Viime päivinä televisiossa on pyörinyt laaja Fonectan mainos teemana digitalisaatio. Katso video täältä. Mainos on näyttävä ja kertoo minusta oikeaa tarinaa. Tarinaa siitä, miten digitaalinen markkinointi on tärkeää tehdä oikein ja pienenkin yrityksen on mahdollista tehdä tuloksellista markkinointia.
Jotain kuitenkin Fonecta unohti pahasti. Nimittäin markkinoinnin kokonaisuuden ja ihmisten informaation hakemisen osana ostoprosessia. Fonecta ei huolehdi ollenkaan, että sen löydettävyys ja informaation jakaminen olisi kunnossa niillä termeillä, mitä se itse tuo ihmisten tietoisuuteen massamediassa.
Mikä on pielessä?
Digitalisaatio tuodaan erittäin näyttävästi esille mainoksessa. Se miten digitalisaatio toimii jää kuitenkin epäselväksi. Ajattelin että nyt on Fonecta tehnyt jotain oikein, ja että verkossa luonnollisesti on tarinalle jatkoa.
Tein siis saman minkä suuri osa ihmisistä tekee hakiessaan lisäinformaatiota: kirjoitin hakusanan ”digitalisaatio” Googleen.
Yllätykseni oli melkoinen, kun Googlen hakutuloksissa ei ollut yhtäkään Fonectan tulosta. Käytännössä Fonecta tekee kallista markkinointia massamediassa, eikä huolehdi niistä ihmisistä jotka tarvitsevat lisäinformaatiota aiheesta.
Ihmiset jotka hakevat tietoa digitalisaatiosta eivät Googlen hakukoneesta voi edes eksyä Fonectan sivuille, vaan menevät kilpailijoiden hakutuloksiin. Tämä on markkinoinnin resurssien hukkaamista :
Tietenkin osa ihmisistä varmasti muistaa yrityksen nimen ja menee verkkosivulle suoraan. Mutta se suuri joukko, joka tekee lisäinformaation haun Googlesta ohjaantuu nyt eri verkkosivuille, eikä sinne mihin Fonecta haluaa. Markkinointi kokonaisuutena ei ole siis mainostajan hallussa vaan arvokasta liikennettä menetetään joka hetki.
Mitä olisi pitänyt tehdä toisin?
Fonecta kokoinen yritys löytyy Googlesta tehokkaasti ja videon tekemiseen on varmasti käytetty aikaa. Kuitenkaan markkinoinnissa ei oltu muistettu huomioida yksinkertaista asiaa ja huolehtia siitä, että yritys löytyy sillä termillä mihin markkinointipanostuksia käytetään.
Tähän olisi voitu rakentaa toimiva Google adwords-kampanja ja panostaa hyvään sisältöön joka kertoo digitalisaatiosta jo hyvissä ajoin ennen TV-kampanjan aloittamista. Näin olisi myös hakukoneoptimointi tehostanut markkinointia ja tukenut TV-kampanjaa.
Näitä palveluita Fonecta tarjoaa myös itse asiakkailleen ja ne ovat olennainen osa mainoksen viestiä eli digitalisaatiota. Kokonaisuus jäi nyt hyödyntämättä.
75% ihmisistä klikkaa kolmea ensimmäistä hakutulosta tai mainoksia.
Nyt informaatiota etsivät ihmiset ohjaa sivuilleen smilehouse ja digitaalinenpolku.
Markkinointi on kokonaisuus
Oheisessa tapauksessa huomasimme taas miten markkinointi on kokonaisuus ja osa-alueet ovat toisiaan tukevia. Verkossa tapahtuvalla mittaamisella saadaan testattua massamedian markkinoinnin toimivuutta ja verkossa verkosta voidaan kerätä kiinnostuneita ihmisiä tehokkaasti omaan kanavaan.
Markkinointi on pirstaloitunut useisiin kanaviin, joten kokonaisuuksien hallitseminen on tullut yhä tärkeämmäksi osaksi onnistunutta markkinointia.
Digitalisaatio on myös kokonaisuuksien hallintaa ja ihmisten toiminnan ymmärtämistä markkinoinnin kannalta.