Hakutulosten kärjessä olemisella on monia etuja.
- Se on tapa saada suuri määrä liikennettä sivustollesi. Lisä liikenteestä seuraa lisää kauppaa.
- Kun asiakkaasi hakevat tietoa ja löytävät sinun sisältöä pääset mukaan yhdeksi ostovaihtoehdoksi.
- Hakutulosten yläpäässä olevat yritykset nähdään myös alansa auktoriteetteinä.
Ihmisten ostokäyttäytyminen on muuttunut internetin ja hakukoneiden jälkeen suuresti. Nykyään lähes kaikki kuullessaan uudesta tuotteesta tai palvelusta, tai kohdatessaan ongelman avaavat
www.google.fi hakusivun.
Mietihän mistä itse etsit tietoa?
Pohjustan aihetta hieman käsittelemällä sitä, mikä on ihmisten ostopäätöksen teossa muuttunut.
Hakukoneet ja ostokäyttäytyminen
Sen unohtaa helposti itsekin, miten paljon maailma on viimeisen 10 vuoden aikana muuttunut.
Google on vasta 15 vuotias, mutta se on mullistanut ihmisten tavan tehdä ostoksia, se on mullistanut informaation haun.
Miksi se ostoprosessi sitten on muuttunut niin rajusti ? Googlen vuoksi, ennen et pystynyt etsimään vaivattomasti tietoa uudesta tuotteesta, pystyit kysymään asiaa tutuiltasi ja jos sait suosittelun, tämä vaikutti ostopäätökseesi varmasti suuresti. Toinen vaihtoehto oli mennä suoraan liikkeeseen ja kysyä asioita myyjältä.
Perinteisesti brändi rakennetaan televisiomainoksilla, radiomainoksilla, lehtimainoksilla ja tienvarsimainoksilla. Ajatus on tämä, kun ihminen tarpeeksi usein törmää yritykseemme, me jäämme mieleen. Kun ihmiselle sitten syntyy tarve, muistaa hän ostopäätöstään tehdessä meidän yrityksen, eli meidän brändin. Brändin rakentaminen on siis pyrkimys päästä asiakkaan pään sisään (muistiin), vielä jättäen positiivisen mielikuvan ja ajatuksen yrityksestä.
Miten brändäys liittyy siis hakukoneisiin?
Kun ihminen kiinnostuu jostain tuotteesta tai palvelusta hän menee Googleen. Mitä jos hän jokaisella aiheeseen liittyvällä haulla ja kysymyksellä löytää sinun yrityksesi, sinun brändisi?
Millaisen kuvan hakija saa yrityksestäsi, kun hakutuloksista löytyy jatkuvasti ”Kuntokeskus Hyväolo”, kirjoittaa hakija minkä tahansa mieleensä tulevan kysymyksen treenauksesta. Hakijalle jää sinusta erittäin positiivinen kuva, kun hänellä oli ongelma sinä vastasit ja ratkaisit sen.
Tätähän se brändäys on parhaimmillaan, ihminen törmäsi brändiisi usealla eri haulla, sinä autoit häntä hyvällä informaatiorikkaalla sisällöllä ja jäit mieleen. Kun hän sitten päättää viedä treenaamisensa seuraavalle tasolle ja haluaa tilata itselleen ammattilaisen suunnitteleman saliohjelman ja uuden salikortin, hän kyllä muistaa Kuntokeskus Hyväolon ja olet varmasti yksi niistä, jotka kyseisestä kaupasta kilpailevat.
Ihminen törmää nykyään päivässä 5000 markkinointi viestiin, mainontaa eli brändäystä on joka paikassa. Sitä on niin paljon, että meidän aivot eivät pysty käsittelemään sellaista määrää informaatiota. Me olemme alitajuntaisesti oppineet sulkemaan mainokset pois ajatuksistamme, me emme huomio niitä. Mietihän sivuja joilla surffaat, miten monta mainosta muistat nähneesi? Kuitenkin 98% sivustoista sisältää mainoksia.
Kun brändisi löytyy silloin, kun sinua etsitään ja autat, jäät oikeasti mieleen.
Mitä jos et löydy hakukoneista?
Kuvitellaan, että Kuntokeskus Hyväolo ei sijaitse aivan kaupungin keskustassa, koska isot tilat keskustassa ovat kalliita. Kun alueelle muuttaa uusi asukas, mistä hän etsii itselleen uuden kuntosalin? No Googlestapa tietenkin, jos Kuntokeskus Hyväolo ei sieltä löydy treenaamiseen liittyvällä sanastolla, ei se pääse mukaan edes yhdeksi vaihtoehdoksi uutena treenipaikkana.
Hakukoneoptimointia selittäessäni, olen usein käyttänyt mielikuvaa ”näin siirrät kauppasi sieltä kinttupolun varrelta, suoraan keskustaan kävelykadulle” sinne missä ihmiset ovat.
Jos et haettaessa löydy ollenkaan, et pääse mukaan edes vaihtoehdoksi ostopäätöstä tehtäessä.
Korkeat hakutulokset merkitsevät laatua.
Ihmisille hakutulokset merkitsevät myös laatua, jos brändisi ei löydy hakutuloksista, ei se ihmisten mielestä voi olla kovinkaan merkittävä. Jos en itse löydä etsimääni yritystä Googlesta alan kuvittelemaan, että sitä ei ole olemassa.
Laadusta ja hakutuloksista olen käynyt monia mielenkiintoisia keskusteluja yrittäjien kanssa. ”Miten on mahdollista, että meidän yläpuolella on haulla ”meidän tärkein palvelu” viisi aivan pilipali yritystä?”. Vastaus on yksinkertainen, Googlen mielestä ne kuuluvat sinne. Vaikka sinun yrityksesi olisi näistä paras (tietenkin!), teillä on aivan huippu tuote ja tyytyväiset asiakkaat. Ihmisillä on käsitys, että Google kyllä tietää mikä on paras ja näin ollen te ette sitä ole.
Ei Google oikesti tiedä mikä on laadukkain yritys, mutta tällainen käsitys hakijoilla on.
Yhteenvetona
Otettuna huomioon seuraavat asiat:
- Ostoprosessin muutos
- Koko ajan kasvanut mainonnan määrä
- Ihmisten tiedonhaussa tapahtunut muutos
Uskallan väittää, että yksi parhaista tavoista rakentaa oikeasti positiivisesti ihmisten mieleen jäävä brändi on hakukoneoptimointi. En väitä, että se on ainoa asia mitä brändäykseen tarvitaan, mutta on aika ottaa Hakukoneoptimointi vakavasti myös brändiäsi miettiessä.
Brändi on ihmisen mielikuva yrityksestäsi.
Maailma digitalisoituu, niin myös brändi. Löytyyhän sinun brändisi hyvin hausta?