• Hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimoinnin (SEO) vinkit ja trendit 2024

Tekoälyn myötä hakukoneet kehittyvät käyttäjäkokemusta korostavaan suuntaan ja SEO:ssa nousee yhä enemmän tarve keskittyä sisältöön, joka on kirjoitettu ihmisille ja tarkoitettu heidän auttamiseksi - ei sisältöön joka on kirjoitettu Googlea varten.  

Valtti Mustajarvi SDM

Valtti Mustajärvi

Merkittävimmät SEO-trendit 2024 liittyvät vahvasti tekoälyyn. Tekoälyn myötä hakukoneet kehittyvät käyttäjäkokemusta korostavaan suuntaan ja SEO:ssa nousee yhä enemmän tarve keskittyä sisältöön, joka on kirjoitettu ihmisille ja tarkoitettu heidän auttamiseksi – ei sisältöön joka on kirjoitettu Googlea varten.

Näistä suuntauksista ja niiden perusteista saat tietää lisää tässä blogissa. Käyn ensin läpi tekoälyn vaikutukset alan yleiseen tilaan, jonka jälkeen siirryn yksittäisiin trendeihin, jotka listaan lyhyemmin.

Sisältö

  • AI vyöryi hakukoneoptimoinnin maailmaan ja tuli jäädäkseen
    • Tekoälyn trendejä hakukoneoptimoinnissa: SGE ja muut tekoälychatit
    • Bing Chat vai Bard?
    • Miten tekoälyn tuomat muutokset vaikuttavat hakukonesijoittumiseen
  • SEO-kilpailu kovenee: tekoäly ja sisällöntuotanto
    • Vältä tekoäly-spämmiä: Kannattaako AI-sisältöä tuottaa SEO:a varten?
    • Haun tarkoitus määrittää hakukoneoptimoidun sisällön kulman
  • SEO:n lainalaisuudet pätevät yhä – ehkä jopa vahvemmin kuin aiemmin
  • 8 hakukoneoptimoinnin vinkkiä tai laajempaa suuntausta, joita kannattaa pitää silmällä
  • Yhteenveto: SEO 2024

AI vyöryi hakukoneoptimoinnin maailmaan ja tuli jäädäkseen

Kun työskentelet markkinoinnissa tai sen välittömässä läheisyydessä, et ole voinut välttää puhetta tekoälystä. Sitä tulee nyt joka tuutista. Ja ihan syystä.  

AI on kehittynyt niin paljon OpenAI:n julkaiseman ChatGPT:n myötä, että uusia tekoälyä hyödyntäviä sovelluksia nousee kuin sieniä sateella.  

Jotkut niistä eivät edes hyödynnä tekoälyä, vaan algoritmeja, mutta tekoäly terminä sisältää sen verran paljon latausta ja mysteriaa, että sitä käytetään hyväksi näiden “tekoäly” -sovellusten markkinoinnissa siitä huolimatta.  

Tekoälyä oikeasti hyödyntävät sovellukset voittavat koko ajan lisää markkinatilaa ja yleisön tietämyksen kehittyessä, alkavat algoritmit putoilla kyydistä. 

Hakukoneoptimointiin tekoäly on tullut ehdottomasti vahvimmin automaattisen sisällön luonnin kautta. Tämän lisäksi eri hakukoneet ovat alkaneet hyödyntää hauissa tekoälyä. 

Tekoälyn trendejä hakukoneoptimoinnissa

SGE eli Search Generative Experience. Google beta-testaa hakukoneen yhteydessä olevaa tekoälyä, SGE:tä, Pohjois-Amerikassa. SGE:lle ominaista on kuvien generointi, hakutulosten yhteenvedot tai vertailu suoraan hakukoneessa ilman tarvetta erilliselle sovellukselle. 

SGE:llä voit esimerkiksi ensin kysyä minkälainen pyörä sopisi maastoon tai muihin antamiisi tarpeisiin, ja pyytää sen jälkeen Googlea suoraan vertailemaan, vaikka erilaisia punaisia maastopyöriä keskenään, ilman, että joudut itse käymään läpi eri sivustojen tarjonnan, tarjolla olevat värit ja saatavuuden.  

