• Hakukoneoptimointi

Erotu kilpailijoista ja ansaitse parempi klikkausprosentti

Kilpailu Googlen hakutulossivun näkyvyydestä käy jatkuvasti kovemmaksi.

SDM logo

Digimarkkinointi

Kilpailu Googlen hakutulossivun näkyvyydestä käy jatkuvasti kovemmaksi. Google testaa alinomaan erilaisia ominaisuuksia sen suhteen, miten orgaaniset hakutulokset näytetään. Näin ollen kaikki keinot erottua kilpailevista sivuista auttavat hakutulossivua silmäilevää ihmistä kiinnittämään huomionsa juuri sinun sivustoosi ja klikkaamaan itsensä sivuillesi.

Klikkausprosentti on lisäksi Googlelle tapa mitata kävijöiden tyytyväisyyttä hakutuloksiin. Jos siis esimerkiksi sivu on sijalla 7 hakutuloksissa, mutta ihmiset klikkaavat sitä huomattavasti useammin kuin 7. sijalla olevaa hakutulosta keskimäärin klikataan, voi Google joissain tapauksissa katsoa sivun olevan niin hyvä, että se kannattaa nostaa ylemmäs hakutuloksissa.

Ei kuitenkaan ihan vielä kannata palkata ihmislaumaa klikkailemaan itseään sivustollesi Google-haun kautta, sillä vaikka kyseisellä tavalla voikin saada hetkellistä boostausta sijoitukseen, mitä ilmeisimmin tämä ei ole pysyvä tapa vaikuttaa sijoituksiin. Google kehittyy koko ajan älykkäämmäksi ja osaa varsin hyvin tunnistaa erilaiset kikat, joilla pyritään manipuloimaan hakutuloksia.

Miten siis erottua kilpailijoista Googlen hakutuloksissa ja kasvattaa klikkausprosenttia?

1 Sivun title

Sivun titleen kannattaa ehdottomasti kirjoittaa hakusana, jolla sivun halutaan Googlesta löytyvän, koska titlellä on suora vaikutus hakutuloksissa nousemiseen. Kannattaa kuitenkin miettiä myös, miten titlestä saisi hieman mielenkiintoisemman.

meta titlet googlen hakutuloksissa
Tietysti sivun muu sisältö tulee huomioida titleä kirjoittaessa, mutta sen sijaan, että title olisi vain Hakusana – Brändi, käytä titlessä mahdollisuuksien mukaan myös adjektiiveja (helppo, nopea, kaunis jne.), superlatiiveja (helpoin, nopein, kaunein jne.), toimintaan kehottavia sanoja (osta, lue, lataa jne.). Näin voit saada titlestä kiinnostavamman, kerryttää enemmän klikkauksia ja toivottavasti nousta parempiin sijoituksiin Googlen hakutuloksissa.

Tällaiset otsikot voivat toimia tietysti myös Facebook-markkinoinnin puolella. Tietenkin liika klikkien kalastelu voi myös ärsyttää, joten kannattaa ottaa oma kohdeyleisö huomioon otsikoita miettiessä. Jos sivun on tarkoitus olla täysin asiapitoinen, ei luonnollisestikaan kannata lähteä iltapäivälehtien tyyliseen klikkien houkutteluun.

2 Sivun meta-kuvaus

Meta-kuvaus on toinen elementti, joka on helppo hyödyntää klikkausten saamiseksi. Meta-kuvaukseen kannattaa myös sijoittaa sivun tärkein hakusana, koska silloin Google yleensä näyttää meta-kuvauksen hakutulossivulla.

Meta-kuvaukseen kannattaa kirjoittaa tärkeimmät pointit sisällöstäsi ja houkutella lukija klikkaamaan itsensä sivullesi. Tässäkin voi käyttää samoja kikkoja kuin titlen kirjoittamisessa, eli hyödyntää superlatiiveja ja toimintaan kehottavia sanoja – tietysti huomioiden kohdeyleisön ja yrityksen imagon.

meta-kuvaukset googlen hakutuloksissa

Vinkki:
Mikäli hakusanalla on paljon kilpailua Google AdWords -mainonnan puolella, kannattaa myös lukea kyseiset mainokset ja ottaa niistä ideoita meta-kuvaukseen ja titleen. AdWords-mainoksia optimoidaan (tai ainakin tulisi optimoida) säännöllisin väliajoin, joten mainokset voivat parhaimmillaan olla hyvinkin pitkälle mietittyjä. Tietysti jälleen kannattaa pitää myös oma harkinta mukana, eikä vain kopioida tekstejä suoraan.

3 Sivun URL

Sivun URL-osoite näkyy myös yleensä Googlen hakutulossivulla ja siksi URLit kannattaakin pitää lyhyinä ja selkeinä. URLin tehtävä on tässä tapauksessa selkeästi kertoa, millaisesta sivusta on kysymys. Jos URLista ei saa selvää, se voi huonoimmassa tapauksessa antaa epäluotettavan kuvan sivustosta.

URL-osoitteet googlen hakutuloksissa
Nykyaikaiset sisällönhallintajärjestelmät, kuten WordPress, tekevät oletuksena URLeista siistejä. Tähän kuitenkin kannattaa kiinnittää huomiota etenkin verkkokauppojen puolella. Parhaassa tapauksessa siis pelkästä URL-osoitteesta voi ymmärtää, millainen sivu on kyseessä.

4 Jäsennellyt tiedot

Jäsenneltyjen tietojen avulla voit saada hakutulossivulle näkymään esimerkiksi tuotteen kuvan, hinnan, käyttäjien arvostelut tai vaikkapa artikkelin kirjoittajan nimen. Hyvä esimerkki jäsenneltyjen tietojen käytöstä on hakea jotain ruokaa tai reseptiä. Esimerkkinä kuvassa hakutulossivu, kun on käytetty hakusanaa ”hernekeitto”.

Jäsennellyt tiedot Googlen hakutuloksissa

Tällaisilla hakukyselyillä kannattaakin jo miettiä tarkemmin, millaisen kuvan hakutuloksiin haluaa, koska kaikilla muillakin on kuva hakutulosten joukossa. Tutki siis kilpailijoidesi sivustoja myös miettiessäsi jäsenneltyjen tietojen käyttöä.

Myös käyttäjien antamat arvostelut ovat todella hyvä lisä hakutulossivulle. Verkkokaupassa kannattakin kannustaa asiakkaita arvostelemaan tuotteita ja käyttää jäsenneltyjä tietoja, jotta tuotteiden arvostelut on nähtävissä heti hakutuloksissa. Ylläolevassa kuvassa erottuukin K-ruoka -sivusto, jolla on ainoana reseptin arvostelu näkyvissä jäsenneltyjen tietojen ansiosta. (Kotikokin reseptissä neuvotaan ilmeisesi liottamaan herneet varsin huolellisesti?)

5 Sivun AMP-versio

AMP (Accelerated Mobile Pages) on vielä suhteellisen uusi juttu, eikä siis vielä ehkä niin tuttu ominaisuus kaikille. Käytännössä AMP-sivut ovat erittäin nopeasti mobiililaitteilla avautuvia sivuja, jotka voi tunnistaa hakutulosten joukosta salama-symbolista.

AMP-sivu googlen hakutuloksissa

AMP:n avulla voit siis erottua hakutulosten joukosta ja tarjota todella nopeasti sisällön luettavaksi lukijoillesi. Kunhan AMP:n käyttö (toivottavasti) yleistyy, oppivat myös ihmiset varmasti enemmän suosimaan näitä erittäin nopeasti latautuvia sivuja.

Yhteenveto

Hakutuloksissa kannattaa pyrkiä erottumaan kilpailijoista ja tuomaan esille niitä asioita, jotka tekevät sinun sivustasi paremman. Jos mahdollista, tee sivustasi AMP-versio ja optimoi sivun:

  • Title
  • Meta-kuvaus
  • URL-osoite
  • Jäsennellyt tiedot

Tutustu myös Googlen tarjoamiin hakutuloksiin niillä kyselyillä, joilla pyrit nousemaan korkealle ja analysoi kilpailijoidesi sivustot. Älä pelkästään matki kilpailijoita, vaan tee sivuistasi vielä houkuttelevammat. Muista kuitenkin, että sivun sisällön tulee vastata ihmisen hakuaikeeseen ja sitouttaa ihminen jäämään sivustolle.

Mikäli haluat vaivattomasti lisää luettavaa digitaalisesta markkinoinnista, voit tilata uutiskirjeemme alla olevasta ”tilaa uutiskirje” kohdasta.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Googlen tekoälypohjaiset kampanjat – esimerkit, jolloin asiantuntijan ja tekoälyn yhteistyö toimii parhaiten

    Googlen tekoälytyökalut, kuten Performance Max ja Smart Bidding, loistavat erityisesti silloin, kun niitä ohjaa asiantuntijan strateginen näkemys. Tässä blogissa esittelemme ...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Google Shopping

    Brändisanoilla mainostaminen – Kannattaako maksaa omasta liikenteestä?

    Omalla brändisanalla kuten yrityksen nimellä mainostaminen on usein tärkeä osa Google-mainonnan strategiaa. Se voi myös aiheuttaa kriittisiä haasteita esimerkiksi tulosten mi...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää