Jokainen digimarkkinoija tietää, että työkalujen hyödyntäminen on tärkeä osa digimarkkinointia. Työkalujen avulla tehostat työnkulkuasi ja keräät dataa, joka avustaa päätöksenteossa ja markkinoinnin tehokkuuden mittaamisessa ja parantamisessa. Ilmaisia ja maksullisia työkaluja löytyy monipuolisesti mm. kävijäseurantaan, hakusanojen kartoittamiseen, sivuston teknisen kunnon auditoimiseen sekä hakukonenäkyvyyden analysoimiseen. Digimarkkinoijien helpotukseksi Google tarjoaa kattavan paketin ilmaisia ja laadukkaita työkaluja, jotka auttavat yrityksesi digimarkkinoinnin mittaamisessa ja tehostamisessa. Tässä blogissa esitän neljä Google työkalua, jonka jokaisen digimarkkinoijan pitää ottaa haltuun.
1. Google-haku
Google-haku itsessään on erittäin kätevä ja monipuolinen työkalu. Esimerkiksi sivustojen teknisissä auditoinneissa ensimmäinen juttu mitä tarkistan, on auditoitavan sivuston tilanne Googlessa:
- löytyykö sivusto Googlesta
- mitkä sivuston sivut on indeksoitu (eli mitkä sivut löytyvät Googlesta)
- onko Googlen indeksissä turhia sivuja, tuplasisältöä tai duplikaattisivuja
- millaiset meta tagit (title-tag ja metakuvaukset) on syötetty ja onko niissä käytetty hakusanoja
”Site”-haun avulla saat haettua Googlesta yksittäisen sivuston indeksoidut sivut Googlessa. Site-haku tehdään kirjoittamalla Googlen hakukenttään ”site:<verkkosivusto>”.
”Site”-haun jälkeen ensimmäinen asia mitä kannattaa tarkastella on luonnollisesti se, että löytyykö lainkaan hakutuloksia. Mikäli hakutuloksia ei löydy, se tarkoittaa, että Google ei ole indeksoinut sivustoa. Tämä voi viitata siihen, että esim. Googlen botit eivät pääsee käymään sivustoa läpi.
Mikäli sivusto on Googlessa, kannattaa tarkastella monta hakutulosta ”site”-haku palauttaa. Jos sivuja on indeksoitu selkeästi liikaa tai liian vähän, on sivustolla luultavasti ongelmia. Yksi tapa analysoida onko indeksissä oikea määrä sivuja, on se, että vertaat hakutulosten määrää sivuston sivustokartassa olevien linkkien määrän kanssa.
Googlessa on muita komentoja mitä voi yhdistää ”site”-haun kanssa. Esimerkiksi ”intitle”-haun avulla voit tarkastella mitä hakusanoja on käytetty alasivujen title-tageissa. Syöttämällä Googlen hakuun ”site:digimarkkinointi intitle:työkalut” Google palauttaa kaikki alasivut digimarkkinointi.fi-sivustosta, missä title-tagissa lukee ”työkalut”. Tällä tavalla voi tarkastella esimerkiksi onko samoja hakusanoja käytetty monien eri alasivujen title-tagissa (asia, joka voi vaikuttaa negatiivisesti orgaanisessa hakukonenäkyvyydessä).
Samalla voi tarkastella ovatko title-tagit ja metakuvaukset liian pitkiä (meneekö loppuosa piiloon kuten alla olevan kuvan toisessa hakutuloksessa). ”Inurl”-haku (”inurl:hakusana”) toimii samalla tavalla kuin ”intitle”-haku mutta hakee sivuston URL-osoitteista.
Google-hakua voi myös hyödyntää hakusanatutkimuksen teossa. Googlen automaattinen täydennys antaa tietoa käyttäjien käyttämiin hakusanoihin, jotka liittyvät haettavan hakusanan aiheeseen. Nämä ovat siis erinomaisia aiheita, joista voi esimerkiksi kirjoittaa hakukoneoptimoitua sisältöä tai käyttää Google Ads -mainonnassa.
2. Google Analytics
Google Analytics on maailman käytetyin seurantatyökalu nettipalveluille. Google Analytics kerää tietoa sivuston kävijöistä ja sen avulla pystyt mittaamaan markkinointisi tehokkuutta. En rupea tässä kirjoittamaan sen tarkemmin Google Analyticsista, vaan haluan vain välittää viestin, että Google Analytics on ilmainen ja jos Google Analytics ei ole sinulle tuttu työkalu, suosittelen vahvasta tutustumaan siihen. Google Analytics kerää dataa, jonka avulla pystyt tehostamaan markkinointiasi.
Tässä muutama artikkeli Google Analyticsista:
- Google Analyticsin käyttö – perusteet
- Tavoitteiden määrittäminen – Google Analytics
- 3 ideaa markkinoinnin tehostamiseen Google Analyticsin avulla
- Google Analytics – perusteet verkkokaupalle
- Google Analytics Ads-mainonnan tukena
- Facebook-mainosten tulokset Google Analyticsissä
3. Google Search Console
Google Search Console on ilmainen Googlen työkalu, jonka avulla voit tarkastella dataa sivuston orgaanisesta liikenteestä sekä sen tehokkuudesta. Google Search Console näyttää mm. hakusanat, jotka tuovat liikennettä sivustollesi sekä dataa niiden sijoituksista ja orgaanisista näyttökerroista. Työkalulla voi myös lähettää Googlelle sivustosi sivustokartan indeksoinnin nopeuttamiseksi sekä tarkastella mitkä sivut ovat indeksissä ja mitkä ovat estetty.
Eli Google Search Consolella näet sivustosi samalta perspektiiviltä kuin hakurobotit, sekä miten sivustosi näkyy ja performoi orgaanisissa hakutuloksissa.
4. PageSpeed Insights
PageSpeed Insights on Googlen oma nopeustyökalu. Työkalu auttaa kotisivujen suorituskyvyn mittaamisessa ja ehdottaa keinoja, joilla sivustostasi voi tehdä nopeamman. Työkalu tarjoaa hyödyllistä tietoa mutta sen analysoimisessa täytyy olla kriittinen ja pitää luvut omassa perspektiivissään.
Yhteenveto
Kokeneelle digimarkkinoijalle nämä työkalut ovat varmasti tuttuja. Jos kuulet näistä työkaluista ensimmäistä kertaa, suosittelen vahvasti opettelemaan ja testaamaan niiden käyttöä. Esimerkiksi hakukoneoptimoijille toisessa kappaleessa esitetyt Google-haku mahdollistaa suurienkin virheiden löytämistä helposti, nopeasti ja ilman maksullisia työkaluja.
Tässä kirjoituksessa en suinkaan esitellyt kaikkia Googlen ilmaisia työkaluja, vaan enemmänkin sellaiset mitä käytän itse eniten. Muita työkaluja on esimerkiksi dataa visualisoiva Google Data Studio ja hakusanatutkimuksen tekoon Google Keyword Planner ja Google Trends.
Todella usein tulee vastaan sivustoja, joilla on indeksointiongelmia (Google indeksoi liian paljon tai liian vähän sivuja). Tämän kirjoituksen toisesta kappaleesta löydät ohjeet, kuinka voit Google-haun avulla katsoa mitä sivuja Google on indeksoinut sivustostanne. Millainen tilanne sivustollanne on? Ota yhteyttä ja sparraillaan!
[button text=”Tilaa SEO-CRO auditointi” style=”primary” size=”medium” link=”https://www.digimarkkinointi.fi/seo-cro-auditointi”]