• Markkinointi

Digitaalisen markkinoinnin asiantuntija

Olin aamulla kouluttamassa yhteistyökumppanimme henkilöstöä ja pureuduimme syvemmin digitaalisen markkinoinnin osaamiseen sekä siihen, mitä laatu tarkoittaa digitaalisessa markkinoinnissa. Keskustelussa edettiin lopulta digitaalisen markkinoinnin osaamiseen ja mistä se koostuu. Asia, jota aiemmin pidin itsestäänselvyytenä, ei ollutkaan kaikille sellainen. Päätin siis kirjoittaa auki sen, minkälainen on digitaalisen markkinoinnin ammattilainen. Toimisto täynnä digitaalisen markkinoinnin asiantuntijoita Digitaalisen markkinoinnin toimistosta […]

Niko Lahtinen

CRO & Partner

Olin aamulla kouluttamassa yhteistyökumppanimme henkilöstöä ja pureuduimme syvemmin digitaalisen markkinoinnin osaamiseen sekä siihen, mitä laatu tarkoittaa digitaalisessa markkinoinnissa. Keskustelussa edettiin lopulta digitaalisen markkinoinnin osaamiseen ja mistä se koostuu.

Asia, jota aiemmin pidin itsestäänselvyytenä, ei ollutkaan kaikille sellainen. Päätin siis kirjoittaa auki sen, minkälainen on digitaalisen markkinoinnin ammattilainen.

Toimisto täynnä digitaalisen markkinoinnin asiantuntijoita

Digitaalisen markkinoinnin toimistosta löytyy monenlaisia osaajia. Mielenkiintoista onkin ajatella, että yksikään huipputekijä ei yksinään pysty ratkaisemaan asiakkaiden ongelmia, vaan vasta monien eri osa-alueiden osaajien yhteistyö toimiston sisällä tuo tulokset asiakkaalle. Ensimmäisenä toimistossa aletaan miettimään, mikä toimintatapa tuo asiakkaalle parhaat tulokset ja siihen tarvitaan kaikkien osaamista. Jos ratkaisun tekee henkilö, joka osaa vain yhden tekniikan tai toteutustavan, niin hän ei pysty ajattelemaan asiakkaan tarpeita kokonaisvaltaisesti.

Nykyään pitää helposti itsestäänselvyytenä sitä, että jokaiseen tehtävään löytyy siihen perehtyneet henkilöt, jotka työskentelevät, lukevat ja keskustelevat aiheesta koko työpäivän. Heidän tehtävänsä on pitää tuotteet ja palvelu sellaisella tasolla, että asiakas voi olla varma saavansa rahoilleen vastinetta.

Minkälainen on digimarkkinoinnin osaaja?

Aloin myös miettimään tarkemmin millaisia ominaisuuksia on digitaalisen markkinoinnin ammattilaisella. Vaikka tehtäisiin hakukoneoptimointia, Google adwords-mainontaa, Facebook-markkinointia tai autettaisiin asiakasta kehittämään verkkopalveluita paremmaksi on kahdesta asiasta selkeää hyötyä:

järjestelmällisyys ja analyyttinen luonne

Digitaalisen markkinoinnin ammattilaisen tulee olla analyyttinen ja luova. Jokaisesta markkinointikampanjasta jää tulokseksi dataa, minkä avulla markkinointitoimenpiteitä voidaan kehittää eteenpäin. Ammattilaisen pitää osata nähdä lukujen läpi niitä asioita, mitkä vaikuttivat tuloksen syntymiseen. Sekä näiden tekijöiden perusteella kehittää markkinointia jatkuvasti eteenpäin.

Tietenkin asiat myös jakaantuvat eri kanavien kesken. Hakukoneoptimoinnin ammattilainen keskittyy erilaisiin asioihin, kuin Facebook-markkinoinnin ammattilainen.

Hakukoneoptimoinnin asiantuntija

Hakukoneoptimoinnin kanssa työskentelevät henkilöt ovat niitä Internetin moniosaajia jotka koko ajan perehtyvät Googlen jatkuviin algoritmin muutoksiin, lukemalla ja testaamalla. Google kertoo todella vähän hakutuloksien muodostumisesta ja se on tehnyt hakukoneoptimoinnin ammattilaisista erittäin analyytisiä ja samaan aikaan luovia ihmisiä.

Ollaksesi hyvä hakukoneoptimoinnissa sinun pitää hyväksyä se tosiasia, että kirjojen ja blogien lukeminen on olennainen osa päivääsi.

Lisäksi  hakukoneoptimoinnin ammattilaisen täytyy dokumentoida tarkasti tekemänsä muutokset ja pystyä näkemään tuloksen syntymiseen vaikuttavat tekijät. Googlen algoritmi muuttuu nykyään niin toistuvasti, että kelkasta jääminen on sama, kuin myisi huonoa tuotetta asiakkaalle.

Tästä johtuen hakukoneoptimoinnin parissa työskenteleville henkilöille on päivittäin varattava aikaa oppimiseen myös työajalla ja pidettävä huoli siitä että tieto liikkuu ryhmän kesken.

Tietenkään ei voida unohtaa ohjelmistojen merkitystä. Ne kehittyvät myös erittäin nopeasti ja kaikki uudet ominaisuudet pitää saada nopeasti hyötykäyttöön asiakkaille.

Google adwords ammattilainen

Iso osa Google adwords markkinoinnista on matematiikkaa ja vaatii tekijältään erittäin analyyttistä otetta. Kuitenkin se, miten ihmiset saadaan reagoimaan mainoksiin ja klikkaamaan niitä perustuu ihmisten käyttäytymiseen ja kohdeyleisön tuntemiseen.  Näillä molemmilla osa-alueilla jatkuva kehittäminen on tehokkaan Google adwords-kampanjan elinehto.

Google kehittää Google adwordsin ominaisuuksia jatkuvasti. Kun mietin miten teimme vuosi sitten markkinointia adwordsin avulla ja vertaan sitä tähän päivään niin ero on huomattava. Tavoitteet ovat edelleen markkinoinnissa samat, mutta tuloksen tekemiseen on tullut paljon uusia työkaluja. Aina ei edes tajua, miten paljon jatkuvaan kehitystyöhön menee aikaa, kun tavoitteena on pitää tuotteet kilpailukykyisinä.

Tietenkin myös Google adwordsin tekijöillä pitää olla käytössään parhaat työkalut, jotta pystyvät hyödyntämään kaikkea markkinointikampanjoista tulevaa tietoa tehokkaasti. Viimeisen vuoden aikana uusia erittäin hyödyllisiä ohjelmistoja on tullut useita, mitkä ovat nostaneet paljon kampanjasta saatavan tiedon hyödynnettävyyttä ja mahdollistavat tehokkaamman markkinoinnin kehittämisen.

Facebook-markkinoinnin osaaja

Facebook on pikkuhiljaa alkanut löytää sen todellisen konseptin, miten tarjota yrityksille tehokas markkinointikanava. Jatkuva muutos on ollut kirittävä tekijä myös Facebookissa. Viimeiseen puolenvuoden aikana tulleet muutokset ovat pitäneet ammattilaiset kiireisinä.

Facebookin ammattilainen ymmärtää markkinointikuvan tärkeyden. Facebook-markkinointia tekevät ihmiset osaavat analysoida millainen kuva, teksti ja kohderyhmä muodostavat kokonaisuutena parhaan tuloksen ja dokumentoivat sen tarkasti. Jatkuva testaaminen on tietenkin mukana täälläkin, koska digitaalista markkinointia on mahdollista testata ja näin kehittää markkinointia jatkuvasti tehokkaammaksi.

Se, että Facebook on käytössä lähes kaikilla yrityksillä antaa lisämausteen Facebookin-ammattilaisten työntekoon. Yritysten markkinointistrategian ymmärtäminen on olennainen osa Facebook ammattilaisen työtä.

Erikoistumalla tuloksia

Kun mietin kokonaiskuvaa digitaalisen markkinoinnin toimistosta on erittäin selvää, että saman katon alla on monen pienen osa-alueen taitajia. Yksikään meistä ei kuitenkaan pärjäisi yksin vaan tiimien välillä on oltava vuorovaikutusta, jotta asiakkaita pystytään palvelemaan kokonaisvaltaisesti. Lisäksi osaajat pystyvät tukemaan toisiaan. Hakukoneoptimointi tarvitsee apua Facebook- ja adwords-osaajilta. Facebook-markkinoija voi tukeutua Adwords-osaajan apuun ja toisinpäin.

Muistetaan myös että kanava ei ole ratkaisu vaan tapa välittää yrityksen viesti ostaville asiakkaille. Digitaalinen markkinointi on osa yrityksen strategiaa.

Käytössämme on valtavasti tietoa. Tärkeintä on että se saadaan oikein hyödynnettyä, eikä kehitys saa pysähtyä hetkeksikään.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Googlen tekoälypohjaiset kampanjat – esimerkit, jolloin asiantuntijan ja tekoälyn yhteistyö toimii parhaiten

    Googlen tekoälytyökalut, kuten Performance Max ja Smart Bidding, loistavat erityisesti silloin, kun niitä ohjaa asiantuntijan strateginen näkemys. Tässä blogissa esittelemme ...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Google Shopping

    Brändisanoilla mainostaminen – Kannattaako maksaa omasta liikenteestä?

    Omalla brändisanalla kuten yrityksen nimellä mainostaminen on usein tärkeä osa Google-mainonnan strategiaa. Se voi myös aiheuttaa kriittisiä haasteita esimerkiksi tulosten mi...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää