• Verkkokaupan Markkinointi

4 Tapaa lisätä verkkokaupan konversiota

Internet-markkinoinnissa on kaksi tapaa kasvattaa verkkokaupan konversioiden määrää: Voidaan ohjata lisää liikennettä yrityksen sivustolle, jolloin kaupan määrä kasvaa. Voidaan tehostaa sivustoa siten, että se muuttaa nykyistä paremmalla prosentilla kävijöitä asiakkaiksi. Konversio-optimointi keskittyy jälkimmäiseen, eli sivuston tehostamiseen. Kun olet saanut verkkokauppasi liikenteen mukavalle tasolle hakukoneoptimoinnin, Google adwords –mainonnan ja sosiaalisen median avulla, on aika keskittyä siihen, miten […]

Jaakko Suojanen

CEO & Founder

Internet-markkinoinnissa on kaksi tapaa kasvattaa verkkokaupan konversioiden määrää:

  1. Voidaan ohjata lisää liikennettä yrityksen sivustolle, jolloin kaupan määrä kasvaa.
  2. Voidaan tehostaa sivustoa siten, että se muuttaa nykyistä paremmalla prosentilla kävijöitä asiakkaiksi.

Konversio-optimointi keskittyy jälkimmäiseen, eli sivuston tehostamiseen.

Kun olet saanut verkkokauppasi liikenteen mukavalle tasolle hakukoneoptimoinnin, Google adwords –mainonnan ja sosiaalisen median avulla, on aika keskittyä siihen, miten tämä liikenne muuttuu kaupaksi.

Oletetaan, että verkkokauppasi markkinointikulut ovat 5000e kuukaudessa ja saat tällä 20 000 kävijää kuukaudessa sivustolle. Kauppasi konversioprosentti on 1%, eli yksi sadasta kävijästä ostaa. Näin teet siis 20 000 x 0,01 = 200 kauppaa kuukaudessa.

Kuvitellaan, että saat muutosten avulla nostettua verkkokauppasi konversion 2% eli tuplattua sen. Tällöin teetkin ihan samoilla markkinointikuluilla ja liikennemäärällä 20 000 x 0,02 = 400 kauppaa kuukaudessa.

Jos keskiostos on 100€, muuttuu kuukauden kaupan määrä 20 000 eurosta 40 000 euroon.

Miten verkkokaupan konversiota voi parantaa?

Konversio-optimointi tehdään ohjelmiston avulla, joka mittaa sitä, miten ihmiset verkkosivustolla käyttäytyvät. Verkkokauppoja on maailmassa paljon ja monet ovat tehneet jo todella pitkään konversiotestausta. Näistä tuloksista on syntynyt hyviä käytänteitä, jotka kuntoon laittamalla kasvatat takuuvarmasti verkkokauppasi myyntiä.

Kun perusasiat ovat kunnossa, on kuitenkin aika konversio-optimointiprojektille, jossa testataan ja mitataan tarkasti, mitkä asiat lisäävät juuri sinun verkkokauppasi myyntiä.

1. Käytä laadukkaita tuotekuvia

Verkkokaupassa tuotteita ei pääse hypistelemään ja siksi kuva onkin erittäin tärkeä, ehkä jopa tärkein asia kun myydään tuotteita verkossa. Ihmiset haluavat nähdä mitä he ovat ostamassa.

Varmin tapa lisätä verkkokaupan konversiota on lisätä paljon laadukkaita kuvia tuotteista. Näytä miltä tuote näyttää useasta eri kulmasta, läheltä ja kaukaa. Näytä tuotteen yksityiskohtia, älä pelkästään tuotetta kokonaisuudessaan.

Tuo kuvissa esiin myös tuotteen brändi ja luonne.

2. Kirjoita kunnolliset tuotekuvaukset

Monesti verkkokaupan tuotelistaus tuodaan esim. maahantuojan tuotefeedistä eikä tuotekuvauksiin ei juurikaan kiinnitetä huomiota. Verkkokaupan perustamisessa on paljon tekemistä ja kunnolliset tuotekuvaukset unohtuu helposti kiireen keskellä.

On kuitenkin kaksi syytä miksi tuotekuvauksiin kannattaa kiinnittää huomiota:

  1. Ne lisäävät kaupan määrää
  2. Oikein kirjoitetut, uniikit tuotekuvaukset lisäävät verkkokaupan hakukonenäkyvyyttä.

Tuotekuvauksen tarkoitus on antaa ostajalle tarpeeksi informaatiota, jotta tämä pystyy tekemään ostopäätöksen. Tarkoitus on siis tuotekuvauksessa vastata kysymyksiin, joita ostajalle herää. Ennen kuin potentiaalinen asiakas on saanut vastaukset kaikkiin kysymyksiinsä, ei hän tee ostopäätöstä.

Jos haluat tuotteesi löytyvän hakutuloksista, kirjoita ainakin 300:n sanan pituinen tuotekuvaus. Tiedän, että tässä on paljon työtä, jos kaupassa on tuhansia tuotteita, mutta aloita niistä, jotka myyvät eniten. Näin saat kyseisille tuotteille lisää hakukoneliikennettä.

3. Käytä apuna myös tuotevideota

Tuotekuvat ovat hyviä, mutta tuotevideot ovat vielä lähempänä tuotteen hypistelyä. Tuotteen koskettamisen jälkeen seuraavaksi paras vaihtoehto on näyttää tuotteesta laadukas video, joka esittelee tuotteen ja välittää tunnetta.

Videot ovat suurempi sijoitus, niinpä kannattaa taas miettiä pareto-periaatetta (80/20) https://fi.wikipedia.org/wiki/Pareton_periaate ja alkuun tehdä videot parhaiten kauppaa tuovista tuotteistasi ja mitata videoiden vaikutus.

4. Tee selkeät, isot toimintakehoitteet

Kauppasi käyttökokemus pitäisi olla mahdollisimman sujuva.

Käyttökokemus on kuin vitsi– jos sitä joutuu selittämään, se ei ole hyvä.

Kävijän ei pitäisi koskaan olla epävarma siitä, mitä tehdä seuraavaksi, eikä joutua etsimään mitään. Jos sivustosi kaksi tärkeintä nappia ”lisää ostoskoriin” ja ”siirry kassalle” eivät erotu kunnolla, tee niistä heti suurempia ja kirkkaamman värisiä.

Kävijät eivät ala selvittämään mysteeriä, vaan haluavat ostaa nopeasti ja helposti.

Yhteenveto

Verkkokaupassa on toki paljon muutakin, mikä vaikuttaa kaupan määrään, mm. tarjoukset, maksutavat, hinnoittelu, toimituskulut, tuotearvostelut jne. Kuitenkin, ennen kuin alat tekemään laajempaa a/b-testausta tai multivariate-testausta, katso että edellä mainitut perusasiat ovat kunnossa.

Tämän jälkeen tutki Google Analyticsistä, mitkä ovat sivustosi arvokkaimmat sivut, joissa on suuri poistumisprosentti. Mieti miten poistumisprosenttia voisi pienentää, rakenna hypoteesi ja testaa tämä konversio-optimointityökalulla. Jos testi tukee hypoteesiäsi, ota muutokset käyttöön sivustollasi ja rakenna seuraava testi.

Jatkuva parantaminen on varma tie menestykseen myös verkkokaupan konversion kanssa.

Haluatko panostaa konversio-optimointiin?

Jos haluat tuloksekkaita digimarkkinoinnin ratkaisuja, niin ota yhteyttä. Pääset keskustelumme pohjalta kuulemaan, miten me lähtisimme tehostamaan markkinointianne ja tuomaan tuloksia konversio-optimoinnilla.

Jätä viesti niin olemme sinuun yhteydessä ja kerromme lisää palveluistamme, jotka vastaavat parhaiten tarpeisiisi.

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi

    AI-optimointi – Varmista hakukonenäkyvyys myös tulevaisuudessa

    Lue mitä AI-optimoinnilla tarkoitetaan sekä miten tekoäly tulee muuttamaan hakukonemarkkinaa.

    Lue lisää
    • B2B Markkinointi
    • Digitaalinen markkinointi

    Miten teollisuusyritykset voivat hyödyntää digimarkkinointia tehokkaammin?

    Digitaalinen markkinointi tarjoaa teollisuusyrityksille tehokkaan keinon kasvattaa näkyvyyttään, tuottaa liidejä ja edistää myyntiä. Lue, miten!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Digitaalinen markkinointi
    • Tekoäly

    Asiakaskäyttäytyminen murroksessa – näin reagoit asiakkaidesi muuttuviin tarpeisiin ajoissa  

    Asiakaskäyttäytyminen on murroksessa digitalisaation ja tekoälyn myötä. Personoitujen palveluiden, datan ja trendien seuraamisen avulla yrityksesi voi kuitenkin pysyä kilpail...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Sisältömarkkinointi
    • Strategia
    • Tekoäly

    Kokeile osaako tekoäly kertoa, miksi yritykseltäsi kannattaa ostaa

    Tekoäly mullistaa tiedonhaun ja muuttaa asiakkaiden ostoprosessin alkupäätä valtavasti. Jatkossa tekoäly on yrityksenne aktiivisin myyjä. Sen suoriutuminen riippuu siitä, mi...

    Lue lisää
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly
    • TikTok

    Kohdentamisen tulevaisuus some-mainonnassa – AI ja palvelinpuolen seuranta saattelevat evästeiden jälkeiseen aikaan 

    Kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen korostaa asiantuntijoiden roolia ensimmäisen osapuolen datan ja tekoälyn hyödyntämisessä. Tekoäly tarjoaa tehokkaita työkaluja as...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Googlen tekoälypohjaiset kampanjat – esimerkit, jolloin asiantuntijan ja tekoälyn yhteistyö toimii parhaiten

    Googlen tekoälytyökalut, kuten Performance Max ja Smart Bidding, loistavat erityisesti silloin, kun niitä ohjaa asiantuntijan strateginen näkemys. Tässä blogissa esittelen ko...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Google Shopping

    Brändisanoilla mainostaminen – Kannattaako maksaa omasta liikenteestä?

    Omalla brändisanalla kuten yrityksen nimellä mainostaminen on usein tärkeä osa Google-mainonnan strategiaa. Se voi myös aiheuttaa kriittisiä haasteita esimerkiksi tulosten mi...

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää