• Google Ads

Mitä Google Ads optimointipisteet ovat ja mitä niistä tulee tietää?

Google Ads -optimointipisteet antavat ehdotuksia mainostesi kehittämiseen, mutta niitä kohtaan kannattaa olla kriittinen.

Lauri Karvonen

Google Ads -optimointipisteet ovat varmasti tuttuja sinulle, jos olet joskus tehnyt Google-mainontaa. Tässä blogissa käyn läpi, mitä optimointipisteet ovat, kertovatko ne mainonnan toimivuudesta ja annan yksittäisiä suosituksia, mitä Googlen tarjoamien ehdotusten kanssa voi olla hyvä huomioida.

Googlen mukaan optimointipisteet ovat arvio siitä, kuinka hyvin Google Ads -tilisi suoriutuu. Optimointipisteet ilmaistaan prosenttilukuna nollasta sataan, ja 100 % tarkoittaa, että mainostilisi hyödyntää kaiken mahdollisen potentiaalin. Käytännössä optimointipisteet eivät kuitenkaan suoraan mittaa tilisi suoriutumista. Ne mittaavat ainoastaan sitä, kuinka hyvin tilissäsi on käytetty Googlen tarjoamia suosituksia.

Optimointipistearvoja löytyy Google Ads -mainostilistä useammalta tasolta: yleisesti koko tilin tasolta, kampanjatyypeittäin (esimerkiksi erikseen haku- ja display-kampanjoille), sekä jokaiselle yksittäiselle kampanjalle.

 

Optimointipisteet nousevat, mikäli otat Googlen tarjoaman ehdotuksen käyttöön. Myös hylkäämällä ehdotuksen, kerrot Googlelle, että olet huomioinut tarjotun idean, ja optimointipisteesi nousee saman verran.

 

Teoriassa voisi luulla, että mainostajan tulisi tavoitella optimointipisteiden saamista sataan prosenttiin ja hyödyntää kaikkia Googlen suosituksia. Käytännössä osa suosituksista voi olla järkeviä, mutta monet suosituksista voivat olla jopa haitallisia. Itse en kehitä asiakkaideni mainontaa suoraan optimointipisteiden pohjalta. Ovatko optimointipisteet 65 % vai 89 %, ei kerro suoraan, kuinka mainonta toimii tai tehdäänkö mainontaa tehokkaimmiksi osoittautuneiden käytäntöjen mukaan tai kohti asiakkaan tavoitteita.

Optimointipisteet löytyvät suositukset-välilehdeltä. Google tarjoaa erilaisia suosituksia ja kertoo, paljonko pisteet paranisivat ottamalla eri suositukset käyttöön.

 

Ovatko optimointipisteet hyvä mittari mainonnan toimivuudesta?

Eivät ole. Optimointipisteet eivät ota kantaa siihen, kuinka tuloksellista mainontasi on. On myös mahdollista, että prosenttiluku optimointipisteille voi olla 100 %, eikä tämä tarkoita sitä, ettetkö voisi kehittää monia asioita mainonnassasi. Kaikissa mainostileissä suositukset-sivu on kuitenkin hyvä tarkistaa ajoittain, sillä sieltä voit löytää myös hyödyllisiä parannusideoita. Jokaisen kehitysehdotuksen kohdalla on kuitenkin hyvä pysähtyä ja miettiä rauhassa, otatko suosituksen käyttöön vai et. Mikäli suosituksen ottaa käyttöön, sen voi ottaa käyttöön suoraan suositus-sivulta, tai sen voi käydä toteuttamassa sellaisenaan tai hieman muutettuna esimerkiksi mainosryhmässä tai kampanjan asetuksista.

Erityisesti digitoimistojen asiakkaille, tärkeämpää kuin tietyn pisteluvun kysyminen, on miettiä ja kertoa, mitkä liiketoimintasi ja markkinointisi tavoitteet ovat. Google Adsin asiantuntija pääsee hyödyntämään mainosalustan kaiken potentiaalin vain, mikäli kerrot avoimesti liiketoiminnastasi (esimerkiksi myyntiprosessistasi tai markkinasi kehittymisestä) sekä markkinoinnin tavoitteista (esimerkiksi B2B-puolella, kuinka monta prosenttia yhteydenottoista päätyy tarjoukseksi ja moniko tarjouksista kääntyy kaupaksi).

Miten optimointipisteitä koskevia suosituksia kannattaa ja ei kannata hyödyntää?

Optimointipisteet voivat koskea lähes mitä tahansa Google Ads -tilin osa-aluetta, joten kattavaa listaa, miten näihin suosituksiin tulisi suhtautua, on mahdotonta antaa. Isoin osa suosituksista kohdistuu budjetteihin ja hintatarjousasetuksiin. Budjettien kohdalla kannattaa muistaa, että Google pyrkii kasvattamaan mainostilisi kulutusta ja siksi ehdottaa budjettien nostoa. Tämä pätee helposti myös automaattisiin hintatarjouksiin, mutta hintatarjoukset ovat monimutkainen pelikenttä, eikä niiden valintaan ole yhtä oikeaa ratkaisua.

Yleiset suositukset

Suositus käyttää Googlen hakukumppaneita (eli näyttää mainoksia myös esimerkiksi sellaisten sivustojen hakujen, jotka käyttävät Google Custom Search Engineä, tai esimerkiksi YouTube-hakujen yhteydessä) nostavat tilisi kulutusta aavistuksen, mutta turhaan. En suosittele näiden käyttämistä.

Hintatarjoukset

Itse suosittelen pääasiassa käyttämään manuaalisia hintatarjouksia. Automaattisia hintatarjouksia hyödynnettäessä, varmistu, että konversioseurantasi on kunnossa ja saat riittävästi konversioita per kuukausi, jotta tekoäly osaa toimia. Jos päätät ottaa automaattisia hintatarjouksia käyttöön, ymmärrä tarkkaan, mitä vaikutuksia näillä toimilla voi olla ja seuraa muutoksen vaikutuksia useampia kuukausia.

 

Mainokset ja mainoslaajennukset

Monet mainoksia ja mainoslaajennuksia koskevista suosituksia ovat hyviä ja yleisellä tasolla suosittelen näiden suositusten huomioimista.

Budjetit

Näistä ehdotuksista löytyy sekä hyödyllisiä, että huonoja suosituksia. Parhaimmillaan Google osaa esimerkiksi muistuttaa, että kesärengassesonki on alkamassa, budjetteja kannattaa nostaa. Useimmiten valitsemaasi budjettiin on perusteltu syy. Kulutustasi ei kannata lähteä kasvattamaan vain, koska Google niin suosittelee.

Avainsanat

Voit löytää erinomaisia ehdotuksia tai aivan surkeita ideoita. Välillä Googlen algoritmit, johonkin aiheeseen liittyvien sanojen löytämiseen, ovat hämmästyttävän toimivia. Saatat löytää sellaisia avainsanaehdotuksia, joita et ole osannut miettiä. Jos ja kun toteutat mainonnan tarkasti SKAG-mallin mukaan, älä lisää uusia avainsanoja suoraan suositusten näkymästä, vaan käy luomassa uudelle avainsanalle uusi mainosryhmä.

Avainsanoissa Google voi ehdottaa lisäämään laajojen vastaavuuksien versioita nykyisistä avainsanoista. Tätä ei kannata yleensä ottaa käyttöön, sillä se nostaa kulutusta aivan turhaan. Näistä suosituksista saatat löytää myös ristiriitaisia negatiivisia avainsanoja.

 

Optimointipisteet ja suositukset

Googlen tarjoamat suositukset on rakennettu palvelemaan yleisesti kaikenlaisia mainostajia – ja mitä todennäköisimmin, myös Googlen kassavirtaa. Koska järjestelmä ei ymmärrä liiketoimintaasi, ehdotukset voivat olla helposti ristiriidassa tavoitteidesi kanssa. Vaikka olisikin hienoa, että yksi pisteluku kertoisi mainontasi toimivuuden, myös Google-mainonnan pelikenttä on sen verran monimutkainen, ettei tällaista lukua voi suoraan tarjota.

Googlen virallisen tiedon mukaan ”mainostajat, jotka nostivat tilinsä optimointipisteitä kymmenellä pisteellä, saavuttivat keskimäärin kymmenen prosentin nousun konversioissa”. Kuitenkin monet markkinointitoimistot ovat kritisoineet tätä ajatusta, esimerkiksi siksi, koska Google jättää kertomatta, millainen kustannusnousu on liittynyt konversiomäärän nousuun. Myös esimerkiksi Search Engine Landin haastattelemat markkinointitoimistot kritisoivat optimointipisteisiin liittyviä Googlen tarjoamia suosituksia yhtenäisesti: ”huonoja ehdotuksia, jotka eivät ole hyödyllisiä, ja joita kenenkään ei tulisi noudattaa”, ”pisteet ovat täysin irrallaan tuottavuuden mittareista” tai ”järjestelmä ehdotaa automaattisia hintatarjousstrategioita, jotka eivät toimi yhteen liiketoiminnan tavoitteiden kanssa”.

Suosituksia ei siis kannata klikkailla ja käydä hyväksymässä, vaan arvioida jokainen ehdotus erikseen. Googlen tekoäly ei tunne liiketoimintaasi ja tässä ihmisen rooli korostuu.

Yhteenveto

Optimointipisteet kertovat Google-mainontasi toimivuudesta äärimmäisen vähän. Vaikka yksittäisten optimointipisteitä koskevien Googlen ehdotusten kautta voit löytää kehitysideoita, useimmat eivät auta palvelemaan mainonnan tavoitteitasi.

Kun haluat oppia lisää Google-mainonnasta, lataa maksuton Google Ads -ostajan opas! Oppaasta opit muun muassa, mitkä ovat 10 tärkeintä kysymystä Google Ads -mainontaa ostaessasi.

Lataa opas

 

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö markkinoinnissa – mitä siitä on hyvä tietää?

    Generatiivisen tekoälyn käyttö kiihtyy ja samalla esiin nousee sen vastuullisuuteen ja eettisyyteen liittyviä kysymyksiä. Mitä asioita tulee huomioida, kun haluat käyttää ...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Tekoälyn käytön vaarat orgaaniselle hakukonenäkyvyydelle

    Yritysten on opittava hyödyntämään tekoälyä prosesseissaan, tai he jäävät kilpailijoiden jalkoihin, mutta mitä vaaroja tekoälyn käytössä on?

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly
    • TikTok

    Kohdentamisen tulevaisuus some-mainonnassa – AI ja palvelinpuolen seuranta saattelevat evästeiden jälkeiseen aikaan 

    Kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen korostaa asiantuntijoiden roolia ensimmäisen osapuolen datan ja tekoälyn hyödyntämisessä. Tekoäly tarjoaa tehokkaita työkaluja as...

    Lue lisää