• Hakukoneoptimointi

7 kysymystä hakukoneoptimointiyrityksen palkkaukseen

Aloitetaan blogi varoittavalla tarinalla. Yritys AB oli uudistanut verkkosivunsa ja palkannut hakukoneoptimointikonsultin varmistamaan, että sivuston hakukonenäkyvyys ei tästä kärsi. Sivusto uudistettiin ja hakukonenäkyvyys romahti. Yrityksestä oltiin tämän jälkeen meihin yhteydessä ja ihmeteltiin miten tämä on mahdollista, kun konsultti oli luvannut asian hoitaa. Selvitimme miksi hakukonenäkyvyys oli romahtanut, syitä oli monia ja listasimme niistä tärkeimmät asiakkaalle: […]

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

Aloitetaan blogi varoittavalla tarinalla.

Yritys AB oli uudistanut verkkosivunsa ja palkannut hakukoneoptimointikonsultin varmistamaan, että sivuston hakukonenäkyvyys ei tästä kärsi. Sivusto uudistettiin ja hakukonenäkyvyys romahti.

Yrityksestä oltiin tämän jälkeen meihin yhteydessä ja ihmeteltiin miten tämä on mahdollista, kun konsultti oli luvannut asian hoitaa.

Selvitimme miksi hakukonenäkyvyys oli romahtanut, syitä oli monia ja listasimme niistä tärkeimmät asiakkaalle:

  • Uuden sivuston rakenne oli hakukonenäkyvyyden kannalta kolmesta vaihtoehdosta huonoin
  • Sivuston siirtämisessä ei ollut otettu Googlea huomioon

Nämä ovat kaksi aivan perusasiaa hakukoneoptimoinnissa, ne olisi vain pitänyt ottaa huomioon heti projektin alussa.

Konsultti oli vastannut meidän esittämiin kysymyksiin otteilla Googlen omasta blogista ja parhaista käytänteistä. Jos konsultin tietotaito on peräisin Googlen blogista, miten arvokasta tämä tieto voi olla?

Ensimmäinen harha-askel on olettaa, että olisi Googlen etujen mukaista kertoa miten hakutuloksissa pääsee korkealle.

Tärkeää on olla rikkomatta Googlen suosituksia, mutta tiedoilla Googlen blogista ei voi odottaa nousua hakutuloksissa. Google ei tule kertomaan sitä, miten sen kallisarvoisia hakutuloksia pystytään manipuloimaan.

Tarinan konsultti oli arvostetusta suomalaisesta ohjelmistoalan yrityksestä. Omalla alallaan hän on varmasti erittäinkin pätevä henkilö. Ikävä kyllä hakukoneoptimoinnista hän ei vaan tiennyt edes perusteita. Katastrofilta olisi vältytty, jos konsultti olisi lukenut meidän blogikirjoituksen hakukoneoptimoinnista ja sivuston uudistamisesta.

Kysymykset joiden avulla pystyt välttämään tällaiset tilanteet?

Hakukoneoptimointiyrityksen palkkaamista kannattaa ajatella kuten työntekijöiden palkkaamista yritykseesi. Kyselet työntekijän taustat, kokemuksen, onnistumiset ja epäonnistumiset. Edellä mainitut ovat hyviä kysymyksiä myös hakukoneoptimointiyritykselle.

Miten sitten palkkaat sen oikean yrityksen hoitamaan omaa hakukoneoptimointiasi? Valmistelin 7 kysymyksen kysymyspatteriston, jonka vastaukset kyllä kertovat, kannattaako kyseisen yrityksen kanssa hakukoneoptimointia aloittaa.

Jos yrityksesi on harkitsemassa hakukoneoptimointiyrityksen palkkaamista, lue lista ja kysymykset läpi ja opit samalla millaisia vastauksia hyvältä toimistolta voi odottaa.

1. Miten saatte sivustomme hakukonenäkyvyyden kasvamaan?

Vaikka jokainen hakukoneoptimointi projekti on erilainen, tarvitaan hyvään näkyvyyteen Googlessa kuitenkin aina samat asiat. Tämä tarkoittaa sitä, että hyvällä hakukoneoptimointiyrityksellä on prosessi hakukoneoptimointiin.

Hyvä yritys pystyy siis vastaamaan kysymykseen ”Aloitamme sivuston teknisellä auditoinnilla, näiden korjausten jälkeen tehdään hakusanatutkimus, jotta löydetään ne termit, joilla näkyvyyttä Googlessa kannattaa lähteä tavoittelemaan jne..”

2. Miten raportoitte työnne ja tulokset?

Hakukoneoptimointi on laaja käsite ja alan termistökin melko hepreaa asiakkaalle. Tämän vuoksi on tärkeää miten kampanja raportoidaan. Selvitä ainakin seuraavat:

Miten usein raportoidaan?

Yleensä hakukoneoptimointi raportoidaan kuukausittain jälkikäteen. Jos verkkosivusto on suuri ja liikennettä paljon saattaa viikoittainenkin raportointi olla tarpeen. Raportti on myös hyvä ainakin ensimmäisellä kerralla käydä lävitse asiakkaan kanssa, etteivät luvut ja kuvaajat jää arvoituksiksi vaan niiden merkitys ja tausta ymmärretään. Raportti jota et ymmärrä on täysin hyödytön.

Raportointi kuitenkin vie aikaa, joten ei kannata turhaan vaatia tiheämpää raportointia se aika kun on poissa varsinaisesta hakukoneoptimointityöstä. Raportointi on kuitenkin tärkeää, muuten et tiedä yhtään mitä toimia on tehty tai mihin suuntaan projekti on menossa.

Mitä raportti sisältää?

Raportin tulee sisältää ainakin seuraavat asiat:

  1. Mitä toimia on tehty
  2. Orgaanisen liikenteen määrän
  3. Tärkeimpien hakusanojen sijoitukset
  4. Mitä toimia tullaan jatkossa tekemään

Tulokset

Miten mitataan onnistuminen?

On tärkeää asettaa selkeät tavoitteet ja määrittää millainen on onnistunut projekti. Hakukoneoptimoinnissa voidaan lähteä tavoittelemaan näkyvyyttä brändille, poistamaan sivuston rangaistusta, tai hakemaan suoraan liidejä yrityksen myyntiputkeen. Tärkeää on, että tavoite on sama sinulla ja hakukoneoptimoinnin tekijällä.

3. Mitä työkaluja käytätte hakukoneoptimointiin?

Hyvällä hakukoneoptimoijalla on käytössään työkaluja, jotka nopeuttavat työntekoa. Kuten kaikissa ammateissa hyvät työkalut mahdollistavat tehokkaan työskentelyn.

Tarpeelliset työkalut:

  • Raportointityökalu. Mahdollistaa tehokkaan ajankäytön raportoinnissa. Raven Tools, Moz , Scrapebox jne.
  • Tekniset hakukoneoptimointi työkalut. Moz, screaming frog jne.
  • Tutkimustyökalut, kuten BuzzStream.

Jos yritys mainitsee käyttävänsä joitain seuraavista, Xrumer, SE Nuke tai Bookmarking Demon voit lopettaa haastattelun saman tien. Nämä ovat spämmilinkkien rakentamiseen ja ovat tie vain varmaan rangaistukseen Googlelta.

Scrapebox on työkalu, jota voidaan käyttää sekä hyvässä että pahassa. Jos yritys mainitsee sen, kysy miten he sitä käyttävät. Jos sitä käytetään kommenttien jättämiseen blogeissa et halua aloittaa yhteistyötä yrityksen kanssa.

4. Miten hakukoneoptimointi vaikuttaa muuhun markkinointiimme?

Vielä viisi vuotta sitten hakukoneoptimointia pystyi tekemään kaikesta muusta markkinoinnista irrallaan. Nykyään hakukoneoptimointiin vaikuttaa niin moni tekijä, että se on erittäin laaja-alaista markkinointia.

Parhaimmillaan hakukoneoptimointi on silloin, kun se otetaan huomioon kaikissa yrityksen markkinointitoimissa. Siksi myös yhteydenpito hakukoneoptimointitoimiston ja asiakkaan välillä on tärkeä. Varmista siis, että saatte oman yhteyshenkilön projektillenne.

5. Mitkä ovat Googlen viimeisimmät algoritmipäivitykset

Google päivittää hakualgoritmiaan, joka järjestelee hakutulokset 5-7 kertaa viikossa. Muutokset ovat pieniä, mutta välillä Google tekee suurempia päivityksiä ja nämä on kaikkien hakukoneoptimoijien tiedettävä.

Alla lista johon jokaisen hakukoneoptimointia tekevän on osattava vastata:

  • Hummingbird
  • Mobile friendly update
  • Panda update
  • Penguin update
  • Pigeon update
  • Payday update
  • Pirate update
  • EMD update
  • Top heavy update

Mitä nämä päivitykset ovat, voit lukea Searchenginelandin sivuilta, niin tiedät millaisia vastauksia odottaa.

6. Mikä on yrityksen perustamisen tarina?

Hyvät hakukoneoptimoijat ovat sekä analyyttisiä ja teknisiä että luovia. Pyydä siis kertomaan yrityksen tarina, miksi ollaan olemassa ja miksi tehdään juuri hakukoneoptimointia. Perustamistarina usein myös paljastaa entisten projektien menestyksen, kertoo kokemuksesta ja yrityksen arvoista.

Voit myös kysyä sinun hakukoneoptimoinnista vastaavan henkilön tarinan. Miten hän on alalle päätynyt, mitä teki ennen hakukoneoptimointia, miten hän on optimointia opetellut. Internetistä löytää n.70% tarvittavasta tiedosta, loppu syntyy kokemuksen ja testauksen kautta. Ongelma on siinä, että 90% mitä hakukoneoptimoinnista on verkossa kirjoitettu on joko vanhentunutta tai väärää tietoa. Hyvällä hakukoneoptimoijalla on tietyt blogit, sivustot ja ryhmät joita hän seuraa.

7. Miksi kannattaa palkata juuri teidän yritys?

Tähän kysymykseen ei tietenkään ole yhtä ja oikeaa vastausta. Seuraavat ovat kuitenkin vääriä vastauksia:

  • Olemme halvin vaihtoehto (Hyvä työ ei ole halpaa).
  • Voimme rakentaa paljon linkkejä (Laatu voittaa linkeissä määrän, aina).
  • En tiedä (miksi sitten edes tarjoat hakukoneoptimointia?).
  • Saamme nopeasti tuloksia (pysyvät tulokset – eivät nopeat – ovat tärkeitä).

Hyvä vastaus kertoo tyytyväisistä asiakkaista, yrityksen hyvästä nimestä ja myös yrityksen omasta hyvästä hakukonenäkyvyydestä.

Yhteenveto

Kannattaa miettiä hakukoneoptimoinnille selkeät tavoitteet ja pyytää tarjous useammalta yritykseltä. Haastattele yritykset kuin haastattelisit uuden työntekijän.

Hyvästä hakukoneoptimointiyrityksestä kun tulee luotettava kumppani ja sellaisesta kannattaa pitää kiinni.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää