Haluatko, että tuotettasi tai palveluasi mainostetaan myös visuaalisesti? Haluatko, että Display-mainonnasta otetaan kaikki teho irti?
Googlen Display-verkkoa kannattaa käyttää esimerkiksi tuotteiden tai palveluiden brändäykseen ja kiinnostuksen herättämiseen ostoputken eri vaiheissa. Display-verkon mainokset näkyvät yrityksesi kohderyhmälle silloin, kun he eivät aktiivisesti etsi tuotetta, vaan tekevät verkossa jotain muuta, esimerkiksi lukevat uutisia ja blogeja, tai katsovat videoita YouTubessa.
Display-mainonta sopii etenkin niille yrityksille, jotka haluavat lisätä brändinsä näkyvyyttä tai yrityksille, joidenka tuotteiden tai palveluiden ostoprosessi on pitkä.
Display-verkko on pääsääntöisesti todella tehokas näkyvyyden lisääjä ja alasta riippuen klikkihinta voi olla moninkertaisesti edullisempi kuin kilpailluissa Ads-huutokaupoissa. Klikkausvolyymit ja -kulut voivat kuitenkin monissa tapauksissa nousta samalla tavoin moninkertaisiksi, joten turhat klikkauskulut voit tässäkin mainonnan muodossa säästää tekemällä muutama asia alusta asti oikein.
Käyn tässä blogissa läpi viisi vinkkiä tehokkaaseen Display-mainontaan.
1. UUDELLEENMARKKINOINNIN HYÖDYNTÄMINEN
Uudelleenmarkkinoinnilla tavoitat ihmiset, jotka ovat jo käyneet sivuillasi. Uudelleenmarkkinointi on tehokas tapa pitää sivustosi kävijöiden mielessä sen jälkeen, kun he ovat poistuneet. Rajaamalla mainonnan yleisön niihin, jotka ovat selanneet sivujasi useamman sivun verran karsit ns. bouncet, eli vierailijat, jotka ovat päätyneet väärään paikkaan ja poistuvat heti ensimmäiseltä sivulta. Ne, jotka ovat selanneet useamman sivun, ovat todennäköisesti olleet kiinnostuneita ja näin kohderyhmääsi.
Kun remarketing-kampanjan Display-mainosten sijoitteluja (eli sivuja, joilla mainoksia on yleisöllesi näytetty) seurataan saadaan osviittaa siitä, missä sivuston kävijät viettävät aikaa.
2. OIKEIDEN KOHDISTUSTAPOJEN VALINTA
Display-mainonnan kohdistukseen on monia tapoja. Jotta mainonta olisi tehokasta, kohdistustavat on syytä valita oikein. Displayn puolella näyttökertoja tärkeämpää on näkyä oikeilla mainospaikoilla ja oikeille yleisöille. Mainontaa optimoidaan kokoajan sen mukaan, millä mainospaikoilla ja millä hinnalla mainokset näkyvät.
Esimerkkinä Display-mainoksen sijoittelu eli mainospaikka, jossa mainos on näkynyt voidaan poissulkea kokonaan, jos se vain kuluttaa rahaa eikä tuota konversioita.
Mainoksia voidaan kohdistaa näkymään esimerkiksi seuraavien kohdistusten avulla:
– sivustojen aiheet
– sivustojen avainsanat
– ostovalmiit yleisöt
– ohjatut sijoittelut tietyillä verkkosivustoilla
– uudelleenmarkkinointi
– kilpailijat
– asiasta kiinnostuneet henkilöt
Tärkeää on siis valita oikeat kohdistukset, jotta mainonta tuottaa kauppaa, eikä vain näytä mainoksia siellä sun täällä.
3. KUVABANNEREIDEN JA RESPONSIIVISTEN MAINOSTEN KÄYTTÄMINEN
Hyvin suunniteltu kuvamainos on ulkonäöltään osa brändiäsi, kiinnittää käyttäjän huomion ja kehottaa toimimaan. Teemme kuvabannerit aina 7 yleisimmässä kuvakoossa, koska niillä saavutetaan suurin osa yleisimmistä mainospaikoista. Bannerit voidaan suunnitella alusta loppuun asti itse, mutta niiden luomiseen on olemassa myös käteviä työkaluja.
Esim. Bannersnackin avulla voimme luoda kätevästi valmiiden pohjien avulla kokonaisen bannerisetin yhdellä kerralla.
Silti on runsaasti mainospaikkoja, joihin bannerikoot eivät sovi. Jotta näkyvyys saavutetaan mahdollisimman kattavasti, kannattaa tätä varten luoda myös responsiiviset mainokset. Responsiivisissa mainoksissa on mahdollista testata useita erilaisia otsikoita, kuvausrivejä ja kuvia. Google valitsee näistä sitten toimivimmat yhdistelmät.
4. ASETUSTEN TARKISTAMINEN
Adsenseformobileapps.com osoitteen poissulkeminen on poistunut käytöstä syyskuussa 2018 ja nykyisin mobiilisovellukset pitää poissulkea yksitellen kategoriakohtaisesti. Mobiilisovellukset tuottavat yleensä vain turhia klikkauksia, koska esimerkiksi lapset voivat klikkailla niitä vahingossa. Sen vuoksi mobiilipelit on yleensä kannattavaa poissulkea mainonnan piiristä, koska ne eivät tuota relevantteja liidejä.
5. MAINOSTEN A/B TESTAUS
Myös display-verkossa kannattaa tehdä A/B -testausta erilaisille mainoksille ja testata, mitä mainosviestiä klikataan todennäköisemmin, mikä tuo enemmän konversioita jne. Kun parhaat mainokset pysyvät kokoajan esillä, tulokset parantuvat ja näkyvyys Display-verkossa lisääntyy.
YHTEENVETO
Kun halutaan tavoittaa tehokkasti yrityksesi palveluita jo etsivät ihmiset, kannattaa käyttää Google Ads -hakuverkkoa. Kun tämä on saatu kannattavaksi ja halutaan laajentaa mainonnan kulmaa, kannattaa aloittaa uudelleenmarkkinointi niille sivuston kävijöille, jotka eivät jostain syystä konvertoituneet, eli suorittaneet sivustolla haluttua toimintoa.
Kun haluat saada runsaasti lisää näkyvyyttä sivustollesi ja brändillesi, Google Display Network on tapa tavoittaa 90% internetin käyttäjistä. Kannattaa kuitenkin muistaa, että nämä käyttäjät eivät aktiivisesti etsi sinua, joten konversioiden määrä ei tule olemaan verrattavissa hakuverkkoon. Display-mainonnassa maksetaan ennen kaikkea näkyvyydestä ja tavoitetaana ostavat asiakkaat ostoputken alkupäässä.
Jos kiinnostuit Display-mainonnasta, niin lue seuraavaksi kuinka saamme Display-mainonnan tuottamaan tuloksia aivan funnelin yläpään kylmiin yleisöihin sekä lämpimiin, jo ostaneisiin, yleisöihin.