• Verkkosivut

5 syytä, miksi valita responsiiviset verkkosivut

Mitä on responsiivisuus? Responsiivinen verkkosivu näyttää hyvältä kaikilla laitteilla. Responsiivinen verkkosuunnittelu (responsive design) mahdollistaa sivun asettelun skaalautumisen sivulla vierailevan laitteen näytönkoon mukaan. Tässä blogikirjoituksessa tarkastellaan, miksi responsiivisuus on tärkein ominaisuus uusia verkkosivuja hankittaessa. Yksi sivu, monta laitetta Yksi parhaista puolista responsiivisessa verkkosuunnittelussa on se, että responsiiviset verkkosivut antavat hyvän käyttäjäkokemuksen laitteesta ja näytönkoosta riippumatta. Mobiililaitteiden aina […]

SDM logo

Digimarkkinointi

Mitä on responsiivisuus?

Responsiivinen verkkosivu näyttää hyvältä kaikilla laitteilla. Responsiivinen verkkosuunnittelu (responsive design) mahdollistaa sivun asettelun skaalautumisen sivulla vierailevan laitteen näytönkoon mukaan. Tässä blogikirjoituksessa tarkastellaan, miksi responsiivisuus on tärkein ominaisuus uusia verkkosivuja hankittaessa.

Yksi sivu, monta laitetta

Yksi parhaista puolista responsiivisessa verkkosuunnittelussa on se, että responsiiviset verkkosivut antavat hyvän käyttäjäkokemuksen laitteesta ja näytönkoosta riippumatta. Mobiililaitteiden aina vain yleistyessä responsiivisuus on entistäkin tärkeämpää. Nettisivuilla vieraileva käyttäjä palaa sivuille eri aikoina käyttämällä eri laitteita. Tämä tarkoittaa sitä, että parhaan käyttökokemuksen saamiseksi verkkosivun täytyy toimia hyvin huolimatta siitä, mitä laitetta asiakas milloinkin käyttää.

Hakukoneystävällisyys

Suuri bounssausten määrä heikentää hakusijoitustasi, koska Google tulkitsee verkkosivusi sisällön asiaankuulumattomaksi. Syy tähän on monessa tapauksessa mobiililaitteiden käyttäjät, jotka eivät näe tai voi navigoida verkkosivuillasi kunnolla ja poistuvat välittömästi.

Google suosii hakutuloksissa sivustoja jotka ovat responsiivisia, mikä tekee responsiivisesta verkkosuunnittelusta tärkeän tekijän hakukoneoptimoinnin kannalta. Tähän vaikuttaa muun muassa se, että responsiivisilla verkkosivuilla Googlebotin tarvitsee mennä vain yhteen paikkaan, mikä auttaa sitä indeksoimaan enemmän sisältöä ja säästää resursseja. Googlen tarkoituksena on painottaa mobiilihaussa enemmän sivustoja, joita on helppo käyttää puhelimella. Saavutat enemmän ihmisiä, laitteita ja nouset Googlen hakutuloksissa. Tämä näkyy suoraan sivustollesi saapuvan liikenteen määrässä.

Asiakaskunnan saavutettavuus

Hyvin suunniteltu verkkosivu joka tarjoaa hyvän käyttökokemuksen, voi hyödyntää hyvää sisältöä myynnin lisäämiseksi. Hyvä muotoilu on käyttäjäystävällinen ja saavutettavissa älylaitteilla, mikä auttaa saavuttamaan laajemman kohdeyleisön.  Suurin osa verkossa tehdyistä ostoksista tehdään mobiililaitteilla aina tuotteiden selaamisesta ostosten tekemiseen. Tämä tarkoittaa sitä, että ilman responsiivista verkkosuunnittelua puolitat potentiaalisen asiakaskuntasi.

Ylläpidettävyys

Yhden sivuston pitäminen ajan tasalla voi olla haaste. Usean sivuston pitäminen ajan tasalla ja niiden viestinnän johdonmukaisena on vielä suurempi haaste. Tämän takia responsiiviset verkkosivut ovat parempi ratkaisu erillisiin mobiili- ja työpöytäversioihin verrattuna.

Yleisesti aiemmin käytössä olleilla erillisillä mobiilisivuilla sivusto havaitsi käyttääkö vierailija mobiililaitetta ja jos käytti, niin se lähetti heidät erilliselle mobiilisivulle. Tämä on ongelmallista monestakin eri syystä. Ensinnäkin sinun täytyy pitää monta sivua ajan tasalla, mikä tarkoittaa tupla työtä ylläpidossa. Erilliseltä mobiilisivulta löytyy yleensä vain murto-osa niistä ominaisuuksista, joita sivuston ”normaalilla” versiolla on. Sisältö ja ominaisuus erot tulevat turhauttamaan käyttäjää, joka vierailee sivuilla monella eri laitteella ja odottaa pääsyä samoihin ominaisuuksiin. Jos päätät eliminoida osan sivusi sisällöstä mobiliiversiostasi, vierailija saattaa eliminoida sivustosi selaushistoriastaan.

Yhden responsiivisen verkkosivuston ja yhden paikan ylläpito helpottaa sivustosi pitämistä ajan tasalla.

Tuki uusille laitteille

Responsiivisen verkkosivujen yksi parhaista puolista on se, että ne tarjoavat parhaan mahdollisuuden tukea uusia laitteita ja näytönkokoja myös tulevaisuudessa. Responsiiviset sivut skaalautuvat tarpeen mukaan parhaiten sopimaan näytölle, jotka sivustoa käyttävät. Tämä tarkoittaa sitä, että kun laitteet joissa on ennen näkemättömät näytön koot saapuvat markkinoille, meidän sivusto mukautuu ja tarjoaa parhaan käyttökokemuksen näillekin laitteille.

Yhteenveto

Responsiiviset verkkosivut antavat hyvän käyttäjäkokemuksen laitteesta ja näytönkoosta riippumatta. Mobiililiikenne kattaa jo yli puolet liikenteestä internetissä. Google suosii hakutuloksissa responsiivisia sivuja erityisesti älypuhelin- ja tablet-käyttäjille, mikä luonnollisesti pudottaa hakutuloksissa sivustoja, jotka eivät ole mobiiliystävällisiä. Verkkosivujen ylläpidon näkökulmasta responsiiviset verkkosuunnittelu säästää aikaa ja vähentää kustannuksia. Kaikki muutokset voi tehdä samaan paikkaan eikä tupla sisältöä ole, toisin kuin erillisiä mobiili- ja työpöytäversioita ylläpidettäessä.

Jokainen verkkosivu huolimatta siitä mikä sen tavoite tai kohdeyleisö on, hyötyy sivujen toimimisesta hyvin eri kokoisilla näytöillä ja erilaisilla laitteilla. Jos omat responsiiviset verkkosivut kiinnostavat, ota rohkeasti yhteyttä.

Tilaa SEO-CRO auditointi

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää