• Hakukoneoptimointi
  • Verkkokaupan Markkinointi

6 pakollista asiaa verkkokaupan sisällön hakukoneoptimointiin

Kilpailu verkkokauppojen kesken kiristyy jatkuvasti. Kaupan perustamisen kynnys on madaltunut ja siksi verkkokauppojen määrä on kasvanut rajusti. Monet kauppiaat näkevät suuren määrän vaivaa ja hiovat verkkokauppaansa täydelliseksi kuukausien ajan. Ongelmat alkavat yleensä siinä vaiheessa, kun kauppa on ollut kuukauden pystyssä ja todetaan, että eihän täältä kukaan mitään osta ja kun asiaa tarkastellaan, huomataan ettei verkkokaupassa […]

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

Kilpailu verkkokauppojen kesken kiristyy jatkuvasti. Kaupan perustamisen kynnys on madaltunut ja siksi verkkokauppojen määrä on kasvanut rajusti. Monet kauppiaat näkevät suuren määrän vaivaa ja hiovat verkkokauppaansa täydelliseksi kuukausien ajan.

Ongelmat alkavat yleensä siinä vaiheessa, kun kauppa on ollut kuukauden pystyssä ja todetaan, että eihän täältä kukaan mitään osta ja kun asiaa tarkastellaan, huomataan ettei verkkokaupassa ole edes kävijöitä.

Ilman kävijöitä ei synny kauppaakaan. 
Mistäs niitä kävijöitä sitten saataisiin? Hakukoneista ainakin, tutkimusten mukaan 99% suomalaisista käyttää Googlea ja 88% ihmisistä aloittaa tuotteen/palvelun etsimisen Googlesta.
Mietihän miten itse toimit? Itse päivittäin Googletan jonkin asian, hankkiakseni lisätietoa tai etsiäkseni verkkokaupan joka myy kyseisen tuotteen.
Googlesta saadaan liikennettä kahdella tavalla:
Tässä kirjoituksessa keskitytään nyt erittäin ratkaisevaan asiaan verkkokaupan hakukoneoptimoinnissa, tehdessäsi tämän yhden asian oikein, on 100% varmaa, että verkkokauppasi liikennemäärät kasvavat.
Käydään lävitse 6 asiaa, jotka täytyvät olla kunnossa, että verkkokauppasi saa lisää ilmaista näkyvyyttä hakukoneissa. Mitä enemmän kaupassasi on tuotteita, sen kauemmin kyseisten toimien tekeminen vie. Se vie vähintään päiviä, usein jopa kuukausia, mutta jos olet tosissasi verkkokauppasi kanssa, se maksaa itsensä varmasti takaisin.

1. Tuotesivujen tekstisisältö

Vaikka Google on hieno ohjelma ja kehittyy jatkuvasti, se ei vielä kuitenkaan ymmärrä kuvia kovin hyvin; saadaksesi tuotesivusi ylös hakutuloksissa, tulee niiden sisältää tekstiä. Tekstiä Google ymmärtää ja pitää arvossaan. Kuvat tuotteesta ovat tärkeitä ja niitä tulee tuotesivulla tietenkin olla, ne lisäävät kaupan määrää.
Tarkastele kuitenkin tuotesivujasi ilman kuvia. ”Jos kuvat eivät näy, ymmärrätkö tarkasti mitä tuotesivulla myydään?” Noin Google päättelee tuotesivun sisällön, jos sivulla ei ole nimeksikään tuoteesta kertovaa tekstiä, ei Google pysty nostamaan sivua korkealle hakutuloksissa, koska sen sisältö on epämääräinen.

2. Älä kopioi tuotekuvauksia suoraan valmistajan/maahantuojan sivuilta

On houkuttelevaa vain kopioida sama sisältö jonka valmistaja/maahantuoja sinulle toimittaa suoraan verkkokauppasi tuotekuvaukseen. Tässä on kuitenkin kaksi ongelmaa:
  1. Tuotteen valmistajan käyttämät sanat kuvauksessa eivät usein ole niitä joilla ihmiset tuotetta hakukoneista etsivät. Tätä varten sinun tulee muokata kuvaus sellaiseksi, että se sisältää hakusanoja hakusanatutkimuksestasi.
  2. Kopioitu sisältö on vaarallista koska se ei ole uniikkia. Jos kopioit valmistajan tekstin, se löytyy ihan varmasti jo muiltakin verkkosivuilta. Muista, että tuotesivusi tekstin tulee olla ainutlaatuista.

3. Kirjoita uniikkia tekstiä mikä kiinnostaa asiakkaitasi

Varsinkin Googlen Panda päivityksen jälkeen toisen sivuston sisällön kopioiminen on muuttunut todella vahingolliseksi kopioivan sivuston hakukonesijoituksille. Google tunnistaa aikaleimoilla indeksoimansa sisällön ja näin sen on helppo rangaista sivustoja jotka kopioivat sisältöä.
Myös jos päätät käyttää ”hintavertailu”-sivustoja, niin muista ehdottomasti toimittaa sinne eri sisältö kuin omilla tuotesivuillasi on, muuten saat kilpailijan omilla tuotteillesi, samoilla hakusanoilla hakutuloksissa. Pahimmassa tapauksessa oman verkkokauppasi sivujen sijoitukset putoavat.

4. Kirjoita aina kymmenen riviä tekstiä tuotekuvaukseen

Kun kirjoitat tuotekuvauksia, kirjoita vähintään 5 – 10 riviä tekstiä, että Google ymmärtää sivun sisällön tuottavan lisäarvoa ja sisältävän oikeaa tietoa tuotteesta.
Useimmilla aloittavilla asiakkaillamme tuotesivulla on vain muutama sana tekstiä, mikä ei vaan riitä korkeisiin hakutuloksiin. Kun kehoitamme kirjoittamaan lisää, tulee aina samat selitykset ”ei ole aikaa”, ”mitä tästä tuolista nyt pitäisi sitten kertoa, tuolihan se vaan on”.
Muista, että olet verkkokauppias ja käyttämällä samoja lauseita kuin kasvokkain myymisessä, pääset jo mukavasti edelle kilpailjoitasi.
Vinkkejä:
  • Aloita lauseesi lisäämällä tuote johonkin kontekstiin: ”Tämä keittiön tuoli sopii loistavasti…” ”Tässä kesäisessä mekossa kelpaa…”
  • Positioi tuotteesi: ”Täysipuisen materiaalinsa vuoksi tämä keittiön tuoli on yks markkinoiden kestävimmistä..”
  • Lisää brändin nimi: ”Suomalainen design ja laadukkaat valmistusmateriaalit tekevät tästä Marimekon kassista..”
  • Käytä lyhyitä lauseita ja helposti luettavaa kieltä jolloin teksti on nopea lukea ja ymmärtää.

5. Käytä tarkkoja ja uniikkeja otsikoita tuotteille

Otsikko eli title, käytännössä siis tuotteen nimi. Älä koskaan nimeä tuotetta ”sänky”, vaan mieluummin ”Isku vaalea tamminen sänky 180×200”. Usein tuotteen nimi tulee myös sivun title tagiin ja näin se on koko tuotesivun tärkein elementti hakukoneoptimoinnin kannalta. Kuten jo ylempänä mainitsin, Google ei näe kuvia, joten kirjoita niin hyvä otsikko tuotteelle, että Google tietää jo sen perusteella mistä tuotteesta sivulla on kyse.
Huom! page title tagi saa olla maksimissaan 70 merkkiä pitkä, välimerkit mukaan laskettuna.

6. Linkitä myös brändi sivuillesi.

Jos myyt laadukkaiden brändien tuotteita, olet varmasti rakentanut verkkokauppaasi brändisivut (näin kauppasi hyötyy brändin maineesta). Kun mainitset kyseisen brändin tuotesivullasi tuotekuvauksessa, muista lisätä siitä linkki sivustosi sisäiselle brändisivulle. Näin luot sivuston sisäistä linkitysverkkoa, mikä siirtää Googlen linkkimehua tehokkaasti sivuston sisälläkin.

Yhteenveto

Saadaksesi tuotesivut korkealle Googlessa, tulee niiden sisältää mahdollisimman paljon uniikkia, asiakasta puhuttelevaa tekstiä joka sisältää hakusanatutkimuksessa löydettyjä hakusanoja.
Tuotteiden otsikot tulee miettiä niin tarkasti, että pelkästään sen perusteella Google pystyy kertomaan tarkasti mikä tuote on kyseessä.
Kun haluat omatoimisesti lisätä verkkokauppasi liikennemääriä, on tuotesivujen sisällön muokkaaminen ehdottomasti varmin ja helpoin tapa siihen.

 

Lue kuinka hakukoneoptimoinnin avulla verkkokaupan orgaaninen kävijämäärä kasvoi puolessa vuodessa 20% ja konversiomäärät 22%.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää