Google AdWords on loistava mainosalusta, jota käyttävät niin pienet kuin maailmanlaajuisetkin yritykset. Sen menestyksellinen hyödyntäminen voi olla ensikertalaiselle haastavaa, mutta oikein tehtynä se antaa yrityksellesi näkyvyyttä silloin, kun asiakkaasi jo etsii palveluasi.
Käydään tässä blogissa läpi hakusanamainonnan tärkeimpiä etuja sekä se, kuinka mainosbudjetista saadaan enemmän irti.
MIKSI GOOGLE ADWORDS?
PÄÄTÄT ITSE BUDJETTISI
Verrattuna muihin, usein kalliisiin mainosmuotoihin, voit AdWordsin kohdalla päättää itse, kuinka paljon haluat markkinointiin panostaa. Klikkauksen hinta muodostuu mainontasi laadusta sekä kilpailun määrästä.
Vaikka joillain aloilla ja avainsanoilla kilpailu voikin olla kovaa, lähes aina löytyy ”rako”, jossa mainostaminen on juuri sinun yrityksellesi kannattavaa. Se ei välttämättä löydy heti, mutta AdWords tarjoaa runsaasti dataa, jonka perusteella näet ajan kanssa, mikä tuo tulosta ja voit panostaa tähän.
SISÄÄNRAKENNETTU KANNATTAVUUDEN HALLINTA
Mainontaan sijoitetuille euroille halutaan tuottoa. AdWordsin seurannan avulla saat tarkkaa tietoa jokaisen klikkauksen, avainsanan ja mainoksen tuotosta, oli se sitten yhden liidin hinta tai verkkokaupan tilauksen loppusumma.
Sinun ei siis tarvitse maksaa pelkistä näyttökerroista tietyssä mediassa ja toivoa, että mainoksesi näkyvät ehkä oikeille ihmisille. Kaikki on mitattavissa ja optimoitavissa.
MAKSAT VAIN SISÄÄN TULEVASTA LIIKENTEESTÄ
AdWords on CPC- eli cost-per-click-mainontaa. Maksat siis ainoastaan silloin, kun hakija klikkaa mainostasi ja saapuu sivuillesi. Kun kampanja on rakennettu oikein, sisältää vain relevantteja avainsanoja ja karsii turhat näyttökerrat negatiivisilla avainsanoilla, maksat vain klikeistä, jotka edustavat kaikkein potentiaalisinta asiakastasi.
AJOITUKSESI ON TÄYDELLINEN
Ihmiset käyttävät Googlea siinä vaiheessa, kun etsivät palvelua tai tuotetta aktiivisesti. Tämä poistaa siis kalliin, niin kutsutun ”kylmä myynti” -vaiheen kulut lähes kokonaan.
Kunhan digitaalinen myyntiedustajasi, eli verkkosivusi, on kilpailukykyinen, antaa riittävästi tietoa sekä mahdollisuuden yhteydenottoon, tarkemmin kohdistettua markkinointitapaa saa hakea.
MAINOKSESI NÄKYVÄT VAIN SIELLÄ, MISSÄ HALUAT
AdWordsissa voit vaikuttaa itse lähes kaikkiin näyttökertoihin. Valitset avainsanat, maantieteellisen alueen, laitteet sekä ajankohdat, milloin mainontasi näkyy.
Jos esimerkiksi tarjoat hinauspalvelua, voit rajata mainoksesi näkymään ”Vain soitto” -mainoksena tietyllä säteellä yrityksestäsi, jolloin maksat mainonnastasi ainoastaan silloin, kun joku tarvitsee hinauspalvelua ja soittaa sinut paikalle.
ENEMMÄN HAKUTULOSSIVUN HALLINTAA
Googlen tänä vuonna tekemät muutokset hakutulossivun ulkoasuun häivyttävät maksettujen ja orgaanisten tulosten rajaa:
- Oikean laidan mainospaikat poistuivat vuoden alussa kokonaan, joten mainokset ovat samassa nipussa orgaanisten hakutulosten kanssa
- ”Mainos” -merkki mainosten yhteydessä muuttui erottuvasta keltaisesta vähemmän erottuvaan vihreään
- Uudet laajennetut tekstimainokset tulivat mainostajien käyttöön 26.7.2016. Suurin vaikutus on mainoksen otsikkorivin automaattinen piteneminen.
Näiden muutosten yhtenä seurauksena on se, että mainokset tulevat integroitumaan hakutulossivuun entistäkin enemmän.
Hakukoneoptimointi on mahtava investointi: mikäli yrityksesi näkyy orgaanisissa, eli ”normaaleissa” hakutuloksissa ensimmäisellä sivulla, saat runsaasti ilmaista liikennettä. Hakukoneoptimointiprojektien tulokset näkyvät yleensä kuitenkin vasta kuukausien päästä ja tarvitsevat jatkuvaa ylläpitoa sisällön osalta.
AdWordsilla pääset ensimmäiselle sivulle nopeasti. Lisäksi pystyt testaamaan erilaisia avainsanoja ja näet, mitkä niistä tuovat tulosta, jolloin voit keskittyä niihin myös hakukoneoptimoinnin puolella.
Ensimmäinen hakutulossivu on siis kiistattomasti todella tärkeä. Saamalla tärkeillä avainsanoilla mahdollisimman monta linkkiä omille sivuille, varmistat sen, että mahdollisimman moni löytää yrityksesi.
VINKKEJÄ MAINOSBUDJETIN OPTIMOINTIIN
Entäpä jos budjetista täytyy saada puristettua vieläkin enemmän irti tai budjettikatto tulee vastaan? Jos kaikkia näyttökertoja ei ole mahdollista saada, täytyy valita parhaat. Tämä edellyttää toimivaa tulosseurantaa sekä analytiikkatyökalua, jolla voit tarkkailla kävijöiden tulotapaa ja käyttäytymistä sivuillasi.
PANOSTA VAIN TOIMIVIIN AVAINSANOIHIN
Suuri osa mainostajista sortuu edelleen liian laajojen eli lyhyiden avainsanojen käyttöön. Ihmiset osaavat kuitenkin käyttää Googlea todella tehokkaasti ja kirjoittavat tarkasti haluamansa. Jos myyt työvaatteita keittiöhenkilökunnalle, voit myös luottaa siihen, että potentiaalinen asiakkaasi hakee tuotteitasi sanoilla ”työvaatteet keittiöön”, ”kokin työvaatteet” jne.
Ei siis kannata aloittaa mainontaa pelkällä ”työvaatteet” avainsanalla, sillä suurin osa mainoksesi näyttökerroista tulee koskemaan jonkun muun alan vaatteita ja maksat enimmäkseen turhista klikeistä. Laajan hakutyypin avainsanat on Google AdWordsissa ehkä suurin rahareikä: sen tukkimiseen käytetään avainsanatutkimusta.
Järjestelmä tarjoaa hakutermiraportin muodossa sanat, joita ihmiset todellisuudessa käyttävät, joten voit valita ne, jotka tuovat tulosta ja panostaa niihin.
POHDI ERI LAITTEIDEN ROOLIA
Mobiilihakujen määrä on mennyt pöytäkoneiden ohi ja näin myös suuri osa klikkikuluista on vaivihkaa siirtynyt alustalle, joka ei ainakaan vielä pärjää pöytäkoneille konversiotasossa: verkosta ostetaan edelleen ylivoimaisesti eniten pöytäkoneilla.
Kannattaa siis pohtia oman ihanneasiakkaan käyttäytymistä, tutkia Analyticsin dataa laitekäyttäytymisen ja kannattavuuden osalta ja joko vähentää mobiilinäkyvyyttä alentamalla hintatarjouksia tai sulkea mobiilinäkyvyys kokonaan.
Google on tänä vuonna tuomassa takaisin hintatarjousten muokkauksen tablettilaitteille. Pystyt siis vaikuttamaan mainontasi näkyvyyteen ja hintaan pöytäkoneilla, tableteilla sekä älypuhelimilla laiteryhmä kerrallaan. Tämä antaa loistavat välineet budjetin optimointiin.
Täytyy kuitenkin muistaa, että mobiili voi olla ensimmäinen kosketuspinta koko yrityksen löytymisessä ja johtaa konversioon muulla laitteella. Jos päättää radikaalisti sulkea koko mobiilinäkyvyyden, kannattaa seuraavat pari viikkoa tarkkailla muiden kanavien tehoja: jos niissä tapahtuu muutosta, mobiilista on sittenkin ollut hyötyä.
Google on lisäksi kehittänyt ahkerasti laitteidenvälistä konversioseurantaa ja tulee syyskuusta lähtien sisällyttämään nämä automaattisesti myös AdWordsin konversiodataan. Tämä tulee antamaan AdWordsille kunnian ostoista ja liideistä, joita ei olla aikaisemmin pystytty todentamaan yhtä tarkasti.
VALITSE TAISTELUSI
Mitä enemmän olet valmis maksamaan klikkauksesta, sitä todennäköisemmin näyt orgaanisten hakutulosten yläpuolella. Ellet olet täysin varma, että voitat kaikki kilpailijasi hinnassa, laadussa tai viestisi esilletuonnissa, on harvoin kannattavaa tai edes mahdollista näkyä koko aikaa ykkösenä.
Laskemalla itsellesi kannattavan klikkauksen hinnan saat arvion siitä, miten paljon yhdestä klikistä kannattaa keskimäärin maksaa.
On totta, että ensimmäistä mainosta klikataan eniten – kannattavuus saavutetaan kuitenkin usein tätä matalammilla keskimääräisillä sijainneilla, joista ei tarvitse maksaa yhtä paljon. Seuraa siis AdWordsin konversiodataa, niin tiedät, mitkä sanat ja mainokset tuovat liikennettä kannattavasti.
YHTEENVETO
Vaikka AdWordsin lisääntyvä kilpailu tuokin haasteita kannattavuuden suhteen, on hakusanamainonta edelleen parhaiten kohdistettu tapa tuoda asiakkaita palveluiden ääreen. Analysoimalla dataa ja panostamalla relevantteihin näyttökertoihin jokaiselle mainostajalle löytyy tapa näkyä kannattavasti. Voit lukea lisää maksuttomasta AdWords-ostajan oppaastamme.