• Facebook

Facebook Liidimainokset

Liidimainokset näyttävät samalta kuin normaalit linkkimainokset, mutta niiden toimintokutsu on eri. Kuinka rakentaa, käyttää ja mitata näitä mainoksia?

SDM logo

Digimarkkinointi

Facebook-liidimainokset julkaistiin kesäkuussa ja syksyn aikana ne on saatu käyttöön myös Suomessa. Liidimainoksen (Lead Generation Ads) tarkoitus on helpottaa lomakkeiden täyttöä ja helpottaa yritysten liidien keruuta. Seuraavaksi käydään läpi, kuinka tälläinen mainos rakennetaan, miten liidit saa käyttöön ja miten mainosmuoto tulevaisuudessa kehittyy.

Kuten useimmat Facebook-markkinoinnin uudet ominaisuudet, myös liidimainokset ovat saatavilla ensin vain Power Editorissa. Jos et siis ole sujuva Power Editorin käyttäjä,

Liidimainokset näyttävät samalta kuin normaalit linkkimainokset, mutta niiden toimintokutsu on eri. Klikkaamalla sitä avautuu kaavake, jonka tietyt osat, kuten nimen ja sähköpostin, Facebook täyttää automaattisesti. Toistaiseksi liidimainokset toimivat ainoastaan mobiilissa, jossa lomakkeiden täyttö on lähtökohtaisestikin vaikeampaa.

Liidimainoksen rakentaminen

Liidimainoksen rakentaminen alkaa Power Editorista ja sitä varten sinulla täytyy olla käytössä Facebook Business Manager. Jos et ole vielä näin pitkällä, käy katsomassa ohjeita edellisistä linkeistä.

Kampanjan ja mainoksen luonti

Valitse ”luo uusi kampanja” ja valitse sen tavoitteeksi ”Liidin luonti”. Mainosryhmän tiedoista voit valita muun muassa budjetin, kohdennuksen, sijoittelun sekä aikataulun. Mainosten sijoittelussa vain mobiiliuutiset ovat valittavissa, niinkuin alussa todettiin. Mainos optimoidaan oletuksena liidien mukaan, eli Facebook pyrkii saamaan mahdollisimman paljon liidejä parhaaseen hintaan. Voit myös valita optimoinnin klikkausten perusteella ja hinnoittelun yksittäisen liidin hinnan mukaan.

 

Jos olet ennenkin luonut Facebook-mainoksia, ei mainoksen rakentaminen juuri poikkea siitä. Tarvitset mainostekstin, linkin otsikon ja kuvauksen sekä kuvan (1200*628px). Myös toimintokutsu täytyy valita seuraavista vaihtoehdoista.

  • Hae nyt
  • Lataa
  • Pyydä tarjous
  • Lue lisää
  • Rekisteröidy
  • Tilaa

Kyselylomakkeen luonti

Seuraavana vuorossa on liidilomakkeen luonti. Voit tehdä sen samalla, kun luot mainosta kohdasta ”Luo uusi lomake” tai valita jonkin aikaisemmin luomistasi lomakkeista. Kun luot lomaketta, Facebook lisää alkuun automaattisesti nimen ja sähköpostin oletuksena. Klikkaamalla “näytä lisää vaihtoehtoja” voit lisätä eri kenttiä. ”Lisää kysymys” -painikkeen alta löytyy lisää vaihtoehtoja muun muassa omistetusta autosta, koulutuksesta, vekkokaupasta ja yrityksestä. Muista kuitenkin, että kaikki valitsemasi kysymykset ovat pakollisia lomakkeen täyttäjälle.

Mikäli Facebookin tarjoamat vaihtoehdot eivät riitä, voit myös luoda omasi valitsemalla “lisää oma kysymys”. Voit jättää kysymyksesi avoimeksi tai määrittää vastausvaihtoedot. Tätä kirjoittaessani en kuitenkaan pystynyt lisäämään omia kysymyksiäni, joten ominaisuutta täytyy vielä hetki odotella.

Kun lomakkeen kysymykset ovat kohdillaan täytyy vielä lisätä linkit verkkosivuille sekä tietosuojakäytänteisiin. Tietosuojakäytänteitä et pysty kiertämään, vaan niiden tulee olla verkkosivuillasi. Lopuksi annat myös linkin verkkosivuillesi, joka tulee näkyviin, kun käyttäjä on täyttänyt lomakkeen. Tämän jälkeen voit esikatsella lomakettasi ja jatkaa painamalla “luo lomake”. Voit lukea Facebookin omat ohjeet liidilomakkeen luontiin täältä.

Liidien käyttäminen

Liidit tulee luonnollisesti saada käyttöön ja tämä onnistuu toistaiseksi vain manuaalisesti. Mene siis Facebook-sivullesi ja sieltä julkaisutyökaluun. Vasemmasta laidasta löydät lomakekaavake-vaihtoehdon. Täältä näet kaikki kaavakkeesi ja voit ladata liidit .csv-tiedostona.

Testaus ja mittaaminen

Testaaminen ja mitattavuus on digitaalisen markkinoinnin parhaita puolia. Kun aloitat täysin uuden kampanjan, täytyy sinun heittää kehiin paras veikkauksesi. Kun luot liidimainostasi kannattaa siihen panostaa enemmän kuin normaaliin mainokseen. Tämä siksi, että pyydät suoraa toimenpidettä ja käyttäjälle pitää antaa konkreettinen syy tehdä se.

Liidimainnoksen testaaminen kannattaa aloittaa vertailemalla tuloksia normaalien linkkimainosten tuloksiin. Luo siis kaksi kampanjaa, joista toisen tavoitteena on sivustokonversiot ja toisen liidien luonti. Muista laittaa samat reunaehdot kampanjoille, jotta vertailua voidaan tehdä. Kun vertailet tuloksia, tarkastele liidien määrää ja niiden hintaa.

Myös lomakekaavakkeita voi ja kannattaa testata. Aloita lomakkeella, jossa kysytään vain tarvitsemasi tiedot. Vältä myös vapaa muotoisen tekstin pyytämistä, sillä se hankaloittaa lomakkeen täyttöä. Pyri rajaamaan mahdolliset vastausvaihtoehdot alle neljään. Testaa, miten lomakkeen pituus vaikuttaa tuloksiin ja onko.

Liidimainokset tulevaisuudessa

Facebook pyrkii luonnollisesti parantamaan käyttökokemusta. Suuri haaste siihen liittyen onkin ollut ulkopuolisten linkkien avaaminen. Tätä varten kehityksen alla ovat olleet liidimainosten lisäksi Instant Articles eli nopeat uutisartikkelit sekä suoran ostamisen mahdollistaminen.

Liidimainosten kohdalla riittää vielä kehitettävää ja Facebook onkin kertonut tulevista parannuksista. Näihin kuuluvat CRM-integraatio, pöytäkoneversio mainoksista, videon liittäminen mainokseen sekä karusellimainokset.

Jos koet, että liidimainokset ovat hyvä tapa kerätä asiakastietoja juuri sinun yrityksellesi, ota ihmeessä yhteyttä. Voimme myös auttaa sähköpostimainonnassa sekä suuremmissa kokonaisuuksissa.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää