• Google Ads

Google Adwords tilin rakenne ja sanasto

Mitä tarkoitetaan Google Adwords -tilin rakenteella ja miksi se on tärkeää? Tilin rakenteen avulla voit hallita milloin ja missä mainoksesi näkyvät sekä varmistaa mainoksiesi näyttämisen oikealle yleisölle. Rakentamalla tilin oikein saat paremmat laatupisteet ja sitä kautta halvempia klikkauksia. Hyvin rakennettua tiliä on myös helpompi optimoida ja säästät reilusti aikaa kampanjan pyörittämisessä. Käydään tässä kirjoituksessa läpi […]

SDM logo

Digimarkkinointi

Mitä tarkoitetaan Google Adwords -tilin rakenteella ja miksi se on tärkeää? Tilin rakenteen avulla voit hallita milloin ja missä mainoksesi näkyvät sekä varmistaa mainoksiesi näyttämisen oikealle yleisölle. Rakentamalla tilin oikein saat paremmat laatupisteet ja sitä kautta halvempia klikkauksia. Hyvin rakennettua tiliä on myös helpompi optimoida ja säästät reilusti aikaa kampanjan pyörittämisessä.

Käydään tässä kirjoituksessa läpi kuusi tärkeää kohtaa, jotka luovat hyvän tilinrakenteen.

1. Kampanjat

Jokainen kampanja sisältää mainosryhmiä, avainsanoja ja mainoksia. Kampanja tasolla määrität mainonnan asetukset, kuten missä ja milloin mainoksia näytetään, päiväbudjetin, mainoslaajennukset sekä kielen. Nämä asiat sinun täytyy ottaa huomioon kampanjarakenteen suunnittelussa.

Tilin rakenne

Hyvä vaihtoehto kampanjarakenteen suunnittelussa on käyttää verkkosivustosi rakennetta mallina. Löytyykö verkkosivultasi eri välilehtiä tai sivuja eri tuotteille ja palveluille? Jos löytyy ja verkkosivustosi on hyvin jäsennelty on sinun kannattavaa käyttää verkkosivustosi rakennetta myös Adwords –tilin rakenteen mallina.

Esimerkiksi: Sinulla verkkokauppa, jossa myyt vaatteita miehille ja naisille. Tässä tapauksessa voit tehdä tiliisi kaksi kampanjaa miesten vaatteet ja naisten vaatteet.

2. Mainosryhmät

Mainosryhmätasolla luodaan avainsanat ja mainokset. Kun jaat tuotteitasi tai palveluitasi mainosryhmiin tarkista aina, että avainsanat, mainokset ja laskeutumissivu tulevat sopimaan yhteen jokaisessa mainosryhmässä. Suositeltava määrä avainsanoja yhteen mainosryhmään on noin 5 – 20.

Esimerkiksi: Naisten vaatteet kampanjan voisit jakaa seuraaviin mainosryhmiin:

  • Naisten t-paidat
  • Naisten farkut
  • Naisten hameet
  • jne.

3. Avainsanat

Adwords Google-mainonnan alussa mietitään tarkkaan avainsanat eli ne sanat, joilla mainosten halutaan tulevan näkymään Googlessa. Yhdessä avainsanassa voi olla useita sanoja tai se voi olla yksittäinen sana. Esimerkiksi ”juhlakengät” tai ”juhlakengät naisille”. Mainoksemme näkyvät Googlessa niillä sanoilla, jotka olemme avainsanoiksi valinneet. Jokaisen avainsanan osalta tulee optimointien yhteydessä huomioida tärkeitä lukuja, jotka vaikuttavat mainonnan tehokkuuteen.

Avainsanasi määrittävät sen millä hakusanoilla/hakulauseilla mainoksesi näkyvät Googlessa. Tee siis aina perusteellinen avainsanatutkimus kun valitset avainsanoja mainosryhmiin. Valitse avainsanasi niin, että ne käynnistävät mainoksesi ja ohjaavat ihmisen suoraan tuotesivullesi. Eli tarkasta avainsanojesi sopivuus mainokseesi ja tuotesivuusi.

Avainsanatasolla voit määrittää jokaiselle avainsanalle korkeimman klikkauskohtaisen hinnan ja avainsanan hakutyypin.

4. Negatiiviset avainsanat

Negatiiviset avainsanat ovat niitä sanoja, joilla et halua mainoksesi näkyvän. Negatiivisia avainsanoja käyttämällä parannat mainostesi osuvuutta ihmisten tekemissä hauissa. Muista siis aina lisätä niitä tiliisi.

Esimerkki: Jos mainostat naisten takkeja ja haluat laittaa sanan ”takki” avainsanaksi , täytyy sinun lisätä negatiiviseksi avainsanaksi tähän mainosryhmään sana ”miesten”. Näin, jos joku hakee ”miesten takkeja”, ei mainoksesi naisten takeista näy.

5. Mainoksen teksti

Tämä on varsinainen teksti, joka näkyy kun mainos käynnistyy. Suositeltavaa on käyttää mainoksen otsikossa ja itse mainostekstissä mainosryhmäsi avainsanoja. Tällä tavalla parannat laatupisteitäsi.

Luo aina vähintään kaksi mainosta yhteen mainosryhmään, jotta voit A/B testata mainoksiasi ja nähdä kumpi mainoksista ajan mittaan toimii paremmin.

6. Laskeutumissivu

Laskeutumissivu eli sivu, jolle mainoksen klikkaaja päätyy. Valitse laskeutumissivusi niin, että se ohjaa ihmisen suoraan sen tuotteen tai palvelun sivulle, jota mainoksesi ja avainsanasi koskee. Yleinen virhe on ohjata kaikki liikenne verkkosivuston etusivulle. Tämä laskee laatupisteitä ja heikentää kampanjan konversioprosenttia.

Adwords Google-mainonnan sanastoa

Adwords Google-kampanjassa on paljon sanastoa, joka on tärkeä tuntea ennen kuin kannattavan mainonnan tekeminen ja kampanjoiden optimoiminen onnistuu. Tässä blogikirjoituksessa käydään läpi kyseistä sanastoa.

Korkein CPC

On korkein summa, jonka olet valmis maksamaan yhdestä mainoksen klikkauksesta. Voit määrittää avainsanatasolla haluamasi korkeimman CPC:n, esimerkiksi 1,00€, jolloin Google määrittää mainoksesi sijoituksen korkeimman hintatarjouksesi perusteella. Mainoksesi klikkaus ei siis koskaan maksa yli 1,00€ vaan se on suurin summa, jonka voit joutua maksamaan mainoksesi klikkauksesta. Hyvin usein mainoksen klikkaus on kuitenkin vähemmän kuin määrittämäsi korkein CPC.

Laatupisteet

Kertovat sen miten hyvin avainsanasi, mainoksesi ja laskeutumissivusi vastaavat ihmisen tekemää hakua Googlessa. Mitä korkeammat laatupisteet saavutat, sitä tarkempaa ja osuvampaa mainontasi on. Laatupisteistä käytetään asteikkoa 1 – 10 eli mitä suurempi luku sitä paremmat laatupisteet avainsanallasi on. Mitä korkeammat laatupisteet saavutat avainsanoillesi, sitä halvemmat ovat mainostesi klikkaushinnat ja sitä paremman mainossijoituksen saavutat edullisimmilla klikkauskuluilla.

Klikkaukset

Kertovat kuinka montaa kertaa mainoksiasi on klikattu. Sanotaan, että mainostesi klikkausten määrä on 800 kpl. Tässä tapauksessa mainoksiasi on klikattu 800 kertaa, mutta emme tiedä onko sama ihminen klikannut mainoksiasi useamman kerran. Luku ei siis tarkoita sitä, että 800 eri ihmistä olisi klikannut mainoksiasi, vaan joku on voinut klikata mainostasi useampaan otteeseen.

Näyttökerrat

Kertovat, kuinka montaa kertaa mainoksesi ovat näkyneet Googlessa. Mainoksellesi tulee näyttökerta joka kerta, kun se näkyy Googlessa.

Klikkausprosentti, CTR

Klikkausprosentti kertoo klikkausten suhteen näyttökertoihin. Klikkausprosentti lasketaan jakamalla klikkaukset mainosten näyttökerroilla. Klikkausprosentti vaikuttaa suoraan laatupisteisiisi ja tämän vuoksi se kannattaa saada mahdollisimman korkeaksi. Tämä onnistuu tarkasti valituilla avainsanoilla ja hyvin kohdennetuilla mainoksilla.

CPC, klikkaushinta

Paljonko yksi mainoksen klikkaus on keskimäärin maksanut.

Hinta

Kuinka paljon mainostesi klikkaukset ovat maksaneet. Voit nähdä hintatiedot avainsana-, mainosryhmä-, kampanja- ja tilitasolla.

Keskimääräinen sijainti

Kertoo, minne mainoksesi ovat Googlen hakutulossivulla sijoittuneet. Paras mainoksen sijoitus on 1 ja sitä seuraava 2 ja niin edelleen. Kun mainostesi sijoitus on välillä 1–4  ovat mainoksesi sijoittuneet Googlen parhaimmille mainospaikoille orgaanisten hakutulosten yläpuolelle. Ajatellaan, että mainostesi keskimääräinen sijainti on ollut 1.5, jolloin mainoksesi ovat näkyneet sekä sijainnilla 1 että 2.

Keskimääräistä sijaintia ei kuitenkaan kannata tuijottaa aivan sokeasti, sillä mainokset eivät näy joka haulla sivun yläosassa, vaikka keskimääräinen sijainti olisikin 1.5. Tämän vuoksi on tärkeää ryhmitellä Adwords-tilissä keskimääräisen sijainnin tiedot yläosan ja muun mukaan optimoinnin yhteydessä. Tällä tavalla näet, kuinka usein mainokset ovat sijoittuneet sivun yläosaan ja kuinka usein sivun alaosaan. Saamasi tiedon perusteella osaat tarvittaessa nostaa avainsanojesi hintatarjouksia, jos mainoksesi sijoittuvat useammin sivun alaosaan kuin yläosaan.

Haun näyttökertojen osuus

Kertoo prosenttilukuna mainostesi näyttökertojen osuuden hakuverkostossa. Luku saadaan jakamalla saatujen näyttökertojen osuus sillä määrällä, niillä näyttökertojen määrällä jotka olit oikeutettu saamaan.

Haun menetettyjen näyttökertojen osuus: Sijoitus

On niiden näyttökertojen arvioitu prosentti hakuverkostossa, joita mainoksesi eivät saaneet huonon sijoituksen vuoksi. Tässä tapauksessa kannattaa nostaa avainsanojen hintatarjouksia tai parantaa laatupisteitä, jolloin mainostesi sijoitukset paranevat.

Haun menetettyjen näyttökertojen osuus budjetin vuoksi

On arvioitu prosentti mainosten näyttökerroista, jotka menetimme rajallisen budjetin vuoksi. Tässä tapauksessa päivä budjettimme on ollut liian pieni, eikä se ole riittänyt kaikkiin mahdollisiin näyttökertoihin, jotka olisimme voineet mainoksillemme saada.

Tulos, konversio

Konversio on seurausta siitä, että potentiaalinen asiakas on siirtynyt mainoksemme kautta verkkosivustolle ja tuottanut sieltä meille halutun tuloksen eli konversion. Konversio voi olla esimerkiksi tilaus, yhteydenotto lomakkeen täyttäminen, jollain tietyllä sivulla käynti jne. Konversioiden avulla näemme mitkä avainsanat ja mainokset tuottavat parhaiten konversioita yritykselle.

Klikkausavusteiset konversiot

Klikkausavusteiset konversiot ovat sellaisten konversioiden kokonaismäärä, joissa kyseinen avainsana, mainos, mainosryhmä tai kampanja tuotti vähintään yhden apuklikkauksen. Mainoksemme on siis näkynyt Googlessa esimerkiksi sanalla ”naisten juhlakengät” ja ihminen on käynyt katsomassa valikoimaamme. Sama henkilö menee myöhemmin sivustollemme sanan ”juhlakengät” kautta ja tekee tilauksen. Tällöin sanalle ”naisten juhlakengät” tulee klikkausavusteinen konversio, koska ihminen meni ensimmäisen kerran kyseisen sanan kautta verkkosivustollemme.

Näyttökerta-avusteiset konversiot

Kertoo niiden konversioiden kokonaismäärää, jolloin kyseinen avainsana, mainos, mainosryhmä tai kampanja tuotti avustavan näyttökerran ennen viimeistä klikkausta. Tässä tapauksessa ihminen on esimerkiksi nähnyt ensin mainoksemme Googlessa, kun hän on hakenut sanalla ”juhlakengät”. Ihminen ei kuitenkaan ole klikannut mainostamme vaan tehnyt uuden haun sanoilla ”naisten juhlakengät” ja klikkaa mainosta sekä tuottaa halutun konversion eli tilauksen. Tällöin sana ”juhlakengät” saa näyttökerta-avusteisen konversion, koska se oli ensimmäinen mainos, jonka ihminen yrityksestämme näki.

Konversiohinta

Kertoo kuinka paljon keskimäärin yhden konversion saanti maksaa (kokonaiskustannukset/konversioiden määrällä). Konversiohinnan voi nähdä avainsana-, mainosryhmä- ja kampanja- tasolla. Esimerkiksi sanalla juhlakengät on saatu 2 konversiota ja avainsanan klikkauksiin on mennyt rahaa 50€ tällöin yhden konversiohinta avainsanatasolla on 25€.

Konversioprosentti

Kertoo kuinka moni mainosta klikanneista ihmisistä tuottaa konversion yrityksellemme. Esimerkiksi mainoksiamme on klikattu 78 kertaa ja olemme saaneet 5 konversiota. Jolloin konversioprosenttimme on 6,14%. Luku saadaan jakamalla konversioiden määrä mainostemme klikkausmäärällä

Yhteenveto

Panostamalla hyvään tilin rakenteeseen ja luomalla selkeitä kampanjoita ja mainosryhmiä tuotteittesi tai palveluidesi mukaan saat avainsanasi ja mainokset liittymään toisiinsa. Samalla parannat laatupisteitäsi ja saat enemmän tuloksia samalla hinnalla.

Lisäksi kiinnittämällä huomiota ylläoleviin lukuihin jokaisen avainsanan kohdalla ja optimoimalla tiliäsi kyseisten tietojen perusteella, tulet varmasti saamaan mainonnastasi huomattavasti laadukkaampaa ja tuloksellisempaa. Jos tarvitset apua Adwords Google-mainontasi kanssa, ota rohkeasti yhteyttä meihin.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää