• Google Ads

Google Ads ja avainsanojen hakutyypit

Google Adsissa avainsanojen hakutyyppien oikeanlainen käyttäminen on tärkeää, koska niiden avulla pystyt paremmin tavoittamaan haluamasi kohderyhmän ja samalla vältyt niin sanotuilta turhilta klikkauksilta, jotka eivät tuo yrityksellesi kauppaa. Kun lisäät avainsanoja mainosryhmiisi voit valita Adsissa neljästä avainsanan hakutyypistä mitä vaihtoehtoa haluat käyttää kussakin avainsanassa. Hakutyyppi vaihtoehdot ovat: laajahaku, laajanhaunmuokkaus, ilmaushaku ja tarkkahaku. Jokaisessa hakutyypissä on […]

SDM logo

Digimarkkinointi

Google Adsissa avainsanojen hakutyyppien oikeanlainen käyttäminen on tärkeää, koska niiden avulla pystyt paremmin tavoittamaan haluamasi kohderyhmän ja samalla vältyt niin sanotuilta turhilta klikkauksilta, jotka eivät tuo yrityksellesi kauppaa.

Kun lisäät avainsanoja mainosryhmiisi voit valita Adsissa neljästä avainsanan hakutyypistä mitä vaihtoehtoa haluat käyttää kussakin avainsanassa. Hakutyyppi vaihtoehdot ovat: laajahaku, laajanhaunmuokkaus, ilmaushaku ja tarkkahaku. Jokaisessa hakutyypissä on omat hyvät ja huonot puolensa.

Käydään jokainen hakutyyppi lävitse laajasta kapeaan.

Laajahaku

Laajahaku on avainsanojen hakutyypeistä kaikista laajin ja sen käytössä kannattaa olla varovainen. Käyttämällä laajahakua mainoksesi voivat näkyä hyvinkin laajoilla hakulausekkeilla, joita ei ehkä itse tule edes ajatelleeksi. Laajanhaun avainsanat näyttävät mainoksiasi siis paljon muillakin sanoilla kuin vain lisäämilläsi avainsanoilla.

Kun käytät laajahakua mainoksesi voivat näkyä kun hakulause sisältää tarkan avainsanasi, avainsanojasi missä tahansa järjestyksessä, avainsanojesi synonyymejä sekä jos avainsanoihisi on lisätty muita sanoja.

Lisäksi mainoksesi voivat näkyä avainsanojesi läheisillä muunnelmilla. Läheisiksi muunnelmiksi katsotaan kirjoitusvirheet, kirjainlyhenteet, yksikkö- ja monikkomuodot, johdosmuunnelmat, lyhenteet ja erilaiset kirjoitusasut.

Laajanhaun hyvät puolet on: Saat paljon näyttökertoja ja klikkauksia mainoksillesi. Hakutermiraportin avulla voit huomata uusia pidempiä avainsanoja, jotka ovat käynnistäneet mainoksesi.

Laajanhaun huonot puolet: Saat paljon hakuja ja klikkauksia, joista syntyy korkeat kustannukset. Klikkaukset ja näyttökerrat eivät välttämättä tuo haluamaasi tulosta, koska mainokset voivat näkyä niin monella eri hakulauseella.

Esimerkki laajanhaun avainsanan hakutyypistä:

Avainsanasi on miesten kengät. Mainoksesi voivat näkyä seuraavilla hakulauseilla:

  • Miesten kengät: Tarkka avainsanasi
  • Miesten jalkineet: Jalkineet ovat synonyymi kengille
  • Tilaa miesten kengät: Avainsanojen eteen on lisätty sana
  • Miesten mustat kengät: Avainsanojen keskelle on lisätty sana
  • Miesten kengät netistä: Avainsanojen perään on lisätty sana

Laajanhaun muokkaus

Laajanhaun muokkausta käyttämällä pystyt parantamaan mainostesi osuvuutta, koska mainoksiasi ei näytetä enää avainsanojesi synonyymeillä. Mainoksesi näkyvät kun hakutermi sisältää lisäämäsi hakusanat missä tahansa järjestyksessä sekä niiden läheisillä muunnelmilla.

Laajanhaun muokkauksen hyvät puolet: Mainoksesi näkyvät kun avainsanasi ovat hakulausekkeessa missä tahansa järjestyksessä sekä avainsanojen eteen, perään tai keskelle on voitu lisätä sanoja.

Laajanhaun muokkauksen huonot puolet: Saat vähemmän hakuja kuin laajaa hakua käyttämällä ja saatat edelleen näyttää mainoksiasi niin sanotuissa turhissa hauissa.

Esimerkki Laajanhaunmuokkauksen hakutyypistä:

Avainsanasi on miesten kengät. Mainos voivat näkyä seuraavilla hakulauseilla:

  • Miesten kengät: Tarkka avainsanasi
  • Tilaa miesten kengät: Avainsanojen eteen on lisätty sana
  • Miesten kengät netistä: Avainsanojen perään on lisätty sanoja
  • Miesten mustat kengät: Avainsanojen väliin on lisätty sana

Mainos ei näy sanoilla:

  • Miesten jalkineet: Synonyymi

Voit käyttää laajanhaun muokkauksenhakutyyppiä lisäämällä avainsanojesi eteen plusmerkit (+). Tässä tapauksessa se näyttäisi tältä +miesten +kengät

Ilmaushaku

Ilmaushakua käyttämällä mainoksesi näkyvät tarkalla avainsanallasi sekä jos avainsanan eteen tai jälkeen on lisätty sanoja. Mainokset näkyvät myös avainsanojesi läheisillä muunnelmilla. Ilmaushakua käyttämällä pystyt paljon paremmin hallitsemaan mitkä sanat käynnistävät mainoksesi.

Ilmaushaun hyvät puolet: Voit paremmin kohdistaa mainoksesi tuloksellisiin hakuihin eikä mainoksesi näy synonyymeillä sekä hakulauseen täytyy sisältää lisäämäsi avainsanat oikeassa järjestyksessä.

Ilmaushaun huonot puolet: Saat liikennettä vähemmän.

Esimerkki ilmaushaun avainsanan hakutyypistä:

Avainsanasi on miesten kengät. Mainoksesi voivat näkyä seuraavilla hakulauseilla:

  • Miesten kengät: Tarkka avainsanasi
  • Miesten kengät netistä: Avainsanan jälkeen on lisätty sana
  • Tilaa miesten kengät: Avainsanan eteen on lisätty sana

Mainoksesi ei näkyisi haulla:

  • Miesten jalkineet: Synonyymi
  • Miesten mustat kengät: Avainsanojen väliin on lisätty sana

Voit käyttää avainsanallesi ilmaushaun hakutyyppiä lisäämällä avainsanasi ympärille lainausmerkit (””) Tässä tapauksessa se näyttäisi tältä ”Miesten Kengät”

Tarkkahaku

Tarkkahakua käyttämällä näytät mainoksiasi vain kun ihminen kirjoittaa tarkan avainsanasi hakulauseeksi. Tarkkahakua on hyvä käyttää silloin kun tiedät tarkasti mikä sana tuo hyvin tulosta.

Tarkanhaun hyvät puolet: Tiedät tarkalleen millä sanalla/sanoilla mainoksesi näkyvät, mainoksesi vastaavat varmasti haettua asiaa ja tiedät tarkkaan millä saat tulosta.

Tarkanhaun huonot puolet: Saat vähemmän liikennettä. Tarkkahaku käynnistää mainoksesi vain silloin kun hakulauseeksi kirjoitetaan tarkka avainsanasi, johon ei ole lisätty mitään muita sanoja etkä saa hakutermiraportista uusia avainsana ideoita.

Esimerkki Tarkanhaun avainsanan hakutyypistä:¨

Avainsanasi on miesten kengät. Mainoksesi voivat näkyä seuraavilla hakulauseilla:

  • Miesten kengät: Tarkka avainsanasi

Mainos ei näy hakulauseella

  • Miesten jalkineet: Synonyymi
  • Miesten mustat kengät: Avainsanojen väliin on lisätty sana
  • Tilaa miesten kengät: Avainsanojen eteen on lisätty sana
  • Miesten kengät netistä: Avainsanojen perään on lisätty sana

Voit käyttää tarkanhaun avainsanaa lisäämällä avainsanan ympärille hakasulut ([ ]). Tässä tapauksessa se näyttäisi tältä [miesten kengät].

Yhteenveto Google Ads avainsanojen hakutyypeistä

Ilman oikeanlaista avainsanojen hakutyyppien käyttöä, Adwords tilin saaminen tuottavaksi on melkein mahdotonta. Niiden avulla säästät rahaa ja pystyt tavoittamaan paremmin haluamasi kohderyhmän.

Jos et vielä käytä tilissäsi avainsanojen hakutyyppejä suosittelen sinua ottamaan ne käyttöön.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää