• Verkkosivut

5 syytä miten responsiiviset verkkosivut parantavat yrityksesi markkinointia

Koska käytämme nettiä kaikenkokoisista laitteista aina puhelimista tablettien kautta desktopiin, se vaatii samalla myös verkkosivuilta aiempaa enemmän. Jos verkkosivusi tai -kauppasi istuu ainoastaan desktop-laitteeseen, saatat pahimmillaan menettää puolet potentiaalisista asiakkaista.

SDM logo

Digimarkkinointi

Viimeiset kymmenen vuotta ovat muokanneet huimasti laitteistoamme, jolla käytämme internetiä. Tuskin kukaan olisi vielä vuosikymmenen alussa uskonut sitä, että vuonna 2019 parhaimmillaan yli puolet käyttäjistä selaa internetiä mobiililaitteen tai tabletin avulla.

Koska käytämme nettiä kaikenkokoisista laitteista aina puhelimista tablettien kautta desktopiin, se vaatii samalla myös verkkosivuilta aiempaa enemmän. Jos verkkosivusi tai -kauppasi istuu ainoastaan desktop-laitteeseen, saatat pahimmillaan menettää puolet potentiaalisista asiakkaista.

Jotta tavoitat kaikki asiakkaasi heidän käyttämistään laitteista riippumatta, tarvitsee verkkosivusi olla responsiivinen. Responsiivisuus tarkoittaa sivuston skaalautumista jokaiselle laitteelle sopivaksi. Käytit sivustoa sitten puhelimella tai läppärillä, kaikki sivuston elementit istuvat nätisti laitteen näyttöön. Mitään ei saa jäädä sivustolla piiloon, eikä esimerkiksi nappulat saa olla liian pieniä, sillä niiden käyttö on vaikeaa pienellä näytöllä.

Seuraavaksi käymme läpi viisi syytä, miksi responsiiviset verkkosivut parantavat yrityksesi markkinointia.

Verkkosivut toimivat yrityksen käyntikorttina

Kun kuulet ensimmäistä kertaa uudesta yrityksestä, suurella todennäköisyydellä googlaat yhtiön nimen ja päädyt heidän verkkosivuilleen. Verkkosivut ovat siis usein ensimmäinen suora kontakti yrityksen ja asiakkaan välillä.

Ensivaikutelman merkitys on tunnetusti suuri. Millaisen ensikuvan saat yrityksestä, jonka verkkosivuilla on vaikea tai jopa mahdotonta liikkua mobiililaitteella? Vääjäämättä saatamme luoda tästä mielikuvan, joka heijastuu yrityksen palveluihin, vaikka kyseessä oli vain verkkosivut.

Somesta ajettu mainonta on tehokasta

Selaamme sosiaalisia medioita usein mobiililaitteiden avulla. Kohtaamme sosiaalisessa mediassa myös paljon erilaista mainontaa, joka ajaa meitä tekemään asioita, kuten esimerkiksi klikkaamaan linkkiä verkkosivuille.

Mikäli sosiaalisessa mediassa mainostettu linkki vie kehnosti mobiilissa toimivalle verkkosivustolle, se ei varmasti tuota haluttua tulosta. Tällöin hukataan valtava määrä mahdollisia asiakkaita sekä samalla haaskataan rahaa toimimattomaan markkinointiin.

Sivustosi hakukoneystävällisyys paranee

Googlen hakurobotit ottavat huomioon sivustossa monia asioita, ja niistä yksi on nykyään myös sivuston mobiiliystävällisyys. Hakukoneet haluavat tarjota hakutuloksissaan ensimmäisten joukossa sellaisia sivustoja, jotka toimivat myös mobiilissa. Vaikka sivusto olisi muuten viimeisen päälle tehty, puutteellinen mobiiliversio saattaa kostautua heikompana sijoituksena hakutuloksissa.

Käyttökokemus paranee

Responsiivisuus vaikuttaa ratkaisevasti myös sivuston käyttökokemukseen. Käyttäjät eivät luonnollisesti tahdo viettää aikaa sellaisilla sivustoilla, jotka eivät istu omalle laitteelle. Verkkosivustolle asennettu analytiikka kertoo tällöin karua lukuaan siitä, miten sivustolta poistutaan suurella prosentilla välittömästi.

Tässä kohti on hyvä palata uudestaan hakukoneoptimointiin. Hakukoneet mittaavat myös sivuston käyttäjäkokemusta ja hyvän käyttäjäkokemuksen sivut päätyvät hakutuloksissa paremmille sijoituksille.

Reposponsiivinen sivusto ei jätä asiakasta umpikujaan

Kun myyvät verkkosivut toimivat, ne ohjaavat asiakasta jatkuvasti eteenpäin – myös mobiilissa. Pahimmassa skenaarioissa asiakas jää jumiin sivustolle, eikä osaa edetä.

Huonosti mobiilissa toteutetuilla sivustoilla asiakas saattaa jäädä helposti umpikujaan, josta tämä ei kykene etenemään. Umpikujan kohdatessa kasvaa riski siitä, että asiakas poistuu sivulta ennen aikojaan. Ennenaikaiset poistumiset eivät tuota haluttua tavoitetta sivustolla, sekä tekevät myös hallaa sivustolta mitatulle käyttäjäkokemukselle.

Lyhyesti ja ytimekkäästi: responsiivisuus on välttämättömyys

Kaikkien nykyaikaisten verkkosivujen tulee ehdottomasti olla responsiivisia, jotta niitä voidaan käyttää laitteesta riippumatta kivuttomasti ja onnistuneesti. Responsiivisuus auttaa merkittävästi sivuston käyttökokemusta sekä sijoitusta hakukonetuloksissa.

Toimivat verkkosivut ovat myös väsymätön myyntikone yritykselle, johon todellakin kannattaa satsata. Sen vuoksi kannattaa varmistua siitä, että tuo väsymätön myyntikone toimii täysillä kaikilla laitteilla, joilla nettiä selaamme.

Me Suomen Digimarkkinoinnissa teemme ainoastaan responsiivisia verkkosivuja, sillä haluamme sivustojemme olevan myyviä, sekä sijoittuvan hyvin hakutuloksissa. Tavoitteenamme on tehdä konvertoituvia verkkosivuja, joten sivuston responsiivisuus on tulosten saamiseksi välttämättömyys.

Tutustu täällä lisää Suomen Digimarkkinoinnin tekemiin verkkosivuihin.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää