• Google Ads

Klikkausprosentin merkitys Google Adsissa – ja miten tulkita sitä

Kuinka paljon mainoksiani klikataan? Tämä on yleinen kysymys markkinoijan tuloksia analysoitaessa.

SDM logo

Atte Kallio

Klikkausprosentti on hyvä indikaattori kampanjan suorituskyvystä, mutta mainosten toimivuutta tutkiessa sinun ei tulisi tuijottaa pelkästään CTR-lukua (click-through rate). Kuka tahansa pystyy kirjoittamaan houkuttelevan klikkiotsikon, mutta miten onnistuu tasapainottelu innostavan Google-mainoksen ja kannattavien tulosten välillä?

Tässä blogissa pääset perehtymään klikkausprosenttiin ja ymmärrät, miksi sillä on merkittävä rooli Google Ads -mainonnassa.

Mitä klikkausprosentti kertoo?

Klikkausprosentti, lyhyemmin CTR, kuvaa sitä, kuinka moni ihminen klikkaa mainostasi nähdessään sen. Voit mainostajana päätellä tämän avulla, kuinka tehokkaita mainoksesi ja niitä triggeröivät avainsanat ovat omalle yrityksellesi.

Voit päätellä klikkausprosentin avulla, kuinka tehokkaita mainoksesi ja avainsanat ovat omalle yrityksellesi. Mutta se ei yksin riitä kertomaan, kuinka tehokasta mainontasi on kokonaisuudessa.

Klikkausprosentin laskemiseksi Google jakaa mainoksesi saamien klikkausten määrän mainoksesi näyttökertojen määrällä. Esimerkiksi jos sinulla on 10 klikkausta ja 100 näyttökertaa, CTR-luku on 10 %.

Korkea klikkausprosentti on oiva merkki siitä, että hakijat pitävät mainoksiasi tai tuotteitasi hyödyllisinä ja osuvina.

Klikkausprosentilla on myös vaikutusta avainsanojesi laatupisteisiin. Saavuttamalla käyttämillesi avainsanoille korkeat laatupisteet saat mainokselle paremman sijoituksen ja halvemmat klikkaukset.

Klikkausprosentti vaikuttaa siis myös avainsanasi arvioituun klikkausprosenttiin, joka on yksi mainoksen sijoitukseen vaikuttavista tekijöistä.

Laatupisteet on Googlen käyttämä diagnostinen työkalu, jonka tarkoituksena on antaa sinulle käsitys siitä, miten hyvin mainoksesi laatu vertautuu muihin mainostajiin. Laatupisteisiin vaikuttaa kuitenkin moni muukin seikka kuin pelkästään arvioitu klikkausprosentti.

Mikä on hyvä klikkausprosentti?

Hakumainosten klikkausprosentteja käsitteleviä raportteja löytyy useista lähteistä, mutta valitettavasti ei ole olemassa yhtä ainoaa vastausta. Pääosin raportit ovat kansainvälisiä, joten jo sekin hankaloittaa vertailua kotimaassa pyöriviin mainoksiin.

WordStream by LOCALiQ on tullut tunnetuksi digitaalisen mainonnan vertailuarvoraporteistaan. Taho julkaisi hakumainontaraportin vuoden 2022 ensimmäisen neljänneksen luvuista. Raportti kattaa yli 20 eri toimialan tärkeät suorituskykymittarit. Mukana on dataa sekä Google Ads että Microsoft Bing -hakumainoksista.

Useimmilla raportissa tarkastelluilla kansainvälisillä toimialoilla keskimääräinen klikkausprosentti on 6 – 7 prosenttia. Luku tuntuu melko alhaiselta, mutta on totta kai riippuvainen myös mainonnan kohdennuksesta. B2C-palveluja tarjoavien asiakkaidemme kanssa olemme päässeet verrattaen pienillä ponnistuksilla jopa yli 20 % CTR-lukuihin – myös ilman brändiavainsanoja. Suomessa hakuvolyymit ovat toisaalta kansainvälistä tasoa matalammat.

Kuva 1. B2C-remonttipalveluihin keskittyvän toimijan Google Ads -hakukampanjanäkymä

Mainostajana voit käydä läpi eri toimialojen klikkausprosentteja, mutta saat siltikin vain osittaisen vastauksen. Toimialasi keskimääräinen CTR-arvo on vain suuntaa-antava, eikä se välttämättä vastaa oman mainostilisi kampanjoita.

Miksi klikkausprosenteissa on niin paljon eroja?

Kuvitellaan esimerkiksi, että olet matkatoimiston omistaja. WordStream by LOCALiQ:n raportin mukaan hakumainosten klikkausprosentti on alallasi vuoden 2022 alussa hieman yli 9 %. Oletetaan, että pääset omalla Ads-kampanjallasi vielä sen yli. Eikö CTR-lukusi olekin jo tarpeeksi korkea?

Tarkoittaako se kuitenkaan, että tämä on hyvä klikkausprosentti? Ei välttämättä. Tämä on hyvä ohjeistus, mutta loppu riippuu todella kampanjasi kaikista muista tekijöistä. Kuten esimerkiksi:

  • Mihin maantieteellisiin alueisiin tähtäät?
  • Mistä avainsanoista teet tarjouksia? Geneerisistä, pitkän hännän sanoista vai brändisanoista?
  • Kumpaa yleisöä tavoittelet? Uusia asiakkaita vai palaavia käyttäjiä RLSA-kampanjoilla jälleenmarkkinointilistoja hyödyntäen?

Universaalia ohjetta hyvästä klikkausprosentista on vaikea sanoa suoraan. Mainostajana sinun on tärkeä muistaa, että yksi klikkausprosentti ei välttämättä ole hyvä ja toinen huono. Ne ovat vain erilaisia.

Pelkän klikkausprosentin tuijottaminen ei riitä tai ole pitkällä tähtäimellä kannattavaa. Tärkeämpää on tulkita lukua oikein eri ostoprosessin vaiheissa ja tehdä toimenpiteitä sen perusteella. 

Klikkausprosenttien tulkinta eri MRACE®-mallin vaiheissa

Hakumainokset ovat MRACE®-mallissamme osa REACH-vaihetta. Yleisesti ne keräävät myös korkeimmat klikkausprosentit, sillä hakusanaperusteinen kohdennus on todella tehokasta ja osuvaa. Entä jos käyttämäsi Google Ads -kampanjatyyppi ei olekaan perinteinen hakumainonta?

Pyrit edelleen REACH-vaiheen mainontaan verkkokauppasi kanssa ja päätät luoda Google Shopping –kampanjan tuotesyötteesi pohjalta. Kampanjasi klikkiprosentti on kuukauden jälkeen 0.76 %. Mikä mättää?

Ei välttämättä yhtään mikään. Shopping-mainonnalle varattuja mainospaikkoja on moninkertainen määrä verrattuna hakumainontaan. Tällöin mainoksilla on mahdollisuus näkyä useammin ja usein vielä laajemmalle yleisölle. Näin ollen ne keräävät myös hurjan määrän enemmän näyttökertoja suhteutettuna liikenteeseen. Etenkin jos tuotevalikoimasi on vähänkään kattavampi. 

Shopping-mainokset eivät perustu tarkasti listattuihin avainsanoihin. Haut, joilla Shopping-tuotelistauksesi näkyvät pyritään yhdistämään tuotteisiisi tuotenimen ja tuotesyötteen muiden tietojen avulla. Näin ollen myös laajat haut saattavat aktivoida mainoksesi. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö Shopping-mainonta voisi tuoda verkkokauppaasi relevanttia liikennettä.

Alla olevasta verkkokauppa-asiakkaamme kampanjanäkymästä näet, miten Shopping-kampanjoiden CTR-luku voi käyttäytyä kampanjan ROAS-luvun ollessa kuitenkin jopa yli 1600 %.

Kuva 2. Muotiverkkokauppaan keskittyvän yrityksen Google Shopping -kampanjanäkymä

REACH-vaiheen lisäksi Ads-tililtä voidaan ajaa käyttäjiä kohti CONVERT- tai ENGAGE-vaihetta. Helpoiten tämä onnistuu Ads-alustalla visuaalisten kampanjatyyppien avulla, kuten Display– tai Discovery-kampanjoilla. Näidenkin kampanjoiden klikkausprosentteja tulee tulkita useimmiten yksittäistapauksina. Kylmälle yleisölle kohdennetussa display-mainonnassa CTR-luvut saattavat usein painua jopa alle yhden prosentin. Discovery-mainonnasta voit odottaa kuitenkin jopa yli 5 %:n CTR-lukuja, vaikka tähtäimessä ei olisikaan remarketing-yleisö.

Mainostajana sinun on siis hyvä kiinnittää huomiota myös siihen, mikä kampanjatyyppi on kyseessä, mihin myyntifunnelin vaiheeseen kampanjatyyppi on tarkoitettu ja mikä mainosten oletettu kattavuus valitsemallasi kohdennuksella tulee olemaan. Klikkausprosenttien kohdalla yleistäminen kannattaa unohtaa.

Kuinka voin parantaa mainosteni klikkausprosenttia?

Miten pystyt parantaa yrityksesi mainostilin klikkausprosenttia ja saada kampanjoihin paremman laadun ja relevanssin? Suosittelen sinua keskittymään etenkin seuraaviin teemoihin:

  • Kirjoita vakuuttavia tekstimainoksia. Käytä otsikkorivejä vain tärkeimpiin tietoihin. Esittele ainutlaatuiset myyntivalttisi tehokkaasti otsikoiden.
  • Hyödynnä negatiivisia avainsanoja tai negatiivisia yleisöjä. Säästät rutkasti rahaa näyttämällä mainoksia vain niille asiakassegmenteille, jotka haluat tavoittaa.
  • Testaa eri mainostyyppejä. Useat kampanjatyypit sisältävät enemmän kuin yhden vaihtoehdon. Oletko testannut jo responsiivisia hakumainoksia?
  •  Käytä osuvia mainoslaajennuksia. Mainoslaajennukset rikastavat mainoksiasi lisätiedoilla. Ne voivat olla joko klikattavia tai ei-klikattavia.
  • A/B-testaa erilaisilla mainosversioilla. Älä jätä asioita järjestelmän optimoitavaksi. Voit myös aktiivisesti A/B-testata erilaisia mainosversioita, jotta tiedät, mihin mainoksiin kannattaa keskittyä ja mitkä kannattaa mahdollisesti keskeyttää.

Klikkausprosentit nousuun testaamalla

Jos haluat parantaa Google Ads -kampanjasi laatua, sinun on otettava huomioon useita tekijöitä. Todennäköisemmin voitat testaamalla siis tässäkin tapauksessa. 

On tärkeää luoda erilaisia mainosversioita ja -tyyppejä, jotta voit osoittaa yhden mainoksen paremmaksi kuin toisen.

Klikkausprosenttia voidaan parantaa kirjoittamalla hyviä mainoksia, mutta lukua tulee tarkastella myös mainoksen laskeutumissivun kannalta. Pitävätkö lupauksesi myös ACT- tai CONVERT-vaiheissa, vai ovatko kirjoittamasi mainokset yhtä tyhjän kanssa, jolloin maksat korkeasta klikkiprosentista korkeaa hintaa.

Kaipaavatko klikkausprosenttisi kasvatusta? Tarvitsetko tukea myyvien viestikärkien rakentamisessa? Autamme sinua mielellämme parempien Google-mainosten luomisessa!

Lataa ostajan opas, ja pääset perehtymään tarkemmin Google Ads -mainontaan, joka näkyy kasvavana liikevaihtona.

LATAA SEM-OSTAJAN OPAS

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää