• Google Ads

Google AdWordsin Uusi Käyttöliittymä

Google AdWordsiin tulee vuoden 2017 aikana uusi käyttöliittymänäkymä, jonka me saimme käyttöön ensimmäisten joukossa.

SDM logo

Digimarkkinointi

Kuten jo Tiia aikaisemmin kertoi blogissaan Adwords 2016 vs 2017, Google uudistaa AdWordsin käyttöliittymän ulkoasua ja nyt me pääsimme ensimmäisten joukossa kokeilemaan tuota uudistusta. Käyn hieman läpi uutta käyttöliittymää ja sen tuomaan uutta käyttökokemusta, sekä myös omia mietteitäni siihen, miksi ja minkä takia Google uudistaa AdWordsin käyttöliittymän ulkonäköä.

 

Miksi näin?

Uudessa näkymässä on selkeästi haettu parempaa käyttökokemusta ja visuaalisempaa ilmettä, joka varmasti houkuttelee uusia käyttäjiä AdWordsin saloihin.

Näkymä on aivan uudenlainen vanhaan verrattuna. Siinä on ajateltu modernia käyttöympäristöä tarkemmin, uusilla visuaalisilla painikkeilla ja sulavammalla toiminnalla, jossa tuodaan kaikki ominaisuudet paremmin ymmärrettäviksi sekä hahmotettaviksi.

Yleinen toimivuus on muuttunut nopeammaksi ja sulavammaksi, mikä mukavoittaa käyttökokemusta huomattavasti.

 

Kaikille käyttäjille

Google ottaa vaiheittain ja tilikohtaisesti käyttöön uuden käyttöliittymän, joten jos sinulla on useampia tilejä niin ei huolta, käyttöliittymä tulee kaikille tileille saataville tämän vuoden aikana.

Siten kun uusi käyttöliittymän näkymä tulee käyttöön, on vielä mahdollisuus siirtyä vanhaan näkymään, jos niin haluaa.

 

Miltä se sitten näyttää?

Kampanjanäkymä

Adwords_uusi_näkymäPerusnäkymä eroaa vanhasta jo heti ensisilmäyksellä. Koko näkymä on vaihtunut ihan täysin. Perinteisesti yläosassa sijaitsevat valinnat ovat siirtyneet näkymässä vasemmalle. Sitä kautta voi vaihtaa näkymää kampanja-, mainosryhmä-, mainos-, avainsana-, asetukset-tasoille. Sinne on myös liitetty sijainti, aikataulu, laitenäkymä ja muutoshistoria.

Keskellä on kaavio, jonka näkymää muokataan sen oikeasta yläkulmasta.

Kampanjan yläpuolella oikealle on ilmestynyt suppilo, ympyrä ja kolme palkkia. Suppilosta voidaan luoda suodatin, jolla näkymään saa vain tietyn ominaisuuden täyttävä kampanja. Ympyrä on vanhasta näkymästä tuttu ryhmittely, millä voidaan segmentoida näkymää esim. eri laitteiden mukaan. Kolme palkki kohdasta voi muokata sarakkeita, kuten klikkaus, näyttökerrat ja klikkausprosentti.

Mainosnäkymä

Adwords_uusi_näkymä_mainoksetMainokset ja mainoslaajennukset ovat samassa ja voit vaihtaa näkymää niiden välillä yläpuolella olevasta kohdasta.

Jokaisessa näkymässä uutena on visuaalisesti erottuva sininen ympyrä, jossa on plusmerkki tai kynä keskellä. Tästä voi lisätä uuden asian kyseiseen näkymään, tässä tapauksessa uuden mainoksen.

 

Asetukset

Adwords_uusi_näkymä_asetuksetAsetuksiin on tullut uutuutena uudenlainen valikko, jossa asetuksien muokkaukset on laitettu alavalikkojen alle. Tämä yksinkertaistaa asetusten visualisointia ja selkeyttää niiden muokkausta.

 

Sijaintikohdistukset

Adwords_uusi_näkymä_sijaintiYhtenä erittäin mahtavana lisäyksenä on kartan lisääminen sijaintinäkymään. Tämä asetus on hyödyllinen monille niille, jotka mainostavat useissa eri kohteissa, koska nyt on helpompi visuaalisesti hahmottaa kaikki mainostettavat alueet.

Googlen mahtavien karttapalveluiden ansiosta on karttanäkymä helposti vaihdettavissa myös satelliittinäkymään. On mielenkiintoista pohtia, onkohan tulevaisuudessa mahdollista nähdä mainosten kohdistamista myös Google Street View -näkökulmasta.

Uudessa näkymässä on selkeästi haettu parempaa käyttökokemusta ja visuaalisempaa ilmettä

Mainosaikataulut

Adwords_uusi_näkymä_mainosaikatauluMainosten aikataulutus on tuotu nyt paremmin esille ja tehty selkeämmäksi hahmottaa. Google haluaa todennäköisesti helpottaa useampaa käyttäjää omaksumaan enemmän mainosten kohdennettua esittämistä. Tämä on varmasti jäänyt monelta vähemmälle huomiolle. Kuitenkin tämä on todella monelle yritykselle hyödyllinen, jos halutaan mainostaa vain tiettyyn aikaan. Tästä meidän Ville kirjoitti erinomaisen jutun aikaisemmin ja se kannattaa lukaista.

 

Laitteet

Adwords_uusi_näkymä_LaitteetLaitteet-osio on myös tuotu helpommin saataville ja klikkausten korotuksia on nyt helpompi tehdä eri laitteille.

Tämä muutos johtuu paljolti mobiililaitteilla tehtävien hakujen suuresta kasvusta viime vuosina.

 

Muutoshistoria

Adwords_uusi_näkymä_muutoshistoriaMuutoshistoriassa on myös tapahtunut yksinkertaistamista. Nyt on helpommin ymmärrettävissä, miten voi suodattaa muutoksia tietyn kategorian mukaan. Tämä on erityisen hyödyllinen niille, joilla on samalla tilillä useita eri käyttäjiä.

 

Yleisnäkymä

Adwords_uusi_näkymä_yleiskatsausYleisnäkymästä on haettu hieman dashboard-tyylistä ulkoasua, joka helpottaa tulosten hahmottamista huomattavasti paremmin.

Tosin näkymän muokkaus on hieman vajavainen ja tähän toivoisin muutosta, jossa ulkoasu olisi vapaasti itse muokattavissa. Uskon tähän tulevan muutoksia tulevaisuudessa, kunhan uusi näkymä tulee kaikkien käyttäjien saataville.

 

Työkalut ja Raportit

Adwords_uusi_näkymä_työkalutUudessa näkymässä työkalut ja raportit ovat siirtyneet salkku-kuvakkeen alle, josta jatkossa löytyvät avainsanojen suunnittelu, mainosten esikatselu, tulokset (konversiot), joukkomuokkaukset, raportit ja analytiikka.

Nämä työkalut ovat selkeästi vielä työn alla Googlella, koska niihin siirtyessä näkymä vaihtuu vielä vanhaan. Uskon kuitenkin tähänkin tulevan päivitystä, koska suunta on selkeästi visuaalisempaan näkymään.

 

Yhteenveto

Uudistuksien tarkoitus on selvästi tuoda AdWordsiä enemmän kuluttajaystävällisempään suuntaan. Uskoisin Googlen kalastelevan enemmän yksittäisiä uusia AdWordsin käyttäjiä uudella näkymällä, sillä se on huomattavasti helpommin lähestyttävä. Ammattilaisten uskoisin omaksuvan uuden käyttöliittymän helposti, mutta mielenkiintoista on tulevaisuudessa nähdä tilastoja siitä, moniko kokenut käyttäjä omaksuu uuden näkymän vai vaihtavatko he takaisin vanhaan.

Uusi näkymä tulee vaiheittain käyttöön ja uskoisin sen syrjäyttävän jossain vaiheessa kokonaan vanhan näkymän.

Sulava toimivuus on erittäin toivottu parannus varsinkin niille, jotka ovat päivittäin AdWordsin parissa tai niille, joilla on useita tilejä hallittavanaan.

Uudet käyttäjät omaksuvat uuden näkymän helpommin, koska tilin perusoptimointi onnistuu paremmin nyt, kun useat ominaisuudet on tuotu paremmin esille.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää