• Verkkosivut

5 syytä, miksi valita responsiiviset verkkosivut

Mitä on responsiivisuus? Responsiivinen verkkosivu näyttää hyvältä kaikilla laitteilla. Responsiivinen verkkosuunnittelu (responsive design) mahdollistaa sivun asettelun skaalautumisen sivulla vierailevan laitteen näytönkoon mukaan. Tässä blogikirjoituksessa tarkastellaan, miksi responsiivisuus on tärkein ominaisuus uusia verkkosivuja hankittaessa. Yksi sivu, monta laitetta Yksi parhaista puolista responsiivisessa verkkosuunnittelussa on se, että responsiiviset verkkosivut antavat hyvän käyttäjäkokemuksen laitteesta ja näytönkoosta riippumatta. Mobiililaitteiden aina […]

SDM logo

Digimarkkinointi

Mitä on responsiivisuus?

Responsiivinen verkkosivu näyttää hyvältä kaikilla laitteilla. Responsiivinen verkkosuunnittelu (responsive design) mahdollistaa sivun asettelun skaalautumisen sivulla vierailevan laitteen näytönkoon mukaan. Tässä blogikirjoituksessa tarkastellaan, miksi responsiivisuus on tärkein ominaisuus uusia verkkosivuja hankittaessa.

Yksi sivu, monta laitetta

Yksi parhaista puolista responsiivisessa verkkosuunnittelussa on se, että responsiiviset verkkosivut antavat hyvän käyttäjäkokemuksen laitteesta ja näytönkoosta riippumatta. Mobiililaitteiden aina vain yleistyessä responsiivisuus on entistäkin tärkeämpää. Nettisivuilla vieraileva käyttäjä palaa sivuille eri aikoina käyttämällä eri laitteita. Tämä tarkoittaa sitä, että parhaan käyttökokemuksen saamiseksi verkkosivun täytyy toimia hyvin huolimatta siitä, mitä laitetta asiakas milloinkin käyttää.

Hakukoneystävällisyys

Suuri bounssausten määrä heikentää hakusijoitustasi, koska Google tulkitsee verkkosivusi sisällön asiaankuulumattomaksi. Syy tähän on monessa tapauksessa mobiililaitteiden käyttäjät, jotka eivät näe tai voi navigoida verkkosivuillasi kunnolla ja poistuvat välittömästi.

Google suosii hakutuloksissa sivustoja jotka ovat responsiivisia, mikä tekee responsiivisesta verkkosuunnittelusta tärkeän tekijän hakukoneoptimoinnin kannalta. Tähän vaikuttaa muun muassa se, että responsiivisilla verkkosivuilla Googlebotin tarvitsee mennä vain yhteen paikkaan, mikä auttaa sitä indeksoimaan enemmän sisältöä ja säästää resursseja. Googlen tarkoituksena on painottaa mobiilihaussa enemmän sivustoja, joita on helppo käyttää puhelimella. Saavutat enemmän ihmisiä, laitteita ja nouset Googlen hakutuloksissa. Tämä näkyy suoraan sivustollesi saapuvan liikenteen määrässä.

Asiakaskunnan saavutettavuus

Hyvin suunniteltu verkkosivu joka tarjoaa hyvän käyttökokemuksen, voi hyödyntää hyvää sisältöä myynnin lisäämiseksi. Hyvä muotoilu on käyttäjäystävällinen ja saavutettavissa älylaitteilla, mikä auttaa saavuttamaan laajemman kohdeyleisön.  Suurin osa verkossa tehdyistä ostoksista tehdään mobiililaitteilla aina tuotteiden selaamisesta ostosten tekemiseen. Tämä tarkoittaa sitä, että ilman responsiivista verkkosuunnittelua puolitat potentiaalisen asiakaskuntasi.

Ylläpidettävyys

Yhden sivuston pitäminen ajan tasalla voi olla haaste. Usean sivuston pitäminen ajan tasalla ja niiden viestinnän johdonmukaisena on vielä suurempi haaste. Tämän takia responsiiviset verkkosivut ovat parempi ratkaisu erillisiin mobiili- ja työpöytäversioihin verrattuna.

Yleisesti aiemmin käytössä olleilla erillisillä mobiilisivuilla sivusto havaitsi käyttääkö vierailija mobiililaitetta ja jos käytti, niin se lähetti heidät erilliselle mobiilisivulle. Tämä on ongelmallista monestakin eri syystä. Ensinnäkin sinun täytyy pitää monta sivua ajan tasalla, mikä tarkoittaa tupla työtä ylläpidossa. Erilliseltä mobiilisivulta löytyy yleensä vain murto-osa niistä ominaisuuksista, joita sivuston ”normaalilla” versiolla on. Sisältö ja ominaisuus erot tulevat turhauttamaan käyttäjää, joka vierailee sivuilla monella eri laitteella ja odottaa pääsyä samoihin ominaisuuksiin. Jos päätät eliminoida osan sivusi sisällöstä mobiliiversiostasi, vierailija saattaa eliminoida sivustosi selaushistoriastaan.

Yhden responsiivisen verkkosivuston ja yhden paikan ylläpito helpottaa sivustosi pitämistä ajan tasalla.

Tuki uusille laitteille

Responsiivisen verkkosivujen yksi parhaista puolista on se, että ne tarjoavat parhaan mahdollisuuden tukea uusia laitteita ja näytönkokoja myös tulevaisuudessa. Responsiiviset sivut skaalautuvat tarpeen mukaan parhaiten sopimaan näytölle, jotka sivustoa käyttävät. Tämä tarkoittaa sitä, että kun laitteet joissa on ennen näkemättömät näytön koot saapuvat markkinoille, meidän sivusto mukautuu ja tarjoaa parhaan käyttökokemuksen näillekin laitteille.

Yhteenveto

Responsiiviset verkkosivut antavat hyvän käyttäjäkokemuksen laitteesta ja näytönkoosta riippumatta. Mobiililiikenne kattaa jo yli puolet liikenteestä internetissä. Google suosii hakutuloksissa responsiivisia sivuja erityisesti älypuhelin- ja tablet-käyttäjille, mikä luonnollisesti pudottaa hakutuloksissa sivustoja, jotka eivät ole mobiiliystävällisiä. Verkkosivujen ylläpidon näkökulmasta responsiiviset verkkosuunnittelu säästää aikaa ja vähentää kustannuksia. Kaikki muutokset voi tehdä samaan paikkaan eikä tupla sisältöä ole, toisin kuin erillisiä mobiili- ja työpöytäversioita ylläpidettäessä.

Jokainen verkkosivu huolimatta siitä mikä sen tavoite tai kohdeyleisö on, hyötyy sivujen toimimisesta hyvin eri kokoisilla näytöillä ja erilaisilla laitteilla. Jos omat responsiiviset verkkosivut kiinnostavat, ota rohkeasti yhteyttä.

Tilaa SEO-CRO auditointi

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • B2B Markkinointi
    • Hakukoneoptimointi

    Hakukoneoptimointi B2B-yritykselle – Miksi ja miten se kannattaa tehdä?

    Hakukoneoptimointi on B2B-yritykselle paljon enemmän kuin vain näkyvyyttä – se on osa uskottavuutta, asiantuntijuutta ja liidien hankintaa. Tässä blogissa sukellamme syihin,...

    Lue lisää
    • Uutiset

    Huippuonnistuminen vaikeissa olosuhteissa: SDM:n vuosi 2024  

    Mitkä olivat SDM:n suurimmat kehitysaskeleet, onnistumiset ja torjuntavoitot? Katso vuoden 2024 koonti toimitusjohtajamme sanoin!

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media

    Meta-mainonnan säännöt – Mitä mainostajan tulee tietää?

    Meta-mainonnan pelisääntöjen tunteminen ei ole valinnaista, vaan välttämätöntä. Tässä blogissa pureudutaan Metan mainospolitiikan kiemuroihin ja siihen, miten mainostat t...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly
    • TikTok

    Kohdentamisen tulevaisuus some-mainonnassa – AI ja palvelinpuolen seuranta saattelevat evästeiden jälkeiseen aikaan 

    Kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen korostaa asiantuntijoiden roolia ensimmäisen osapuolen datan ja tekoälyn hyödyntämisessä. Tekoäly tarjoaa tehokkaita työkaluja as...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Googlen tekoälypohjaiset kampanjat – esimerkit, jolloin asiantuntijan ja tekoälyn yhteistyö toimii parhaiten

    Googlen tekoälytyökalut, kuten Performance Max ja Smart Bidding, loistavat erityisesti silloin, kun niitä ohjaa asiantuntijan strateginen näkemys. Tässä blogissa esittelen ko...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Google Shopping

    Brändisanoilla mainostaminen – Kannattaako maksaa omasta liikenteestä?

    Omalla brändisanalla kuten yrityksen nimellä mainostaminen on usein tärkeä osa Google-mainonnan strategiaa. Se voi myös aiheuttaa kriittisiä haasteita esimerkiksi tulosten mi...

    Lue lisää