• Google Ads

Google Adwords ja 7 yleisintä ongelmatilannetta

Käydään tässä kirjoituksessa läpi yleisiä ongelma tilannetta, joita Google Adwords -mainostamisessa voi ilmaantua. Mainoksesi eivät näy Googlessa Olet rakentanut ja julkaissut kampanjasi, jotka sisältävät mainosryhmät, mainokset ja avainsanat. Teet Google–haun etkä näe mainoksiasi? Mistä tämä saattaa johtua? Tarkista: Että teet haun siellä alueella mihin mainoksesi on kohdennettu. Jos mainontasi on kohdennettu Ouluun ja teet haun […]

SDM logo

Digimarkkinointi

Käydään tässä kirjoituksessa läpi yleisiä ongelma tilannetta, joita Google Adwords -mainostamisessa voi ilmaantua.

Mainoksesi eivät näy Googlessa

Olet rakentanut ja julkaissut kampanjasi, jotka sisältävät mainosryhmät, mainokset ja avainsanat. Teet Google–haun etkä näe mainoksiasi? Mistä tämä saattaa johtua?

Tarkista:

  • Että teet haun siellä alueella mihin mainoksesi on kohdennettu. Jos mainontasi on kohdennettu Ouluun ja teet haun Jyväskylässä, ei mainoksesi tule näkyviin sinulle Googleen. Omia mainoksia ei kannattaisi muutenkaan koskaan Googlettaa, vaan käyttää Adwordsista löytyvää ”mainoksen esikatselu ja diagnoosi –työkalua”. Työkalun avulla pystyt määrittämään esimerkiksi Oulun sijainniksesi ja näin näkemään miten mainoksesi näkyvät Oulussa.
  • Ovatko mainoksesi tai avainsanasi saaneet yhtään näyttökertoja ja ovathan ne varmasti aktiivisia?
  • Onko päiväbudjettisi kulunut jo loppuun? Jos on, käy lisäämässä avainsanalistaasi negatiivisia avainsanoja ja tarkenna avainsanojasi avainsanalistassasi.
  • Avainsanojesi laatupisteet ja hintatarjoukset. Alhaiset laatupisteet voivat estää mainostesi näkymisen ja hintatarjousten ollessa liian pienet ei Google pysty näyttämään mainoksiasi.
  • Onhan tililläsi katetta ja maksutapa asetettu?

Et saa mainoksillesi tarpeeksi klikkauksia

Tarkista:

  • Avainsanavalintasi.
  • Hintatarjoukset: Ovatko riittävän korkeat?
  • Mainosten klikkausprosentit.
  • Avainsanojesi laatupisteet.

Väärät avainsanat aiheuttavat sen, että ihmiset eivät hae lisäämilläsi avainsanoilla ja tästä johtuen mainoksesi eivät tule näkymään Googleen.

Liian alhaiset hintatarjoukset taas voivat aiheuttaa sen, ettei mainoksesi pääse näkymään. Joten tarkista mainostesi keskimääräinen sijainti. Jos tämä on hyvin alhainen, nosta hintatarjouksia niin, että mainosten sijoitukset nousevat paremmille sijainneille.

Google huomioi myös mainostesi klikkausprosentin ja näyttää ennemmin niitä mainoksia, joilla on hyvä klikkausprosentti. Tarkista siis, että mainoksesi ja avainsanasi vastaavat hyvin toisiaan.

Jos avainsanoillasi on hyvin matalat laatupisteet, kuten 1 – 2, näyttää Google mainoksia hyvin harvoin. Tällöin Google pitää myös mainoksen laskeutumissivua huonona, eikä tästä syystä näytä mainoksiasi Googlessa.

Kampanjasi budjetti ei riitä koko päiväksi

Voit halutessasi nostaa budjettiasi, mutta ennen sitä kannattaa tarkistaa nämä asiat:

  • Tarkista mainostesi sijoitukset ja laske avainsanojesi hintatarjouksia, jos mainoksesi näkyvät korkeilla sijainneilla.
  • Kirjoita mielenkiintoisemmat mainokset ja kohdista avainsanasi paremmin.
  • Paranna avainsanojesi laatupisteitä. Tätä kautta voit säästää huomattaviakin summia klikkauskuluissasi.

Klikkausprosenttisi on huono

Mikäli mainostesi klikkausprosentti on huono, ei mainoksesi kiinnosta ihmisiä. Paranna klikkausprosenttiasi lisäämällä negatiivisia avainsanoja, tiukenna nykyisten avainsanojesi hakutyyppejä, muokkaa mainoksiasi mielenkiintoisimmiksi ja tarkista avainsanojesi sopivuus mainoksiisi. Tämän lisäksi voit testata nostaa avainsanojesi hintatarjouksia, jolloin mainoksesi näkyvät paremmilla sijainneilla Googlessa.

Tarkista myös hakutermi raportti ja lisää sieltä suosituimmat hakusanat avainsanalistaasi sekä mainoksiisi.

Et löydä oikeita avainsanoja

Kun suunnittelet avainsanalistaasi voit käyttää apunasi Adwordsin -avainsanojen suunnittelu työkalua. Näet sieltä avainsanojen arvioituja hakumääriä sekä arvioituja klikkaushintoja.

Mainoksesi näkyvät huonoilla sijainneilla

  • Nosta hintatarjouksia.
  • Muokkaa mainoksia paremmiksi.
  • Tarkenna avainsanojen hakutyyppejä.

Tuotteesi nettisivuillasi eivät myy

Tarkista tuotteesi hinnat. Ovatko hinnat kilpailukykyisiä? Katso kilpailijoiden verkkosivut. Ovatko ne käyttäjäystävällisempiä? Tarkista myös avainsanasi, että ne vastaavat juuri sinulla myynnissä olevaa tuotetta.

Yhteenveto

Tässä blogi-kirjoituksessa käytiin läpi yleisempiä ongelmatilanteita Google Adwords –mainonnassa. Oletko itse kohdannut näitä ongelmia mainonnassasi? Jos haluat tietää kuinka hyvin sinun Adwords –tilisi toimii, ota meihin yhteyttä, niin teemme sinulle ilmaisen kartoituksen tilisi toimivuudesta.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää