• Hakukoneoptimointi

5 Peruspilaria Google-näkyvyyden parantamiseen

Googlen etusivu on Internetin arvokkain kauppapaikka. Siksi kilpailu näkyvyydestä siellä on kovaa. Johtuen ostoprosessin muutoksesta, Googlen liikenne on arvokkainta liikennettä, mitä yritys voi sivustolleen saada.  Hakukoneiden kautta tuleva liikenne on usein jo lähellä varsinaista ostopäätöstä ja siksi se konvertoituu paremmin kaupaksi. Käydään alla lävitse viisi hakukoneoptimoinnin peruspilaria, joiden avulla voi lähteä tavoittelemaan suuren yleisön huomiota […]

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

Googlen etusivu on Internetin arvokkain kauppapaikka. Siksi kilpailu näkyvyydestä siellä on kovaa.

Johtuen ostoprosessin muutoksesta, Googlen liikenne on arvokkainta liikennettä, mitä yritys voi sivustolleen saada.  Hakukoneiden kautta tuleva liikenne on usein jo lähellä varsinaista ostopäätöstä ja siksi se konvertoituu paremmin kaupaksi. Käydään alla lävitse viisi hakukoneoptimoinnin peruspilaria, joiden avulla voi lähteä tavoittelemaan suuren yleisön huomiota Googlesta.

Mitä Google vaatii sivuilta?

Hyvään sijoitukseen tarvitaan seuraavat asiat:

1. Sivuston teknisen toteutuksen tulee olla kunnossa.

2. Sivuston rakenteen tulee tukea hakukonenäkyvyyttä.

3. Sivuston sisällön tulee olla kunnossa.

4. Sosiaalisen median tulee antaa positiivisia merkkejä Googlelle.

5. Sivustolle täytyy olla ulkopuolisia linkkejä.

Lista voi kuulostaa laajalta ja sitä se onkin – Googlen algoritmi arvioi sivustoa yli 200 tekijän perusteella.  Tästä johtuen hakukoneoptimointi on nykyään erittäin laaja markkinoinnin kenttä. Oikeastaan kaikki yrityksen digitaalisen markkinoinnin suppilot vaikuttavat jollain tapaa myös hakukoneoptimointiin.

Käydään lävitse, mitä Google pääosin odottaa kultakin viideltä osa-alueelta.

1. Sivuston tekninen toteutus

Sivuston teknistä toteutusta voit ajatella sankona. Mitä paremmin sivusto on teknisesti toteutettu, sitä tiiviimpi sanko. Hyvin teknisesti toteutettu sivusto saa Googlen arvostuksen kiinni, eikä arvostus valu sangon rei’istä pois. Tekninen toteutus tarkoittaa lähinnä sivuston koodia ja latausnopeutta.

Google arvostaa hyvää standardien mukaan koodattua sivustoa. Voit tarkistaa verkkosivustosi vaikka heti tässä osoitteessa. Mitä vähemmän virheitä, sitä paremmin Google pystyy sivuston lukemaan.

Toinen teknisestä toteutuksesta johtuva asia on sivuston nopeus. Ihmiset ovat kärsimättömiä verkkosivujen suhteen ja tämän tietää myös Google. Sivuston latausnopeus on jatkuvasti suuremmassa roolissa Googlen algoritmissa.

Google on jopa tehnyt työkalun sivuston nopeuden tarkistamiseen.

Työkalu pisteyttää sivustosi nopeuden ja kertoo mitä asioita voit korjata sivuston nopeuttamiseksi.

2. Sivuston rakenne

Sivuston rakenne on kuin kartta Googlelle. Se auttaa Googlea ymmärtämään, mitkä sivustosi sivut ovat tärkeitä. Hyvällä rakenteella Googlen on helppo indeksoida sivuston jokainen sivu tietokantaansa.  Kunnollisen rakenteen avulla se ymmärtää helposti, mitkä ovat liiketoimintasi kannalta tärkeitä sivuja. Nämä on juuri niitä sivuja, joille toivot korkeita sijoituksia ja liikennettä Googlesta.

Hyvä rakenne on pyramidimainen ja nyrkkisääntönä voidaan pitää seuraavaa: ”Mitä vähemmän etusivulta on alasivulle matkaa, sitä paremmin se Googlesta löytyy”. Matka on Internetissä klikkaus ja jo kolme klikkausta on sivuston sisällä pitkä matka.

Tarkista, että tärkeimmät sivusi löytyvät yhden klikkauksen päästä etusivustasi. Tärkeimmille alasivuille tulee siis olla linkki sivustosi etusivulta, hyvin suunnitellussa sivustossa tämän varmistaa yleensä jo sivun navigaatio.

3. Sivuston sisältö

Sivuston sisältö on se verkko, joka nappaa hakijan tai sitten ei. Google välittää informaatiota, on se informaatio sitten tuotteeseen tai palveluun liittyvää. Tekstisisältö on edelleen Googlen helpoiten ymmärtämää sisältöä.

Jos sivustolla ei ole uniikkia hyvää sisältöä, miksi Google nostaisi sen korkealle hakutuloksissa? Ilman hyvää sisältöä ei siis ole toivoa, että verkkosivu löytyy korkealta hakutuloksista.

Hyvä sisältö vaatii kohderyhmän tuntemista ja kohderyhmälle puhumista. Sisältö siis vaatii asiakkaan tuntemista ja luo arvoa lukijalle.

Sisältöä tuottaessasi on hyvä kysyä: ”Jos tämä kirjoitus tulisi hakutuloksena, olisinko siihen tyytyväinen, vai palaisinko Googleen tekemään uuden haun?”

Helpoin tapa aloittaa puhuttelevan sisällön tuottaminen on pitää palaveri yrityksen myyjien kanssa ja käydä lävitse, mitä asiakkaat heiltä myyntitapaamisissa kyselevät. Nämä ovat varmasti samoja kysymyksiä, joita he Googleen kirjoittavat, kun näihin vastataan yrityksen sivuilla osuu sisältöä heti kohderyhmään.

Sisällöntuottamisesta voin ehdottomasti suositella Marcus Sheridanin ilmaista e-kirjaa, jonka voit ladata täältä.

4. Sosiaalinen media

Googlen Matt Cutts kertoo videossa, että sosiaaliset signaalit Facebookista ja Twitteristä eivät vaikuta hakutuloksiin.

Ehdottomasti kannattaa kuitenkin jakaa hyvää sisältöä sekä Facebookissa että Twitterissä. Kuten Matt videolla sanoo, usein kun tietyllä sivulla on paljon Facebook-tykkäyksiä ja Twitter-jakoja on sen sivuston sisältö todella hyvää. Todella hyvä sisältö saa myös linkkejä ja se nostaa kyseisiä sivuja ylös hakutuloksissa.

Suuri määrä sosiaalisen median signaaleja siis ovat korrelaatiota hyvästä sisällöstä, mutta eivät suoraan vaikuta hakutuloksiin. Kuitenkin hyvä sisältö kulkeutuu Facebookin kautta oikeiden ihmisten eteen ja tämä lisää linkitysten mahdollisuutta.

5. Linkit

Linkit ovat Googlen järjestelmässä ääniä, joilla sivustot äänestävät toisiaan ylöspäin. Ne rakentavat sivuston auktoriteettia. Mitä arvostetummilta sivuilta yrityksen sivuille on linkkejä, sen korkeammalta se hakukoneista löytyy.

Google erottui aikoinaan muista hakukoneista juuri sillä, että se rakensi linkityksiin perustuvan algoritmin.

Pingviini-päivitys (24.5.2012) puuttui rajulla kädellä linkkien rakentamiseen ja vuonna 2015 suosittelen seuraavia sääntöjä sivuston linkitykseen:

1. Panosta laatuun älä määrään.

2. Hanki linkkejä vain sivuilta, jotka teemaltaan liittyvät yrityksesi sivuun.

3. Älä käytä hakusanoja linkkien ankkuriteksteinä.

4. Mieti, näkisitkö vaivaa linkin rakentamiseen vaikka Google sitä ei arvostaisi? Onko linkistä mitään muuta hyötyä kuin hakukonenäkyvyyden nosto?

Pingviini-päivityksen jälkeen hyviin hakusijoituksiin tarvitaan vähemmän, mutta relevantteja linkkejä laadukkailta sivustoilta.

Yhteenveto Google-näkyvyyden parantamisesta

Näkyvyys Googlessa ei siis tule helposti ja sattumalta. Edellä mainitut viisi peruspilaria tulee olla kunnossa ja jokaiseen niistä saa uppoamaan todella paljon resursseja jos kaiken haluaa tehdä täydellisesti. Hakukoneoptimointi on todella laaja-alaista markkinointia.

Kohtien järjestys ei ole sattumaa vaan jos lähdet korjaamaan yrityksesi hakukonenäkyvyyttä,  aloita kohdasta 1 ja jatka järjestelmällisesti 5 kohtaan asti. Hakukoneoptimointi on jatkuva prosessi ja joka kohdasta löytyy koko ajan parannettavaa, aivan varmasti.

Lue lisää, mitä Google näkyvyydellä voi saavuttaa.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää