• Digitaalinen markkinointi
  • Hakukoneoptimointi

Googlen työkalut, jotka digimarkkinoijan tulee ottaa haltuun

Google tarjoaa lukuisia työkaluja mm. verkkosivustosi kävijäseurantaan, hakusanojen seuraamiseen ja tekniseen auditointiin.

SDM logo

Digimarkkinointi

Jokainen digimarkkinoija tietää, että työkalujen hyödyntäminen on tärkeä osa digimarkkinointia. Työkalujen avulla tehostat työnkulkuasi ja keräät dataa, joka avustaa päätöksenteossa ja markkinoinnin tehokkuuden mittaamisessa ja parantamisessa. Ilmaisia ja maksullisia työkaluja löytyy monipuolisesti mm. kävijäseurantaan, hakusanojen kartoittamiseen, sivuston teknisen kunnon auditoimiseen sekä hakukonenäkyvyyden analysoimiseen. Digimarkkinoijien helpotukseksi Google tarjoaa kattavan paketin ilmaisia ja laadukkaita työkaluja, jotka auttavat yrityksesi digimarkkinoinnin mittaamisessa ja tehostamisessa. Tässä blogissa esitän neljä Google työkalua, jonka jokaisen digimarkkinoijan pitää ottaa haltuun.

1. Google-haku

Google-haku itsessään on erittäin kätevä ja monipuolinen työkalu. Esimerkiksi sivustojen teknisissä auditoinneissa ensimmäinen juttu mitä tarkistan, on auditoitavan sivuston tilanne Googlessa:

  • löytyykö sivusto Googlesta
  • mitkä sivuston sivut on indeksoitu (eli mitkä sivut löytyvät Googlesta)
  • onko Googlen indeksissä turhia sivuja, tuplasisältöä tai duplikaattisivuja
  • millaiset meta tagit (title-tag ja metakuvaukset) on syötetty ja onko niissä käytetty hakusanoja

”Site”-haun avulla saat haettua Googlesta yksittäisen sivuston indeksoidut sivut Googlessa. Site-haku tehdään kirjoittamalla Googlen hakukenttään ”site:<verkkosivusto>”.

Google Työkalut - Suomen Digimarkkinointi

”Site”-haun jälkeen ensimmäinen asia mitä kannattaa tarkastella on luonnollisesti se, että löytyykö lainkaan hakutuloksia. Mikäli hakutuloksia ei löydy, se tarkoittaa, että Google ei ole indeksoinut sivustoa. Tämä voi viitata siihen, että esim. Googlen botit eivät pääsee käymään sivustoa läpi.

Mikäli sivusto on Googlessa, kannattaa tarkastella monta hakutulosta ”site”-haku palauttaa. Jos sivuja on indeksoitu selkeästi liikaa tai liian vähän, on sivustolla luultavasti ongelmia. Yksi tapa analysoida onko indeksissä oikea määrä sivuja, on se, että vertaat hakutulosten määrää sivuston sivustokartassa olevien linkkien määrän kanssa.

Googlessa on muita komentoja mitä voi yhdistää ”site”-haun kanssa. Esimerkiksi ”intitle”-haun avulla voit tarkastella mitä hakusanoja on käytetty alasivujen title-tageissa. Syöttämällä Googlen hakuun ”site:digimarkkinointi intitle:työkalut” Google palauttaa kaikki alasivut digimarkkinointi.fi-sivustosta, missä title-tagissa lukee ”työkalut”. Tällä tavalla voi tarkastella esimerkiksi onko samoja hakusanoja käytetty monien eri alasivujen title-tagissa (asia, joka voi vaikuttaa negatiivisesti orgaanisessa hakukonenäkyvyydessä).

Samalla voi tarkastella ovatko title-tagit ja metakuvaukset liian pitkiä (meneekö loppuosa piiloon kuten alla olevan kuvan toisessa hakutuloksessa). ”Inurl”-haku (”inurl:hakusana”) toimii samalla tavalla kuin ”intitle”-haku mutta hakee sivuston URL-osoitteista.

Intitle-haku - Suomen Digimarkkinointi

Google-hakua voi myös hyödyntää hakusanatutkimuksen teossa. Googlen automaattinen täydennys antaa tietoa käyttäjien käyttämiin hakusanoihin, jotka liittyvät haettavan hakusanan aiheeseen. Nämä ovat siis erinomaisia aiheita, joista voi esimerkiksi kirjoittaa hakukoneoptimoitua sisältöä tai käyttää Google Ads -mainonnassa.

Google työkalu - Suomen Digimarkkinointi

2. Google Analytics

Google Analytics on maailman käytetyin seurantatyökalu nettipalveluille. Google Analytics kerää tietoa sivuston kävijöistä ja sen avulla pystyt mittaamaan markkinointisi tehokkuutta. En rupea tässä kirjoittamaan sen tarkemmin Google Analyticsista, vaan haluan vain välittää viestin, että Google Analytics on ilmainen ja jos Google Analytics ei ole sinulle tuttu työkalu, suosittelen vahvasta tutustumaan siihen. Google Analytics kerää dataa, jonka avulla pystyt tehostamaan markkinointiasi.

Tässä muutama artikkeli Google Analyticsista:

3. Google Search Console

Google Search Console on ilmainen Googlen työkalu, jonka avulla voit tarkastella dataa sivuston orgaanisesta liikenteestä sekä sen tehokkuudesta. Google Search Console näyttää mm. hakusanat, jotka tuovat liikennettä sivustollesi sekä dataa niiden sijoituksista ja orgaanisista näyttökerroista. Työkalulla voi myös lähettää Googlelle sivustosi sivustokartan indeksoinnin nopeuttamiseksi sekä tarkastella mitkä sivut ovat indeksissä ja mitkä ovat estetty.

Eli Google Search Consolella näet sivustosi samalta perspektiiviltä kuin hakurobotit, sekä miten sivustosi näkyy ja performoi orgaanisissa hakutuloksissa.

4. PageSpeed Insights

PageSpeed Insights on Googlen oma nopeustyökalu. Työkalu auttaa kotisivujen suorituskyvyn mittaamisessa ja ehdottaa keinoja, joilla sivustostasi voi tehdä nopeamman. Työkalu tarjoaa hyödyllistä tietoa mutta sen analysoimisessa täytyy olla kriittinen ja pitää luvut omassa perspektiivissään.

Yhteenveto

Kokeneelle digimarkkinoijalle nämä työkalut ovat varmasti tuttuja. Jos kuulet näistä työkaluista ensimmäistä kertaa, suosittelen vahvasti opettelemaan ja testaamaan niiden käyttöä. Esimerkiksi hakukoneoptimoijille toisessa kappaleessa esitetyt Google-haku mahdollistaa suurienkin virheiden löytämistä helposti, nopeasti ja ilman maksullisia työkaluja.

Tässä kirjoituksessa en suinkaan esitellyt kaikkia Googlen ilmaisia työkaluja, vaan enemmänkin sellaiset mitä käytän itse eniten. Muita työkaluja on esimerkiksi dataa visualisoiva Google Data Studio ja hakusanatutkimuksen tekoon Google Keyword Planner ja Google Trends.

Todella usein tulee vastaan sivustoja, joilla on indeksointiongelmia (Google indeksoi liian paljon tai liian vähän sivuja). Tämän kirjoituksen toisesta kappaleesta löydät ohjeet, kuinka voit Google-haun avulla katsoa mitä sivuja Google on indeksoinut sivustostanne. Millainen tilanne sivustollanne on? Ota yhteyttä ja sparraillaan!

Ota yhteyttä

[button text=”Tilaa SEO-CRO auditointi” style=”primary” size=”medium” link=”https://www.digimarkkinointi.fi/seo-cro-auditointi”]

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Analytiikka ja mittaaminen
    • Tekoäly

    Web-analytiikka ja AI – miten tekoäly muuttaa datan hyödyntämistä tuloksellisessa digimarkkinoinnissa?

    AI mullistaa tapamme kerätä, tulkita ja hyödyntää web-analytiikkaa liiketoiminnan tukena. Mihin asioihin AI vaikuttaa ja miten se on jatkossa hyvä huomioida?

    Lue lisää
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää