• Visuaalinen suunnittelu

Miksi on tärkeää, että digitaalinen brändi-ilmeesi on tunnistettava kokonaisuus?

Yhtenäinen brändi-ilme auttaa asiakasta tunnistamaan tuotteesi. Kun pidät ilmeen yhtenäisenä, muistutat asiakasta brändistäsi ja sitoutat häntä siihen.

Tomi Mäkelä

Vaikka et ehtisi lukea sosiaalisen median tai Google-mainoksen koko tekstiä, huomaat jo väreistä ja visuaalisesta maailmasta, kenen mainos on kyseessä. Mistä on kyse? Varmasti tunnistat vahvat brändit jo intuitiivisesti – tyypilliset esimerkit ovat Google, Apple ja vaikkapa Fazer. Myös moni kotimainen, edellä mainittuja vähemmän tunnettu yritys on luonut vahvan brändi-ilmeen johdonmukaisella visuaalisella työllä. Esimerkkinä tästä voidaan ottaa vaatemerkki Billebeino.

Yhtenäinen brändi-ilme auttaa tekemään brändistäsi tunnistettavan missä vain, oli kyseessä sitten Facebook-mainos tai blogipostaus omilla verkkosivuillasi.

Tässä blogissa käymme läpi, miksi on tärkeää säilyttää yhtenäinen brändi-ilme ja miten se auttaa brändiäsi kasvattamaan arvoa asiakkaasi silmissä.

Miksi tunnistettavaan digitaaliseen brändi-ilmeeseen tulisi panostaa?

Nykymaailmassa yritysten alkaa olla vaikea erottua toisistaan tuotteilla. Altistut päivittäin sadoille markkinointiviesteille ilman että edes kiinnität siihen huomiota, mutta tutut ja houkuttelevat brändit erottautuvat viestitulvasta. Kilpailijoita on paljon ja markkinat ovat kypsyneet pitkään, mikä tarkoittaa, että tuotteet on kehitetty pitkälle ja ne vastaavat asiakkaan odotuksia.

Yksi merkittävimmistä tavoista erottua kilpailijoiden tuotteista on panostaa brändiinne.

Brändi koostuu monista eri tekijöistä, mutta tässä postauksessa käymme läpi brändi-ilmeen merkitystä. Asiasta yleisemmin voit lukea esimerkiksi täältä. Yhtenäinen brändi-ilme auttaa asiakasta tunnistamaan tuotteesi. Kun pidät ilmeen yhtenäisenä, muistutat asiakasta brändistäsi ja sitoutat häntä siihen.

Mitä hyötyä on tunnistettavasta digitaalisesta brändistä?

Vastaus on tietenkin aika selkeä. Ihmisillä ei ole tapana ostaa täysin tuntemattomilta. Ensireaktio tulee olemaan aina hieman arveleva, kun asiakas ei ole kuullutkaan brändistäsi. Mutta jos pidät ilmeesi yhtenäisenä, hän tunnistaakin sinut jo seuraavalla kerralla ja on heti paljon luottavaisempi.

Lisäksi kun sitoutat asiakasta brändiisi, hänestä voi tulla kanta-asiakkaasi ja hän suosittelee sinua todennäköisemmin tutuilleen.

Tutkimuksen mukaan 92% ihmisistä ostaa sen perusteella, jos joku on suositellut tuotetta heille. Nielsen, 2012

Käydään digitaalisen brändin voimasta vielä esimerkki läpi.

Olet ostamassa uutta televisiota. Tarkastatko ensimmäisenä mitä tarjottavaa jollain täysin tuntemattomalla brändillä on, vai katsotko esimerkiksi LG:n tai Samsungin tarjonnan? Entä ostatko uudet lenkkarit mieluummin Nikelta, Adidakselta tai täysin uudelta urheiluvaatemerkiltä, josta et ole koskaan kuullutkaan? Tuotteiden hinta, laatu tai ominaisuudet eivät suinkaan ole ainoita seikkoja, joita ostopäätöstä tehdessäsi pohdit. Ei ole myöskään sattumaa, että nettikaupoissa voit selata tunnettujen brändien tuotteita suoraan kategoriavalikoista.Toki ostopäätöksen on monia muitakin vaikuttavia seikkoja, mutta tunnetulla brändillä on selkeä kilpailuetu ja tällaisilla brändeillä on selkeästi tunnistettava brändi-ilme.

Kuinka kehitämme digitaalista brändi-ilmettäsi niin, että asiakas tunnistaa sen?

Mikäli brändilläsi on jonkinlainen ohjeistus tehty siitä, miltä brändisi tulisi kuulostaa ja näyttää, olet jo pitkällä. Toinen asia on se toteutatko sitä käytännössä.

Mikäli tuota ohjeistusta ei ole, hyvä keino alkaa kehittämään brändi-ilmettäsi on luoda erottuva, yhdenmukainen ja strategisesti rakennettu brändistrategia.

Brändistrategiassa määrittelemme millainen sinun brändisi on, mitkä ovat arvonne, mikä on teidät kilpailijoistanne erottava tekijä. Nämä selkeyttävät suunnittelemaan viestintänne yhtenäiseksi asiakkaallenne. Pystymme esimerkiksi määrittelemään millaiset kuvat verkkosivuillanne ja markkinointimateriaaleissanne puhuttelevat asiakastanne eniten ja herättävät haluttuja mielikuvia.

Kun ensin määrittelemme edellä mainitut tekijät, pystymme suunnittelemaan niihin sopivan visuaalisen ilmeen sekä sen, millainen tekstisisältöjenne äänensävyn kuuluisi olla. Brändistrategia heijastaa puolestaan koko digimarkkinointisi kokonaisuuteen. Somemainokset, Google Ads -mainokset ja sisällöntuotantosi laskeutumissivut noudattavat parhaassa tapauksessa yhtenäistä brändi-ilmettäsi. Kun näyt monessa paikassa visuaalisesti ja sisällöllisesti yhdenmukaisena, asiakkaasi saavat vahvan muistijäljen yrityksestäsi.

Brändi-ilmeen yhtenäisenä säilyttäminen käytännössä

Nyt kun olemme luoneet selkeän katsauksen siihen, miltä brändi-ilmeesi parhaassa tapauksessa kuulostaa ja näyttää, seuraava steppi on selkeä. Se vain täytyy ottaa käytäntöön ja pitää huolta, että säilytätte yhtenäisen ilmeen.

Tämä tarkoittaa sitä, että kaikki sosiaalisen median postauksenne, omat markkinointimateriaalinne, verkkosivujenne ulkoasu ja esimerkiksi Google Ads -mainontanne tulisi tehdä tuon aiemmin tehdyn digitaalisen brändistrategian mukaan. Käytä verkossa samantyylisiä kuvia, pidä värit ja fontit yhtenäisinä ja kirjoittakaa samalla tyylillä. Näin alatte vähitellen kehittämään teille vahvaa brändi-ilmettä, minkä asiakas tunnistaa ja tietää, että kyseinen brändi on laadukas ja luotettava.

Tästä kaikesta voi tulla mielikuva, että nyt joudut sitoutumaan tuohon tiettyyn ilmeeseen ainiaaksi, mutta tämä on väärä käsitys. Brändinne määrittely auttaa teitä kehittämään sitä asiakkaanne kannalta mieluisaan suuntaan, kun tiedätte millainen on asiakastanne puhutteleva brändi. Hyviä esimerkkejä yhtenäisistä brändi-ilmeistä ovat esimerkiksi Tesla, Apple ja Iittala. Huomaatko miten edellä mainituista brändeistä tulee kaikista ”premium” -vaikutelma? Myös Suomen parhaiden nettisivujen omistajaksi juuri valittu Ruokangas erottuu omintakeisella brändivaikutelmallaan.

Yhteenveto

Brändi-ilmeen säilyttäminen yhtenäisenä voi alkuun kuulostaa haastavalta. On tyypillistä, että yritykset lähtevät tähän innokkaasti esimerkiksi päivittämällä logonsa sillä perusteella, mikä näyttää kivalta, pohtimatta sitä mitä asiakaskunta siitä ajattelee, ja voiko se samaistua logoon ja muuhun visuaalisuuteen. Brändin rakentaminen vie myös aikaa ja vaatii monipuolista digitaalista markkinointia ympärilleen, sillä tunnettuus ei kasva hetkessä. Ei Googlekaan kehittynyt nykyiselle tasolleen yhdessä yössä, vaan sen brändi-ilmeen polku rakentui pikkuhiljaa, ja aina selkeästi tunnistettavana asiakkaille.

Kaikista edellä mainituista syistä on tärkeää kehittää brändinne ilmettä vaiheittain yhtenäiseen suuntaan – matkallanne kohti kaupungin, maan tai maailman tunnetuimpia brändejä.

Lue myös blogitekstimme Näin teet tuloksellista brändityötä digimarkkinoinnilla

Tutustu visuaalisen suunnittelun palveluumme

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää