• Hakukoneoptimointi

Googlen Mobiilipäivitys 21.4.2015

21.4.2015 Google päivittää hakualgoritmiaan niin paljon, että sen vaikutus on Googlen mukaan suurempi kuin kuuluisan Panda-algoritmipäivityksen. Googlen virallinen ilmoitus aiheesta täällä. Panda-päivitys hyökkäsi ohutta sisältöä vastaan ja se vaikutti n. 12%:iin englanninkielisistä hakulauseista. Tuleva päivitys on siis yksi Googlen historian suurimmista muutoksista ja tähän kannattaa varautua mikäli orgaaninen liikenne on tärkeää liiketoiminnallesi. Uusi päivitys tekee sivuston […]

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

21.4.2015 Google päivittää hakualgoritmiaan niin paljon, että sen vaikutus on Googlen mukaan suurempi kuin kuuluisan Panda-algoritmipäivityksen. Googlen virallinen ilmoitus aiheesta täällä.

Panda-päivitys hyökkäsi ohutta sisältöä vastaan ja se vaikutti n. 12%:iin englanninkielisistä hakulauseista. Tuleva päivitys on siis yksi Googlen historian suurimmista muutoksista ja tähän kannattaa varautua mikäli orgaaninen liikenne on tärkeää liiketoiminnallesi.

Uusi päivitys tekee sivuston mobiilioptimoinnista merkitsevämmän asian Googlen hakusijoituksissa. Jos sivustosi ei ole optimoitu mobiilikäyttäjille, tulee erittäin todennäköisesti hakusijoituksesi ja tätä kautta myös hakuliikenteen määrä putoamaan päivityksen myötä.

Miten minimoit päivityksen vaikutuksen sivustoosi tai jopa hyödyt siitä?

Mobiililaitteilla verkkoa surffaavat poikkeavat kahdella tapaa tietokoneella verkkoa tutkivista.

  1. Heillä on käytössään pienempi näyttö
  2. Usein heillä on käytössään hitaampi verkkoyhteys

Näiden kahden eroavaisuuden vuoksi tulee ennen Googlen päivitystä hoitaa kaksi asiaa kuntoon.

1. Varmista, että sivustosi on responsiivinen

Responsiivinen verkkosivusto tunnistaa käyttäjän laitteen näytön koon ja mukautuu siihen. Sivusto järjestää itsensä uudelleen kävijän näyttöön sopivaksi ja näin käyttökokemus on hyvä selataan sivustoa sitten millä laitteella tahansa.

Responsiivinen sivusto on nykypäivää ja jokaisen yrityksen kannattaa sellaiseen panostaa. Google ei tee algoritmimuutosta huvikseen. Fakta on, että vuonna 2014 mobiililaitteilla käytettiin Internettiä ensimmäistä kertaa enemmän kuin tietokoneilla. Mobiilikäyttäjät on siis otettava huomioon verkkosivuja suunniteltaessa.

Kun tilaat responsiivisen sivuston, varmista, että myös mobiilissa näkyvä rakenne on konversio-optimoitu. Tämä on usein asia, joka unohtuu. Pienellä näytöllä sivuston rakenne muuttuu niin suuresti, että suurelle näytölle suunnitellut konversiopolut eivät toimi. Varmista siis, että sivustosi on myyvä myös pienellä näytöllä.

Alkuun pääset hyvin Googlen mobile-friendly websites -testillä.

2. Nopeuta sivustoasi

Vaikka 4G-mobiiliyhteydet ovat nopeita, ei niitä ole vielä kaikkialla. Monesti myös kaupunkien keskustoissa verkot toimivat hitaasti suuren käyttäjämäärän vuoksi. Langattomat mobiiliverkot eivät siis vielä pysty vastaamaan kiinteän netin nopeuksiin.

Mobiiliyhteyden nopeuden rajallisuuden vuoksi on tärkeää, että yrityksesi verkkosivusto on nopea ladata. Google on nostanut sivuston nopeuden painoarvoa hakualgoritmissään jatkuvasti ja tuleva päivitys varmasti vahvistaa sitä entisestään. Testaa sivustosi nopeus Googlen työkalulla. Testi myös neuvoo mitä voit tehdä sivustosi nopeuttamiseksi.

Sivuston latausnopeus vaikuttaa suuresti kävijän käyttökokemukseen ja suurissa sivustoissa latausnopeuden parantaminen voi vaikuttaa paljonkin verkkosivuston tehoon.

Testeissä on huomattu nopean sivuston hyödyiksi:

  1. Enemmän kävijöitä.
  2. Selattujen sivujen määrän nousu.
  3. Lisääntyneet konversiot.

Nopea sivusto siis lisää myyntiä.

Kaksi tapaa nopeuttaa sivustosi:

  1. Varmista, että sivustosi koodi on siistiä, tällöin sivusto toimii nopeammin. Minimoi skriptien ja css-tiedostojen määrä.
  2. Älä säästä webhotellissa. Varmista, etteivät latausajat ole palvelimen tehoista tai palvelimen verkkoyhteydestä kiinni.

Nyt on jo kiire

Google julkaisee päivityksen 21.4.2015. Et ehdi siihen, jos teet muutokset sivustoosi 20.4.2015 – nämä muutokset on tehtävä heti. Googlen pitää ehtiä käymään sivustosi lävitse ja ottaa muutokset huomioon ennen päivitystä.

Tee siis tarvittavat muutokset mahdollisimman nopeasti. Tämän jälkeen kirjaudu Googlen verkkovastaavan työkaluihin tai luo sinne tili ja kirjaudu sitten tässä osoitteessa.

Valitse vasemmasta sivupalkista ”Indeksointi” ja ”Hae kuten Google” – näin voit lähettää Google botin käymään sivustosi lävitse ja varmistat, että Google saa juuri tekemäsi päivitykset käyttöön ennen uutta mobiilipäivitystä ja vältyt mahdolliselta rangaistukselta.

Verkkosivuja ei voi enää ajatella pelkästään tietokoneiden näkökulmasta, mobiililaitteilla surffaaminen lisääntyy koko ajan. Responsiivisuus tulee ottaa huomioon myös hakukoneoptimoinnissa.

Miten yrityksesi verkkosivu pärjäsi Googlen testityökaluissa mobiiliystävällisyydellään?

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää