Google Postsin avulla pystyt julkaisemaan sisältöä suoraan Googlen hakusivuille – ja mikä parasta, se on ilmaista!
Google Posts on mahdollista ottaa käyttöön Google My Business (GMB) –palvelun kautta. Jos GMB ei ole entuudestaan tuttua, se on Googlen tarjoama palvelu, joka mahdollistaa lisänäkyvyyttä yrityksellesi Googlen hakutuloksen sivulla.
GMB:n käyttöönotto on helppoa, ja se onnistuu osoitteesta google.com/business/. Tarvitset ainoastaan Google-tilin, joka on myös ilmainen.
Googlen sanojen mukaan Google Posts soveltuu erinomaisesti
- Tarjousten mainontaan
- Tapahtumien mainontaan
- Ostospyyntöön
- Varauspyyntöön
Google Post julkaisut näkyvät myös Googlen karttapalvelun haussa:
Google Posts –ominaisuuden lisäys Google My Business palveluun ei kuitenkaan ole uusi. Palvelu julkaistiin jo vuodesta 2016, mutta sen käyttö oli rajattu erikoistapahtumiin, kuten vaalit. Sen jälkeen Google on vähitellen alkanut sallia Google Postsia myös yrityskäyttöön, ja nykyään se on käytettävissä kaikilla.
Julkaisut Google Postsissa katoavat 7 päivän jälkeen, eikä palvelussa pysty käyttämään:
- Tekstinsisäisiä linkkejä
- Enempää kuin 300 sanaa
- Enempää kuin yhtä kuvaa
Eli käyttö on todella rajattu. Google Postsin tarkoitus onkin julkaista ytimekästä ja ajankohtaista tietoa.
Google Posts antaa kuitenkin mahdollisuuden linkittää toiseen sivuun rajatuilla vaihtoehdoilla. Vaihtoehdot ovat:
- Lisätietoja
- Varaa
- Osta
- Rekisteröidy
- Pyydä tarjous
Google tarjoaa näillä sanoilla varustetun linkitysmahdollisuuden, jolla se haluaa ohjeistaa linkityksen käyttöä. Luonnollisesti tätä on mahdollista käyttää myös toisin, ja Google varoittaa Google Postsin väärinkäytöstä.
Tämän lisäksi voit tehdä julkaisusta tapahtuman.
Kannattaako Google Postsia käyttää?
Google Posts on vielä suhteellisen uusi ja voi olla, että Google keksii lisäominaisuuksia myöhemmässä vaiheessa. Google Posts kannattaa kuitenkin ottaa käyttöön, koska se on todella yksinkertainen toteuttaa ja ilmaista. Kaikki mahdollinen lisänäkyvyys yrityksen suuntaan on hyvä asia, ja Google Postsilla on potentiaalia tuoda lisänäkyvyyttä yritykselle. Voisin kuvitella, että Google Postsin kautta Google pystyy jatkossa tarjoamaan hakijoille vielä laadukkaampaa ja ajankohtaisempaa paikkakohtaista tietoa.
Millaisia julkaisuja kannattaa laittaa Google Postsiin?
Google ohjeistaa, että Google Postsissa kannattaa viestiä mahdollisimman tarkkaan, mitä tarjoat. Google Posts ei ole tarkoitettu spam-mainonnalle, ja sen sijaan pitää pyrkiä viestimään yrityksen ajankohtaisista tapahtumista. Toki tarjouksia kannattaa mainostaa, mutta maukkaalla tavalla. Muista käyttää myös relevantteja hakusanoja!
Erinomainen esimerkki voisi olla leipomo. Mikä olisi parempaa kuin Googletta leipomoa, ja nähdä suoraan hakusivussa päivän tarjonta.
Toinen hyvä käyttö Google Postsille voisi myös olla mainonta tanssitunnin tutustumistarjouksesta, mikä järjestetään huomenna.
Tai viimeisenä esimerkkinä voisit kertoa hyvästä renkaidenvaihtokampanjasta ja pyytää suoria yhteydenottoja Google Postsin avulla.
Jokainen yritys pystyy soveltamaan Google Postsia omaan käyttöön. Suosittelen hyödyntämään sen heti. Sehän on ilmaista hakumainontaa!
Jos vielä pähkäilet Google Postsin hyödyntämisestä omaan yrityskäyttöösi tai sinua kiinnostaa kuulla lisää digimarkkinoinnista, olethan yhteydessä.