Internet-markkinoinnissa on kaksi tapaa kasvattaa verkkokaupan konversioiden määrää:
- Voidaan ohjata lisää liikennettä yrityksen sivustolle, jolloin kaupan määrä kasvaa.
- Voidaan tehostaa sivustoa siten, että se muuttaa nykyistä paremmalla prosentilla kävijöitä asiakkaiksi.
Konversio-optimointi keskittyy jälkimmäiseen, eli sivuston tehostamiseen.
Kun olet saanut verkkokauppasi liikenteen mukavalle tasolle hakukoneoptimoinnin, Google adwords –mainonnan ja sosiaalisen median avulla, on aika keskittyä siihen, miten tämä liikenne muuttuu kaupaksi.
Oletetaan, että verkkokauppasi markkinointikulut ovat 5000e kuukaudessa ja saat tällä 20 000 kävijää kuukaudessa sivustolle. Kauppasi konversioprosentti on 1%, eli yksi sadasta kävijästä ostaa. Näin teet siis 20 000 x 0,01 = 200 kauppaa kuukaudessa.
Kuvitellaan, että saat muutosten avulla nostettua verkkokauppasi konversion 2% eli tuplattua sen. Tällöin teetkin ihan samoilla markkinointikuluilla ja liikennemäärällä 20 000 x 0,02 = 400 kauppaa kuukaudessa.
Jos keskiostos on 100€, muuttuu kuukauden kaupan määrä 20 000 eurosta 40 000 euroon.
Miten verkkokaupan konversiota voi parantaa?
Konversio-optimointi tehdään ohjelmiston avulla, joka mittaa sitä, miten ihmiset verkkosivustolla käyttäytyvät. Verkkokauppoja on maailmassa paljon ja monet ovat tehneet jo todella pitkään konversiotestausta. Näistä tuloksista on syntynyt hyviä käytänteitä, jotka kuntoon laittamalla kasvatat takuuvarmasti verkkokauppasi myyntiä.
Kun perusasiat ovat kunnossa, on kuitenkin aika konversio-optimointiprojektille, jossa testataan ja mitataan tarkasti, mitkä asiat lisäävät juuri sinun verkkokauppasi myyntiä.
1. Käytä laadukkaita tuotekuvia
Verkkokaupassa tuotteita ei pääse hypistelemään ja siksi kuva onkin erittäin tärkeä, ehkä jopa tärkein asia kun myydään tuotteita verkossa. Ihmiset haluavat nähdä mitä he ovat ostamassa.
Varmin tapa lisätä verkkokaupan konversiota on lisätä paljon laadukkaita kuvia tuotteista. Näytä miltä tuote näyttää useasta eri kulmasta, läheltä ja kaukaa. Näytä tuotteen yksityiskohtia, älä pelkästään tuotetta kokonaisuudessaan.
Tuo kuvissa esiin myös tuotteen brändi ja luonne.
2. Kirjoita kunnolliset tuotekuvaukset
Monesti verkkokaupan tuotelistaus tuodaan esim. maahantuojan tuotefeedistä eikä tuotekuvauksiin ei juurikaan kiinnitetä huomiota. Verkkokaupan perustamisessa on paljon tekemistä ja kunnolliset tuotekuvaukset unohtuu helposti kiireen keskellä.
On kuitenkin kaksi syytä miksi tuotekuvauksiin kannattaa kiinnittää huomiota:
- Ne lisäävät kaupan määrää
- Oikein kirjoitetut, uniikit tuotekuvaukset lisäävät verkkokaupan hakukonenäkyvyyttä.
Tuotekuvauksen tarkoitus on antaa ostajalle tarpeeksi informaatiota, jotta tämä pystyy tekemään ostopäätöksen. Tarkoitus on siis tuotekuvauksessa vastata kysymyksiin, joita ostajalle herää. Ennen kuin potentiaalinen asiakas on saanut vastaukset kaikkiin kysymyksiinsä, ei hän tee ostopäätöstä.
Jos haluat tuotteesi löytyvän hakutuloksista, kirjoita ainakin 300:n sanan pituinen tuotekuvaus. Tiedän, että tässä on paljon työtä, jos kaupassa on tuhansia tuotteita, mutta aloita niistä, jotka myyvät eniten. Näin saat kyseisille tuotteille lisää hakukoneliikennettä.
3. Käytä apuna myös tuotevideota
Tuotekuvat ovat hyviä, mutta tuotevideot ovat vielä lähempänä tuotteen hypistelyä. Tuotteen koskettamisen jälkeen seuraavaksi paras vaihtoehto on näyttää tuotteesta laadukas video, joka esittelee tuotteen ja välittää tunnetta.
Videot ovat suurempi sijoitus, niinpä kannattaa taas miettiä pareto-periaatetta (80/20) https://fi.wikipedia.org/wiki/Pareton_periaate ja alkuun tehdä videot parhaiten kauppaa tuovista tuotteistasi ja mitata videoiden vaikutus.
4. Tee selkeät, isot toimintakehoitteet
Kauppasi käyttökokemus pitäisi olla mahdollisimman sujuva.
Käyttökokemus on kuin vitsi– jos sitä joutuu selittämään, se ei ole hyvä.
Kävijän ei pitäisi koskaan olla epävarma siitä, mitä tehdä seuraavaksi, eikä joutua etsimään mitään. Jos sivustosi kaksi tärkeintä nappia ”lisää ostoskoriin” ja ”siirry kassalle” eivät erotu kunnolla, tee niistä heti suurempia ja kirkkaamman värisiä.
Kävijät eivät ala selvittämään mysteeriä, vaan haluavat ostaa nopeasti ja helposti.
Yhteenveto
Verkkokaupassa on toki paljon muutakin, mikä vaikuttaa kaupan määrään, mm. tarjoukset, maksutavat, hinnoittelu, toimituskulut, tuotearvostelut jne. Kuitenkin, ennen kuin alat tekemään laajempaa a/b-testausta tai multivariate-testausta, katso että edellä mainitut perusasiat ovat kunnossa.
Tämän jälkeen tutki Google Analyticsistä, mitkä ovat sivustosi arvokkaimmat sivut, joissa on suuri poistumisprosentti. Mieti miten poistumisprosenttia voisi pienentää, rakenna hypoteesi ja testaa tämä konversio-optimointityökalulla. Jos testi tukee hypoteesiäsi, ota muutokset käyttöön sivustollasi ja rakenna seuraava testi.
Jatkuva parantaminen on varma tie menestykseen myös verkkokaupan konversion kanssa.
Haluatko panostaa konversio-optimointiin?
Jos haluat tuloksekkaita digimarkkinoinnin ratkaisuja, niin ota yhteyttä. Pääset keskustelumme pohjalta kuulemaan, miten me lähtisimme tehostamaan markkinointianne ja tuomaan tuloksia konversio-optimoinnilla.