelmisto arvostelee tilin asteikolla 0 – 100.
Tulos pamahti ruudulle ja huone meni hiljaiseksi, 17/100 olivat tilin pisteet. Tässä vaiheessa pöydän toinen puoli katsoi minuun kysyen, mitä tulos tarkoittaa. ”Olen kerran aikaisemmin nähnyt huonommat pisteet ja silloin asiakas itse oli hoitanut tiliä, eikä ollut tehnyt sille käytännössä vuoteen mitään. Paljonko teitä laskutetaan tästä?”. Jätetään vastaus ja palvelua tarjoava yritys kuitenkin pimentoon.
Tarkastelimme tiliä ja paljastui, että kampanjat oli perustettu noin vuosi sitten ja sen jälkeen niihin oli tehty kolme kertaa pieniä muutoksia.
Tulos on siis niin huono, että sen myyjä ei todellakaan voi sanoa olevansa hakusanamainonnan ammattilainen. Itseasiassa lukemalla meidän blogin kaikki
Adwords aiheiset kirjoitukset, pystyt varmasti parempaan.
- Ei ihme, että hakusanamainonta oli yritykselle pelkkä kulu
- Ei ihme, että myös ehdottamani palvelu oli hieman kalliimpi kuin heidän nykyinen sopimuksensa
Surullista on, että suurinta osaa Suomessa pyörivistä hakusanamainontakampanjoista pyöritetään edellä mainitulla tavalla.
Missionamme onkin nostaa Suomen hakusanamainonnan tasoa ja oikeasti auttaa yritystäsi lisäämään myyntiä digitaalisissa kanavissa.
Miten sitten tiedät minkä laatuista hakusanamainontasi on?
Auto voi tarkoittaa kaikkea, Ladasta Mersuun. Olemme huomanneet, että myös hakusanamainonta voi tarkoittaa kaikkea huippusijoituksen ja kulun väliltä. Hakusanamainonnassa laatu paljastuu usein vasta ostopäätöksen jälkeen; koska asia on monille niin vieras, saattaa olla ettei palvelun laatu paljastu vuosiin.
Hakusanamainonnasta tulee kulu ja siksi usein kuuleekin ”Google Adwords -mainonta ei toimi meidän alalla”.
En ala väittämään, että saamme jokaisen Adwords-kampanjan kannattavaksi, mutta sen voin luvata, että jäämme aina kiinni, jos se ei toimi.
Miksi sitten jäämme kiinni jos kampanjat eivät toimi:
- Läpinäkyvä raportointi
- Tulosten mittaus
Hakusanamainonta on prosessi ja se ei tuo tulosta ilman jatkuvaa tilin optimointia. Digitaalinen markkinointi on ala, joka muuttuu jatkuvasti; et voi antaa Adwords-kampanjan pyöriä kuukauttakaan ilman huomiota ja odottaa hyviä tuloksia. Meidän tileillä arvosana on 70 – 90 edellä mainitulla testillä testattuna ja me emme ole siis testiä luoneet.
Hakusanamainonta on oikein tehtynä todella tehokas tapa mainostaa, väärin tehtynä se on vain kulu.