SGE on niin merkittävä, koska Google on ylivoimaisesti eniten käytetty hakukone. Jos Googlen haku muuttuu, niin samalla muuttuu se, miten suurin osa meistä hakee tietoa.

Lue lisää: Kuinka Googlen uusi generatiivinen tekoäly voi vaikuttaa hakukoneoptimointiin?

Esimerkkikuva SGE:stä hakutulossivulla
Esimerkkikuva SGE:stä hakutulossivulla.

Jos Googlen haku muuttuu, niin samalla muuttuu se, miten suurin osa meistä hakee tietoa. 

Muut tekoälychatit. Tekoäly-chatbotit ovat testissä esim. Microsoftin ja Googlen Bing Chatissa ja Googlen Bardissa maailmanlaajuisesti.  

Chat botit tuovat interaktiivisuutta hakukoneisiin ja mahdollistavat tarkemmat haut edestakaisen keskustelun kautta.  

Voit ensin hakea hakusanalla ja todeta, että tulokset eivät vielä täytä täysin tarvettasi. Tämän jälkeen voit jatkaa chattia ja pyytää hakukonetta karsimaan vääränlaisia hakutuloksia.  

Ainakaan Bing Chat ei ole vielä suomeksi sillä tasolla, että sitä kannattaisi tekstinluontiin hyödyntää. Vaikuttaa siltä, että tekstit käännetään suoraan englannista suomeksi kontekstista viis, jolloin tekstiin jää helposti käännöskukkasia.

Kuvassa Bing-chatilta on kysytty vitsiä suomeksi, mutta tuotos vaikuttaa suoraan englannista käännetyltä. "Miksi kana ylitti tien? Saadakseen toiselle puolelle."
Kuvassa Bing Chatilta on kysytty vitsiä suomeksi, mutta tuotos vaikuttaa suoraan englannista käännetyltä.

Bing Chat vai Bard?

Kehitettävää siis selkeästi on vielä, mutta ChatGPT:n julkaisun myötä on tehty todella nopeita harppauksia kehityksessä, kun miettii tekoälyä yleisesti.  

Englanniksi Bing Chatkin toimii paremmin ja voit ohjata hakukonetta tuottamaan sellaisia tuloksia, jotka vastaavat tarvettasi.  

Suosittelen vahvasti myös kokeilemaan Googlen Bardia. Vaikka Bard lähti takamatkalta tekoälykisaan, on sekin kehittynyt merkittävästi.  

Huomasimme sisäisesti, että SERP-liittyvissä hauissa Bard on paremmin kartalla kuin kilpailijansa. Oletettavasti, koska koulutusdatassa taustalla on Googlen rikas hakukonedata. Google on ylivoimaisesti käytetyin hakukone maailmassa ja Suomessa sen markkinaosuus on päälle 90%. 

Emme tiedä tarkalleen milloin Googlen SGE vakiintuu tai rantautuu testiin myös Eurooppaan.  

Kilpailun käydessä kovana, voimme olettaa, että rantautuminen tapahtuu piakkoin, riippuen tietysti minkälaisia tuloksia Pohjois-Amerikassa saadaan ja miten käyttäjät mukautuvat uudenlaiseen hakuun. Jos mukautuvat. 

Miten tekoälyn tuomat muutokset vaikuttavat hakukonesijoittumiseen?  

Ikävä kyllä varmaa tietoa vaikutuksista ei vielä ole. Valistunut veikkaus kuitenkin on, että yhä isompi osa MRACE®:n Reach-vaiheesta, eli ostopolun alusta, jää sivustojen omalta analytiikalta piiloon. Tiedonhaku tapahtuisi siis hakukoneiden puolella verkkosivujen sijaan.  

Analytiikalta piiloon jäävä osuus sisältää tässä skenaariossa pahimmillaan perehtymis-, tutkimis- ja jopa vertailuvaiheen. Verkkosivustojen olisi siis tulevaisuudessa haastavampaa kehittää alkupään ostopolkua dataan perustuen.  

Tämä tietysti vaikeuttaisi jatkuvaa kehitystä, ellei Google keksi muuta tapaa välittää dataa tai kehitysehdotuksia verkkosivustoille, esim. Google Search Consolen kautta.  

Tästä huolimatta hakukoneiden on pakko nostaa laadukkaita lähteitä käyttäjien näkyville, tai käyttäjät äänestävät jaloillaan ja siirtyvät toisten hakukoneiden käyttäjiksi.

Millä voit myös jatkossa erottua kilpailijoista on laadukas sisältö, jolla pyritään nimenomaan avustamaan kävijöitä ja asiakkaita.

Google teki ensimmäiset isommat liikkeet algoritminsa muokkaamiseksi 2023 syksyllä julkaistessaan Helpful content -päivityksen.  

Google kertoo päivityksestä omassa blogissaan näin: “The helpful content system aims to better reward content where visitors feel they’ve had a satisfying experience, while content that doesn’t meet a visitor’s expectations won’t perform as well.”  

Eli vapaasti käännettynä:  

Googlen uusi systeemi palkitsee sisällöt, joista kävijät ovat saaneet hyvän kokemuksen, kun taas sisältö, joka ei täytä kävijän odotuksia, saa sakkoa.

Erottuaksesi kilpailusta panosta siis laadukkaaseen ja uniikkiin sisältöön myös jatkossa.  

  1. Vinkki hakukoneista: Google ja Bing ovat merkittävimmät hakukoneet länsimaissa. Bing on hieman voittanut markkinatilaa ChatGPT:n yleistyttyä, mutta Google on edelleen selvästi merkittävin toimija alalla (n. 90% hauista). Harkitse, mahtuisiko Bing osaksi SEO- ja SEM-strategiaasi. Sieltä voi saada halpaa liikennettä, koska vain harvat priorisoivat Googlen lisäksi muita hakukoneita. 
  2. Vinkki hakukoneista: Pidä silmät auki hakukoneiden kehityksen varalta. Emme tiedä tarkalleen mitä tuleman pitää, joten meidän pitää olla valmiina mukautumaan muutosten rantautuessa myös omille markkinoillemme.Ne, jotka osaavat ensimmäisinä hyödyntää uutta teknologiaa voivat voittaa merkittävästi markkina-alaa kilpailijoilta, jotka reagoivat hitaammin tai eivät reagoi ollenkaan. 

SEO-kilpailu kovenee: tekoäly ja sisällöntuotanto 

Moni hakukoneoptimoija on huomannut, että nykyään sisältöä pystyy luomaan äärettömän nopeasti tekoälyn avulla. Tekoäly voi kiteyttää koulutusmateriaalia sekä netistä löytämäänsä materiaalia pikaisesti tekstiksi, kuviksi ja jopa videoiksi.  

Eniten sitä käytetään kuitenkin tällä erää tekstin tuotantoon.  

Tekoäly sisällöntuotannossa kiteytettynä: voit pyytää tekoälyä koostamaan artikkelin mistä tahansa aiheesta. Voit määrittää artikkelin pituuden, äänensävyn, näkökulman tai oikeastaan mitä vaan mitä mieleen tulee tekoälyltä pyytää.  

Mullistavaa, vaikka sisältöä voi luoda hyvin nopeasti, sen luonnin haasteena on tehdä sisällöstä uniikkia ja yrityksesi asiakkaita palvelevaa. 

Tekoälyn sisällöntuotanto ei ole originaalia ja autenttista, vaan yhteenveto useista eri lähteistä koostetusta datasta ja joskus jopa ihan keksittyä kuvitelmaa.  

Kun tekoälyltä loppuu muisti tai sillä on aukko tiedoissa, se saattaa keksiä täytteeksi puuta heinää, toisin sanoen – se hallusinoi.

Hallusinointi aiheuttaa vaaran, että tekoäly kertoo faktan sijasta lukijalle väärää tietoa ja brändit harvemmin haluavat liittyä väärän tiedon mielikuvaan, koska mielikuvat rakentavat tai syövät luottamusta ja luottamus on elintärkeää liiketoiminnan kannalta.  

AI:n hallusinointi saattaa siis muutaman mutkan kautta vaikuttaa koko brändisi luottamukseen, jos et ole tarkkana sisältöjesi oikoluvun kanssa. 

Kaikki tekoälysoftat eivät ole samanarvoisia. Tekoälyn luotettavuuteen vaikuttaa esimerkiksi sen koulutusdatan määrä ja laatu sekä kuinka paljon muistia sillä on käytettävissä. Siksi on niin tärkeää tarkistaa tekoälyn tuotokset ammattilaisen silmin.  

Fakta on kuitenkin se, että tekoäly tehostaa sisällöntuotantoa huomattavasti. Se toimii loistavana työkaluna tyhjän sivun syndrooman ratkaisuun sekä sisältöjen rakenteen suunnitteluun.  

Luotettavimpina sovelluksina sisällöntuotannossa pidän kirjoitushetkellä tekstingeneroinnissa GPT-4:ta sekä kuvageneroinnissa Dall-E:ta tai Midjourneyta. Tilanne kuitenkin käy kuumana markkinassa ja muutoksia saattaa tapahtua viikoittain.  

Tämänhetkinen status quo voi vanhentua ensi maanantaina.

Uusia tekoälyjä kehitetään koko ajan ja sovelluksia syntyy kuin sieniä sateella.  

Siksi on niin tärkeää seurata aktiivisesti AI-markkinaa varsinkin nyt alkuvaiheessa, kun muutoksia tapahtuu alituiseen. 

Vältä tekoäly-spämmiä: Kannattaako AI-sisältöä tuottaa SEO:a varten?

Vaikka tekoälyn noususta ei olekaan kovin kauaa, olemme jo nähneet suuria määriä generoitua sisältöä ja jopa uusia sivustoja, jotka on tehty kokonaan tai lähes kokonaan vain tekoälyn avulla.  

Markkinoille on tullut jopa uusia softia, jotka lupaavat tehdä kaiken edellisen ja enemmän. Ne tarjoavat “nopeita SEO-tuloksia” liukuhihna-sisällöntuotannolla, tuottamalla jopa kymmeniä artikkeleita hetkessä tekoälyn avulla.  

Hakukoneoptimointi ei kuitenkaan ole kilpailu siitä, kuka tuuttaa nopeiten ja eniten sisältöä internetiin.

AI-sisällöissä voi huomata rakenteiden ja sisältöjen olevan keskenään hyvin samankaltaisia ja pintapuolisia. Yleensä niissä ei ole erityistä pointtia, eikä varsinkaan uutta näkökulmaa, koska teksti on toisten sisältöjen pohjalta tuotettua.  

Kun samankaltaista sisältöä laitetaan nettiin massoittain, voidaan puhua tekoäly-spämmistä. Spämmin ei välttämättä ole tarkoituskaan olla lukijalle hyödyksi, vaan se voi olla pelkästään hakukoneoptimoinnin takia luotua. 

Kun sisältö on toistuvaa tai käy tylsäksi, ei se enää sitouta kuluttajaa ja sisällöstä tulee merkityksetöntä.  

Google on tämän huomannut ja reagoinut spämmintuotantotrendiin. Se pyrkii optimoimaan hakualgoritmiaan siten, että sisällön laatu on merkittävämpää kuin määrä.  

Tämä on Googlelle itseasiassa elintärkeää, koska jos hakutulosten laatu laskee, on vaarana, että käyttäjät karkaavat muiden hakukoneiden käyttäjiksi.  

Uusien sisältömassojen myötä on yhä tärkeämpää erottua massasta edukseen. Ja tähän ei oikein ole muuta tapaa kuin laadukas hyvin koostettu sisältö.

Yhteenvetona voidaan sanoa, että sisällön luonti tekoälyn avulla on todella tehokasta. Kun teet sisältöä tekoälyn avulla, tarkista silti, että sisältö on laadukas ja paikkansapitävä. Säästät brändisi turhilta ongelmilta ja keräät jatkossakin vierailijoilta luottamusta alasi asiantuntijana. 

  • Vinkki sisältöihin: Kun luot sisältöä tekoälyn avulla, voit hyödyntää tekoälyä tiedon etsimisessä ja koostamisessa sekä rakenteen suunnittelussa, mutta älä mielellään tee sillä valmiita sisältöjä.Muista myös aina tarkistaa sisällöt tekoälyn hallusinoinnin, eli AI:n keksimien totuuksien, varalta. 
  • Vinkki sisältöihin: Video on jo pitkään ollut merkittävä tai ehkä merkittävin sisällön muoto, koska sitä on niin helppo kuluttaa.Tiktokin, YouTuben, Instagramiin ja Facebookin myötä lähes jokainen nuori oppii kuluttamaan ja luomaan sisältöä ensisijaisesti videon muodossa. Vanhemmat tulevat yleensä perässä.Tekoäly myös helpottaa merkittävästi kuvien sekä videoiden luomista ja muokkausta. Kannattaa siis ehdottomasti ottaa visuaalisesti monipuolinen sisältö käyttöön viimeistään vuonna 2024.  
  • Vinkki sisältöihin: Sisältöjen on tärkeää olla merkitty tavalla, josta hakukonebotit pystyvät lukemaan niiden sisällön tai kontekstin, olivat sisällöt missä muodossa tahansa. Tällaista merkittyä sisältöä kutsutaan termillä strukturoitu data (eng. structured data).Strukturoidun datan avulla voit nousta myös Googlen “rikkaisiin hakutuloksiin” hakujen kärkeen. Esimerkiksi ohjevideot, tuotetiedot (hinta, arvostelut ja saatavuus) tai UKK voivat nousta suoraan hakutuloksiin näkyviin.  

Haun tarkoitus määrittää hakukoneoptimoidun sisällön kulman 

Hakukoneoptimoinnin saralla on koko ajan tärkeämpää ymmärtää, miksi hakija hakee hakukoneesta tietyllä termillä. Etsiikö hakija tietoa, tuotetta, palvelua vai kenties jotain ihan muuta?  

Sisällön pitää vastata hakijan tarpeeseen. Vain tarpeen tietämällä on mahdollista räätälöidä sisältö siten, että se hyödyttää hakijaa, nousee tuloksissa, tuo lisää liikennettä sivustolle ja lopulta mahdollista kauppaa yritykselle.  

Yleensä haun muodosta voi päätellä onko se esimerkiksi tarkoitettu etsimään tietoa tai tuotetta tai palvelua.

Esimerkiksi “hääkuvaus hinta” on noin 400 kuukausihaun hakusana. Sen muodosta ja sisällöstä voi päätellä, että hakija on jo suht pitkällä ostoputkessa.  

Hän on joko etsimässä alustavasti tietoa kuinka paljon hääkuvaus maksaa, tai on jo valmis vertailemaan hintoja eri palveluntarjoajien välillä.  

Sisällön tulee silloin vastata näihin tarkoituksiin. Muuten hakija todennäköisesti poistuu sivustolta. 

Toisinaan hausta ei kuitenkaan voi päätellä sen tarkoitusta.

Esimerkiksi “hääkuvaus” on suosittu vajaan 1000 kuukausittaisen haun hakusana. Se toimii kattoterminä kaikelle hääkuvaukseen liittyvälle.  

Kun joku hakee tällä termillä, emme kuitenkaan tiedä etsiikö hän perinteisen hääkuvapotretin hintaa, dokumentaarista hääkuvausta vai kenties infoa siitä mitä hääkuvauksessa pitää ottaa huomioon.  

Tilanteissa, joissa haun tarkoitusta ei voi päätellä, kannattaa katsoa nykyisistä hakukoneen antamista hakutuloksista minkä tyyppisiä sisältöjä nousee kärkituloksiin, koska ne todennäköisesti edustavat enemmistön tarvetta.  

SEO:n lainalaisuudet pätevät yhä – ehkä jopa vahvemmin kuin aiemmin 

Tekoälyn yleistymisestä huolimatta hakukoneiden perimmäinen tarkoitus on tuoda hakijoille hakutuloksia, jotka kiinnostavat, lisäävät tietoutta ja antavat hakijalle etsimänsä.  

Ihmisiä kiinnostaa tieto, tuotteet sekä palvelut, jotka voivat helpottaa heidän elämäänsä. Kaikki muu on ylimääräistä tai turhaa, jos se ei edesauta tiedon, tuotteiden tai palveluiden hankintaa. 

E-E-A-T on Googlen viime vuosien sisällön laadun arviointi -ohjeistus. Se kattaa alueet, joiden perusteella Google arvioi sisällön laatua.  

Se pitää sisällään teemat:  

  • Kokemus (eng. Experience) 
  • Asiantuntijuus (eng. Expertise) 
  • Auktoriteetti (eng. Authoritativeness) 
  • Luotettavuus (eng. Trustworthiness)  

Luotettavuus on verkkosivuilla kaiken keskiössä, koska ilman luottoa ei ole mahdollista ohjata kävijöitä suuntaan tai toiseen. Luotettavuuteen vaikuttaa kaikki kävijän kokema ja brändiin liittyvä heti ensimmäisestä mainoksesta lähtien.  

Kokemus tai käyttökokemus on ehdottomasti yksi verkkosivujen tärkeimmistä ominaisuuksista. Hyvä käyttökokemus tuo kävijän sivuillesi uudestaan, kun taas huono kokemus ajaa kävijät kilpailijasi sivuille.  

Asiantuntijuus tulee esiin sisältöjen kautta. Miten kaikissa sisällöissäsi puhuttelet, perustelet ja ohjaat kävijää, vaikuttavat kaikki siihen miten asiantuntevana kävijä sinua lopulta pitää.  

Myös eri sisältöjen määrä saman aiheen ympärillä ja linkitykset niiden välillä vaikuttavat, koska viestimme SEO:ssa ihmisten lisäksi myös hakukoneille. 

Viimeisenä on auktoriteetti, mikä muodostuu sivustosi kävijöiden määrän, laadun ja sivustolle osoittavien aiherelevanttien linkkien perusteella. Luonnollinen tapa vaikuttaa näihin kaikkiin on laadukas sisältö, joka pitkässä juoksussa vetää puoleensa niin liikennettä, kuin eri sivujenkin huomiota. 

Pidä siis huoli, että nämä kaikki toteutuvat verkkosivuillasi ja sisällöissäsi. 

Nyt kun olemme käyneet läpi SEO:n nykytilan ja trendit, katsotaan vielä muutama hakukoneoptimoinnin vinkki tulevaisuutta silmällä pitäen. 

Kahdeksan hakukoneoptimoinnin vinkkiä tai laajempaa suuntausta, joita kannattaa pitää silmällä ja miettiä osaksi omaa SEO-strategiaasi: 

  1. Puhehaku (voice search) ja hakujen interaktiivisuus: Google Assistant, Alexa ja Siri tuovat monipuolisuutta ja vuorovaikutusta siihen, miten käyttäjät voivat hakea tietoa tai korjata aiempia hakujaan edes näkemättä tuloksia. Pitääkö hakuja kohta optimoida puhekieltä varten? Suomessa puhehaku ei ole yhtä yleistynyt kuin vaikka englanninkielisissä maissa, todennäköisesti kielen vaikeuden takia.
  2. Entiteetteihin eli kokonaisuuksiin keskittyvä “entity SEO: kiteytettynä entity SEO:ssa keskitytään hakuintentioon, ts. haun tarkoitukseen ja rakennetaan niiden perusteella sisältökokonaisuuksia, jolloin tiettyjen aiheiden ympärille muodostuu selkeä auktoriteetti ja asiantuntijuus Googlen silmissä. 
  3. Strukturoidun datan hyödyntäminen: Strukturoidun datan käyttäminen auttaa hakukoneita ymmärtämään sisältöä paremmin, jolloin ne voivat nostaa esimerkiksi hintatietoja, arvosteluja, kalorimääriä tai muuta hyödyllistä tietoa jo hakutuloksiin näkyville.
  4. Search Generative Experience (SGE): Nostan tämänkin uudemman kerran, vaikka SGE ei Suomen Googlessa vielä olekaan. Sen verran vahva potentiaali SGE:llä on. Se voi muuttaa haun täysin, emmekä tiedä vielä tarkkaan mihin suuntaan. Todennäköisesti kuitenkin isompi osa ostopolusta siirtyy tekoälyn voimalla verkkosivujen analytiikan ulottuvilta Googlen hakukoneen puolelle. Google siis yhdistelee ja vertailee lähteitä ja tuo oman tulkinnan haun vastauksesta suoraan kuluttajalle. Tällä hetkellä SGE on beta-testissä Pohjois-Amerikassa.
  5. Käyttäjäkokemus (erityisesti mobiililla): Monipuolinen ja visuaalinen sisältö (kuvat, ääni ja video), selkeä navigointi ja klikattavat elementit, sekä helposti rullattava ja luettava teksti nostavat käyttäjäkokemuksen alasi parhaiden tasolle. Monilla sivustoilla jo vähintään puolet käyttäjistä etsivät tietoa mobiililla. Jos et tiedä omaa tilannettasi, niin tarkista analytiikasta ja vertaa mobiilin käyttäjien käyttäytymistä tietokonetta käyttäviin. Kummat viihtyvät paremmin? Jos et ole vielä ottanut mobiilioptimointia huomioon, niin nyt on korkea aika! 
  6. Pitkähäntäiset hakusanat ja kysymykset: pitkät hakusanat (long-tail keywords) ovat hakuja, joilla on kuukausittain vähemmän hakuja, mutta niistä tietää yleensä ensi näkemältä ovatko ne sivustolle relevantteja. Puhehaun ja internetin kasvavan tietomäärän myötä haut pidentyvät ja niissä voidaan kysyä hyvinkin tiettyä yksityiskohtaa asiasta X. Yksi SEO-strategia onkin alkaa optimoida sivuja näitä pitkiä hakuja varten, joilla ei ole paljon kilpailua ja sitä kautta nousta auktoriteetissa lähemmäksi oman alasi SEO-jättiläisiä.  
  7. Tekoälyä hyödyntävät SEO-työkalut: SEO on teknistä ja siihen vaikuttaa lukematon määrä liikkuvia osia sivustoilla, joten on luonnollista, että tekoälyä hyödyntäviä SEO-työkaluja syntyy hieman esim. sisällöntuotantotyökaluja hitaammin. Me emme esimerkiksi ole vielä löytäneet ChatGPT:n lisäksi sellaisia työkaluja, jotka merkittävästi helpottaisivat SEO-työtä.Mutta tästä huolimatta, pidä silmät auki omaan SEO-strategiaanne sopivan työkalun varalta. Ylipäätään kannattaa miettiä mitkä lenkit omassa strategiassa ovat vielä heikkoja ja pyrkiä löytämään niihin ratkaisu, esimerkiksi sopivan työkalun tai kumppanin avulla. Lue lisää: Tekoäly ja hakukoneoptimointi: Kuinka tekoäly tulee vaikuttamaan SEO-työhön ja hakutoimintoihin?
  8. Circle to Search: Circle to Search on Googlen uusi 2024 tammikuun lopussa julkaistava tapa etsiä asioita Googlesta ilman, että vaihdat nykyisestä sovelluksesta Googlen puolelle. Voit ympyröidä vaikka suosikki-influensserisi aurinkolasit suoraan videosta ja hakea niitä Googlesta. Ilmiö on niin uusi, ettei sen vaikutuksista hakukäyttäytymiseen vielä tiedetä tarkemmin, mutta kaikki mikä voi muokata sitä miten tietoa ja asioita haemme, on tärkeää SEO:n kannalta. Olettaisin, että kuten yleensä teknologiassa, nuoret ja uusien älypuhelinmallien suosijat ottavat haun käyttöön ensimmäisinä. Hakutoiminto ilmestyy valikoiduille Android-puhelimille, kuten Pixel 8, Pixel 8 Pro sekä Galaxyn S24 -sarjalle, jokaisella kielellä ja alueella, mistä niitä saa. Ylipäätään vaikuttaa siltä, että AI on isommassa roolissa uusissa älypuhelimissa.

Yhteenveto: SEO 2024

Se miten haemme tietoa, on muutoksen vallassa. Hakukoneiden tekoälykilpailu käy kuumana ja Google sekä Bing kehittävät ahkerasti omia interaktiivisia tekoäly-chattejaan palvelemaan hakijoita yhä paremmin.  

Seuraavana vuonna näemme todennäköisesti konkreettisesti mihin suuntaan haku tulee muuttumaan.  

  • Voimme kuitenkin jo nyt sanoa, että laadukkaat ja avuliaat sisällöt asiakaspolun eri vaiheisiin eivät ole menettämässä arvoaan, vaan päinvastoin, niistä tulee yhä arvokkaampia. 
  • Tekoälyspämmin ja turhan pitkien massasisältöjen määrä on johtanut siihen, että joillakin hauilla ei enää löydä etsimäänsä, toisin sanoen hakutulosten laatu on huonontunut. 
  • Hakutulosten laadun huononeminen tarkoittaa, ettei hakukone toimi käyttäjille kuten pitää, jolloin hakukoneiden on pakko parantaa algoritmejaan tai käyttäjät siirtyvät kilpailijoille. 
  • Algoritmien perimmäinen tarkoitus on kuitenkin tuoda laadukkaita sisältöjä ja lähteitä käyttäjille. Siksi ainakaan laadukkaiden sisältöjen tarve ei ole menossa minnekään.  
  • Laadukkaiden sisältöjen tuotanto helpottuu, kun sisällöntuottajat voivat varsinkin suunnitteluvaiheessa hyödyntää tekoälyä tehokkaammin. Sisällöntuotannossa voi säästää parhaimmillaan paljon aikaa ja vaivaa, säästämättä kuitenkaan laadusta. 
  • Sisällöt pääsevät todennäköisesti ihmisten nähtäville jo hakukoneisiin, mikä tarkoittaa, että verkkosivustolle saavutaan vasta asiakaspolun loppuvaiheessa, konversiota varten.  

Vaikka verkkosivuilla ei vietettäisi yhtä paljon aikaa, on käyttökokemus silti tärkeä osa vierailua ja pahimmassa tapauksessa huono kokemus voi estää kauppoja, vaikka sisällöt olisivatkin kunnossa. Asiakaskokemusta kannattaa siis myös seurata muulla tapaa kuin verkkosivudatan avulla, esim. kyselyillä ja arvostelujen kautta. 

Tuntuuko että olet eksynyt markkinoinnin myrskyihin ja kaipaat kipeästi majakkaa? Voit turvallisesti ohjata paattisi SDM:n satamaan. Esimerkiksi SEO-CRO-auditoinnilla saat läpileikkauksen sivustosi nykytilasta. SEO-CRO yhdistää SEO:n ja konversio-optimoinnin edut yhdeksi. Se kattaa koko merimatkan asiakkaan saapumisesta verkkosivuille, tuotteen tai palvelun ostoon asti ja tuo kehityskohdat valaistuna suoraan silmiesi eteen.  

Tarkista sivustosi nykytila SEO-CRO auditoinnilla

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää