• Google Ads

Mitä on AdWords-mainonnan optimointi?

AdWords-mainonnan voi aloittaa kuka vain, kunhan on sivusto, jolle ohjata liikennettä. Luot Google-tilin ja ensimmäisen kampanjan, ja lisäät mainosryhmät, tuotettasi tai palveluasi kuvaavat avainsanat sekä laskutustiedot,  ja laitat mainonnan käyntiin. Liikennettä alkaa tulla ja Google veloittaa klikkaukset luottokortiltasi. Saatat jonkin ajan päästä kuitenkin huomata, ettet oikeastaan tiedä, saatko rahallesi vastinetta. Toisilla avainsanoilla liikennettä tulee enemmän, toisilla […]

SDM logo

Digimarkkinointi

AdWords-mainonnan voi aloittaa kuka vain, kunhan on sivusto, jolle ohjata liikennettä. Luot Google-tilin ja ensimmäisen kampanjan, ja lisäät mainosryhmät, tuotettasi tai palveluasi kuvaavat avainsanat sekä laskutustiedot,  ja laitat mainonnan käyntiin. Liikennettä alkaa tulla ja Google veloittaa klikkaukset luottokortiltasi.

Saatat jonkin ajan päästä kuitenkin huomata, ettet oikeastaan tiedä, saatko rahallesi vastinetta. Toisilla avainsanoilla liikennettä tulee enemmän, toisilla vähemmän, joillakin ei ollenkaan. Klikkihinnat ja mainosten sijoitukset vaihtelevat, Joskus liikennemäärä saattaa tippua dramaattisesti, vaikka vielä viime viikolla kaikki oli hyvin. Miksi?

AdWords-mainonta ei ole ”tee-ja-unohda” -periaatteella käyvää toimintaa. Tässä blogissa käydään läpi AdWordsin perusteita ja mainonnan optimointia.

Googlella on missio

Googlen liikeideana on olla paras hakukone maailmassa tarjoamalla käyttäjilleen relevanttia tietoa hakutulossivullaan. Tämä koskee sekä orgaanisia hakutuloksia että maksettua mainontaa. Google on vuosien saatossa oppinut tulkitsemaan hakijan aikeet analysoimalla miljardeja hakuja, niissä käytettyjä avainsanoja ja näiden yhdistelmiä.

Kerätyn datan perusteella se pyrkii palvelemaan tiedonhakijoita tarjoamalla parhaat sivut orgaanisissa hakutuloksissa (näille sijoille pääsee hakukoneoptimoinnilla) ja tuotteita/palveluita hakevia tarjoamalla osuvimmat AdWords-mainokset.

Mainospaikkoja on jokaisella hakutulossivulla kuitenkin vain 11, joten jotenkin Googlen on päätettävä, mitkä mainokset palvelevat hakijaa parhaalla mahdollisella tavalla. Kuinka tämä tapahtuu?

AdWords on huutokauppaa

Joka kerta, kun joku tekee haun Googlessa tietyllä avainsanalla, kaikki mainokset, jotka tähän avainsanaan on kohdistettu, osallistuvat huutokauppaan, jossa mainokset laitetaan järjestykseen osuvuuden ja hintatarjouksen mukaan: 11 parasta pääsee etusivulle.

Näistä osaa klikataan enemmän, osaa vähemmän – Google tekee kertyvään dataan perustuen johtopäätöksen, että keskivertoa paremmin klikkauksia saaneet mainokset ovat palvelleet hakijaa paremmin, antaa näille hyvät ”laatupisteet” ja näyttää niitä useammin. Keskivertoa vähemmän klikatut mainokset menettävät sijoitustaan ja lopulta katoavat etusivulta kokonaan.

Tämä klikkausprosentiksi (CTR = klikkaukset/näyttökerrat) kutsuttava luku on Googlen silmissä yksi tärkeimmistä kriteereistä, joilla mainonnan laatu määräytyy. Tätä kautta määräytyvät myös mainosten sijoitus sekä mainostajan maksama klikkihinta.

Digitaaliseen markkinointiin erikoistuvat yritykset myyvät AdWords-mainonnan optimointipalveluja, mutta mitä ne oikeastaan sisältävät? Alla on muutamia asioita, joita onnistunut AdWords-mainonta edellyttää.

AdWords on jatkuvaa optimointia

Koska jokainen avainsana ja jokainen mainos joutuu kilpailuun jokaisen haun yhteydessä, klikkausprosentti, ja sitä kautta Googlen ”arvosana” mainonnalle, muuttuvat ajan kuluessa. Kun puhutaan AdWords-optimoinnista, tarkoitetaan siis toimia, joilla CTR pyritään pitämään mahdollisimman korkeana ja mainonta kustannustehokkaana.

Kampanjan aloitusvaiheessa tämä on tietysti oikeiden avainsanojen sekä näihin osuvimpien laskeutumissivujen valintaa sekä avainsanaan osuvimpien mainosten kirjoittamista. Tämän lisäksi kampanjan perusasetukset tulee olla kunnossa ja kampanjan rakenne on tehtävä sellaiseksi, että sen ylläpitäminen ja laajentaminen on jatkossakin tehokasta.

Kun kampanja on lähtenyt käyntiin, optimointi on mainonnan osuvuuden ylläpitoa:

  • Mainosten kilpailutus (A/B-testaus): jokaisella mainosryhmällä (tuotteella/palvelulla/avainsanalla) on vähintään kaksi mainosta, jotka kilpailevat keskenään. Mikäli toista mainosta klikataan merkittävästi vähemmän, se kirjoitetaan uusiksi, pyrkien mainostekstillä kiinnittämään hakijan huomio entistä paremmin. Pyrkimyksenä on keskimääräisen klikkausprosentin pitäminen korkeana.

 

  • Hakutermit: hakijoiden käyttämiä hakulausekkeita, jotka ovat laukaisseet mainoksemme ja johtaneet klikkaukseen, seurataan. Mikäli avainsanaamme perustuva hakutermi on kampanjaamme erityisen osuva ja sille on paljon näyttökertoja ja klikkauksia, se lisätään omien avainsanojemme joukkoon. Nämä saavat automaattisesti myös Googlelta hyvät pisteet ja halvemmat klikkihinnat. Mikäli termi on täysin päinvastaista, eikä edusta ihanneasiakastamme, se lisätään ns. negatiivisten avainsanojen joukkoon. Näillä mainoksiamme ei näytetä jatkossa ollenkaan, turhien näyttökertojen määrä pienenee ja klikkausprosentti nousee.

 

  • Hintatarjouksia ja mainosten sijaintia Googlen mainospaikoilla seurataan. Mitä korkeammalla mainokset hakutulossivulla ovat, sitä korkeampi on yleensä myös niiden klikkausprosentti, mutta niin on myös hinta – kaikki haluaisivat olla kilpailijoitaan edellä. Korkealla kannattaakin olla, mutta vain mikäli se on taloudellisesti kannattavaa.

Hintatarjousten asettaminen

Hintatarjouksia säädellään niin, että mainokset sijoittuvat hinta/laatu –suhteeltaan parhaille paikoille. Tämä on tilannekohtaista ja siihen vaikuttaa ennen kaikkea mainonnan tavoite: esimerkiksi verkkokauppojen kampanjoissa jokainen sana on eriarvoinen, kuten tuotteetkin. Hintatarjouksia miettiessä on siis todella tärkeää tietää avainsanalla myytävän tuotteen hinta sekä verkkokaupan keskiostoksen määrä. Sanan tai mainosryhmän pitää tuottaa enemmän kuin kuluttaa.

Toiset sanat ovat selkeitä tuhlareita, joiden hintaa vähennetään kunnes ne saavuttavat kannattavuuden tai suljetaan kokonaan. Kalliimpaan tuotteeseen osoittava avainsana saa ”tuhlata” pidempäänkin, jos yhdestä ostosta saatava voitto riittää kattamaan kulut. Kun verkkokauppaseuranta on asennettu, mittarina toimii yksinkertaisesti mainonnan tuottoprosentti (tuotto/kulut).

Mikäli mainonnalla seurataan yhteydenottoja, avainsanojen hintatarjousten mittarina toimivat yhteydenottojen määrä ja keskimääräinen yhden yhteydenoton hankintahinta. Toiset sanat saavat tuoda yhteydenottoja kalliimmalla, toiset halvemmalla, kunhan keskiverto pysyy tavoitteen mukaisena.

Molemmissa tapauksissa tärkeää on se, että on jokin mittari, jonka mukaan kampanjan tehokkuutta mitataan – tämä on koko hakukonemainonnan idea, mitattavuus.

Lisää hintatarjouksista

Isommissa, satojen tai tuhansien sanojen kampanjoissa hintatarjousten seuranta on ylivoimaisesti aikaa vievin prosessi, joka suoritetaan säännöllisesti (kampanjan tehokkuudesta riippuen 1-2 kertaa kuukaudessa, tärkeimpien sanojen kehitystä seurataan viikoittain).

Tähän on olemassa työn mekaanista puolta helpottavia työkaluja, joiden tarjoamaa dataa käytetään päätöksenteon helpottamiseksi, mutta loppujen lopuksi vain ihminen pystyy ottamaan huomioon kokonaisuuden ja päättämään optimaalisen hinnan.

On myös otettava huomioon kausivaihtelut, eli tarvittaessa katsottava avainsanojen historiaa tarpeeksi pitkälle taaksepäin: vuositasolla avainsana saattaa olla hyvinkin kannattava, vaikkei viimeiseen kahteen kuukauteen olekaan myynyt mitään.

Yhteenveto

Edellä olevan lisäksi on paljon muitakin tekijöitä, jotka AdWords-optimoijan päässä liikkuvat. Sen lisäksi, että avainsanojen laatupisteet lasketaan kerran päivässä, Google tekee tasaisin väliajoin myös isompia tarkistuksia kampanjoiden tehokkuuteen, jolloin CTR:ltään heikommat avainsanat ja mainokset saavat kyytiä tavallistakin enemmän, eikä ole väliä onko sana ollut meille kannattava – mainosten osuvuus kilpailuun nähden on se, mikä ratkaisee. Tämä vaatii joskus isompia rakennemuutoksia: avainsanat on ryhmiteltävä uudelleen ja mainokset kirjoitettava täysin uusiksi sekä harkittava laskeutumissivun vaihtamista. Tämä tietää yleensä AdWords-tiimille pitkää päivää.

Kampanjaa on myös mietittävä kokonaisuutena: jotkut suoraan tuottamattomat sanat saattavat tuoda kävijöitä, jotka muuttuvat asiakkaiksi jotain muuta kautta (orgaaninen liikenne, Facebook, puhelinsoitto) tai vasta pidemmän ajanjakson kuluttua. Näiden ”avustettujen konversioiden” todentaminen on jo hiukan vaikeampaa, mutta se on kuitenkin yksi asia, joka täytyy pitää mielessä.

Mikäli mietit AdWords-mainonnan aloittamista, kannattaa muistaa se, että kannattavuus on jatkuvan seurannan ja kehittämisen takana. Pitämällä yllä mainontasi laatua saat parempaa tuottoa rahallesi, Google näyttää parhaat mainokset ja kaikki voittavat.

Ulkoistamalla AdWords-mainonnan varmistat sen, että mainontaasi hoidetaan muuttuvassa ympäristössä parhaiden käytänteiden mukaan – olemme sertifioitu Google Partner –toimisto. Saimme nostettua AdWords-mainonnan ja optimoinnin avulla AntiShopin-verkkokaupan kävijämääriä.

Katso tarkemmat tulokset täältä

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää