• Facebook
  • Sosiaalinen media

Facebook-sivut yritykselle ja sillä erottuminen

Facebook yrityssivu edustaa yritystäsi ja sen avulla voit erottua massasta. Enää ei kuitenkaan pelkkä läsnäolo Facebookissa riitä erottumiseen, vaan siellä täytyy myös olla aktiivinen. Lue 5 vinkkiä, miten erotut eduksesi Facebook-yrityssivullasi.

SDM logo

Digimarkkinointi

Facebook-yrityssivu edustaa yritystäsi ja sen avulla voit erottua massasta. Useimmat yritykset ovat tehneet Facebook-markkinointia jo hyvän aikaa ja niiden määrä kyseisessä mediassa vain lisääntyy. Enää ei pelkkä yrityksen läsnäolo Facebookissa riitä erottumiseen, vaan siellä täytyy myös olla aktiivinen.

Jos yritykselläsi ei vielä ole Facebook-sivua, voit luoda sen täältä tai lukea lisää asiasta. Jos taas Facebook on jo hyppysissäsi, lue seuraavasta 5 vinkkiä, miten erotut eduksesi Facebook-yrityssivullasi.

1. Perusta kuntoon!

Ennen kuin voi edes miettiä erottumista, on oltava vähintään samalla tasolla kuin kaikki muutkin. Vaikka saisit asiakkaan huomion jollain julkaisulla, et varmasti halua hänen pettyvän, kun hän avaa yrityksesi Facebook-sivun. Laita siis Facebook-sivusi kuntoon ja ajan tasalle viimeistään nyt.

Yrityksesi tiedot tulee olla päivitetty ja toiminnan aktiivista sekä säännöllistä. Säädä välilehdet, toimintakehotukset ja muuta pikkujutut kohdalleen. Hyödynnä erilaisia julkaisuja, äläkä tuota yksipuolista sisältöä. Mitä ikinä julkaisetkin, sisällön tulee olla laadukasta, mutta myös itsesi näköistä. Mieti siis, minkälaista sisältöä asiakkaasi haluavat nähdä ja lukea. Voit lukea lisää sisältömarkkinoinnista täältä.

2. Visuaalisuudella nappaat henkilön huomion

Visuaalisuus herättää huomion ja profiili- ja kansikuvat ovat eniten näkyvissä olevat kuvat. Panosta siis näihin ja kokeile rohkeasti eri ideoita. Pidä kuitenkin profiilikuvasi sellaisena, että siitä tunnistaa sinut. Käytännössä logon siis kannattaa aina olla profiilikuvassa.

Kansikuva on suurin ja näkyvin kuva sivullasi. Sen ja profiilikuvan yhdistelmällä voi kikkailla tai esimerkiksi ohjata huomiota toimintakutsua (CTA) kohtaan. Usein siistein ja parhain kansikuva on kuitenkin laadukas valokuva, joka liittyy läheisesti tuotteisiisi tai toimintaasi.

Muista visusaalisuus myös julkaisuissasi. Ota tavaksi liittää kuva tai video jokaiseen julkaisuun, jonka teet. Mitä laadukkaampi ja mielenkiintoisempi kuva on, sen parempi. Kuva toimii huomion herättäjänä, minkä jälkeen voit kertoa asiasi ja johdattaa käyttäjää esimerkiksi verkkosivuillesi.

Tässä on vielä hyviä esimerkkejä kuvien käytöstä maailmalta: Carlsberg, Threadless, Levi’s ja Oakley

ja meiltä Suomesta; Makia sekä Iittala.

3. Sovellukset mahdollistavat yrityksen Facebook-sivujen tehokkaan hyödyntämisen

Facebook-sovelluksilla saat yrityssivusi välilehdet tehokäyttöön. Voit luoda esimerkiksi yhteydenottolomakkeen, kilpailun tai Instagram-syötteen sivullesi. Mahdollisuuksia on paljon ja niistä kannattaa etsiä yritykselleen sopivin. Hierojalle se voi olla ajanvarausjärjestelmä ja vuokratyöfirmalle taas avointen työpaikkojen listaus.

Luonnollisesti nämä sovellukset vaativat normaalia enemmän osaamista, mutta niiden rakentamista varten on myös olemassa helppokäyttöisiä ohjelmia. Voit lukea lisää Facebook sovelluksista ja niiden mahdollisuuksista täältä.

4. Kilpailut ja arvonnat aktivoivat – muista asettaa myös niille tavoite

Olet varmasti nähnyt erilaisia kilpailuja ja arvontoja Facebookissa ja muissa medioissa.  Tällaiset kilpailut ja kampanjat ovat hyviä aktivoimaan seuraajia ja lisäämään toimintaa Facebook-sivulla. Kuitenkin kilpailuja näkee nykyisin päivittäin, ne ovat usein samanlaisia ja joskus jopa tylsiä. Lisäksi niillä ei tunnu olevan mitään sen kummempaa tavoitetta taustalla – kommentteja ja sivutykkäyksiä lukuunottamatta. Tärkeää olisi kuitenkin asettaa myös kilpailuille ja arvonnoille selkeä mitattava tavoite, ja  kun tavoite on selvillä, mietitään kuinka matkaa tavoitteeseen voidaan seurata ja mitata.

Aina voi toki myös keksiä ja kokeilla tavallisuudesta poikkeavia ja hauskoja ideoita seuraajien aktivointiin. Nämä voivat esimerkiksi olla sosiaalisen median ja ”oikean” maailman yhdistämistä tai kuva-arvoitusten käyttöä. Mene vaikka johonkin julkiselle paikalle sopivan palkinnon kanssa ja julkaise kuva sieltä. Ensimmäinen paikalle tullut ja kuvaa näyttänyt saa pitää palkinnon. Niin kuin monissa muissa asioissa, myös tässä vain luovuus on rajana. Pidä kuitenkin kampanjoita tehdessä Facebook-markkinoinnin säännöt mielessä, jotta vältyt ikäviltä yllätyksiltä.

5. Mainostamalla varmistat, että yrityksesi oikeasti näkyy Facebookissa

Vaikka sinulla olisi hyvin yksilöllinen ja kaunis yrityssivu Facebookissa, siitä ei ole iloa, jos kukaan ei tiedä siitä. Tuo siis sivustosi esille ja hanki sinne relevanttiin kohderyhmään kuuluvia tykkääjiä. Tykkääjiä voi kerätä maksullisella kampanjalla tai orgaanisesti verkostojesi kautta. Molemmissa tapauksissa kannattaa kuitenkin miettiä, keiden haluaa sivusta tykkäävään. Vaikka suuri tykkääjämäärä luo uskottavuutta, tykkääjien tulee olla kohderyhmää. Muutoin heihin käytetty aika ja raha menee osittain hukkaan.

Hauskoilla ja kekseliäillä julkaisuilla voit myös erottua eduksesi. Facebook on kuitenkin rajoittanut yrityssivujen näkyvyyttä käyttäjien uutisvirrassa. Tämä tarkoittaa sitä, että ilman julkaisun rahallista sponsorointia ja/tai ilman siihen liittyvää mainoskampanjaa, julkaisusi näkyy kehnosti. Sijoita siis rahaa. Aloittaa voit tärkeistä julkaisuistasi ja pienistä summista. Pienellä sijoituksella julkaisusi tavoittaa osan tykkääjistäsi, mutta isommilla summilla ja etenkin mainoskampanjoiden avulla tavoitat tehokkaammin uusia kohdeyleisöjä. Jos et ennen ole tehnyt maksullista Facebook-mainontaa, se avaa varmasti täysin uuden näkymän tähän mediaan. Facebook-mainonta hakee tehokkuudessa vertaistaan, kun sekä mainos että kohdennus ovat oikein tehtyjä. Ihmiset hakeutuvat aktiiviseen vuorovaikutukseen yrityksesi kanssa ja saapuvat verkkosivullesi usein tietyn tuotteen tai palvelun perässä.

Muista myös…

Kirjoituksen alussa painotin sisällön laatua ja aion tehdä sen myös täällä lopussa. Hyvällä sisällöllä erotut harrastelijoista ja luot ammattimaista kuvaa toiminnastasi. Etenkin pienille yrityksille erottumiseen riittää usein jo pelkkä laadukas ja harkittu sisältö.

Muista myös keskustella ja vastata viesteihin, joita kanavan kautta tulee. Hyvällä asiakaspalvelulla erotut helposti eduksesi, mutta vielä helpommin saat kuraa niskaasi huonolla sellaisella. Kun sinulla on tyytyväisiä asiakkaita, pyydä heitä jättämään arvostelu Facebookissa. Näin herätät luottamusta etenkin niissä, joille sinä tai yrityksesi eivät vielä ole tuttuja.

Viimeisenä vielä muistutan tavoitteista ja tulosten mittaamisesta. Mieti, mitä haluat yrityssivullasi tavoittaa ja miten pääset siihen. Asetat varmasti tavoitteita muillekin markkinointitoimenpiteille, eikä sosiaalinen media ei saa olla poikkeus. Oli tavoitteesi sitten myynti, näkyvyys tai yhteisön luominen, sitä on helppo seurata Facebookin analytiikasta.

Jos koet Facebookin olevan mukavuusalueesi ulkopuolella, voimme varmasti auttaa. Haluatko ensin tutustua Facebook-markkinointiin tarkemmin? Lue Facebook-markkinoinnin monipuolisista mahdollisuuksista Verkkolehdestämme ja päätetään sen jälkeen yhdessä, millainen ratkaisu sopii juuri sinun tarpeeseen.

 

Lue uusin verkkolehtemme täältä!

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää