• Hakukoneoptimointi

Google Search Console (Google Webmaster Tools)

Search Consolella näet sivustosi kuten Googlen hakurobotit sen näkevät, miten sivustosi näkyy hakutuloksissa sekä sen, miten ihmiset hakutuloksiisi reagoivat.

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

Hakukoneoptimointi, eli yrityksen verkkosivujen saaminen ylöspäin Googlen hakutulossivulla on erittäin monimutkaista puuhaa. Välillä huomaa toivovansa, että pystyisi kysymään Googlelta mitä voimme tehdä, että sivusto vielä tästä nousee ylöspäin?

Kun haluat nähdä sivustosi Googlen silmin, tarvitset ilmaisen työkalun nimeltä Google Search Console. Työkalun nimi oli vielä toukokuussa 2015 Webmaster Tools (Verkkovastaavan työkalut), mutta 20.5.2015 Google brändäsi sen Search Consoleksi.

Mikä on Google Search Console?

Search Consolella näet sivustosi kuten Googlen hakurobotit sen näkevät, miten sivustosi näkyy hakutuloksissa sekä sen, miten ihmiset hakutuloksiisi reagoivat. Search Consolen avulla pystyt seuraamaan, optimoimaan ja ylläpitämään sivustosi hakukonenäkyvyyttä.

Jos käytössäsi on jo Google Analytics, pystyt lisäämään sivustosi saman Google-tilin alle kirjautumalla osoitteessa www.google.fi/webmaster. Muista lisätä sivustosi sekä ilman www-alkua, että sen kanssa. Nämä kun ovat Googlen mukaan kaksi eri sivua. Tämän jälkeen pääset kiinni tietoihin, joiden avulla löydät sivuston suuret ongelmat nopeasti Googlen silmin. Käydään työkalun pääosiot nopeasti lävitse.

Search Appearance

Search Appearance antaa tietoa siitä, miltä sivustosi näyttää hakutuloksissa. Hakutuloksissa näkyy nykyään paljon muutakin kuin sivun Title ja meta-kuvaus.

Pystyt näyttämään hakutuloksissa kävijöiden arvosanan tähtinä sivustostasi, kirjoittajan kuvan, jopa hakukentän sivustosi sisältöön. Sivustolinkkien avulla pystyt ohjaamaan kävijät suoraan suosituimpiin sisältöihisi.

Sitesearch hakutuloksissa

Search Traffic

Kun ihmiset etsivät www.google.fi yrityksesi palveluihin ja tuotteisiin osuvilla termeillä, haluat tietenkin Googlen silloin tarjoavan sivustosi yhtenä vaihtoehtona.

Search Traffic -osio kertoo, miten paljon sivustosi näkyy hakutuloksissa, millä sanoilla saat liikennettä ja miten moni sivustosi hakutuloksissa näkevä saapuu sivustollesi.

Tämän valikon alta löydät myös listan linkeistä sivustollesi, sivuston sisäisten linkkien määrän ja mikäli sivustosi on saanut manuaalisen rangaistuksen Googlelta, näkyy sekin täällä.

Pystyt myös tarkistamaan, millainen Googlen mielestä on sivustosi mobiilikäytettävyys ja kohdistamaan sivustosi tiettyyn maahan ja/tai kieleen.

Google Index

Googlen pienet ohjelmat, eli hakurobotit (botit) pyrkivät lisäämään kaikki maailman verkkosivut indeksiinsä, josta Google sitten palauttaa mielestään parhaiten hakijan tekemää hakua vastaavat sivut hakutuloksina.

Hakurobotit siis indeksoivat eli varastoivat verkkosivuja ja täältä näet, miten Google on indeksoinut sinun sivustosi. Näet millainen määrä sivustosi sivuja löytyy Googlen indeksistä, mille hakusanoille Google katsoo sivustosi olevan relevantti.

Jos jostain syystä Googlen indeksiin on päätynyt sivustosi sivu, jonka haluat sieltä pois pystyt tekemään pyynnön sivun poistamisesta tässä osiossa.

Crawl

Tämän valikon alta selviää se, miten Google näkee verkkosivusi. Crawl Errors kertoo, jos sivustosi indeksoinnin kanssa on ongelmia, esim. kadonneita sivuja (404 virhekoodi) tai muuten url-osoitteita, jotka palauttavat jonkin virhekoodin.

Vinkki.

Jos löydät 404-virheitä, klikkaa virhettä ja sen jälkeen avautuvan ikkunan ”Linked From” painiketta ja näet sivustosi sivut, jotka linkittävät toimimattomaan osoitteeseen. Käy näillä sivuilla korjaamassa linkit ja voit merkata virheen korjatuksi ”Mark as fixed”

404-virheiden-korjaus-search-console

Jos Google pitää sivustostasi, Googlen botit vierailevat siellä usein. Crawl stats kertoo miten usein, miten paljon ja miten nopeasti Google vierailee sivustollasi. Mitä tiheämpään botit siellä käyvät ja mitä enemmän ne lataavat sivustosi sisältöä, sen parempi.

Kun todella haluat ”nähdä sivustosi Googlen silmin” voit testata tämän Fetch as Google -työkalulla. Monet käyttäjät yllättää se, että Google näkee käytännössä vain sivuston tekstin ja, jos informaatio on suuresti kuva- tai videomuodossa, Google ei juurikaan pysty tulkitsemaan sivuston sisältöä. Jos Google ei ymmärrä sisältöä, on sen myös erittäin hankala sitä tarjota hakutuloksissa.

Jos et halua kaikkien sivustosi sivujen löytyvän Googlesta, pystyt täällä testaamaan sivustosi robots.txt:n ja varmistamaan, että näille sivuille ei Googlen botit pääse. Tämä varmistaa sen, että nämä sivut eivät päädy Googlen indeksiin.

Varsinkin laajoissa sivustoissa sivuston sitemapit eli sivustokartat ovat tärkeitä. Täältä Googlen botit näkevät nopeasti, mikä sivuston rakenteessa on muuttunut ja pystyvät lisäämään uudet sivut indeksiinsä.

Yhteenveto

Google Search Console on erittäin hyödyllinen työkalu, olet sitten juuri aloittamassa hakukoneoptimointia, tai tehnyt sitä pidempään. Meillä jokaiseen hakukoneoptimointiprojektiin kuuluu Search Consolen tarkistaminen vähintään kuukausittain.

Jos verkkosivustosi hakukonenäkyvyydessä on ongelmia, ota meihin yhteyttä.

Laitetaan hakukonenäkyvyytesi kuntoon

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää