• Hakukoneoptimointi

Vältä hakutuloksissa romahtaminen – 5 syytä jatkaa hakukoneoptimointia pidemmälle ajalle

Hakukoneoptimointi ei ole jotain, mikä vain "asennetaan" sivustolle, vaan se on jatkuvaa kehitystä vaativa markkinoinnin prosessi

SDM logo

Digimarkkinointi

Hakukoneoptimointi on monelle tuttu termi, mutta harva tietää, mitä hakukoneoptimoija tekee. Usein virheellisesti uskotaan, että hakukoneoptimoinnin voi tehdä kertarykäisyllä ja sen jälkeen siihen ei tarvitse enää palata. Tämä on kuitenkin hyvin kaukana todellisuudesta.

Tässä blogikirjoituksessa listaan tärkeimmät (ja liiketoimintanne kannalta hyvinkin kriittiset) syyt jatkaa hakukoneoptimointia pidemmälle ajalle.

1. Hakukoneen algoritmit kehittyvät ja muuttuvat jatkuvasti

Panda, Penguin, Hummingbird, Fred… Kaikki nämä ovat nimiä hakukone-algoritmin isoimmille päivityksille. Hakukoneet luottavat siihen, että heidän botit, jotka ryömivät sivustoja läpi, pystyvät automaattisesti päättelemään ja tarjoamaan hakijalle parhaan hakutuloksen. Todellisuus on se, että monet ihmiset yrittävät käyttää hakukoneen systeemiä hyväkseen ja tässä on suurin syy miksi Google ei suoranaisesti paljasta miten heidän algoritmit toimivat.

Vain viisi vuotta sitten ”hakukoneoptimoijat” käyttivät hyväkseen hakusanojen spämmäystä sivuilla, jotta botit luulisivat sivujen olevan relevantteja hakijoille. Nykyään sama temppu ei onnistu ja siitä saa rangaistuksen.

Kaikki eivät kuitenkaan tee tätä tahallaan ja sivusto voi olla rakenteeltaan sellainen, joka saa sivuston näyttämään spämmi-sivustolta hakukoneen botin silmin. Seurauksena verkkokauppa ei enää löydy orgaanisesti ja tämä todennäköisesti aiheuttaa suuren menetyksen verkkokaupalle. Tutustu täältä verkkokaupan hakukoneoptimointiin.

Hakukoneoptimoijan tärkein työ on pysyä mukana muutoksissa. Joku asia, joka toimi ennen ei välttämättä enää toimi huomenna. Jatkuvalla hakukoneoptimoinnilla sinun ei tarvitse huolehtia tästä, vaan hyvä hakukoneoptimoija tekee sen puolestasi.

2. Hakusijoitusten parantaminen ja ylläpito vaativat jatkuvaa hakukoneoptimointia – muuten romahdat hakutuloksissa alas

Sivustosi sijoitus alkaa nousemaan hakusivuilla ja on jatkanut nousua hakukoneoptimointi-projektin ajan. Uskot, että nousu jatkuu, vaikka pidät taukoa hakukoneoptimoinnista. Nousu voi jatkua vielä jonkin aikaa, mutta jossain vaiheessa sijoitukset lähtevät laskuun, jos sivustolle ei tehdä mitään. Hyvä hakukoneoptimoija näkee kokonaiskuvion ja huolehtii siitä, että sijoitukset eivät romahda, vaan jatkavat nousuaan.

3. Hakijoiden hakutrendit muuttuvat

Hakukoneoptimoijalle on erittäin tärkeä seurata hakijoiden trendejä. Se, millä tavalla hakijat hakevat, vaihtelee paljon yleisten trendien sekä jatkuvasti kehittyvän teknologian myötä. Esimerkiksi äänihaku on vahvassa kasvussa, minkä takia hakukoneoptimoijan pitää ottaa tämä huomioon sisällöissä.

Voi olla, että hakusanat, jotka ovat ennen toimineet, eivät yht’äkkiä enää tuokaan yhtä paljon liikennettä sivustollesi. Tässä tapauksessa hakusanatutkimus voi paljastaa uusia hakusanoja, joita hakijat nykyään käyttävät.

4. Maineenhallinta verkossa vaatii jatkuvaa hakukoneoptimointia

Lähtökohtaisesti yrityksen mainetta on erittäin hankala hallita, jos yritys ei toimi asianmukaisesti. Vaikka toimisitte ”täydellisesti” , niin siitä huolimatta verkosta löytyy asiattomia palautteita ja kirjoituksia, joilla halutaan mustamaalata yrityksenne mainetta. Maineenhallinta on tärkeää, koska verkosta löytyvät palautteet vaikuttavat ihmisten mielipiteeseen ja ostopäätökseen.

Mieti, jos yritystänne tai palveluanne haettaessa ensimmäisten hakutulosten joukossa ennen teidän sivustoanne olisi keskustelupalstan keskustelu otsikolla ”Älkää ostako *yrityksenne nimi* mitään, koska he huijasivat minua”. Tällainen tilanne voi olla täysin mahdollinen, vaikkei itse viesti olisi edes totta.

Maineenhallinta verkossa voi olla vaikein hakukoneoptimoinnin osa-alue ja se vaatii yleensä eniten resursseja.

5. Kilpailijanne käyttävät jatkuvaa hakukoneoptimointia

Monet yritykset jatkavat hakukoneoptimointia tehden siitä jatkuvasti kehittyvän prosessin, koska he tietävät, kuinka olennaista hakunäkyvyys on yritykselle ja kuinka tärkeä on pyrkiä parantamaan tai säilyttämään asemansa hakutuloksissa. Mitä kauemmin hakukoneoptimointia on jatkettu ja tehty sivustolle hyvin, sitä vaikeampi kilpailevan sivuston on ohittaa sivustonne hakunäkyvyydessä.

Haluatko siis aloittaa Googlen orgaanisten hakutulosten valloittamisen, nousta ohi kilpailijoidenne ja saada sitä kautta enemmän näkyvyyttä, liikennettä ja kauppaa.

 

Haluan lisää maksuttoman liikenteen tuomaa kauppaa!

 

Yhteenveto

Tässä ovat tärkeimmät syyt jatkuvalle hakukoneoptimoinnille. Jos verkkosivunne on tärkeä osa liiketoimintaanne tai haluat, että se tulee olemaan, niin suosittelen panostamaan hakukoneoptimointiin. Jos et vielä tiedä, että miten voit hyödyntää hakukoneoptimointia omassa liiketoiminnassa, ota meihin yhteyttä. Kerromme sinulle yksinkertaisesti ja rehellisesti, miten voimme auttaa sinua.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Miten saat verkkosivustosi sisällöt nousemaan tekoälyn suosituksissa?

    Nykyään ei riitä, että verkkosivuston sisällöt ovat hyvin hakukoneoptimoituja, vaan niiden pitää huomioida myös tekoälyn vaatimukset.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Uutiset

    Kumpi voittaa B2B-markkinoinnissa: LinkedIn vai Meta?

    Miten valita oikea kanava B2B-yrityksen mainontaan sosiaalisessa mediassa? Vertailimme LinkedIniä ja Metan kanavia mainostajan näkökulmasta.

    Lue lisää