• B2B Markkinointi
  • Facebook

B2B Facebook-markkinoinnin perusteet

B2B-markkinointi on ollut viimeaikoina paljon esillä blogissamme johtuen omista työprojekteistani. Tänään otetaan katsaus siihen mitä B2B yritysten pitäisi ottaa huomioon kun tekevät Facebook-markkinointia. Facebook-markkinointi on aivan alihyödynnetty kanava Suomessa yleisesti ja varsinkin B2B ympäristössä. Huomioi seuraavat neljä asiaa B2B Facebook-markkinoinnissa niin olet varmasti monta virstaa lähempänä merkittävää piristymistä liiketoiminnassasi. 1. Tiedä kenelle markkinoit Facebookissa Kohdeyleisön tunteminen […]

Niko Lahtinen

CRO & Partner

B2B-markkinointi on ollut viimeaikoina paljon esillä blogissamme johtuen omista työprojekteistani. Tänään otetaan katsaus siihen mitä B2B yritysten pitäisi ottaa huomioon kun tekevät Facebook-markkinointia. Facebook-markkinointi on aivan alihyödynnetty kanava Suomessa yleisesti ja varsinkin B2B ympäristössä.

Huomioi seuraavat neljä asiaa B2B Facebook-markkinoinnissa niin olet varmasti monta virstaa lähempänä merkittävää piristymistä liiketoiminnassasi.

1. Tiedä kenelle markkinoit Facebookissa

Kohdeyleisön tunteminen on markkinoinnin avain ja sama tämä pätee myös Facebook-markkinoinnissa. Kun tunnet kohdeyleisösi voit tietää mitä he odottavat sinulta ja millaisia markkinointiviestejä sinun kannattaa lähettää.

Kohdeyleisösi analysoimisen voit aloittaa Facebook-sivusi kävijätiedot välilehdeltä. Kävijätiedot välilehdeltä saat tietoa niistä ihmisistä jotka ovat jo tykänneet sivustostasi ja millaisiin julkaisuihin he sitoutuvat.

Hyödyllisiä tietoja ovat esimerkiksi:

  • Yleiskatsaus välilehdeltä : julkaisujen kokonaiskattavuus ja niihin sitoutuneet käyttäjät.
  • Julkaisut välilehdeltä : näet milloin Facebook seuraajasi ovat paikalla ja millaisilla julkaisutyypeillä heidät tavoitat parhaiten.
  • Ihmiset välilehdeltä : Saat perustiedot niistä henkilöistä jotka ovat tykänneet sivustasi. Esim. ikä- ja sukupuolijakauman, sekä paikkakunnat missä tykkääjäsi asuvat.

Näillä tiedoilla pääset alkuun siitä millainen kohderyhmä sinulle on Facebook-sivullesi muodostunut ja millaisia julkaisuja he klikkaavat.

Tarkkaile myös jatkuvasti mitkä julkaisusi saavat aikaan liikennettä verkkosivustollesi ja kauanko ihmiset sivustollasi viihtyvät. Google analytics on ehdoton työkalu yrityksille jotka ovat kiinnostuneita verkkosivustonsa tapahtumista ja ymmärtämään asiakkaitaan paremmin. Sivustolla vietetty aika on yksi hyvä mittari siihen miten hyvin olet viestisi onnistunut kohdistamaan.

2. Kirjoita aina asiakkaallesi

Kun olet määritellyt kohdeyleisösi niin kirjoita julkaisusi heille. Ota huomioon heidän tietotasonsa, kiinnostuksen kohteensa ja ajankäyttö. Sinun pitää päästä pois kuplasta missä oletat tietäväsi miten asiakkaasi ajattelevat. Sinä teet työtäsi täysipäiväisesti ja asiakkaasi käyttävät palveluihisi vain murto-osan siitä ajasta mitä sinä.

Suosittelen sinua kysymään asiakkailtasi mitkä asiat heitä kiinnostavat. Kun vastaat heidän kysymyksiinsä niin vastaat myös sellaisten yritysten tiedontarpeeseen jotka vielä miettivät palveluntarjoajaa. Tämä on erittäin tärkeää, että pystyt olemaan hyödyksi ja näin saamaan potentiaaliset asiakkaat kiinnostumaan sinun palveluntarjonnastasi.

Ota asiakkaan rooli ja kun teet Facebook-markkinointia kirjoita viestisi juuri tietylle asiakkaalle. Minä kirjoitan nyt Facebook-markkinoinnista kiinnostuneelle B2B yrittäjälle tai markkinoinnista päättävälle henkilölle, joka ei ole vielä perehtynyt asiaan.  Ensin pitää kertoa perusteet ennenkuin voi mennä syvemmälle aihepiiriin.

3. Tiedä milloin viestisi on ajankohtainen

Varsinkin B2B puolella täytyy huomioida se että sinun markkinoinnistasi ollaan kiinnostuneita viikolla. Yleensä vielä työajalla. Ajoita siis Facebook-markkinointikampanjasi viikolle, kun voit varastaa pienen hetken asiakkaan aikaa Facebookissa ja viedä hänet katsomaan sinun julkaisemaasi materiaalia.

Jos asiakkaillasi on tietty vuodenaika milloin he tekevät päätöksiä, kannattaa se huomioda. Oikeaan aikaa ajoitettu viesti on asiakkallesi apu päätöksenteon tekemisessä ja muistutus sinun yrityksesi olemassaolosta. Saatat myös päätyä julkaisusi avulla kahvipöytäkeskusteluun, kun keskustellaan yrityksen hankinnoista. Tähän pääsemiseen sinun tulee kuitenkin ymmärtää ensin kohdeyleisösi ja kirjoittaa heille merkitsevä viesti.

4. Kohdista markkinointisi tarkkaan

Facebook-markkinoinnin ehdoton vahvuus on viestin tarkka kohdennusmahdollisuus. Tiedät kenet toivot tavoittavasi, olet pitänyt asiakkaan mielessä viestiä kirjoittaessasi ja osaat vielä ajoittaa viestisi oikeaan hetkeen viikolla ja juuri siihen vuodenaikaan kun asiakkaat ovat erityisesti kiinnostuneita tuotteistasi tai palveluistasi.

Tämän jälkeen valitaan se kohderyhmä markkinoinnin kohdentamisesta ja laitetaan viesti liikkeelle.

Voit kohdistaa viestisi erilaisilla tavoilla:

1. Voit rakentaa kohderyhmän itse

2. Voit kohdistaa markkinointia niille jotka ovat vierailleet verkkosivuillasi

3. Voit markkinoida niille jotka tykkäävät Facebook-sivustostasi

4. Voit myös rakentaa kaksoisryhmiä, millä tarkoitetaan samanlaisia ihmisiä jotka tykkäävät Facebook-sivustasi tai ovat vierailleet verkkosivuillasi. Facebook analysoi kohderyhmäsi ja etsii samankaltaisia henkilöitä tietokannastaan

Tuumasta toimeen

B2B yritykset ovat tulossa voimakkaammin Facebook-markkinoinnin pariin. Tietoisuus markkinointiviestin kohdistamisen tarkkuudesta on herättänyt yritysten mielenkiinnon. Tämän tekstin tarkoitus antaa sinulle näkökulmaa miten asiaa kannattaa lähteä lähestymään.

Autamme sinua mielellämme aloittamaan Facebook-markkinoinnin ja voit toivoa kommentointikentässä aiheita tuleviin blogiteksteihin.

Mukavaa työviikkoa

 

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly
    • TikTok

    Kohdentamisen tulevaisuus some-mainonnassa – AI ja palvelinpuolen seuranta saattelevat evästeiden jälkeiseen aikaan 

    Kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen korostaa asiantuntijoiden roolia ensimmäisen osapuolen datan ja tekoälyn hyödyntämisessä. Tekoäly tarjoaa tehokkaita työkaluja as...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Googlen tekoälypohjaiset kampanjat – esimerkit, jolloin asiantuntijan ja tekoälyn yhteistyö toimii parhaiten

    Googlen tekoälytyökalut, kuten Performance Max ja Smart Bidding, loistavat erityisesti silloin, kun niitä ohjaa asiantuntijan strateginen näkemys. Tässä blogissa esittelen ko...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Google Shopping

    Brändisanoilla mainostaminen – Kannattaako maksaa omasta liikenteestä?

    Omalla brändisanalla kuten yrityksen nimellä mainostaminen on usein tärkeä osa Google-mainonnan strategiaa. Se voi myös aiheuttaa kriittisiä haasteita esimerkiksi tulosten mi...

    Lue lisää