Kuten jo hyvin tiedämme, maailman nykytilanne vie ihmiset yhä vahvemmin verkkoon, jolloin myös verkkokauppojen kysyntä kasvaa. Jos et vielä hyödynnä Google Shopping -mainontaa verkkokauppasi mainostamisessa, viimeistään nyt on otollinen aika ottaa täysi hyöty siitä. Google Shopping -mainontaa toteutettaessa monelta kuitenkin unohtuu Google Shopping -tuotesyötteen (Google Shopping -tuotefeedi) tärkeys. Mainontaa ei voida vain laittaa päälle ja jättää oman onnensa nojaan, vaan se vaatii säännöllistä optimointia – aivan kuten perinteisempi Google Ads -hakuverkkomainontakin. Tästä blogista saat selville, miten toimivalla Google Shopping -tuotesyötteellä saadaan saavutettua Google Shopping -mainonnan kaikki potentiaali.
Miksi Google Shopping -tuotesyötteen on oltava kunnossa?
Jos olet onnistunut välttymään Google Shopping -mainonnalta, päivitä tietosi aiemmasta Google Shopping -blogistamme. Olemme käsitelleet myös tuotesyötteitä jo aiemmin blogissamme. Nyt kuitenkin syvennymme niiden tehokkaaseen hyödyntämiseen tuloksekkaassa Google Shopping -mainonnassa ja toimenpiteisiin, joilla Google Shopping -tuotesyöte saadaan luotua ja pidettyä laadukkaana. On äärimmäisen tärkeää, että Google Shopping -tuotesyöte on kunnossa aina, kun toteutamme Google Shopping -mainontaa. Lisäämme Google Shopping -tuotesyötteisiin niin paljon oleellista tietoa kuin mahdollista. Mitä rikkaampaa ja laadukkaampaa sisältöä niihin saadaan, sitä parempia tuloksetkin lähtökohtaisesti ovat. Vastaavasti puutteellisesti täytetyillä tiedoilla on turha odottaa saavutettavan merkittäviä tuloksia. Työ ei silti suinkaan lopu siihen, että Google Shopping -tuotesyöte saadaan kerran laadukkaaksi, vaan se vaatii myös säännöllistä tarkkailua ja optimointia.
Kaikki lähtee verkkokaupassa olevista tuotetiedoista
Rikkaalla ja laadukkaalla Google Shopping -tuotesyötteellä tarkoitetaan sitä, että siitä löytyvät oikeat asiat oikealla tavalla. Ainakin seuraavat tiedot on löydyttävä verkkosivuilta tuotetiedoista laadukkaasti, jotta Google Shopping -mainonnan toimivuudesta voidaan edes haikailla:
- Id
- Otsikko
- Kuvausteksti
- Linkki
- Kuvan linkki
- Saatavuus
- Hinta
- GTIN-koodi
- Tuotemerkki
- Kategoria
Luonnollisesti myös kieliopin on oltava kunnossa: älä siis käytä esimerkiksi isoja kirjaimia turhaan saati siten, että kirjoittaisit koko otsikon isoilla kirjaimilla. Otsikon tulee antaa tarkka ja selkeä kuvaus tuotteesta, sillä huono otsikko karkottaa ihmiset nopeasti. Saatavuustietoa hyödyntämällä voit määrittää syötteessä, etteivät mainokset näy, jos tuote on loppu. Älä siis näytä mainoksia, jos tuotteita ei ole saatavilla, koska on turhaa ohjata ihmisiä sellaiseen tuotteeseen, jota ei pysty ostaa. Ilman tuotemerkkiä mainos ei ole tehokas, joten se on syytä tuoda esiin. Eräs oleellinen asia, joka saattaa unohtua toteutettaessa Google Shopping -mainontaa, on kategoria. Se on hyvin tärkeä tieto, koska ilman sitä Google ei osaa yhdistää tuotetta oikein. Mitä tarkemmin saat lisättyä tiedot Google Shopping -tuotesyötteeseen, sitä helpompaa myös tekoälyn on korjata mahdolliset puutteet.
Voit määritellä Google Shopping -tuotesyötteeseen tiedon esimerkiksi siitä, onko tuote käytetty, kunnostettu vai uusi.
Voit käyttää tuotetiedoissa tilanteen mukaan tietoina myös seuraavia: kunto, toimitus, tarjoushinta ja tuotetyyppi. Kuten mainittua, mitä enemmän tietoa saat Google Shopping -tuotesyötteisiin, sitä parempi. Optimoitaessa voit valita, mitä ja miten näitä tietoja hyödynnetään. Kun olet lisännyt tuotetiedot huolellisesti verkkokauppaan, on toimivan Google Shopping -tuotesyötteen rakentaminen mahdollista. Saat vietyä tuotetiedot verkkokaupasta Google Merchant Centeriin, jossa voit vielä rikastuttaa Google Shopping -tuotesyötettä.
Työkalut auttavat Google Shopping -tuotesyötteen korjaamisessa
Pelkästään Googlen markkinointialustoilla voit saada Google Shopping -tuotesyötteen kohtalaiseen kuntoon, mutta halutessasi toteuttaa laadukkaan syötteen ja saavuttavan oikeita tuloksia Google Shopping -mainonnalla, tarvitset sitä varten myös maksullisia työkaluja. Me Suomen Digimarkkinoinnilla hyödynnämme tuotesyötteen rakentamisessa nimenomaan sen muokkaukseen suunniteltuja työkaluja. Niiden avulla voimme sujuvasti korjata syötteen puutteellisia tietoja ja esimerkiksi määritellä, etteivät mainokset näy, jos tuotteen määrä on nolla. On kuitenkin hyvä muistaa, että pelkästään kerran rakennettu Google Shopping -tuotesyöte – vaikka se olisi tehty niin laadukkaasti kuin mahdollista – ei takaa tuloksia, jos sitä ei optimoida jatkossa. Google Shopping -tuotesyötteen optimointi on säännöllistä työtä aivan kuten Google Ads -hakuverkkomainontaakin pitää optimoida.
Laadukkaasti toteutetulla Google Shopping -tuotesyötteellä saadaan tuotteiden tarkat tilannetiedot.
Emme hyödynnä pelkästään automatisoitua Google Smart Shopping -mainontaa, vaan työkalujemme avulla pystymme toteuttamaan Google Shopping -mainontaa myös Google Ads -hakuverkkomainonnasta tutun SKAG-mallin (Single Keyword Ad Group) mukaisesti. SKAG-mallissa yksittäiset avainsanat ovat omissa mainosryhmissään ja varsinainen avainsana lisätään ensimmäiseen otsikkoon. Google Shopping -mainonnassa kuitenkin puhutaan SPAG-mainonnasta (Single Product Ad Group), jossa yksittäiset tuotteet ovat omissa mainosryhmissään. SPAG-mallissa avainsanojen sijaan tarkkaillaan siis itse tuotteita. Muutenkin Google Shopping -mainonnassa kannattaa seurata mieluummin varsinaisia hakutermejä kuin pelkkiä avainsanoja.
Avainsanojen merkitystä ei silti pidä suinkaan unohtaa Google Shopping -mainonnassa. Avainsanoiksi kannattaa valita sellaisia sanoja, joilla ihmiset todennäköisesti hakevat kyseisiä tuotteita. Oikeat avainsanat otsikoissa ja selitekentissä parantavat tuloksia. Kun tuotteissa on oikeat avainsanat, osaa myös Google kohdistaa mainontaa tarkemmin.
Vältä Google Shopping -mainonnan tyypilliset virheet
Heikot tuotetiedot verkkosivulla, laiskasti toteutettu Google Shopping -tuotesyöte ja optimoinnin puute ovat yleisiä syitä toimimattomaan Google Shopping -mainontaan. Jos nämä yhdistetään Google Smart Shoppingiin ja annetaan tekoälylle kaikki valta, on se varma tapa tuhlata rahasi ilman tuloksia.
On virheellinen käsitys, että Google Smart Shopping olisi helppo tapa automatisoida mainontaa – ainakaan jos haluat haaveilla tuloksista. Laiskasti toteutettuna se on ainoastaan tehokas tapa hukata mainontaan käyttämäsi rahat.
Google Ads -hakuverkkomainonnan jatkuvan optimoinnin merkitys pätee myös Google Shopping -mainonnassa, vaikkakin eri kehitystoimenpitein. Ilman optimointia ja mainonnan kehittämistä tulokset kuitenkin laskevat ajan kuluessa.
Tuloksia varten on siis nähtävä vaivaa heti alusta lähtien ja tehtävä valmistelut mahdollisimman huolellisesti. Laadukkaat ja tarkat tuotetiedot verkkosivuilla, rikas Google Shopping -tuotesyöte sekä jatkuva optimointi ovat tie tuloksiin!
Aloita Google Shopping -mainonta viimeistään nyt
Jos et ole kokeillut vielä Google Shopping -mainontaa tai et ole tyytyväinen sen tuloksiin, autamme sinua mielellämme. Jos siis haluat saavuttaa Google Shopping -mainonnalla mitattavia tuloksia heti ensimmäisestä päivästä lähtien, lue Google Shopping -palvelustamme lisää ja lataa Google Ads -ostajan oppaamme alta!