• Facebook

Facebook Instant Articles

Facebook avasi 12.4. julkaisijoille tarkoitetun sovelluksen nimeltä Instant Articles (pika-artikkelit). Sovelluksen tarkoituksena on helpottaa uutisten ja artikkelien lukua mobiililaitteilla. Sovellusta on testattu suurilla lehtitaloilla ja julkaisijoilla kuten New York Times ja National Geagraphic. Nyt järjestelmä on kuitenkin avattu kaikille halukkaille ja tarjoaakin mielenkiintoisia mahdollisuuksia myös suomalaisille lehdille sekä esimerkiksi bloggareille. Mistä on kyse? Käyttäjän ongelmana on ollut raskaan sisällön lataaminen […]

SDM logo

Digimarkkinointi

Facebook avasi 12.4. julkaisijoille tarkoitetun sovelluksen nimeltä Instant Articles (pika-artikkelit). Sovelluksen tarkoituksena on helpottaa uutisten ja artikkelien lukua mobiililaitteilla. Sovellusta on testattu suurilla lehtitaloilla ja julkaisijoilla kuten New York Times ja National Geagraphic. Nyt järjestelmä on kuitenkin avattu kaikille halukkaille ja tarjoaakin mielenkiintoisia mahdollisuuksia myös suomalaisille lehdille sekä esimerkiksi bloggareille.


Mistä on kyse?

Käyttäjän ongelmana on ollut raskaan sisällön lataaminen mobiililaitteissa. Uutisten lukeminen on vaatinut siirtymistä sen selainversioon. Etenkin suuret kuvat ja videot ovat hidastaneet sivun lataamista ja näin koetelleet käyttäjän hermoja.

Instant Articles on Facebookin mobiilisovelluksessa toimiva alusta, jonne jutut ladataan. Facebookin mukaan tämä mahdollistaa kymmenen kertaa nopeamman lataamisen kuin keskiverto verkkoartikkelit. Samalla todennäköisyys artikkelin hylkäämiselle laskee ja juttuja luetaan enemmän.

Mihin Facebook tähtää?

Niko käsitteli aiemmin Facebook-kauppojen tuloa ja sama kehitystä voi nähdä Pika-artikkelien kohdalla. Kun ihmiset kerran viettävät aikaansa Facebookissa, miksi he eivät myös lukisi uutisia alustassa. Facebook valtaa alaa kaiken median välittäjänä ja se haluaa ottaa myös uutiset ja artikkelit haltuunsa. Sillä on jo erittäin paljon kokemusta (dataa) sisällön suodattamisesta ja käyttäjien mieltymyksistä. Facebook haluaa olla se kanava, josta löydät juuri sinua kiinnostavat jutut, olivat ne sitten 360-videoitalivelähetyksiä tai uutisartikkeleita.

Uutisten ja artikkelien kohdalla piilee myös mahdollisuus niiden julkaisijoille. Lehdillä on ollut ongelmia ansaintamallien kanssa asiakkaiden siirtyessä verkkoon. Facebook voi kuitenkin tulevaisuudessa helpottaa tätä ongelmaa mahdollistamalla sisältökohtaiset micromaksut (micropayment). Käyttäjä voisi halutessaan siis maksaa joitain senttejä päästäkseen lukemaan yksittäisen uutisjutun. Koska käyttäjä on kuitenkin jo antanut maksutietonsa Facebookille, onnistuu tämä yhdellä klikkauksella.

Julkaisijalle

Julkaisijoille tarjotaan mahdollisuus muokauttaa sisältöä, jonka tavoitteena on luonnollisesti helpottaa ja elävöittää lukemista mobiilissa. Tämä yhdistettynä nopeaan lataukseen nostaa Facebookin mukaan artikkeleiden jakoja 30% (vrt. normaalit nettiartikkelit).

Julkaisut voi syöttää alustaan käyttämällä RSS-syötettä tai erillisen APIn kautta. Jotta asiat eivät kuitenkaan olisi niin vaikeita, on yleisimmille julkaisujärjestelmille jo olemassa lisäosat. WordPressille löydät omasi täältä ja muilla alustoille täältä. Viimeisessä kappaleessa tarkastellaan enemmän Pika-artikkelien käyttöönottoa.

Moni julkaisija kuitenkin kysyy ensimmäisenä, miten seuranta toteutetaan. Facebook tarjoaa dataa omalla alustallaan, mutta mahdollistaa myös muiden työkalujen kuten Google Analyticsin käytön. Samaan tapaan evästeiden upottaminen on mahdollista. Tämä on luonnollisesti tehty helpoksi julkaisujärjestelmien lisäosissa.

Mainonta

Artikkeleissa olevat mainokset, jotka julkaisija on myynyt sivuilleen, voidaan säilyttää. Näitä mainoksia Facebook nimittää Direct-Sold mainoksiksi ja niiden tuottoon Facebook ei koske. Lue Facebookin esite kyseisistä mainoksista tai lue niistä lisää developer-sivulta.

Facebook tietenkin mahdollistaa oman mainosverkkonsa käytön artikkeleissasi. Voit antaa Facebookin asettaa mainokset puolestasi, asettaa mainospaikat manuaalisesti tai käyttää yhdistelmää. Mainosten näyttöön löydät aloitusoppaan täältä.

Kun mainostaja haluaa mainoksensa näkyvän Instant Articles -sivuilla, täytyy hänen vain lisätä mainoksen sijoitteluun kohderyhmä verkostot. Alla on esimerkki mainoksesta, joka näkyy Instant Articles -sivulla. Kohderyhmäverkoston mainokset näkyvät kuitenkin muuallakin. Lukuisat mobiilisovellukset käyttävät niitä ja mobiilisivustojen mainokset ovat Beta-vaiheessa. Katso lisää kohderyhmäverkostoista täältä.

Käyttöönotto

Jos sinulla sattuu olemaan lehti tai vaikka blogi, voit aloittaa Pika-artikkelien käytön seuraamalla alla olevia ohjeita. Tarvitset kuitenkin vähintään 50 artikkelia, jotka Facebook tarkistaa, ennen kuin voit aloittaa julkaisemisen alustalla. Kun ole aloittanut pika-artikkelien käytön (kohta 1.), voit hallita yksittäisiä artikkeleita julkaisutyökalun kautta ja asetuksia sivun asetusten kautta.

  1. Käynnistä palvelun käyttö täältä,
  2. mene Facebook-sivusi asetuksiin ja klikkaa vasemmasta laidasta Instant Articles,
  3. vahvista URL-osoitteesi ja lisää RSS-syöte (tai API),
  4. luo tyyli sille tarkoitetusta kohdasta,
  5. mene sivusi julkaisutyökaluihin ja klikkaa pika-artikkelit vasemman laidan valikosta,
  6. lisää tai muokkaa syötettyjä artikkeleita,
  7. säädä seuranta ja mainosasetukset kuntoon,
  8. tarkista, että artikkelisi täyttävät Facebookin ehdot,
  9. Lähetä 50 artikkelia tarkastettavaksi (Facebook-sivun asetukset > pika-artikkelit)
  10. Aloita julkaiseminen

Yhteenveto

Instant Articles on siis tulossa kovaa tahtia myös pienempien toimijoiden käyttöön. Samalla se on kuitenkin osa Facebookin suurempaa suunnitelmaa ja huomattava uudistus suurille lehtitaloille. Lue, mitä kaikkea muuta Facebookin F8-konferenssissa käsiteltiin. Jos et vielä ota pika-artikkeleita käyttöön, kannattaa kuitenkin katsoa, mitä hyötyä on mobiiliystävällisistä verkkosivuista.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää