Google Ads -mainonta on erinomainen tapa ohjata liikennettä sivustollesi ja Ads -mainonta voi oikein tehtynä olla yrityksellesi erittäin tehokasta. Alla on kerrottu yleisempiä virheitä Ads -mainonnassa, joita aloittelevat mainostajat saattavat tehdä. Käy alla oleva lista läpi ja olet askeleen lähempänä menestyvää Ads -mainontaa.
1. Liian monta avainsanaa yhdessä mainosryhmässä
Tämä on ehkä tyypillisin virhe, jonka mainostaja tekee Ads – tilissään, suositeltavaa olisi lisätä 5 – 20 avainsanaa yhteen mainosryhmään. Tietenkin on tapauksia, joissa avainsanoja voi olla enemmänkin. Tärkeää olisi kuitenkin aina tarkistaa, että lisäämäsi avainsanat ja mainokset liittyvät toisiinsa. Suositeltavaa onkin mainostaa aina vain yhtä tuotetta tai palvelua yhdessä mainosryhmässä.
Järjestämällä avainsanasi tiukkoihin mainosryhmiin saat avainsanoillesi paremmat laatupisteet ja tätä kautta edullisempia klikkauksia.
2. Sinulla ei ole tarpeeksi mainosryhmiä
Mainosryhmien luomisessa ei kannata laiskotella. Luo aina niin monta mainosryhmää, että saat avainsanasi jaettua parhaiden käytäntöjen mukaisesti.
3. Käytä oikeita avainsanojen hakutyyppejä
Et voi käyttää vain yhtä avainsananhakutyyppiä tilissäsi. Testaamalla eri hakutyyppejä näet, mitkä hakutyypit toimivat sinun kohdallasi ja mitkä eivät. Jokainen hakutyyppi toimii eri tavalla ja tämän takia onkin tärkeää testata sinulle sopivimmat. Jollakin avainsanalla saatat saada paremmin tuloksia laajalla haulla kun taas toisella avainsanalla saat enemmän tuloksia käyttämällä tarkkaa hakua. Muista siis aina testata, mitkä vaihtoehdot toimivat sinun kohdallasi.
4. Käytä negatiivisia avainsanoja
Negatiivisten avainsanojen lisääminen on erittäin tärkeä osa menestyksekästä Ads -mainontaa. Negatiiviset avainsanat ovat niitä sanoja joilla et halua näyttää mainoksiasi. Lisäämällä negatiivisia avainsanoja mainoksiisi parannat mainostesi osuvuutta ihmisten tekemissä hauissa. Negatiiviset avainsanat parantavat klikkausprosenttiasi, koska mainoksesi vastaavat tarkemmin ihmisten tekemiä hakuja.
5. Asenna tulosseuranta
Ilman tulosseurantaa et näe mitkä asiat kampanjassasi tuovat tulosta ja hukkaat varmasti rahaa. Suosittelenkin asentamaan tulosseurannan tiliisi jos et ole sitä vielä tehnyt. Tulosseurantaa käyttämällä tilisi optimointi helpottuu huomattavasti ja näet mitkä asiat toimivat ja mitkä eivät.
6. Muista käydä läpi hakutermiraporttiasi
Muista aina käydä läpi hakutermiraportti kun aloitat mainostamisen Adsissa. Hakutermiraportin avulla näet millä hakusanoilla ja -lauseilla mainoksesi ovat käynnistyneet. Tarkastelemalla hakutermiraporttia saat helposti uusia avainsanoja ja löydät ideoita negatiivisiin avainsanoihin.
7. Käytä aluekohdistusasetuksia
Muista aina määritellä asetuksiin millä maantieteellisellä alueella haluat mainoksesi näkyvän. Ajatellaan yrityksesi sijaitsevan Jyväskylässä ja tarjoat palveluitasi ainoastaan Jyväskylän alueella. Tässä tapauksessa sinun ei kannata mainostaa koko Suomessa vaan ainoastaan Jyväskylän alueella ja sen läheisyydessä.
8. Muista käyttää mainoslaajennuksia
Mainoslaajennusten avulla saat lisää tilaa mainokseesi ja voit kertoa yrityksestäsi enemmän. Käyttämällä mainoslaajennuksia voit parantaa mainostesi klikkausprosenttia ja saat enemmän tilaa houkutella käyttäjää klikkaamaan mainostasi.
9. Mainosten A/B testaus
Muista aina kirjoittaa kaksi mainosta jokaiseen mainosryhmään. Kahden mainoksen avulla pystyt testaamaan kumpi mainoksista toimii paremmin ja pystyt muokkaamaan heikommin toimivaa mainosta. Tätä testaamista kutsutaan A/B -testaamiseksi.
10. Väärä laskeutumissivu
Kaikkea Ads – mainonnan tuottamaa liikennettä ei kannata ohjata etusivullesi. Paras tapa on ohjata käyttäjä suoraan sille verkkosivustosi sivulle, joka sisältää niitä palveluita tai tuotteita, joita mainoksesi koskee.
Otetaanpa esimerkki:
Yrityksesi myy erilaisia kenkiä ja mainoksessasi mainostat naisten korkokenkiä. Tässä tapauksessa ei ole mielekästä ohjata ihmistä sivulle, josta löytyvät kaikki kenkäsi vaan sivulle, josta naisten korkokengät löytyvät.
Yhteenveto
Tekstissä käytiin läpi yleisimpiä aloittelijoiden virheitä Ads -mainonnassa. Välttämällä nämä edellä mainitut virheet saat varmasti aikaiseksi tehokkaamman Ads – kampanjan, etkä hukkaa aikaa ja rahaa väärin toteutettuihin ja heikosti toimiviin mainoksiin.