• Hakukoneoptimointi

7 helppoa tapaa rakentaa linkkejä sivustollesi

Olemme muutamaan otteeseen kirjoittaneet hakukoneoptimoinnista ja linkkien rakentamisesta. Kuitenkaan koskaan aikaisemmin emme ole antaneet suoraan vinkkejä siihen, miten niitä linkkejä hankitaan. Englanniksi aiheesta löytyy paljon tietoa ”link building” haulla. Miksi linkit ovat tärkeitä ja millaiset linkit ovat arvokkaita käytiin lävitse omassa kirjoituksessaan. Käydään nyt lävitse 7 helppoa tapaa saada yrityksesi sivustolle linkkejä – paikallisessa kilpailussa näillä linkeillä luultavasti […]

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

Olemme muutamaan otteeseen kirjoittaneet hakukoneoptimoinnista ja linkkien rakentamisesta. Kuitenkaan koskaan aikaisemmin emme ole antaneet suoraan vinkkejä siihen, miten niitä linkkejä hankitaan.

Englanniksi aiheesta löytyy paljon tietoa ”link building” haulla. Miksi linkit ovat tärkeitä ja millaiset linkit ovat arvokkaita käytiin lävitse omassa kirjoituksessaan. Käydään nyt lävitse 7 helppoa tapaa saada yrityksesi sivustolle linkkejä – paikallisessa kilpailussa näillä linkeillä luultavasti peittoat jo kilpaiiljasi, jos sivustosi hakukoneoptimointi on muuten kunnossa.

1.Tutut ja yhteistyökumppanit

Helpoin tapa päästä liikkeelle linkkien rakentamisessa, on olla yhteyksissä jo tuntemiisi ihmisiin ja yrityksiin. Onko tutuillasi verkkosivuja, joista voisit saada linkin omalle sivustollesi? Onko sinulla yhteistyökumppaneita tai asiakkaita, joilta voit pyytää linkin sivustollesi?

Listaa nämä ja ota puhelin käteen. Kannattaa toki ennen puhelua hieman miettiä, mikä on linkittäjän hyöty linkistä. Antaako se lisäarvoa hänen kävijöilleen vai onko se vain henkilökohtainen palvelus?

2. Työpaikkailmoitukset

Kun yritys kasvaa, tarvitaan lisää työvoimaa. Työpaikkailmoituksia varten on olemassa useita verkkosivustoja, kuten Jobly, Työmarkkinatori, Duunitori, Oikotie, Duunia..

Jokaisesta avoimesta työpaikasta kannattaa ilmoittaa mahdollisimman laajasti näillä sivustoilla. Löydät mahdollisesti sen unelmiesi työntekijän ja saat samalla linkkejä sivustoosi. Työpaikkailmoituksesta kun on varsin luonnollista linkittää yrityksesi verkkosivuille.

Muista kuitenkin, että linkki antaa eniten voimaa sille sivulle johon se osoittaa: jos sivu ei ole etusivusi, muista varmistaa, että linkin saava sivu jakaa ”linkkimehun” hienosti eteenpäin sivustollasi, sisäisen linkityksen avulla. Käytiin lävitse sivuston rakennetta ja samalla sisäistä linkitystä viime viikolla blogissaan ”Hyvä verkkosivuston rakenne”.

3. Hakemistot

Verkko on pullollaan erilaisia hakemistoja, toiset laadukkaampia kuin toiset. Hakemistoista saa kuitenkin vielä laadukkaitakin linkkejä, vaikka tämä alkaa olla enemmän poikkeus kuin sääntö. Hakemistolinkki on hyödyllinen vain, jos sivustojen teemat sopivat hyvin toisiinsa eikä kuka tahansa sivustolta linkkiä saa. Mitä hankalampaa linkin saaminen hakemistosta on, sen arvokkaampi linkki se tulee olemaan hakukonenäkyvyydellesi.

Tarkista, onko toimialallasi oma hakemisto, oletko alasi yhdistyksen jäsen ja he listaavat alan yritykset sivustollaan tai löytyykö asuinpaikkakunnaltasi yrityshakemisto.

Jos yrityksesi sivustolla on blogi, muista ilmoittaa se blogihakemistoihin, kuten blogit.fi ja http://blogipolku.fi/. Näin saat helpon linkin sivustollesi ja mahdollisesti myös lisää liikennettä sivustollesi. Tarkasta myös blogisi aihepiirin blogihakemistot, näitä löytyy varsinkin suosituilta blogiaihepiireiltä, kuten matkailu ja muoti.

4. Kilpailut ja tuotelahjoitukset

Googlen ohjeet kieltävät tuotteen lähettämisen bloggaajalle vastineeksi linkistä. Google ei kuitenkaan kiellä sinua lähettämästä tuotteita arvosteltaviksi, yleensä saat myös sivustollesi samalla linkin. Et vain voi sitä suoraan pyytää.

Myös erilaiset kilpailut tuotteiden ja kirjoittamisen ympärille toimivat loistavasti. Mieti millä tapaa saat kohdeyleisösi (bloggaajat) innostumaan ja näkemään kirjoittamisen vaivan. Muista myös suunnitella, miten kilpailu tuottaa sivustollesi linkkejä.

Hyvä tapa on myös kirjoitttaa vaikka ”parhaat retkeilyblogit” -kirjoitus retkeilyverkkokaupan blogiin, jakaa tätä kirjoitusta ja varmistaa, että se osuu listaamiesi bloggaajien eteen. Mitä luultavammin he linkittävät kirjoitukseen, koska kirjoitus kehuu heitä.

5. Vierasbloggaaminen (Guest blogging)

Jos olet oman alasi arvostettu asiantuntija tai muuten tunnettu alallasi, saat varmasti mahdollisuuksia kirjoittaa muiden alan yritysten blogeihin. En tarkoita pelkästään suoria kilpailijoitasi vaan yleisesti alaasi liittyviä yrityksiä. Sisältöä tuottava kamerakauppa varmasti mielellään julkaisee sinun ”5 vinkkiä parempiin lomakuviin” -kirjoituksen, jos olet tunnettu valokuvaaja.

Monien yritysten tuotteet ja palvelut ovat osa jotain suurempaa kokonaisuutta, ota yhteyttä yrityksiin joiden palveluita sinun tuotteesi täydentävät ja saat varmasti mahdollisuuksia kirjoittaa heidän blogeihinsa. Hyvä tapa lähteä miettimään näitä vierasblogien kohteita on miettiä, mitä muuta sinun kohdeyleisösi tarvitsee esim. valokuvaukseen liittyen.

6. Kuvat

Kuvat ovat todella alihyödynnetty tapa saada linkkejä sivustollesi. Ota alan tapahtumassa kuvia ja pistä ne galleriaan sivustollesi sekä alle maininta, että kuvia saa käyttää muilla sivustoilla, kunhan mainitsee lähteen ja linkittää siihen.

Kuvia varmasti käytetään myös ilman lupaa. Kannattaa tasaisin väliajoin tarkistaa kuvasi Googlen käänteisellä kuva haulla ja näin voit sitten pyytää luvatta kuvia käyttäneiltä linkit sivustollesi.

7. Suosittele muita yrityksiä

Helpottaaksesi työtäsi, käytät varmasti muiden yritysten palveluita ja tuotteita, kuten ohjelmistoja. Jos olet todella tyytyväinen yrityksen toimintaa, ota heihin yhteyttä ja lupaudu antamaan referenssilausunto.

Usein yritys julkaisee mielellään asiakkaidensa tyytyväisiä kommentteja ja näistä saat helposti linkin sivustollesi.

Yhteenveto

Linkit ovat tärkeä osa hakukoneoptimointia, mutta myös todella haastava osa-alue. Parhaimmillaan linkkien rakentaminen on osa yrityksen koko markkinointia ja näin linkkimahdollisuuksia tulee eteen jatkuvasti. Sitten taas ilman resursseja voi linkkien hankinta tuntua lähes mahdottomalta.

Linkkejä rakentaessa tulee muistaa, että laatu voittaa aina määrän.

Hakukoneoptimointi on koko ajan laajempi markkinoinnin muoto ja siksi jokaisen yrityksen tulisi ottaa se huomioon markkinointia suunnitellessaan.

Lue tästä miten saimme Sijoitusovi-verkkosivun kävijämäärä nousuun

 

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää