• Google Ads
  • Verkkokaupan Markkinointi

Miten hyödynnät Google Ads -mainontaa verkkokaupassasi?

Ethän unohda käyttää Google Adsin monipuolisia mahdollisuuksia myynnin tukena?

Mikko Jäppinen

Teetkö töitä verkkokaupan markkinoinnin parissa? Ethän unohda käyttää Google Adsin monipuolisia mahdollisuuksia myynnin tukena? Nykyään Google Ads käsittää hakumainonnan lisäksi mm. YouTuben, Discoveryn ja Shopping -kanavat, jotka luovat mahdollisuuksia uuden asiakaskunnan kasvattamisesta myynnin kehittämiseen.

Verkkokauppojen näkyvyys ja asiakkaiden saavutettavuus on elinehto verkkokauppojen menestymiselle. Tässä blogikirjoituksessa kerron sinulle Google Adsin keinoista verkkokaupan kasvattajana sekä valotan hieman Google Adsin eri kanavien roolia osana verkkokaupan digimarkkinointikokonaisuutta.

Miksi Google Ads -mainontaa verkkokauppaan?

Verkkokauppojen mainonnan tehostaminen Google Adsin avulla luo useita etulyöntiasemia yrityksellesi. 

Google Ads -mainonnan keskeiset edut:

  •   Luo kävijäliikennettä sivustollesi välittömästi
  •   Tarjoaa nopeaa näkyvyyttä yrityksellesi
  •   Mahdollistaa tehokkaan tavan mitata mainontasi kannattavuutta
  •   Luo helpon keinon mitata verkkokauppasi tuottoa
  •   Kasvattaa tulosta nopeasti

Suomalaisista jo lähes 60% ostaa verkosta kuukausittain 

Google Ads lisää voimakkaasti verkkokauppojen löydettävyyttä. Tämä on erityisen tärkeää, koska verkkokauppojen kilpailu on viime aikoina kiristynyt. Korona kasvatti kotimaista verkkokauppamyyntiä 36% ja suomalaisista jo lähes 60% ostaa verkosta joka kuukausi.

Kun haluat saada osasi tästä kasvavasta verkkokauppamyynnistä, täytyy tuotteidesi olla helposti ja tehokkaasti löydettävissä. Verkkokauppojen mainonta onkin keskeisin tekijä verkkokauppojen näkyvyydessä. Useat eri verkkokaupat tarjoavat samankaltaisia sisältöjä, tuotteita ja palveluita, jolloin näkyvä, keskitetty ja tehokas mainonta on hyvin tärkeää erottautumisessa ja asiakkaiden saavuttamisessa. 

Google Ads mahdollistaa tämän kohdentamalla näkyvyyden hallitusti, keskitetysti ja kustannustehokkaasti. Google Ads on loistava palvelu, koska se antaa sinulle mahdollisuuden mitata ja optimoida kampanjoitasi jatkuvasti tulosten perusteella. Näet siis tarkalleen kuinka paljon mainostamiseen käyttämäsi rahat tuovat sinulle myyntiä ja mihin tuoteryhmään kannattaa milloinkin panostaa. 

MRACE® hitsaa verkkokauppasi mainonnan yhdeksi tehokkaaksi kokonaisuudeksi  

MRACE®-malli on kehittämämme markkinoinnin viitekehys, jonka avulla digitaalisen markkinoinnin kanavat toimivat yhteen, eivätkä omissa siiloissaan. Lopputuloksena markkinointisi näyttäytyy asiakkaillesi yhtenäisenä ja johdonmukaisena, jolloin sekä markkinoinnin tuoma tulos että brändivaikutus kasvavat.

MRACE®-mallissa Google-markkinoinnin vaikuttavuus kohdentuu pääosin Reach ja Convert -vaiheisiin tuoden ostovalmiita kävijöitä sivustolle oikeilla hakusanoilla, mainosviesteillä, kuvilla ja videoilla.

Samalla Google-markkinointi ottaa huomioon myös Engage-vaiheen uudelleenmarkkinoimalla jo sivustolla käyneille kävijöille.

Mainonnan rooli
Google Ads -mainonnan rooli

 

Katsotaan seuraavaksi, miten Google Ads toimii käytännössä eri kanavissa MRACE®-mallin mukaisesti. 

  • Measure. Vain mittaamalla voidaan markkinointia kehittää eteenpäin.
  • Reach. Tuo brändisi esiin ja herätä yleisösi kiinnostus, vaikka mainoksen nähnyt ihminen ei olisi ikinä sinusta kuullutkaan.
  • Act. Saat asiakkaan tekemään tunnistettavia toimintoja sivustollasi, kuten lukemaan blogeja sekä referenssejä ja vierailemaan palvelusivuilla.
  • Convert. Asiakas tekee halutun konversion, jolloin hänestä tulee joko liidi tai asiakas.
  • Engage. Sitoutat asiakkaan yritykseesi. Kannattava kasvu tulee pitkistä asiakassuhteista.

Google Shopping tuo tuotteesi heti nähtäville 

Google Shopping on eittämättä verkkokaupan tärkein mainosmuoto, koska Google Shopping -mainokset näkyvät hakusivun yläreunassa ja sisältävät aina myymäsi tuotteen kuvan, hinnan ja nimen. 

Käyttäjällä on siis jo hyvä käsitys tuotteesta ennen mainoksen klikkausta, jolloin turhien klikkien määrä pienenee.  Keskitettyjen klikkausten kohdentaminen on olennaista, koska jokainen klikkaus kuluttaa mainosbudjettia. On siten strategisesti ja taloudellisesti tehokasta tarjota Google Shoppingin tuomia mahdollisuuksia tarjoamalla käyttäjille heti tarvittavat tiedot tuotteista. Tässä vaiheessa käyttäjällä on jo tarvitsemansa tiedot tuotteesta ja hän voi siirtyä suoraan verkkokauppaan ostoksille.

Shopping-mainosta klikkaamalla asiakkaasi pääsee suoraan verkkokauppasi tuotesivulle, josta hän voi lisätä tuotteen ostoskoriin. Google Shopping tuo ostovalmista liikennettä verkkokauppaasi korkealla konversioprosentilla.

Google Shoppingilla vaikutamme MRACE®-viitekehyksen Reach ja Convert-vaiheeseen.

 

Shopping
Shopping -näkymä

Hakusanamainonta tekee tuotteesi löydettäviksi

Hakusanamainonta on yksi selkeimmin ja helpoimmin mitattavista digimarkkinoinnin kanavista. Hakusanamainonta nostaa mainostamasi tuotteen esiin vain silloin kuin potentiaalinen ostaja on sitä etsimässä. Hakuverkoston tekstimainokset näkyvät orgaanisten Google-hakutulosten ylä- ja alapuolella.

Googlen hakusanamainonta on lähtökohtaisesti parhaimmillaan siinä ostoprosessin vaiheessa, kun asiakas on tehnyt jo päätöksen ostosta ja kyse on enää siitä, missä hän ostonsa suorittaa. Tarkoitus on siis napata asiakkaat silloin, kun he aktiivisesti etsivät yrityksesi tuotteita tai palveluita.

Hakusanamainonnalla vaikutamme MRACE®-mallin Reach- ja Convert-vaiheisiin.  

Display-mainonta luo tuotteellesi kysyntää 

Display-mainonta on bannerimuotoinen kanava, jonka avulla tavoitat yli 90 % kaikista internetin käyttäjistä. Display-mainonnassa maksat ennen kaikkea näkyvyydestä ostoputken alkupäässä. Voit näyttää mainoksiasi asiakkaille ennen kuin he edes tietävät tarvitsevansa tuotteitasi. 

Display-mainonnalla saavutat isoja yleisöjä ja pääset esittelemään heille mm. brändiäsi ja verkkokauppasi uusia tuotteita. Tavoitat asiakkaasi mistä tahansa ostoprosessin vaiheesta, olivat he sitten täysin kylmiä tai jo lämpimämpiä asiakkaita, esimerkiksi verkkosivuilla jo aiemmin vierailleita.

Klikkaushinnat ovat tyypillisesti edullisia verrattuna hakuverkkomainontaan, mikä tekee Display-verkostosta kustannustehokkaan mainontakanavan oikein hyödynnettynä.

Dynaamisella asiakashankinnalla voidaan varmistaa, että asiakas näkee mainoksia tuotteista, jotka hän kaikista suurimmalla todennäköisyydellä on myös halukas ostamaan. Dynaamisella uudelleenmarkkinoinnilla kosiskellaan asiakkaita palaamaan ostoksille näyttämällä tuotteita, jotka jäivät edelliskerralla ostamatta.

Mainokseen voidaan lisätä vaikkapa alennus, tai jokin muu etu, joka toisi ostopolun päätökseen.

Google Display -mainonta vaikuttaa vahvimmin MRACE®-viitekehyksessä Reach- ja Convert-vaiheisiin.

 

Display-mainos

Discovery löytää potentiaaliset asiakkaat

Discovery -mainonnassa pääset Googlen kolmeen eri kanavaan, Discover-alustalle, YouTubeen sekä Gmailiin. Mainoksia näkyy bannerimainontaa rajoitetummin uutisartikkeleiden joukossa, jolloin mainonta on enemmän Facebook ja Instagram -mainonnan tyyppistä natiivimainontaa. 

Discovery on selkeästi edullisempaa, kuin Display -mainonta. Mainokset huomataan paremmin, klikkausprosentti on suurempi ja konversioprosentti korkeampi. Koska Discovery Ads-mainokset näkyvät vahvasti sisällön yhteydessä, on niiden tehokkain kulma mielenkiinnon herättämisessä (Reach). Discovery Adsia voi kuitenkin hyvin tehtynä hyödyntää MRACE© -mallimme jokaisessa vaiheessa.

Lue myös: Googlen vastaisku perinteiseen natiivimainontaan, Discovery Ads

YouTube tuo videot mainontaasi

YouTuben yhdistäminen verkkokauppojen digimarkkinoinnin kokonaisuuteen voi nostaa konversioprosenttia merkittävästi. YouTuben videomainoksia ja hakuverkkomainontaa hyödyntävillä on tutkitusti kolme prosenttia korkeampi konversioprosentti ja neljä prosenttia matalampi CPA kuin mainostajilla, jotka käyttävät pelkkää hakuverkkomainontaa. 

Näin isolla konversioprosentin erolla on jo selkeä vaikutus liiketoimintaan. Mainosvideoiden tulisi sisällöltään ja visuaaliselta ilmeeltään olla johdonmukaisia verkkokaupan brändi-identiteetin kanssa sekä muiden sosiaalisessa mediassa näkyvien sisältöjen kanssa. YouTube-mainonta vaikuttaa MRACE®-viitekehyksessä Reach- ja Convert-vaiheisiin. Reach-vaihe herättää uutta kiinnostusta tuotettanne tai palveluanne kohtaan. Convert-vaihe palautaa kiinnostusta osoittaneet henkilöt uudelleenmarkkinoinnin avulla sivustollenne, jotta he pyytävät tarjouksen. Voit myös kohdistaa tietyn videon näkymään vain sellaisille henkilöille, jotka ovat esim. lisänneet tuotteen ostoskoriin, tai lukeneet tuote arvostelun.

Lue myös: YouTube -mainonnan hinta: mistä maksat markkinoidessasi?

Performance Max laajentaa mainonnan Googlen kaikille kanaville

Performance Max on marraskuussa 2021 Google Ads -perheeseen saapunut tulokas. Performance Max -mainonnassa yhdistät kaikki edellä mainitut kanavat, sekä Google Mapsin yhteen isoon kampanjaan. Verkkokaupan näkökulmasta tärkeintä on toimiva tuotesyöte ja sen ympärille asetetut kuvat, tekstit ja videot. Yksi tapa hillitä tekoälyn dominointia P-Maxissa on rakentaa useita kampanjoita tuotesyötteen pohjalta.

Koneoppiminen ja automaatiot ovat Performance Maxin keskiössä, ja tekoäly päättää miten mainokset missäkin yhteydessä näkyvät. Kampanjatyyppi ei siis sovellu yrityksille, joilla on tarkat visuaaliset raamit, ja joka haluaa hallinnoida tarkasti budjetin käyttöä. Performance Max on suunniteltu laajentamaan näkyvyyttä ja löytämään lisää konvertoituvia asiakkaita.

Performance Max tuottaa tuloksia MRACE© -mallimme jokaisessa vaiheessa.

Lue lisää: Performance Max -kampanjatyyppi ja muut Google Ads -uudistukset: Mitä on tiedossa?

 

P-Max
Performance Max kattaa koko Google Adsin tuoteperheen

Ohjelmallinen ostaminen hyödyntää kolmannen osapuolen dataa

Ohjelmallisella ostamisella tarkoitetaan järjestelmien – koneiden ja algoritmien – avulla tapahtuvaa mainonnan ostamista. Se on siis tapa ostaa mainontaa, jossa kampanjan hallinta on suoraostamisesta poiketen ostajalla. Ohjelmallisessa ostamisessa voidaan ottaa hyöty irti kolmannen osapuolen datasta. Ohjelmallisessa ostamisessa mainokset saadaan näkymään suosituimpien medioiden parhaille mainospaikoille. Mainostilan ostaminen tapahtuu huutokaupalla, jossa mainostilasta kilpaillaan muiden mainostajien kanssa.

Lue myös: Ohjelmallisen ostamisen avulla tavoitat yleisösi paremmin

Ohjelmallisessa ostamisessa mainokset saadaan näkymään suosituimpien medioiden parhaille mainospaikoille.

Verkkosivusto on verkkokauppasi väsymätön huippumyyjä

Kun mainonta on hoitanut oman osuutensa, kaupan toteutuminen on enää verkkokaupastasi kiinni. Google Adsin tehtävä on tuoda asiakkaita sivuillesi, verkkosivujesi tehtävä on tuottaa todelliset konversiot.  

Onkin ehdottoman tärkeää, että verkkokauppasi toimii sujuvasti. Tuotteita täytyy olla varastossa, laskeutumissivulta tulee löytyä mahdollisimman hyvin tietoa mainostettavista tuotteista ja palveluista. Lisäksi oston suorittamisen on oltava vaivatonta. Sisältöön kannattaa aina panostaa. 

Sisällöt ovat verkkosivustosi keihäänkärki, sillä ne ovat sivuston tärkeimmät myyntiä edistävät tekijät. Hyvä sisältö puhuttelee kaikenlaisia asiakkaita – niin uusia, kuin vanhojakin. Verkkosivusto tulisikin nähdä verkkokauppasi väsymättömänä huippumyyjänä. Huippumyyjäsi pyrkii nostamaan keskiostoksen hintaa ja muistaa tarjota mm. määräalennuksia ja tuotepaketteja, näin ollen houkutellen asiakasta ostamaan kerralla enemmän.

Lopuksi

Jotta voit kehittää verkkokauppasi markkinoinnin seuraavalle tasolle, sitä kannattaa testata ja kehittää pitkäjänteisesti. Ota selvää mitä kilpailijat tekevät verkossa ja selvitä oma erottaumistekijäsi. Kun mainonnan strategia on selvä ja tiedät mikä erottaa sinun verkkokauppasi kilpailijoiden kaupoista, niin anna sen näkyä myös mainonnassa. Mikään verkkokauppa ei pärjää ilman asiakkaita ja Google Adsiä hyödyntämällä varmistat, että yrityksesi näkyy siellä missä asiakkaatkin ovat.

Testaamalla eri kanavia ja mainostyyppejä alat pikkuhiljaa huomaamaan mitkä yhdistelmät tuottavat parhaita tuloksia. Kuluttajien verkkokäyttäytyminen on kuitenkin kuin vierivä kivi, joten se mikä toimii tänään ei välttämättä toimi enään huomenna. Jatkuvalla optimoinnilla saat mainonnan pysymään mukana maailman myllerryksessä

Digimarkkinointi on laaja kokonaisuus, jonka eri osa-alueita yhdistelemällä saat lisättyä verkkokauppasi myyntiä, näkyvyyttä ja erottuvuutta kilpailijoista. Saadaksesi parhaat tulokset, verkkokaupan digimarkkinointia tulee tehdä suunnitelmallisesti ja pitkäjänteisesti. 

Jos haluat kehittää Google Ads -mainontaasi seuraavalle tasolle, ota meihin yhteyttä, ja käydään läpi, mitkä kanavat olisivat parhaita sinun verkkokaupallesi. Me Suomen Digimarkkinoilla olemme tehneet näitä taikoja jo yli 10 vuotta ja löydämme varmasti sopivan ratkaisun myös sinun verkkokaupallesi.

Opi lisää Google Ads -mainonnasta ja lataa maksuton ostajan opas! 

Lataa opas

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää