• Hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimoinnin vuosi 2016 ja ennusteita tulevasta

Mobiiliystävällisyyden merkitys kasvoi kuluneen vuoden aikana, mutta mitä odottaa SEO:n osalta vuonna 2017?

SDM logo

Digimarkkinointi

Hakukoneoptimoinnin vuosi 2016 ja ennusteita tulevasta

Jälleen yksi vuosi on lopuillaan ja hakukoneoptimointi on mennyt huimasti eteenpäin. Vuoden aikana Google teki algoritmiinsa muutamia isoja päivityksiä, jotka aiheuttivat hakutuloksiin isompia vaihteluja kuin aikoihin. Myös muun muassa mobiilihakujen määrän kasvu ja verkkosivujen tietoturva ovat olleet tapetilla.

Käydään läpi vuoden 2016 merkittävimmät jutut hakukoneoptimoinnin kannalta ja tehdään pieni ennustus ensi vuoden SEO-trendeistä.

2016 – Mitä tapahtui?

Mobiiliystävällisyyden merkitys kasvoi

Google julkaisi vuonna 2015 niin sanotun ’mobilegeddon’ päivityksen, jonka myötä mobiililaitteilla tehdyillä hauilla suosittiin mobiiliystävällisiä sivustoja. Vuoden 2016 toukokuussa algoritmin vaikutusta nostettiin hieman ja tulevaisuudessa merkitys tulee varmasti edelleen kasvamaan. Nopeasti mobiilissa latautuvat AMP-sivut otettiin myös käyttöön ja AMP-sivuja on alkanut pikkuhiljaa näkyä myös suomenkielisillä hakukyselyillä.

 Penguin 4.0 -algoritmi

Google jatkoi taisteluaan spämmääviä sivustoja vastaan julkaisemalla reaaliaikaisen Penguin 4.0 -algoritmin. Penguin-algoritmi analysoi pääasiassa sivustolle osoittavia ulkoisia linkkejä ja langettaa sivustolle rangaistuksen, mikäli sivuston linkitys vaikuttaa epäluonnolliselta.

Ennen rangaistuksesta toipuminen vaati uudelleenarviointipyynnön lähettämisen Googlelle, jonka jälkeen joutui odottamaan algoritmin uudelleenajoa. Nyt poistuneet haitalliset linkit huomataan lähestulkoon reaaliajassa, samalla kun Googlen hakubotit käy sivuja läpi ja indeksoi niitä.

Googlen Gary Illyesin mukaan uusin Penguin-algoritmi ei myöskään enää varsinaisesti edes rankaise sivustoa, vaan epäluonnolliset linkit jätetään yksinkertaisesti huomioimatta. Toki Google edelleen voi rangaista sivustoja, jotka selkeästi yrittävät black-hat-menetelmillä nousta haussa, joten en suosittele spämmilinkkien hankkimista edelleenkään

Mahdollisten haitallisten linkkien ei pitäisi myöskään enää vaikuttaa koko sivuston laajuudella, vaan Google analysoi nyt yksittäisiä sivuja.

Possum-algoritmi

Epävirallisesti Possum-nimen saaneen paikallisiin hakutuloksiin ja karttatuloksiin voimakkaasti vaikuttaneen algoritmipäivityksen tarkoituksena oli monipuolistaa hakutuloksia ja tietysti myös vähentää spämmin määrää hakutulosten joukossa. Nyt paikallisiin hakutuloksiin tulee mukaan yrityksiä laajemmalta maantieteelliseltä alueelta, kuin aikaisemmin. Toisaalta algoritmi voi myös filtteröidä hakutuloksista yrityksiä, jotka toimivat samassa osoitteessa.

paikallinen hakutulospaikallinen-haku-2

Esimerkiksi aikaisemmin, jos minulla olisi ollut laskutusfirma Jyväskylässä, mutta postitusosoitteeni olisi ollut Jyväskylän rajojen ulkopuolella, olisi ollut hankala päästä korkealle hakutuloksissa vaikkapa ”laskutus Jyväskylä” -tyylisillä hakukyselyillä. Nyt paikallisiin hakuihin voivat päästä mukaan yritykset, joiden fyysinen sijainti ei välttämättä ole haetussa kaupungissa.

Myös haun tekijän fyysinen sijainti vaikuttaa päivityksen myötä enemmän hakutuloksiin, eli saat eri tuloksia riippuen siitä, Googletatko Helsingistä vai Jyväskylästä käsin.

Rich cardien ja snippettien lisääntyminen hakutulossivulla

Jo hyvän aikaa Google on pyrkinyt rikastuttamaan hakutuloksiaan esittämällä paljon erilaisia snippettejä tavanomaisten sinisten linkkien joukossa hakutulossivulla. Hae esimerkiksi suosikkiyhtyettäsi Googlesta ja voit huomata, että hakutulossivulla näytetään paljon muutakin kuin normaalit linkit eri verkkosivustoille.

rich-cards

Toinen hyvä esimerkki on ruokareseptit, joiden yhteydessä monesti on kuvia annoksista, merkintä valmistusajasta, maininta kaloreista jne.

Rich snippets

Osittain myös Googlen oma tekoäly pyrkii tuomaan suoria vastauksia hakutulossivulle. Tällöin ihmisen voi löytää vastauksensa suoraan siirtymättä eteenpäin millekään sivustolle. Esim. hakusanalla ”hakukoneoptimointi” Google näyttää AdWords-mainosten jälkeen otteen Wikipedian tekstistä:

suora-vastaus

Näitä snippettejä Google luultavasti tuo jatkossa vielä enemmän hakutulossivulle, joten jäsenneltyjen tietojen käyttäminen sivustolla kannattaa huomioida. Näin voit auttaa Googlea ymmärtämään verkkosivustosi sisältöä paremmin ja mahdollistat snippettien näytön oman sivusi kohdalla.

Mitä on mahdollisesti tulossa?

Google suuntaa kohti mobile-first -mallia

Mobiililaitteita käytetään yhä enemmän ja enemmän netin selailuun, joten on selvää, että myös Googlella fokus aletaan siirtää hiljalleen selvemmin mobiilikäyttäjien miellyttämiseen.

Google ilmoitti marraskuussa alkavansa käyttää sivustojen mobiiliversioita ensisijaisena lähteenään sivuja indeksoidessaan ja hakutulosten sijoituksia laskiessaan riippumatta siitä, käytätkö Googlettaessasi pöytäkonetta vai mobiililaitetta.

Google testaa uutta indeksointitapaansa ja ilmeisesti muutos otetaan käyttöön joskus vuoden 2017 alkupuoliskolla. Mitä tämä sitten käytännössä tarkoittaa?

  • Jos sivustosi on responsiivinen, eli sisältö skaalautuu sivun selailuun käytetyn laitteen näytön koon mukaan, ei sinun Googlen ohjeiden perusteella tarvitse tehdä mitään.
  • Jos sivustostasi on olemassa ainoastaan pöytäkoneelle tarkoitettu versio, osaa Google indeksoida sivuston aivan kuten ennenkin.
  • Jos taas sivustosta on omat versionsa pöytäkoneelle ja mobiililaitteille, täytyy varmistua, että mobiiliversiosta löytyy kaikki tarpeellinen sisältö.

Jos sivustosi ei ole vielä responsiivinen, kannattaa nyt viimeistään vakavasti alkaa harkita uutta sivustoa. Google nimittäin mitä luultavimmin ottaa myös huomioon käyttäjien viihtyvyyden sivustolla hakutuloksia päättäessään ja pöytäkoneelle tarkoitetut sivustot harvoin ovat kovin käyttäjäystävällisiä esimerkiksi älypuhelimella.

 Äänihaut yleistyvät

Googlen mukaan vuoden 2016 puolivälissä noin 20% mobiililaitteilla tehdyistä hauista oli äänihakuja ja tämä osuus tulee varmasti tulevaisuudessa kasvamaan. Tämä on hyvä syy kirjoittaa pitkiä laadukkaita sisältöjä sivuille. Äänihakujen myötä alkavat varmasti myös uniikit pitkän hännän hakukyselyt yleistyä, jolloin sivustolla täytyy olla runsaasti sisältöä, jotta se voi löytyä tällaisilla tarkoilla hakukyselyillä.

Salauksen tärkeys kasvaa?

Google on jo pitkään rummuttanut turvallisen internetin puolesta ja kannustanut sivustoja siirtymään salatun https-protokollan taakse muunmuassa käyttämällä https:ää positiivisena signaalina hakutulosten sijoituksissa.

Viimeisimpänä uudistuksena tähän liittyen Google ilmoitti, että tammikuussa 2017 Googlen web-selain Chrome alkaa leimata salaamattomat sivustot turvattomiksi.

Hakutuloksiin tämän ei ole ilmoitettu vaikuttavan ja muutos tapahtuu vaiheittain. Aluksi ”not secure” -teksti ilmoitetaan sivustoilla, jotka ei ole salattuja ja joilla kerätään salasana- tai luottokorttitietoja.

Googlen visio on joka tapauksessa se, että tulevaisuudessa kaikki sivustot ovat salattuja ja jokainen salaamaton sivusto leimataan turvattomaksi.

chrome-not-secure

Kuvien lähde: security.googleblog.com/2016/09/moving-towards-more-secure-web.html

Jos siis olet päivittämässä sivustoasi, kannattaa huomioida myös tämä asia. Chrome on kuitenkin maailman käytetyin selain. Kukapa haluaisi nähdä oman sivustonsa osoitteen vieressä punaisen ”not secure” -ilmoituksen. Jälleen kerran kannattaa muistaa käyttäjäystävällisyys osana hakukoneoptimointia.

Rankbrain-tekoälyn kehittyminen

Googlen kehittämä Rankbrain -algoritmi näyttäisi (yllätys yllätys) tulevan koko ajan fiksummaksi. Nyt Google osaa älykkäämmin tulkita sivuston aiheen, eikä pienillä kikkailuilla ja tarkan hakusanan käytöllä enää ole niin suuria vaikutuksia hakutuloksissa nousemiseen kuin aikaisemmin.

Ennen saattoi riittää, että vaihtoi sivun title-tagiksi tarkasti sen hakusanan, jolla halusi pompata Googlessa ylös ja kirjoittaa sivulle hieman sisältöä. Nyt monilla hakukyselyillä vaaditaan kuitenkin laadukkaampaa sisältöä ja tietysti ulkoisia linkkejä, jotta voidaan nousta haussa korkealle.

Toki edelleen on suositeltavaa huolehtia myös hyvästä sisällön optimoinnista ja käyttää sivulla niitä sanoja, joilla sivun halutaan Googlesta löytyvän. Fokus kannattaa sisältöä tuottaessa kuitenkin entistä enemmän pitää sivua lukevassa ihmisessä, eikä siinä, että yritetään ’huijata’ hakukonetta pitämään sivua hyvänä vastauksena kyselyyn. Vaikka saisitkin surkealla sivulla hyvin näkyvyyttä, täytyy sinun kuitenkin saada ihminen jäämään sivulle ja tekemään siellä haluamiasi asioita.

Miten varmistan sivuni löytymisen Googlesta tulevaisuudessa?

Seuraa Googlen antamia ohjeita. Pidä sivustosi teknisesti kunnossa ja nykyaikaisena, luo sivustollesi laadukasta, sinulle tärkeisiin hakusanoihin kohdennettua sisältöä ja jaa sitä sosiaalisessa mediassa ihmisten luettavaksi. Hanki sivustollesi linkkejä luotettavista, relevanteista lähteistä. Sitä on hakukoneoptimointi. Jos tuntuu, että haluat ennemmin keskittyä omaan ydinliiketoimintaasi, niin ota meihin yhteyttä.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää