Miten vaikuttaja Anniina Kangas on onnistunut rakentamaan Instagram-vetoista kaupallista sisältöä, josta sekä yleisö että yhteistyökumppanit hyötyvät? Tähän ja moneen muuhun vaikuttajamarkkinointia koskevaan kysymykseen voit lukea vastaukset tästä artikkelista, joka on alunperin julkaistu vaikuttajamarkkinoinnin verkkolehdessämme. Lue Anniinan haastattelu alta, ja ota haltuun vaikuttajamarkkinoinnin tärkeimmät opit!
Yrittäjä, bloggaaja, malli Anniina Kangas:
Kun aloitin Instagram-tilini julkaisut vuosia sitten, tavoitteenani oli kasvattaa seuraajamääriä kiinnostavalla sisällöllä ja lisätä työkeikkojani julkisella portfoliolla. Uudet seuraajat ja itseni työllistäminen ovat tietenkin yhä tärkeitä tavoitteitani, mutta julkaisujeni suuret linjat ovat viime aikoina muuttuneet yhä kantaaottavampaan suuntaan.
Vaikuttajana minulle on tärkeintä olla esimerkki ja sananmukaisesti vaikuttaja, joka nostaa esille merkityksellisiä aiheita, ja sitä kautta voi vaikuttaa asenteisiin. Itselleni tärkeitä aiheita ovat esimerkiksi luonto ja ilmasto, vastuullisuus valinnoissa ja nuorten naisten maailmaan liittyvät ongelmat ja onnistumiset. Onkin hienoa huomata, että yhä useampi vaikuttaja on nostanut sisällöissään vastuullisuuden teemaa viime aikoina esille.
Julkaisuissani käsittelen ajankohtaisia aiheita, otan kantaa itselleni tärkeisiin aiheisiin ja teen myös kevyempiä sisältöjä elämästäni. Instagramin ohella teen julkaisuja myös blogiini, jossa olen viime aikoina käsitellyt esimerkiksi työhön liittyviä ennakkoluuloja, oman työn hinnoittelun vinkkejä ja arjen ekologisempia valintoja.
Nykyään Instagram on suurin somekanavani, ja lisäksi julkaisen säännöllisesti blogissani englanniksi ja suomeksi.
Kaupallisen yhteistyön avainsanoja ovat sopivat arvot, brändin sopivuus ja ennakkoluulottomuus
Koen, että jokaisen vaikuttajan sekä sellaiseksi haluavan tulee lähteä rakentamaan vaikuttavuuttaan omasta itsestä ja omannäköisestä brändistä käsin. Siksi on olennaista laittaa omaa persoonaa peliin, sillä aitous on vaikuttajan paras myynti- ja uskottavuusvaltti. Päälle liimattu sisältö kyllä huomataan, ja se tekisi hallaa myös koko vaikuttajan uskottavuudelle.
On yleinen ennakkoluulo, että vaikuttajat tekisivät postauksia mistä vain tuotteesta, minkä mainostamisesta heille maksettaisiin. Vaikka saisin todella hyvän tarjouksen, mutta brändini ja sisältöni eivät kohtaa kumppanin toiveisiin, en lähde yhteistyöhön.
Vaikuttajana minulla on vastuu valita kumppanuuksia, joiden tuotteita ja palveluita voin rehellisesti suositella.
Valitsen yhteistyöyritykset aina siitä lähtökohdasta, että arvoni ja brändini kohtaavat yrityksen kanssa. Saan tasaisin väliajoin yhteistyöpyyntöjä uhkapelitoimijoilta, joiden kanssa tehtävä yhteistyö ei uskottavasti mätsäisi nuorten naisten asioita käsitteleviin tai luonnonläheisiin sisältöihini. Sen sijaan esimerkiksi ekologisempia valintoja tai aktiivista elämäntapaa markkinoivat yritykset ovat valikoituneet kumppaneikseni hyvällä brand matchilla.
Sopivaa yhteistyökumppania etsiessä yritysten ei kannata katsoa ainoastaan vaikuttajien seuraajamääriä. Nykyään vaikuttajia on niin paljon, että tavoitteisiin sopivampia kumppaneita voi hyvinkin löytyä myös mikrovaikuttajien joukosta. On sekä yrittäjälle että vaikuttajalle turhaa työtä, jos vaikkapa Instagram-tilillä on 20-30 000 tuhatta seuraajaa, mutta seuraajat eivät ole kohderyhmää tai mahdollista ostajakuntaa.
Kun teet yrityksellesi vaikuttajayhteistyötä ensi kertaa, suosittelen lähtemään liikkeelle kertaluontoisella kokeilulla. Tällöin sekä vaikuttaja että yrityksesi saavat arvokasta kokemusta ja dataa siitä, sopiiko yhteistyö markkinoinnin tavoitteisiin.
Olen itse kasvattanut kumppanuuksiani kertajulkaisujen kautta, jolloin sekä minulle että kumppanille sopiva linja on löytynyt. Kertasopimuksilla kynnys kokeiluun pysyy matalampana, ja kun yhteistyö tuottaa toivottuja tuloksia, sitä on luontevaa jatkaa esimerkiksi brändilähettiläs-tyyliseen kumppanuuteen.
Yksi pitkäaikaisista kumppaneistani on urheiluvaatebrändi Stronger, jonka kanssa tehtävä yhteistyö lähti juuri yksittäisestä kokeilusta. Sittemmin olemme olleet säännöllisesti yhteyksissä esimerkiksi uusien mallistojen lanseerauksen aikana.
Julkaisujen ja yhteistöiden mittaaminen kuuluu vaikuttajan perusosaamiseen
Vaikuttajan ja yrityksen tekemien yhteistöiden suunnittelu, toteutus ja mittaaminen ovat monivaiheinen prosessi, jonka jokaisen vaikuttajan kannattaa ottaa haltuun. Yhteistöiden mittaaminen lähtee jo siinä vaiheessa liikkeelle, kun mietimme potentiaalisen yrityskumppanin kanssa, sopiiko yleisöni tavoiteltavaan lopputulokseen. Katsomme esimerkiksi, ovatko seuraajieni sijainti, ikä ja sukupuoli sellaisia, joita yritys haluaa tavoittaa.
Vaikuttajan kannattaa ottaa haltuun ainakin perustiedot Google Analyticsin toiminnoista sekä Instagramin business-tilin analytiikasta. Seuraan analytiikasta esimerkiksi sitä, kuinka moni uniikki kävijä on lukenut yhteistyöpostauksen blogissani. Instagramin seurannasta tarkastan puolestaan päivittäisten stories-julkaisujen katseluita ja siirtymisiä sivustolle linkin tai swipe up-toiminnon kautta.
Usein yhteistyökumppaneillani on käytössä omat mittarit yhteistöiden analysointiin. Mittaan kuitenkin omia julkaisujani yksinkertaisesti siksi, että ilman mittareita en voi tietää, kuinka hyvin yhteistyöni toimivat!
Yksi onnistuneista viimeaikaisista kaupallisista yhteistöistäni koski The Smileo -hampaidenvalkaisutuotteiden lanseerausta Suomessa. Julkaisin hampaidenvalkaisutuotteiden arvostelupostauksia ja kerroin kokemuksiani blogissani ja Instagram-tililläni. Mittasimme blogini ja Instagramini kautta tulleita ostoja henkilökohtaisella alekoodilla verkkokauppaan. Oli mielenkiintoista kuulla, että ostot lisääntyivät kerta kerrasta jokaisen julkaisuni jälkeen. Ensimmäisen postauksen jälkeiset julkaisut ja muistutukset Instagramin stories-osiossa toivat jokaisen julkaisun jälkeen kasvavaa kauppaa.
Mittaaminen ja analytiikan tunteminen auttaa myös suunnittelemaan omaa julkaisutahtiani. Julkaisen normaalisti Instagramissa joka päivä, mutta toisinaan saatan siirtää julkaisua vaikkapa seuraavalle päivälle, jos huomaan analytiikasta, että sinä päivänä seuraajani eivät ole aktiivisimmillaan Instagramissa.
Vaikuttajan tulevaisuus on jatkuvaa opiskelua, ketteryyttä ja brändinsä tuntemista
Vaikuttajien markkina on viime vuosina räjähtänyt käsiin, ja usea yritys on lähtenyt ottamaan vaikuttajayhteistyön osaksi markkinointistrategiaansa. Kilpailun kiristyessä on yhä tärkeämpää, että vaikuttaja edustaa vahvasti omaa juttuaan ja brändiään, sillä trendeistä huolimatta oma ääni on se, jolla voi erottua.
Yhä useampi tunnustaa myös sen työmäärän, mikä julkaisujen taustalla on. Yhden julkaisun suunnittelu, kuvaaminen ja mahdollisten yhteistöiden sopiminen on prosessi, joka ottaa aikansa.
Nykyään jo nuoret koululaiset editoivat parilla klikkauksella huikeita videoita, joten vaikuttajien on aika panostaa yhä enemmän visuaaliseen sisältöön.
Vaikuttajana ei voi tuudittautua pysyvyyteen, sillä kanavat ja teknologiat kehittyvät jatkuvasti. Luovuin esimerkiksi Snapchatin käytöstä, sillä Instagramin stories-osio syrjäytti Snapchatin nopeassa viestinnässä. Siksi esimerkiksi eri kanavien haltuunottoa, algoritmien perusteita ja oman yleisönsä käyttäytymistä kannattaa opiskella jatkuvasti. Kun tuntee seuraajansa, voi tarjota heille sopivampaa sisältöä ja solmia aidosti hedelmällisiä yhteistyökumppanuuksia.
Ei voi suoraan ennustaa, mikä sosiaalisen median kanava tulee jatkossa olemaan se vahvin, mutta ainakaan videosisältöjen suosiolle ei näy loppua. Elämme maailmassa, jossa koululaiset voivat editoida nopeasti huikeita videoita, joten visuaalisuuden teema tulee vahvasti nousemaan. Lisäksi vuorovaikutteisuus ja livelähetykset ovat kasvattaneet hurjasti suosiotaan someviestinnässä.
Kun haluat lukea lisää vaikuttajamarkkinoinnin vinkkejä, lataa maksuton vaikuttajamarkkinointi-verkkolehtemme!