• Hakukoneoptimointi
  • Verkkosivut

Ethän sorru näihin 6 yleiseen hakukoneoptimoinnin virheeseen?

Eikö sivustosi sijoitu korkealle Googlen hakutuloksissa? Tässä 6 yleisintä virhettä, jotka korjaamalla sivustosi nousee hakutuloksissa.

Juuso Lainas

Hakukoneoptimointi ja verkkosivuston tekninen auditointi on monimutkainen ja aikaa vievä prosessi, joka sisältää kymmeniä eri aihealueita ja vaatii paljon tietotaitoa. Hyvän ja menestyvän verkkosivun luominen ja hallinnoiminen on hyvin hankalaa kokemattomalle ja jopa alan ammattilaisille. Kaikilla verkkosivustoilla on aina jotain korjattavaa tai parannettavaa ja verkkosivustolle saattaa yönaikana ilmestyä yhtäkkiä jopa tuhansia ongelmia.

Seuraavaksi käymme läpi joitain yleisimpiä ongelmia, joihin kannattaa reagoida nopeasti, ettei sivustosi putoa hakutuloksissa alas.

1. Sivusto ei ole responsiivinen

Nykypäivänä jo yli 50% hakukonehauista tehdään älypuhelimilla ja tableteilla. Verkkosivuston toimivuus ja näkyvyys oikein näillä laitteilla, on elintärkeää sivuston hakukonenäkyvyyden kannalta. Joidenkin asiantuntijoiden mukaan ainoastaan 17% maailman verkkosivuista on luotu responsiivisiksi, eli mobiililaitteille sopiviksi verkkosivuiksi. Google ilmoittikin viime vuonna, että se suosii hakutuloksissaan responsiivisia verkkosivuja. Lue lisää Googlen siirtymisestä mobiiliaikakauteen.

2. Hitaasti latautuva sivusto

Olemme varmasti yhtä mieltä siitä, että kuvat, videot ja muut hienot graafiset elementit verkkosivuilla tekevät sivustosta houkuttelevamman asiakkaan silmissä. Tämä kyllä pitää paikkansa, mutta kaiken tällaisen sisällön hyvässä tasapainossa sivuston latausaikoihin nähden. Tämä korostuu etenkin mobiililaitteita käyttäessä, koska niissä ei ole samanlaista suorituskykyä kuin tietokoneissa.

Miksi tämä sitten on tärkeää? Hakukone tarkkailee aina kävijää, kun hän menee verkkosivustolle hakukoneen kautta. Hakukone katsoo tarkasti, kuinka kauan kävijä viihtyy sivustolla ja mitä hän siellä tekee. Jos kävijä lähtee pois sivustolta heti klikkaamisen jälkeen, Google tulkitsee, että sivusto ei ollut relevantti kävijälle. Latausaika on myös yksi tekijä, mitä Google arvostelee laittaessaan hakutuloksia järjestykseen. Sivuuttamalla tämän, sivusto todennäköisesti sijoittuu hakutuloksissa 1-2 sijaa huonommin, kuin olisi mahdollista.

Voit testata oman sivusi helposti esimerkiksi Google PageSpeed Insightsilla tai Pingdom Website Speed Testillä.

Täältä pääset lukemaan asiantuntijamme vinkkejä siihen, kuinka voit parantaa kotisivujen Google Pagespeed Insight -pisteitä.

3. Sisäinen linkitys ja ankkuritekstit puuttuvat

Hakukoneoptimoinnin kannalta on tärkeää arvioida ja parantaa sisäistä linkitystä jatkuvasti. Oikeanlaisella sisäisellä linkityksellä hakukone ymmärtää sivustosi hierarkian, sivujesi suhteen toisiinsa ja sivujen arvot.

Kun olet päättänyt linkitettävistä sivuista, on tärkeä alkaa miettimään oikeanlaisia ankkuritekstejä linkeille. Ankkuriteksti on se klikattava teksti, joka näkyy kävijälle. Monet yritykset tekevät verkkosivuillaan virheen laittamalla ankkuritekstiksi esimerkiksi ”Klikkaa tästä” tai ”Lue lisää”. Tällaiset ankkuritekstit eivät tarkoita hakukoneelle mitään, parempi olisi esimerkiksi ”Lue lisää hakukoneoptimoinnista” tai ”Ota yhteyttä markkinointiasiantuntijaamme”.

Esimerkki ankkuriteksteistä
Esimerkki ankkuriteksteistä

Älä kuitenkaan ”yli-optimoi” ankkuritekstejä, eli tunge samaa hakusanaa kaikkiin ankkuriteksteihin. Hakukoneet ovat tarpeeksi viisaita tajutakseen tämän ja ne saattavat rankaista sivua tästä. Ihanteellinen tilanne on, että voit sijoittaa hakusanarikkaita ankkuritekstejä luonnollisesti sivuston sisältöihin.

4. Sekava URL-Rakenne

Hyvä URL antaa tietoa ihmiselle ja hakukoneelle. Se kertoo, mitä sivulla tulee olemaan.

Hyvä esimerkki:

https://www.esimerkki.fi/blogi/parhaat-kengat-loskakeleille

Huono esimerkki:

https://www.esimerkki.fi/title/tt4765284/?pf_rd_m=A2FGELUUNOQJNL&pf_rd_p=2773216402&pf_rd_r=06QTB24J62Q5R2AXS9BA&pf_rd_s=right-7&pf_rd_t=15061&pf_rd_i=homepage&ref_=hm_cht_t2

Kuten monessa asiassa, myös tässä ensivaikutelma ratkaisee. Verkkosivuista puhuttaessa, URL:t ovat ensimmäinen asia, mitä Google ja asiakkaat näkevät. URL-rakenteeseen ja niiden luomiseen ei ole mitään yhtä oikeaa tapaa, mutta tietyt asiat on hyvä pitää mielessä. Pidä URL:t lyhyinä, tarkkoina ja hakusanarikkaina. Pidä myös huoli, että URL-rakenne pysyy samana koko sivustolla. URL:iä on vaikea lähteä muuttamaan jälkikäteen, koska silloin helposti päädytään turhiin uudelleenohjauksiin. Suunnittelemalla ennakkoon, mikä sivuston rakenne tulee olemaan, työ helpottuu huomattavasti.

5. Title tagien ja metakuvausten sivuuttaminen

Hakutuloksissa sijoittuminen vaatii paljon muutakin, kuin hyvin sijoiteltuja hakusanoja verkkosivustolla. Hakukoneoptimointi vaatii paljon työtä. Varsinkin hyvän ja tuloksia tuottavan hakukoneoptimointistrategian toteuttaminen on vaikeaa. Kaksi suurta tekijää, ovat sivuston title tagien ja metakuvausten käyttö. Ideaalitilanne on, että kaikkien sivujen title tagit ja metakuvaukset ovat uniikkeja ja ne on optimoitu hakukoneet ja asiakkaat silmällä pitäen.

Title tagit ja metakuvaus kertovat käyttäjille, minkälaista sisältöä sivulla on. Ne ovat ensimmäinen myyntimahdollisuus, joihin potentiaalinen asiakas törmää hakutuloksia selatessaan. Tämä tarkoittaa, että voit vaikuttaa siihen, kuinka moni ihminen klikkaa sivullesi. Tämä taas vaikuttaa kokonaisnäkyvyyteesi.

Esimerkki title tag ja metakuvaus
Esimerkki title tag ja metakuvaus

Yleisin näkemämme virhe on se, että yritys on käyttänyt samaa title tagia kaikilla sivuston sivuilla, joka on yleensä yrityksen nimi. Tätä kannattaa miettiä esimerkiksi siltä kannalta, että ihmiset jakavat sosiaalisessa mediassa verkkosivua. Kuvittele jos linkissä näkyy pelkkä yrityksen nimi, muttei esimerkiksi mitään, mitä yritys myy. Ei hirveän houkuttelevaa vai mitä? Jos et vielä optimoi title tageja ja metakuvauksia verkkosivuillesi aloita se nyt! Lisää tietoa meta tageista.

6. Kuvat eivät ole hakukoneoptimoituja

Monesti kuvat sivuutetaan kokonaan hakukonemarkkinoinnissa. Näkyminen Googlen kuvahaussa on myös tärkeää ja tällä voit tehdä eroa kilpailijoihin.

Hakukoneet ymmärtävät kokoajan paremmin ja paremmin kuvia. Kuitenkin vinkkien antaminen hakukoneelle siitä, mitä kuvissa on, ei voi olla haitaksi. Tämä on onneksi helppoa. Verkkosivun kuvatiedostoihin tulee lisätä alt-tekstit ja tiedoston title, jotka sisältävät relevantin hakusanan. Nämä kertovat hakukoneelle, mitä kuvat ovat. Tämä on tietenkin työlästä, jos sivustolla on paljon kuvia, mutta se on lopulta vaivan arvoista.

Jos joku käyttää kuvaa sivustoltasi, saatat saada myös hyviä ulkoisia linkkejä sivustollesi. Voit siis saada hyviä ulkoisia linkkejä todella pienellä työmäärällä!

Täältä löydät to do -listan kuvien hakukoneoptimointiin.

Yhteenveto

Ongelmien ja sivustonvirheiden kartoittaminen voi olla vaikeaa ja työlästä ilman tarvittavia työkaluja ja tietotaitoa. Tähän on kuitenkin työkaluja ja ammattilaisia, jotka voivat tehdä työn puolestanne ja kasvattaa liikennettä ja konversiota verkkosivustollanne.

Vaikka muutosten tekeminen on nykyään suosituimmilla julkaisualustoilla tehty helpoksi, kannattaa tietyissä korjauksissa kääntyä ammattilaisen puoleen. Pahimmillaan voit rikkoa koko sivustosi ja pudottaa sen hakutuloksissa todella alas.

Mikäli tarvitset apua ja kiinnostuit palveluistamme, otathan meihin yhteyttä!

tilaa seo-cro auditointi

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää