Verkkokaupan perustamisessa muistettavia asioita on paljon; tarvitaan verkkokauppa-alusta, tuotteet ja tapa toimittaa tuotteet asiakkaille. Tämän jälkeen ollaankin jo valmiita tekemään rahaa verkossa.
Harmillisen usein vasta verkkokaupan pystytyksen jälkeen ryhdytään miettimään markkinointia. Meillä on tuotteet ja kauppa, mistä asiakkaat?
Muutaman Google-haun jälkeen edessä on monta blogillista neuvoja, mitä tulee tehdä. Jos digitaalinen markkinointi ei ole tuttua, on pelkästään blogeissa käytetty sanasto vierasta. Käydään siis lävitse perusteet 5 tehokkaimasta tavasta markkinoida verkkokauppaa.
Verkkokaupan markkinoinnin 5 peruspilaria.
- Hakukoneoptimointi
- Google Ads
- Affiliate markkinointi
- Sähköpostimarkkinointi
Lataa opas: 10 automaatiota, jotka kasvattavat verkkokaupan myyntiä 7–15 %
Hakukoneoptimointi
Hakukoneoptimointi (SEO) on varmasti eniten verkossa keskusteltu markkinoinnin osa-alue. Hakukoneoptimoinnissa pyritään saamaan verkkokauppa korkealle Googlen hakutuloksissa ja näin saamaan ilmaista liikennettä tuotteita etsivistä ihmisistä. Jos myyt sohvia ja olet ensimmäisellä sijalla, kun joku kirjoittaa Googleen ”sohvat netistä”, tulee se ihan varmasti lisäämään kaupan määrää.
Rapakon toisella puolella ollaan meitä edellä verkkokaupassa. Siellä todettiin jo muutama vuosi sitten, että ratkaisevimpia tekijöitä verkkokaupan menestymiselle tai kaatumiselle on se, miten hyvin verkkokauppa on hakukoneoptimoitu. Eli miten hyvin verkkokauppa löytyy hakukoneista.
Shokeeraavaa uudelle verkkokauppiaalle on varmasti se, miten harva kävijä oikeasti ostaa. Normaalisti verkkokaupassa yksi sadasta kävijästä ostaa. Tämä tarkoittaa, että paljolta kuulostava 1000 kävijää kuukaudessa onkin vain kymmenen kauppaa kuukaudessa. Ja mitä kalliimpi tuote, sitä suurempi ostopäätös ja sen vaikeampi asiakas on verkossa vakuuttaa ostamaan. Tämä tarkoittaa vieläkin pienempää ostoprosenttia.
Tutkimusten mukaan hakukoneoptimoinnin tuoma orgaaninen liikenne on myös arvokkainta liikennettä. Se konvertoituu kaupaksi muita tehokkaammin. Myös orgaanisen liikenteen keskiostos on suurempi kuin muiden kanavien.
Testaa siis välittömästi, miten verkkokauppasi ja tuotteesi Googlesta löytyvät, tämä orgaaniseksi kutsuttu ilmainen liikenne on kaupallesi elintärkeää.
→ Lue lisää verkkokaupan hakukoneoptimoinnista täältä.
Google Ads
Google Ads on mainostamista Googlessa. Adsin avulla saat verkkokauppasi mainokset näkyviin Googlen hakutulosten ylle. Ero hakukoneoptimointiin on se, että jokainen mainosta klikannut ja verkkokauppaasi saapunut kävijä maksaa sinulle tietyn summan rahaa.
Adsin avulla kannattaa siis ohjata sivustollesi sellaisia ihmisiä, jotka ovat valmiita ostamaan tuotteesi.
Ads mainontakampanjan saa nopeasti pystyyn, mutta sen hiominen tuottavaksi vaatii viikoittaista tekemistä. Onneksi Adsin tehokkuuden pystyy mittaamaan eurolleen useimmissa verkkokauppa-alustoissa. Näin tiedät tuottaako vai kuluttaako Ads-mainontasi rahaa.
Ads siis tuo nopeasti liikennettä, mutta tuottava kampanja vaatii jatkuvasti huomiota. Ilman jatkuvaa kampanjan optimointia, hyvin harva Ads-kampanja on tuottoisa.
Facebook ja Instagram
Facebook tuntuu olevan se ensimmäinen ajatus markkinoinnista uudelle verkkokauppiaalle. Perustetaan Facebook-sivu, kutsutaan kaikki fb-kaverit tykkäämään ja sitten tehdään päivityksiä ja kauppa käy. Kuulostaa hyvältä, mutta ei toimi. Mietihän, sivusi tykkääjät ovat ystäviäsi, mutta ovatko he sinun asiakkaita?
Facebook ja ilmainen mainonta ei ole enää todellisuutta. Saadaksesi päivityksillesi näkyvyyttä, niiden näkyvyyttä täytyy kasvattaa rahalla. Noin 6-9 % sivustosi tykkääjistä näkevät Facebook-sivuille tekemäsi päivitykset. Jos sinulla on 1000 tykkääjää, vain 60-90 ihmistä näkevät sen. Näistä näkijöistä n. 1 % klikkaa päivitystä ja tulee sivustollesi ja näistä sivustolle tulleista n. 1 % ostaa tuotteen. Alat ymmärtämään miten paljon niitä tykkääjiä täytyisi olla, että ilmainen mainonta olisi mahdollista.
Facebookin vahvuus on ehdottomasti markkinoinnin kohdennus. Kun tunnet verkkokauppasi kohdeasiakkaat, pystyt viemään mainontasi juuri oikeiden ihmisten eteen.
Facebookissa on myös tulosseurantamahdollisuus, eli pystyt raporteista katsomaan kuinka paljon kauppaa ponnistelusi Facebookissa tuottavat. Mitattavuus auttaa myös testaamaan, millainen mainonta sinun kohderyhmälle toimii.
Lue täältä, millaisia tuloksia puolestaan Instagram on tuonut verkkokauppa-asiakkaillemme.
Affiliate-markkinointi
Affiliate markkinointi tarkoittaa sitä, että teet sopimuksia muiden verkkosivujen omistajien kanssa tai affiliate verkon kanssa, kuten Tradedoubler tai Tradetracker. Affiliate mainostajasi ohjaa sinun sivustolle liikennettä. Lupaat kauppaan johtaneesta liikenteestä vaikka 5% kaupan arvosta ja näin saat hyvää kaupaksi muuttuvaa liikennettä ja affiliate mainostajasi tienaa samalla.
Affiliate markkinointi vaatii vain sen, että sinulla on tuotteiden hinnat ja tarjoukset kunnossa. Affiliaten ei kannata ajaa liikennettään sinun verkkokauppaan, jos samoja tuotteita myyvä kilpaileva kauppa myy tehokkaammin. Affiliate haluaa maksimoida voittonsa ja kun hän saa rahaa vain kaupasta, haluaa hän ohjata liikenteensä parhaiten myyvään kauppaan.
Suosittelen siis ensin saamaan kuntoon oman hakukonenäkyvyyden ja adwords-kampanjan kannattavaksi ja sitten ottamaan yhteyttä affiliateverkkoihin. Näin varmistat, että sivustosi ja tuotteesi ovat jo siinä kunnossa ja että affiliate-markkinointi on kannattavaa.
Varmistat siis, että myyntikoneesi on kunnossa, ennen kuin ohjaat sinne lisää liikennettä.
Sähköpostimarkkinointi
Sähköpostia käytetään vähemmän Suomessa uusasiakashankinnassa, mutta uutena verkkokauppiaana kannattaa heti aloittaa sähköpostilistan kerääminen. Sähköpostiosoitteita on hyvä kerätä sekä ostavilta, että ei ostavilta sivustolla kävijöiltä.
Joudut maksamaan liikenteestä jota ohjaat sivustollesi sekä Facebookista, että Adwordsistä. Pyri saamaan heidät sähköpostilistallesi – ostavat he tai eivät. Näin keräät omaa markkinointivarantoasi ja pystyt jatkossa markkinoimaan heille edullisesti sähköpostilla.
Hyvin tehty sähköpostimarkkinointi antaa korkeamman ROI:n kuin mikään muu markkinointi kanava. Se vaan vaatii ensin sähköpostilistan rakentamisen.
Lue myös: Verkkokaupan perustaminen.
Sekä: Verkkokaupan sähköpostimarkkinointi
Lopuksi
Näillä viidellä tavalla markkinointisi ei voi mennä pieleen. Jos tuntuu silti että markkinointi ei tuota tulosta, pyydä apua ammattilaisilta.
Jokainen kanava toimii vain niin hyvin, kun sitä osataan käyttää.
Käsittelemme näitä jokaista aihetta myös jatkossa blogissamme, pysy siis kuulolla.