• Sosiaalinen media

Erotu kuvilla sosiaalisessa mediassa

Visuaalisuus, kuvat ja videot ovat aina vain merkittävämmässä osassa sosiaalisessa mediassa. Lue alta visuaalisen sisällön tuottamista eri medioihin.

SDM logo

Digimarkkinointi

Visuaalisuus, kuvat ja videot ovat aina vain merkittävämmässä osassa sosiaalisessa mediassa. Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa ja on helppo ymmärtää, miksi huomiomme kiinnitty helpommin kuviin kuin pelkkään tekstiin. Samoin markkinoinnissa kuvia on käytetty käytännössä aina. Radiossakin pyritään luomaan mielikuvaa. Tässä blogissa käydään läpi visuaalisen sisällön tuottamista eri medioihin.

Aloita laadukkailla kuvilla

Laadukkaat kuvat ja videot erottuvat. Älä kuitenkaan ota paineita, jos et ole ammattivalokuvaaja. Perehdy hieman kuvaamisen perusteisiin ja pyri aina parantamaan tuotostasi. Tärkeää on, että sisältöä syntyy. Lue lisää valokuvauksen perusteista täältä. Jos taas joudut tukeutumaan kännykkäsi kameraan kannattaa lukea tämä kirjoitus.

Tavoittele laadukasta ja omaperäistä kuvaa tai videota. Niin kuin jo todettu, kilpailua ja sisältöä löytyy käsittämättömiä määriä verkosta. Vaikka usein sanotaan, että nykyajan älypuhelimellakin saa erinomaista sisältöä, suosi kuitenkin oikeaa kameraa. Kun tasosi nousee ja vaadit sisällöltäsi enemmän, siirryt kuitenkin ammattimaisempiin työvälineisiin.

Muista myös, että kuvilla vaikutat paljon asiakkaidesi mielikuvaan. Pidä siis jatkuvasti mielessä, millaista kuvaa haluat yrityksestäsi välittää. Lue lisää, miten voit tukea brändikuvaa sosiaalisessa mediassa täältä.

Eri media, erilainen sisältö

Instagram julkaisi juuri päivityksen, joka mahdollistaa muut kuin neliön muotoiset kuvat. Facebookin kuvat kannattaa rajata yleensä etukäteen. Pinterestissä toimivat etenkin pystysuunnassa korkeat kuvat ja infografit. Tässä hieman enemmän eri medioiden luonteista.

Facebook ja sen useat kuvakoot voivat usein hämmentää ja jopa hermostuttaa. Kuvakokoja en ala sen enempää luettelemaan, sillä mitoista löytyy hyvä koonti täältä. Mieti, millaisia kuvia asiakkaasi haluaisivat jakaa ja mikä saisi heidät näyttämään hyvältä. Facebookiin tuotetaan paljon sisältöä monien yritystenkin toimesta ja monia käyttäjiä ärsyttää mainokset heidän uutisvirrassaan. Julkaisujen sponsorointi on monille jo välttämättömyys, mutta älä siltikään tyrkytä tuotteitasi. Mainittakoon myös, että linkkijulkaisu on oiva tapa ohjata käyttäjä verkkosivuille ja yhdistää siihen kaunis kuva.

Instagramissa kuvat ovat kenties vielä merkittävämmässä asemassa. Keskity inspiroiviin miljöökuviin ja pyri löytämään uusia näkökulmia tuotteellesi. Älä täytä kuvaa tekstillä, etenkään millään tarjouksella. Tekstin voi sallia, jos se on pääosassa kuten alla olevan julkaisun lainaus. Kuvasuhde ei siis ole enää sidottu tiukasti neliöön. Kokeile muita kuvasuhteita ja etenkin korkeita kuvia, sillä ne hyödyntävät puhelimen pystysuoran näytön paremmin. Lue lisää Instagram-markkinoinnista täältä.

Pinterest on kuvallinen media, jossa käyttäjät voivat kerätä inspiroivia kuvia tauluihin. Julkaisuja voi tehdä toki itsekin, mutta moni käyttää mediaa vain ideoiden säilyttämiseen. Mainostajalle tämä avaa tietenkin hyviä mahdollisuuksia. Kuvien kannattaa olla korkeita ja suorastaan pitkiä, sillä ne näkyvät suurempina sekä pöytäkoneella että mobiilissa. Infografit ovat hyvää sisältöä Pinterestiin ja saavat parhaimmillaan kiteytettyä raskasta tietoa kevyeen pakettiin. Lue lisää Pinterestistä täältä.

Kuvien testaaminen

Haluat varmasti, että kuvasi saavat huomiota osakseen. Kannattaakin testata, mitkä kuvat toimivat parhaiten. A/B-testauksella voit löytää kahdesta tai useammasta kuvasta parhaiten toimivan. Testaa paljon ja pyri luomaan näkemys siitä, millaiset kuvat vetoavat kohderyhmääsi parhaiten. Muista kuitenkin, että julkaisu on paljon muutakin kuin kuva. Lue lisää A/B-testauksestta ja Facebookin dark post -julkaisujen käytöstä.

Hyödynnä ilmaiset työkalut

Kamerat ja kuvankäsittelyohjelmat ovat kalliita ja vaativat perehtymistä. Laadukkaat kuvat ja kuvaajan palkkaaminen ovat myös liian suuria rahareikiä monelle yritykselle. Pitkälle kuitenkin pääsee ilman rahallista panostustakin. Seuraavassa on listaa ilmaisista resursseista ja työkaluista.

Ilmaiset kuvapankit:
Unsplash
Gratisography
Negativespace
Splitshire
Littlevisuals

Infografien tekemisen voi aloittaa täältä:
Piktochart
Venngage
Canva

Kuvankäsittelyä älypuhelimella:
Picsart
Facetuneapp
VSCO

Etenkin mobiilisovelluksista löytyy erittäin päteviä vaihoehtoja, mikäli on valmis sijoittamaan muutaman euron. Samoin ilmaisista työkaluista ja kuvapankeista löytyy usein maksulliset versiot.

Ideat uupuvat?

Kaikki muu on kunnossa, mutta ideat puuttuvat? Aloita inspiraation etsiminen esimerkiksi Pinterestistä. Pinterestin hakutyökalu on kätevä eri aiheiden etsintään. Samalla voit tarkastella, mitä kilpailijasi tekevät ja miettiä, minkälainen sisältö kiinnostaisi sinun asiakkaitasi.

Käy myös Instagramissa ja etsi sopivalla tunnisteella (hashtag). Selaa tuloksia ja tarkenna hakua tarvittaessa. Kun löydät tilin, joka saa poikkeuksellisen paljon huomiota, pysähdy hetkeksi. Tarkastele ja ota mallia, mutta älä kopioi.

Jos ideoita tai aikaa ei vain löydy, voimme varmasti auttaa. Ota rohkeasti yhteyttä, niin tehdään yhdessä yrityksesi näköistä markkinointia.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly
    • TikTok

    Kohdentamisen tulevaisuus some-mainonnassa – AI ja palvelinpuolen seuranta saattelevat evästeiden jälkeiseen aikaan 

    Kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen korostaa asiantuntijoiden roolia ensimmäisen osapuolen datan ja tekoälyn hyödyntämisessä. Tekoäly tarjoaa tehokkaita työkaluja as...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Googlen tekoälypohjaiset kampanjat – esimerkit, jolloin asiantuntijan ja tekoälyn yhteistyö toimii parhaiten

    Googlen tekoälytyökalut, kuten Performance Max ja Smart Bidding, loistavat erityisesti silloin, kun niitä ohjaa asiantuntijan strateginen näkemys. Tässä blogissa esittelen ko...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Google Shopping

    Brändisanoilla mainostaminen – Kannattaako maksaa omasta liikenteestä?

    Omalla brändisanalla kuten yrityksen nimellä mainostaminen on usein tärkeä osa Google-mainonnan strategiaa. Se voi myös aiheuttaa kriittisiä haasteita esimerkiksi tulosten mi...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää