• Google Ads
  • Tekoäly

Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

SDM logo

Atte Kallio

Hintakilpailu saattaa epävarmoina aikoina kiristyä, mutta Ads-mainoskanavilla on edelleen yksi merkittävimmistä rooleista digimarkkinoinnissa, ja ne tarjoavat yhä kattavampia ratkaisuja asiakkaiden tavoittamiseen. Fundamentaalit pysyvät tekoälyn ajamista muutoksista ja muista mullistuksista huolimatta entisellään – varsinkin hakumainonnassa.

Hakumainonta perustuu oikein tehtynä edelleen yrityksellesi merkittävien hakulausekkeiden ympärillä tehtyihin hakuihin.

Maksat aina kysynnästä tai vähintäänkin kysymyksestä; oli hakija sitten ostopäätöksen äärellä tai vasta hyppäämässä uudelle ostopolulle.

Olimme taas kerran korva tarkkana, kun Google Marketing Live -tapahtuma avasi ovet Ads-mainonnan kiinnostavimmille uutisille. Ei ollut yllättävää, että tekoäly oli pääosassa tänäkin vuonna.

Käyn kirjoituksessani läpi tapahtuman tärkeimmät nostot ja sen, miten yrityksesi voi napata suurenkin edun hyödyntämällä julkaistavia ominaisuuksia etunenässä.

Voit myös kuunnella blogin!

Nämä trendit näkyvät tulevina kuukausina Ads-työkalussa

AI Creative -ominaisuudet

Luovien mainosmuotojen rooli kasvaa Googlen mainosverkossa ja erottuakseen joukosta yritysten tulee pohtia, miten käyttäjien huomio kiinnitetään kuvan ja videon avulla tehokkaimmin. Google onkin tehnyt kovasti töitä sen eteen, että mainostajat pääsisivät pienellä kynnyksellä kiinni video- ja banneriformaatteihin, Monipuolisten luovien aineistojen rakentaminen generatiivisen tekoälyn avulla on tullut entistä helpommaksi Performance Max -kampanjoiden sisällä.

Tässä listattuna on tärkeimmät uutuusominaisuudet visuaalisen mainosmateriaalin tuottamiseen.👇

  • Tekoälyavusteinen kuvankäsittely. Mainostajat voivat muokata kuvia sekä tuotesyötettä. Tekoälyn luomat kuvat näkyvät Performance Max -kampanjoiden suosituksissa. Voit lisätä ja poistaa objekteja, laajentaa taustoja ja säätää kuvien kokoja.
  • Uudet brändiohjeet. Mainostajat voivat syöttää Google AI:lle brändiohjeistuksensa, esimerkiksi värejä ja fontteja. Käytettävissä on myös mahdollisuus ladata esimerkkikuvia referenssiksi generatiiviselle tekoälylle.
  • Animoidut kuvamainokset Demand Gen -kampanjoissa. Jos yrityksellä on Merchant Center -tili, voi se tulevaisuudessa esittää animoituja kuvamainoksia YouTube Shorts- ja perinteisissä videomainoksissa. Animaatiokuvat generoidaan automaattisesti tuotesyötteen kuvista.
  • Yhteistyökuviot luovien alustojen kanssa. Google on tehnyt yhteistyösopimuksia alustojen, kuten Canvan, Smartlyn ja Pencil Pron, kanssa. Tämä mahdollistaa luotujen mainosmateriaalien viennin suoraan työkalusta Google Adsiin, mikä helpottaa ja nopeuttaa visuaalisen materiaalin siirtelyä.

Mitä ajoitukseen tulee, kaikki ilmoitetut ominaisuudet eivät tule olemaan saatavilla heti. Ja kuten hyvin tiedämme, Suomi ei varmastikaan ole julkaisulistalla ensimmäisten joukossa.

Videosisältö säilyttää avainasemansa

Google Marketing Live -tapahtuman uutiset keskittyivät pitkälti sisällön luomiseen, automatisointiin ja animaatioihin. Google panostaa kahta kauheammin videosisältöön ja YouTube Shortsiin. Jos videosisältö ei ole osa markkinointistrategiaasi vielä tänäkään päivänä, saatat jäädä kilpailijoidesi varjoon.

Monet markkinoijat saattavat karttaa videosisältöä sen monimutkaisuuden tai resurssien puutteen vuoksi, mutta Googlen mainosalustalla voi menestyä myös ilman monimutkaista videotuotantoa. Tärkeintä on saada kampanjaviesti muutamassa sekunnissa kuuluviin siten, että asiakas ymmärtää, että yrityksesi tarjoaa jotain normaalista poikkeavaa.

Googlen mainosalustalla voi menestyä myös ilman monimutkaista videotuotantoa.

Videon lisääminen Google Ads -strategiaasi voi parantaa yhteyttä kohderyhmääsi. Tiesithän, että videot voivat merkittävästi kohentaa myös yrityksesi orgaanista näkyvyyttä Googlessa, erityisesti jos ne julkaistaan myös YouTubessa. Hakukoneet suosivat nyt ja tulevaisuudessa käyttäjiä tehokkaimmin sitouttavaa sisältöä.

Googlen mukaan 90 % ihmisistä ympäri maailmaa käyttää YouTubea tutustuakseen uusiin tuotemerkkeihin ja tuotteisiin. Julkaisemalla sisältöä, kuten tuotearvosteluja, ohjevideoita ja selostuksia, voit levittää tietoa yrityksestäsi helposti ja edullisesti.

👉Lue lisää videomarkkinoinnin trendeistä täältä. 

Merchant Center Next -työkalun käyttöönotto laajenee

Monet nykyiset Merchant Center -käyttäjät ovat jo päässeet käsiksi uudistuneeseen Merchant Center -näkymään. Google Merchant Center Next tuo mukanaan ominaisuuksia, jotka helpottavat tuotesyötteen hallintaa ja mainonnan kautta tulevien tulosten analysointia suoraan kauppiasportaalissa.

Tulevaisuudessa mainostajana saat yhä kattavampaa tietoa kannattavimmista tuotteista, tuotemerkeistä sekä niitä ympäröivästä kilpailutilanteesta. Olemmekin päässeet tutkimaan uutta näkymää jo usean asiakastilin kautta. Google Merchant Center Next julkaistiin vuoden 2023 Google Marketing Live -tapahtumassa. Globaalisti lanseeraus on valmis luultavasti vuoden 2024 loppuun mennessä.

Performance Max -kampanjoinnin raportointi paranee

Mainostajana voit nyt tarkemmin seurata, missä mainoksesi näkyvät YouTubessa ja muualla Googlen mainosverkostossa. Performance Max -sijoitusraportointiin tehtyjen parannusten ansiosta bränditurvallisuus nousee taas hieman korkeammalle tasolle.

Jatkossa YouTube-videot näkyvät sijoitteluraporteissa, mikä parantaa läpinäkyvyyttä. Google tarjoaa myös poissulkumahdollisuuksia, jotta voit hallita sitä, missä haluat tuotemerkkisi jatkossa esiintyvän Performance Max -kampanjan kautta.

Niin ikään voit analysoida, mitkä otsikot, kuvat, videot ja näiden yhdistelmät toimivat parhaiten. Google kertoi, että Performance Maxiin on tulossa lähikuukausina asset-tason raportointinäkymä. Tämä pitkään odotettu parannus selkiyttää eri viestikeinojen vertailua Performance Max -kampanjan sisällä.

Performance Max -kampanjatyyppi on syntymästään lähtien kärsinyt kysymyksistä liittyen sen huonoihin raportointiominaisuuksiin. Google pyrkiikin askel kerrallaan kääntämään mainostajien päät ja osoittamaan, että PMax-kampanjan taival on vasta alussa.

Jäämme suurella mielenkiinnolla odottamaan, miten uusin kampanjatyyppi tulee jatkossa kehittymään.

💡Tutustu Performance Max -kampanjamuotoon!

Google ottaa käyttöön tekoälyllä varustetut Shopping-mainokset

Vähittäiskauppiaat voivat nyt integroida Shopping-mainoksiinsa lyhytmuotoisia tuotevideoita ja virtuaalisia sovitusmahdollisuuksia, mikä mahdollistaa kuluttajien tutustumisen tuotteisiin jo ennen sivustoklikkausta. Google lupaa tämän parantavan asiakaskokemusta ja lisäävän ostopäätöksen todennäköisyyttä. Uutinen liittyy vahvasti uuden Merchant Center Next -alustan julkaisuun.

Usein isomman verkko-ostoksen esteenä on epävarmuus siitä, miten tuote sopii, miltä se näyttää tai tuntuu. Pyrkimys tuoda tuote lähemmäs “fyysisesti” ei missään nimessä ole huono uutinen. Kehotamme jokaisen verkkokauppiaan kokeilemaan hanakasti uusia ominaisuuksia, joilla ostajan mielenkiinto saadaan herätettyä Googlen hakutuloksissa herkemmin!

Perusperiaate Shopping-mainonnassa pysyy kuitenkin edelleen samana. Tuotesyöte on kaiken A ja O. Tekoälyn tuomat ominaisuudet pohjautuvat lopulta siihen, mitä tuotesyötteesi sisältää. Oletko tietoinen, saako Google tuotesyötteestäsi parhaan potentiaalin irti? Kerromme tässä blogitekstissämme eri tavoista, joilla voit hyödyntää tuotefeediä Google Ads -mainonnassa.

Tuotesyöte on jatkossakin kaiken A ja O.

Varmista, ettet kahlitse mainostiliäsi turhaan!

Vaikka tekoäly nopeuttaa päivittäisiä toimia nyt ja tulevaisuudessa, se ei ole markkinoija. Yrityksellä on kuitenkin oltava alustava ajatus siitä, miten se voi hyödyntää tekoälyä, jotta se pysyy mukana mainosalustojen muutoksissa. Uusien ominaisuuksien testaus on aina suotavaa, kunhan mainostilin rakennetta ei muuteta kerralla liikaa.

Google Ads -työkalun “päihittäminen” tai liiallinen hallinta estää pahimmassa tapauksessa kampanjoita kasvamasta ja skaalautumasta tarpeen mukaan. Kahlitsevan manuaalisen otteen säilyttäminen optimoinnissa ja uusien ominaisuuksien välttely johtaa ennemmin tai myöhemmin siihen, että huomaat antaneesi kilpailijoille merkittävän etumatkan.

Jotta annat Google Adsin tekoälykoneistolle parhaat eväät onnistua Ads-tililläsi, mieti muutamia näistä pääkohdista:

  • varmista aina, että konversio- ja mittausasetukset ovat kunnossa
  • aseta realistiset hintatarjousstrategiat, jotta Google Ads voi oppia näistä syötteistä
  • lähetä asianmukaisia signaaleja Googlelle Adsille kampanja-asetuksissa.

Tekoälyn tuotokset ovat yleensä vain niin hyviä kuin sen saama data. Tässä kohtaa markkinoinnin asiantuntija astuu kuvaan.

💡Autamme mielellämme tekoälystrategian luomisessa, jos yrityksesi ei ole sitä vielä ehtinyt pohtimaan. Lue lisää siitä, miten tekoälyn potentiaalin voi valjastaa yrityksesi kasvun vauhdittajaksi täältä.

Kiristyvässä kuluttajamarkkinassa erottautumistekijät nousevat avainasemaan: siksi MVG-MRACE®

Yksittäisen mainostyökalun kehittämät niksit ovat vain osa yrityksen taktista markkinointikalustoa. Kilpailijasi testaavat tekoälypohjaisia ominaisuuksia satavarmasti yhtä innoissaan kuin sinäkin. Näin ollen erottautuminen taktisessa tekemisessä on haastavaa. Iso kuva ratkaisee kuitenkin pelin loppupeleissä. Myös tekoälybuumin aikana. 

Onko sivustosi rakennettu siten, että kohderyhmät ovat selkeästi havaittavissa? Kertooko sivustosi, mitä arvoa asiakkaalle tuotetaan? Ovatko visuaalisen viestinnän taso ja yhtenäisyys linjassa? Näihin teemoihin löytyy ratkaisu MVG-MRACE®-mallistamme.

Jos yllä mainitut eivät tule esiin sivustollasi selkeästi, on tekoälypohjaisten hakukoneiden mahdoton tarjota tulevaisuudessa palvelujasi oikeille henkilöille. Sisältöä luodessa verkkosivustoille ja digitaalisiin kanaviin on olennaista tietää, kenelle kyseinen sisältö on tarkoitettu. Ilman selkeää kohderyhmää tai ostajapersoonaa sisällöntuotantoa aloittaessa, päädyt tekemään sisältöä, joka yrittää tavoittaa kaikki, mutta ei lopulta puhuttele ketään. Tässä on paikka erottatautua kilpailijoista. Milloin viimeksi olet tutkinut, mitä kilpailioidesi pääviestit ja arvolupaukset?

SDM:n kehittämässä MVG-MRACE®-mallissa kilpailija-analyysi kuuluu MVG-palveluihin, jossa M viittaa markkinaan, V arvontuottoon (value) ja G kasvuun (growth). SDM:n kilpailija-analyysissä analysoidaan desktop-tutkimuksena seuraavia osa-alueita yleensä kolmen tärkeimmän kilpailijasi osalta:

  • markkinan kypsyyttä
  • kilpailijoiden kohderyhmiä
  • pääviestejä
  • tietoisuuden tasoja
  • äänensävyä
  • sisältöteemoja
  • visuaalista viestintää
  • ostopolkujen rakentumista
  • konversiopisteitä verkkosivustolla.

Kilpailija-analyysi tukee yrityksesi markkinoinnin ja viestinnän kehittämistä selkeäksi ja johdonmukaiseksi, mikä on menestyksen avain toimialasta ja markkinatilanteesta riippumatta.

👉Lue lisää kilpailija-analyysistä artikkelistamme!

Haluatko tietää, suoriutuuko Ads-tilisi parhaalla mahdollisella tavalla nyt ja onko se valmis tuleviin tekoälyn höystämiin muutoksiin? Ota yhteyttä ja me selvitämme sen puolestasi!

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää