• Google Ads

Hakusanamainonta ja opettavainen tarina

Tämän viikkoinen myyntikäynti oli melkoinen herätys minulle itsellekin. Luulin, että ei näin voi enää edes käydä. Hae kuppi kahvia ja kerron sinulle tarinan. Tarina hakusanamainonnasta Esittelin yhtä meidän hakusanamainontapakettia asiakkaalle ja meidän tapaa tehdä hakusanamainontaa. Kysyin kysymyksiä heidän hakusanamainonnastaan, mutta en saanut vastauksia ja asiakas kertoi ulkoistaneensa sen ja luotti siihen, että nykyinen palveluntarjoaja tekee hyvää […]

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

Tämän viikkoinen myyntikäynti oli melkoinen herätys minulle itsellekin. Luulin, että ei näin voi enää edes käydä. Hae kuppi kahvia ja kerron sinulle tarinan.

Tarina hakusanamainonnasta

Esittelin yhtä meidän hakusanamainontapakettia asiakkaalle ja meidän tapaa tehdä hakusanamainontaa. Kysyin kysymyksiä heidän hakusanamainonnastaan, mutta en saanut vastauksia ja asiakas kertoi ulkoistaneensa sen ja luotti siihen, että nykyinen palveluntarjoaja tekee hyvää työtä, olihan kyseisessä yrityksessä tuttujakin töissä.
Toinen tapaamisessa olleista miehistä esitti minulle oikein hyvän kysymyksen: ”Tämä hakusanamainonta on meille joka kuukausittainen kulu ja sinä ehdotat, että sijoitamme siihen lisää rahaa. Miksi ihmeessä meidän kannattaisi tehdä kulusta suurempi?”
Loistava kysymys! Ehdotin, että jos heillä on pääsy omaan Adwords-tiliin, voisimme auditoida sen nopeasti ja katsoa miten hyvällä tasolla sen hoitaminen on (onhan sinulla pääsy omaan adwords tiliisi?).
Heillä oli pääsy tiliin ja yhdistimme tilin nopeasti meidän asiakaskeskukseen ja ajoimme läpi tilin arvioinnin. Arvioinnin suorittavan ohjelmiston lävitse on ajettu klikkejä yli 10 miljardilla ja sen mukaan on rakennettu matemaatiinen malli siitä millaisia ominaisuuksia menestyvällä Adwords-tilillä on. Ohjelmisto arvostelee tilin asteikolla 0 – 100.
Tulos pamahti ruudulle ja huone meni hiljaiseksi, 17/100 olivat tilin pisteet. Tässä vaiheessa pöydän toinen puoli katsoi minuun kysyen, mitä tulos tarkoittaa. ”Olen kerran aikaisemmin nähnyt huonommat pisteet ja silloin asiakas itse oli hoitanut tiliä, eikä ollut tehnyt sille käytännössä vuoteen mitään. Paljonko teitä laskutetaan tästä?”. Jätetään vastaus ja palvelua tarjoava yritys kuitenkin pimentoon.
Tarkastelimme tiliä ja paljastui, että kampanjat oli perustettu noin vuosi sitten ja sen jälkeen niihin oli tehty kolme kertaa pieniä muutoksia.
Tulos on siis niin huono, että sen myyjä ei todellakaan voi sanoa olevansa hakusanamainonnan ammattilainen. Itseasiassa lukemalla meidän blogin kaikki Adwords aiheiset kirjoitukset, pystyt varmasti parempaan.
  • Ei ihme, että hakusanamainonta oli yritykselle pelkkä kulu
  • Ei ihme, että myös ehdottamani palvelu oli hieman kalliimpi kuin heidän nykyinen sopimuksensa

Surullista on, että suurinta osaa Suomessa pyörivistä hakusanamainontakampanjoista pyöritetään edellä mainitulla tavalla.

Missionamme onkin nostaa Suomen hakusanamainonnan tasoa ja oikeasti auttaa yritystäsi lisäämään myyntiä digitaalisissa kanavissa.

Miten sitten tiedät minkä laatuista hakusanamainontasi on?

Auto voi tarkoittaa kaikkea, Ladasta Mersuun. Olemme huomanneet, että myös hakusanamainonta voi tarkoittaa kaikkea huippusijoituksen ja kulun väliltä. Hakusanamainonnassa laatu paljastuu usein vasta ostopäätöksen jälkeen; koska asia on monille niin vieras, saattaa olla ettei palvelun laatu paljastu vuosiin.

Hakusanamainonnasta tulee kulu ja siksi usein kuuleekin ”Google Adwords -mainonta ei toimi meidän alalla”.

En ala väittämään, että saamme jokaisen Adwords-kampanjan kannattavaksi, mutta sen voin luvata, että jäämme aina kiinni, jos se ei toimi.

Miksi sitten jäämme kiinni jos kampanjat eivät toimi:

  • Läpinäkyvä raportointi
  • Tulosten mittaus

Hakusanamainonta on prosessi ja se ei tuo tulosta ilman jatkuvaa tilin optimointia. Digitaalinen markkinointi on ala, joka muuttuu jatkuvasti; et voi antaa Adwords-kampanjan pyöriä kuukauttakaan ilman huomiota ja odottaa hyviä tuloksia. Meidän tileillä arvosana on 70 – 90 edellä mainitulla testillä testattuna ja me emme ole siis testiä luoneet.

Hakusanamainonta on oikein tehtynä todella tehokas tapa mainostaa, väärin tehtynä se on vain kulu.
Jos et ole varma miten yrityksesi Adwords-mainonta sujuu ja sinulla on pääsy tilillesi, ota yhteyttä ja arvioimme tilisi ilmaiseksi.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää