Joulumyynti on erittäin merkittävä sesonki vähittäiskaupassa. Suomalaisen joulubudjetti oli vuonna 2016 keskimäärin 517 euroa henkilöä kohden, josta lahjoihin käytettiin 305 euroa ja muihin jouluhankintoihin, kuten ruokiin, käytettiin 212 euroa. Pelkästään joululahjoihin käytetään suomessa siis yli 600 miljoonaa euroa!
Kuinka paljon sinun verkkokaupassasi käy yksittäisiä henkilöitä kuukaudessa? Laske kuinka paljon he voivat tuoda sinulle lisää myyntiä, mikäli he tekisivät edes 20 % joululahjaostoksistaan sinun verkkokaupassasi?
Näiden 9 vinkin avulla pystyt varmasti parempaan joulumyyntiin:
1. Aloita ajoissa
Mikäli alat suunnitella kampanjaa vasta marraskuun loppupuolella, olet jo auttamatta myöhässä. Hyvän markkinointistrategian luominen jouluksi vie aikaa, eikä se tapahdu päivässä. Joulumyynnin katsomaan alkavan Black Fridaynä, eli tänä vuonna 24.11.
Onnistuneeseen markkinointiin tulet tarvitsemaan paljon sisältöä, kuten kuvia tekstejä ja videoita. Näiden tuottaminen ei myöskään onnistu päivässä, vaan kannattaa aloittaa hyvissä ajoin.
2. Tee verkkokaupastasi jouluinen
Ota mallia maailman suurimmista kivijalkaketjuista ja tee verkkokauppasi ulkoasusta jouluinen. Panosta graafiseen suunnitteluun ja sisältöön. Käytä jouluisia ja juhlallisia värejä, kuten punaista, vihreää, hopeaa ja kultaa. Jouluinen ulkoasu muistuttaa ihmisiä lahjojen ostamisesta ja saa heidät joulutuulelle, näin saat asiakkaasi lompakon nyörejä taas hieman löysemmälle, jolloin kulkusten lisäksi kilisee myös sinun kassasi.
Voit myös luoda uusia tuotekategorioita joulua varten. Verkkokauppiaan kannattaa luoda erilaisia tuotekategorioita lahjoja varten. Esimerkiksi: joululahjat naiselle, joululahjat miehelle, joululahjat poikaystävälle/tyttöystävälle, joululahjat asiasta X kiinnostuneille jne.
Miksi et kokeilisi tehdä joulukalenteria verkkokauppaasi? Kalenterissa voi olla esimerkiksi päivittäin vaihtuva tarjous jostain lahjaksi kelpaavasta tuotteesta tai hauska jouluaiheinen video. Näin saat luotua verkkokauppaasi elämyksellisyyttä ja jännitystä, joka jättää verkkokaupastasi asiakkaalle muistijäljen myös pitkälle seuraavaan vuoteen. Muistat varmaan itsekin, miten jännittävää lapsena oli aina aamulla avata uusi luukku joulukalenterista.
Ulkoasun muokkaamisessa kannatta kuitenkin muistaa kohtuus – et varmastikaan halua, että liialliset jouluvalot aiheuttavat asiakkaillesi pahoinvointia ja ajavat heidät ulos kaupastasi.
3. Löydy Googlesta, kun asiakkaasi etsivät palveluitasi
Löydy Googlesta, kun asiakkaasi etsivät joululahjoja. Hakukoneoptimointi on verkkokaupalle tärkeää muulloinkin kuin jouluna. Mikäli sivusi ovat Googlen mielestä hyvällä mallilla, ei vielä ole myöhäistä saada nostettua sivuasi orgaanisten hakutulosten etusivulle. Muutokset Googlen hakutuloksissa eivät kuitenkaan tapahdu yhdessä yössä, joten hakukoneoptimointiin panostaminen kannattaa aloittaa heti kun mahdollista.
Mikäli olet jättänyt hakukoneoptimoinnin retuperälle, kannattaa se aloittaa nyt, niin olet ensi jouluna mukana kilpailemassa kärkisijoituksista. Muutoin ensi joulukuussa tulee taas se hetki kun mietit, että olisinpa aloittanut hakukoneoptimoinnin viime jouluna.
Vaikka hakukoneoptimointisi olisi retuperällä, voit onneksi hypätä Googlen etusivulle Google AdWords -mainonnan avulla. Google AdWords on siitä loistava kanava, että se antaa sinulle mahdollisuuden mitata ja optimoida kampanjoitasi jatkuvasti. Näet siis tarkalleen kuinka paljon mainostamiseen käyttämäsi rahat tuovat sinulle myyntiä. Varmasti lähes jokaisella verkkokaupalla on jo Google AdWords käytössä, mutta on kuitenkin tärkeää muistaa virittää kampanjat kuntoon joululahjamyyntiä ajatellen!
4. Panosta sähköpostimarkkinointiin.
Joulu on loistavaa aikaa panostaa sähköpostimarkkinointiin. Suosittelen lähettämään asiakkaillesi jonkinmoisen joulutervehdyksen. Joulutervehdys voi sisältää esimerkiksi 15 %:n alennuskoodin tai ilmaiseen toimitukseen oikeuttavan kampanjakoodin.
Mikäli sinulla ei ole vielä isoa ja laadukasta sähköpostilistaa, niin nyt on jo korkea aika aloittaa! Sähköpostilistan keräämiseen on monta tapaa. Voit kerätä sähköposteja esimerkiksi sivusi vierailijoista tarjoamalla heille jotain vastineeksi (opas, e-kirja, alennuskoodi jne.) sähköpostiosoitteesta. Facebook-markkinointi on myös erittäin tehokas keino kerätä sähköpostilistaa.
Kannattaa myös rakentaa sähköpostimarkkinointiautomaatio joulua varten. Tässä yksinkertainen esimerkki sähköpostiautomaatiosta: 1.12 asiakkaalle lähtee ”joulutervehdys”, jossa on mukana 15 %:n alennuskoodi. Asiakkaille, jotka ovat avanneet tämän viestin, lähtee seuraavaksi viesti, jossa sisältönä voi esimerkiksi olla linkki sivulle ”Näin ostat täydellisen joululahjan”. Seuraavassa sähköpostissa voidaankin luoda jo aikapainetta, esimerkiksi muistuttamalla vanhentuvasta alennuskoodista tai kertomalla, että ”tänään tilatut tuotteet ehtivät vielä jouluksi!”
Tämä oli toki erittäin pelkistetty esimerkki sähköpostiautomaatioista. Todellisuudessa laadukkaasti toteutettu sähköpostimarkkinointi vaatii enemmän suunnittelua ja sisältöjä. Mikäli tarvitset apua sähköpostiautomaatioon, ota rohkeasti yhteyttä meihin niin kerron sinulle enemmän aiheesta!
5. Ota kaikki irti Facebook-markkinoinnista!
Facebook-markkinoinnilla voit tavoittaa lähes 3 miljoonaa suomalaista käyttäjää päivässä. Mikäli markkina-alueesi on vielä laajempi, on potentiaalisten asiakkaiden määrä suorastaan valtava. Facebook-mainontaa tehdessä on hyvä miettiä erilaisia ostajapersoonia. Viesti, joka toimii hyvin 65-vuotiaaseen isoäitiin, tuskin toimii yhtä hyvin hänen lapsilleen.
Jos ei verkkokaupallasi ole vielä käytössä Facebookin dynaamista uudelleenmarkkinointia, niin nyt on korkea aika laittaa se kuntoon. Dynaamisella uudelleenmarkkinoinnilla saat kiinni ne henkilöt, jotka ovat jo vierailleet verkkokaupassasi, mutta ketkä jättivät ostoprosessin syystä tai toisesta kesken. Dynaamisella uudelleenmarkkinoinnilla saat uuden mahdollisuuden vakuuttaa asiakkaasi. Meidän kokemustemme mukaan dynaaminen uudelleenmarkkinointi voi olla euroissa mitattuna jopa yli 1000 % tehokkaampaa kuin kylmään yleisöön tehty mainonta.
Mikäli haluat verkkokauppaasi lisää ostavia asiakkaita, on myyntiputken rakentaminen Facebookkiin erittäin tehokas tapa saada lisää kauppaa sosiaalisesta mediasta. Facebook-mainonta on myöskin tarkasti mitattavissa, eli tiedät millainen mainonta tuottaa parasta vastinetta mainoseuroillesi.
6. Optimoi mainontaasi
Saavuttaaksesi parhaat tuotot markkinointiin käyttämillesi euroille, tulee sinun jatkuvasti optimoida mainontaasi. Tämä pätee niin sähköposti-, Facebook- ja AdWords-markkinointiin. Testaa ja mittaa erilaisia sisältöjä ja koita tehdä jatkuvasti parempia mainoksia.
Mikäli koet, että itselläsi ei riitä aika jatkuvaan mainonnan optimointiin voit ottaa yhteyttä meihin ja pyytää meiltä apua mitattavien tulosten tekemiseen. Näin molemmat voivat keskittyä omaan ydinosaamiseensa, mikä takaa tuottoisamman ja stressittömämmän joulumyynnin.
7. Varmista, että sisältösi toimivat myös mobiilissa
Panosta siihen, että sivustosi ja sisältösi toimivat loistavasti myös mobiilissa. Tämä vinkki pätee myös muulloin kuin jouluna. Nykypäivänä sivujen pitää toimia mobiilissa, sillä jopa 50 % tiedonhausta tapahtuu mobiililaitteilla. Mikäli sivusi eivät skaalaudu mobiiliin, menetät ja tulet menettämään paljon asiakkaita ja rahaa.
8. Panosta lahjakorttimyyntiin
Panosta lahjakorttimyyntiin. Nykypäivänä erittäin suurella osalla ihmisistä on jo ”kaikkea”, eivätkö he ”tarvitse mitään”. Tälläisessä tilanteessa lahjakortit ovat helppo joululahja, niin lahjan saajalle kuin antajalle. Lahjakorttimyynti on myös siinä määrin kannattavaa, että saat siinä 2 uutta asiakasta verkkokauppaasi: ihmisen, joka ostaa lahjakortin ja ihmisen joka käyttää sen. Lahjakortin summa usein myös ylittyy ostoksia tehdessä.
Lahjakortti mahdollistaa myös markkinoinnin mattimyöhäisille, sillä asiakas voi tilata joululahjaksi PDF-lahjakortin vielä jouluaattonakin.
9 .Varaa riittävästi myytävää!
Kun noudatat näitä ohjeita joulun markkinointistrategiasi luomisessa, niin kannattaa myös varmistaa, että sinulla riittää myytävää, eivätkä tuotteesi lopu heti kesken. Sinun onkin järkevää pohtia, mitä tuotteita asiakkaasi todennäköisesti jouluna ostavat, sekä miettiä korvaavia tuotteita, mikäli osa tuotteista pääsee loppumaan.
Mikäli kaipaat apua jonkin kohdan toteuttamiseen tai haluat muuten vain apua tulokselliseen markkinointiin, niin ota ihmeessä yhteyttä meihin!