• Digitaalinen markkinointi
  • Facebook
  • Google Ads
  • Google Shopping
  • Instagram

Digimarkkinoinnin rajoitukset kolmessa eri kanavassa

Millaisia mainonnan rajoituksia on sosiaalisen median, Google Shoppingin ja Googlen hakusanamainonnan säännöissä?

SDM logo

Digimarkkinointi

Saamme usein kyselyitä siitä, että saanko mainostaa verkossa tuotettani x. Yleisesti ottaen verkossa saa mainostaa samanlaisia tuotteita ja palveluita kuin muissa markkinointikanavissa, sillä laki pätee myös verkkoon. Eri markkinointikanavissa on kuitenkin omat kommervenkkinsa mainostettavien tuotteiden ja palveluiden suhteen, mitkä täytyy ottaa mainonnan suunnittelussa huomioon.

Tässä blogitekstissä kerron tarkemmin, mitä verkossa ei saa markkinoida Googlen ja Facebookin kanavissa ja millä toimialoilla mainontaa näissä kanavissa rajoitetaan. Käyn tarkemmin läpi Googlen kanavat kuten Google Ads ja Google Shopping, koska kanavien välillä on eroavaisuuksia, jotka ovat tärkeitä ottaa huomioon, kun mainontaa aletaan suunnittelemaan. Lisäksi käsittelen aihetta myös Facebookin näkökulmasta.

Google Ads -hakusanamainonnan rajoitukset

Google on luonut Google Ads -mainonnalle ohjenuoran, jota noudattamalla pääsee pitkälle ja saa mainoksensa varmasti näkyviin. Kuten varmaan arvata saattaa, niin kaikki laittomat tuotteet tai palvelut ovat kiellettyjä mainostaa. Tämän takia Google onkin tiukka sen suhteen, mitä Googlen kanavissa saa mainostaa ja mitä ei.

Googlella on oma listaus rajoitetuista mainossisällöistä, joka on seuraavanlainen:

  • Aikuisille suunnattu sisältö
  • Alkoholi
  • Tekijänoikeudelliset sisällöt
  • Uhkapelit ja pelit
  • Terveydenhoito ja lääkkeet
  • Politiikka
  • Rahoituspalvelut
  • Tavaramerkit

Huomioi, että listan toimialoilla sisältöä on mahdollista mainostaa rajoitetusti, mikä ei tarkoita sitä, että näihin kategorioihin kuuluvia tuotteita ei olisi lainkaan mahdollista mainostaa.

Lisäksi Google huomioi eri maiden lainsäädännöt liittyen eri tuotteisiin ja palveluihin, joita ei lain mukaan saa mainostaa.

Yleisesti eniten näistä meitä koskettava toimiala on selkeästi ollut terveydenhoito ja lääkkeet, joita asiakkaamme myös ahkerasti mainostavat. Google on erittäin tarkka sen suhteen, miten verkkosivuilla tuotteista lääketermein viestitään. Mainoksen laskeutumissivulla ei saa olla mainintaa lääketermeistä, jotka kuitenkin yleisesti ottaen kosmetiikkatuotteista kerrottaessa verkkosivuilla vaaditaan. Liikennettä voidaan tässä tapauksessa ohjata eri laskeutumissivulle, jolla lääketieteellisiä termejä ei mainita.

Vaikka nämä aiemmin mainitsemani toimialat kuuluvat rajoitettujen toimialojen piiriiin, niin se ei estä mainonnan kokeilemista, koska vasta silloin voidaan oikeasti olla varmoja siitä, että mainonta ei onnistu. Pääset lukemaan tarkemmin Google Ads käytännöistä täältä.

Google Shopping-mainonnan rajoitukset

Google Shopping on Google Adsin ohella toinen Googlen Suomeen viime vuonna tuoma mainosalusta. Tämän takia myös Suomessa Google Shopping on alkanut nopeasti yleistymään mainostajien joukossa yhtenä parhaiten toimivimpana mainosalustana. Erityisesti verkkokaupoille Google Shopping on ollut kultasampo, jota ei kannata jättää hyödyntämättä, jos siihen on mahdollisuus. Lue lisää: Google Shopping – Vihdoinkin Suomessa

Google Shopping on vielä melko uusi tulokas mainosalustana, ja monille ei ole vielä tullut aivan selväksi, mitä kaikkea Google Shoppingin mainospaikoilla saa mainostaa. Google on erityisen tarkka juuri Shopping-alustansa mainonnasta, koska Google pyrkii tuottamaan mahdollisimman optimaalisen käyttäjäkokemuksen asiakkailleen. Tämän takia Shopping-mainoksissa ei-tuettua sisältöä ovat seuraavat tuotteet ja palvelut:

  • Lipunmyynti
  • Ajoneuvot
  • Rahoituspalvelut
  • Valuutta
  • Avoimet lahjakortit, kuten Mastercard ja Visa -brändätyt lahjakortit
  • Palvelut
  • Kiinteä omaisuus
  • Toistuva laskutus
  • Laskutuksen käsittely tuoteohjelmistolla

Yleisesti ottaen Google Shopping -alustalla ei saa mainostaa palveluita, eikä mitään, missä vaaditaan iän todentamista. Esimerkiksi lentoliput, moottoripyörät, sijoitustuotteet, kryptovaluutat tai huolto- ja korjauspalvelut toimivat hyvinä esimerkkeinä Google Shopping -alustan kiellettyinä sisältöinä, joita ei saa mainostaa Shoppingissa.

Tarkemmin näistä rajoitteista voit lukea Googlen omilta sivuilta, jossa kerrotaan yksityiskohtaisesti siitä, mitä tuotteita ei Google Shopping-alustalla voi mainostaa.

Facebook/Instagram-mainonnan rajoitukset

Facebookilla ja Instagramilla on molemmilla omat yhteisönormit, jotka koskevat kaikkia palvelua käyttäviä tahoja. Kaikki laiton toiminta, kiusaaminen, uhkailu tai syrjiminen ei kuulu Facebookiin tai Instagramiin ja Facebook saattaa myös poistaa esimerkiksi alastomuutta, väkivaltaa tai muuten järkyttävää sisältöä. Näiden edellä mainittujen lisäksi myös muun muuassa näitä laillisia tuotteita ei saa mainostaa Facebookissa:

  1. Reseptilääkkeet ja päihteet
  2. Tupakkatuotteet ja -tarvikkeet (poislukien nikotiinivalmisteet)
  3. Ravintolisät, joita Facebook ei ole todennut turvallisiksi
  4. Aseet, ammukset tai räjähteet
  5. Aikuisille tarkoitetut tuotteet ja palvelut (lukuun ottamatta ehkäisyvälineitä)

Näiden lisäksi eri maissa on omia lainsäädäntöjä, jotka täytyy ottaa huomioon eri maiden mainonnassa. Esimerkiksi Suomessa alkoholimainontaa ei saa kohdistaa alaikäisiin, etkä saa käyttää kuluttajien tuottamaa sisältöä alkoholista jakamalla sitä eteenpäin tai kannustaa jakamaan omaa ja kuluttajien tuottamaa sisältöä.

Ole kuitenkin myös tarkkana mainosten kohdentamisessa perusoikeuksien ja yhdenvertaisuuden periaatteiden noudattamisen puitteissa. Perustuslakiin on määrättynä, että et saa asettaa ketään ilman hyväksyttävää perustetta eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkiöön liittyvän syyn perusteella.

Yhdysvalloissa Facebook ja muutamat yritykset sen mukana ovat joutuneet viime vuosina myrskyn keskelle kohdentaessaan työpaikkailmoituksia vain nuorille miehille syrjien vanhempia työnhakijoita ja naisia. Esimerkiksi vuokra-asuntoilmoitusmainoksia ja työpaikkailmoitusmainoksia et voi enää kohdentaa sukupuolen, iän tai postinumeron mukaan.

Voit lukea lisää Facebookissa rajoitetuista toimialoista täällä, minne olemme koonneet tarkemmin Facebookin säännöt ja markkinoinnin rajoitteet.

Yhteenveto digimarkkinoinnin rajoituksista

Markkinoinnin näkökulmasta eri mainosalustoilla on omat sääntönsä ja rajoituksensa siitä, mitä asiakkaille saa markkinoida. Useimmat säännöt ovat hyvinkin arkijärjellä perusteltavissa: esimerkiksi alaikäisille suunnattu mainonta, syrjivä työnhakumainonta tai kiellettyjen tuotteiden mainonta ovat hyviä esimerkkejä mainosalusten itsesäätelystä.

Kuitenkin on joitain toimialoja, joissa mainontaa voi tehdä, kun termit, kohdennuksen ja muut puitteet valitsee tarkasti annettujen sääntöjen mukaan. Käytänteet rajoitettujen toimialojen kohdalla vaihtelevat erittäin herkästi ja sen takia mainonnan kulmaa täytyy miettiä tarkasti, jotta mainokset hyväksyttäisiin. Toteutamme tällä hetkellä mainontaa monille rajoitetuille toimialoille niin Googlen kuin myös Facebookin puolella, joten tiedämme kokemuksesta, miten mainontaa on mahdollista toteuttaa myös rajoitetuille toimialoille.

Autamme mielellämme yritystäsi toteuttamaan Google Ads-, Google Shopping- ja somekampanjat, joilla tavoitat oikeat henkilöt oikealla mainoksella oikeaan aikaan – ja mainonnan sääntöjä kunnioittaen!

Lue asiakaskokemuksia siitä, kuinka olemme mainostaneet tuotteita, joiden mainostamista laki säätelee:

Suomen Digimarkkinointi x Viinisuositus

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää