• Google Ads

10 tapaa säästää rahaa Google Ads -mainonnassa

Käydään tässä blogikirjoituksessa läpi 10 asiaa, joita käyttämällä tulet säästämään rahaa Ads-mainonnassasi.

SDM logo

Digimarkkinointi

Google Ads -mainonnassa jatkuva tilin optimointi on yksi tärkeimmistä asioista, jotta mainonnasta voi saada mahdollisimman kannattavaa ja edullisista. Käydään tässä blogikirjoituksessa läpi 10 asiaa, joita käyttämällä tulet säästämään rahaa Ads-mainonnassasi.

1. LISÄÄ NEGATIIVISIA AVAINSANOJA VIIKOITTAIN

Hakutermiraportista näet, millä kaikilla hakusanoilla tai hakulauseilla mainoksesi ovat näkyneet Googlen hakutuloksissa. Käy hakutermiraportit viikoittain läpi ja lisää niistä negatiivisiksi avainsanoiksi ne sanat, joilla et halua mainostesi näkyvän Googlessa. Näin mainoksesi eivät kerää ”turhia” näyttökertoja ja klikkauksia.

2. LISÄÄ PITKÄN HÄNNÄN AVAINSANOJA MAINONTAASI

Tunnetusti monen sanan avainsanat ovat tarkempia ja halvempia avainsanoja, kuin yhden avainsanan sanat. Käy hakutermiraportit läpi viikoittain ja lisää niistä potentiaalisia avainsanoja mukaan mainontaasi.

3. MUOKKAA AVAINSANOJEN HAKUTYYPPEJÄ

Laajan haun avainsanoilla saat paljon näyttökertoja ja klikkauksia mainoksillesi, mutta mainontasi ei tässä tapauksessa ole kovinkaan tarkkaa. Mitä tarkempia avainsanoja pystyt mainonnassasi käyttämään sitä parempi. Esimerkiksi käyttämällä tarkan haun avainsanoja on mainontasi jo erittäin tarkkaa, mutta myös laajan haun muokkausta käyttämällä saat mainonnastasi huomattavasti tarkempaa kuin laajan haun avainsanoilla.

4. MUOKKAA AVAINSANOJESI HINTATARJOUKSIA

Avainsanojen hintatarjouksia kannattaa seurata viikoittain, koska tilanne muuttuu jatkuvasti Googlessa. On tärkeää tarkistaa, ettet maksa klikkauksistasi liikaa ja, että maksat klikkauksista vain sen verran mitä tarvitset, jotta pystyt säilyttämään haluamasi mainospaikan Googlessa. Hyvin harvoin kannattaa alkaa tavoitella ykkösmainospaikkaa, koska silloin usein maksat vain ”turhaan” liikaa mainosten klikkauksista.

5. KESKEYTÄ HUONOSTI TOIMIVAT AVAINSANAT

Tarkasta avainsanasi ja katso, mitkä avainsanat ovat mainonnassasi kaikista kannattavimpia. Mitkä sanat tuovat yrityksellesi haluttua tulosta ja mitkä avainsanat taas kuluttavat budjettia, mutta eivät tuo tuloksia yritykselle. Sulje huonosti toimivat ja kalliit avainsanat pois mainonnastasi.

6. TEE MAINOKSILLE A/B-TESTAUSTA

Tarkastele viikoittain mainoksiasi ja katso mitkä mainokset jokaisessa mainosryhmässä toimivat parhaiten. Kirjoita aina heikommin toimivan mainoksen tilalle uusi mainos. Näin näet jatkuvasti, mikä mainoksissasi toimii, ja pystyt parantamaan mainontaasi edelleen. Voittavan mainoksen voit katsoa tarkastelemalla sen tuomia tuloksia sekä katsomalla mainoksen klikkausprosenttia.

7. PILKO MAINOSRYHMIÄ

Kun uusia avainsanoja jatkuvasti lisätään mainosryhmiin, on myös tärkeää pitää huoli siitä, että uudet avainsanat sopivat kyseiseen mainosryhmään ja ne saavuttavat korkeat laatupisteet. Jos laatupisteet ovat heikot, on syytä pilkkoa jo nykyisiä mainosryhmiä ja tehdä uusille avainsanoille omat mainosryhmät ja niihin sopivat mainokset. Mitä paremmat laatupisteet sitä vähemmän maksat klikkauksistasi.

8. KOKEILE ERI LASKEUTUMISSIVUJA

Jos tuotteesi on jokin tietty, esimerkiksi Niken Airmax -kengät naisille, ohjaat tottakai mainoksesi juuri kyseiselle sivulle, josta kyseiset kengät löytyvät. Jos tuotteesi tai palvelusi ei ole kuitenkaan näin tarkka, voit testata verkkosivustollasi eri laskeutumissivuja ja testata, mikä laskeutumissivu saavuttaa parhaat laatupisteet ja mikä laskeutumissivu tuottaa eniten tuloksia yrityksellesi.

9. TARKASTELE MAINONTAASI LAITTEIDEN, PAIKKAKUNTIEN JA KELLONAJAN MUKAAN

Tarkastele, minkä laitteiden kautta saat eniten haluttuja tuloksia mainonnallasi. Jollain alalla pöytätietokoneiden kautta saadaan suurin osa tuloksista, kun taas toisella alalla älypuhelimet tai tabletit voivat olla eniten tuloksia tuovat laitteet. Jos selkeästi saat tuloksia enemmän pöytätietokoneiden kautta, kannattaa miettiä mobiilin sulkemista pois mainonnastasi tai mahdollisesti vähentää mobiilin määrää esimerkiksi pienentämällä hintatarjouksia mobiilimainoksille.

Voit tarkastella mainontaasi myös paikkakuntien mukaan ja katsoa, mitä kautta haluttuja tuloksia syntyy parhaiten. Voit miettiä esimerkiksi, että kohdistat mainontasi vain niille paikkakunnille, jotka tuottavat sinulle haluttuja tuloksia.

Joillain yrityksillä on myös havaittavissa tiettyjä päiviä ja kellonaikoja, milloin tulokset todennäköisemmin syntyvät. Kun nämä ajankohdat ollaan selvitetty, voidaan kokeilla esimerkiksi hieman korkeampia avainsanojen hintatarjouksia näiden sanojen kohdalla. Ja muina aikoina taas maksaa klikkauksista vähemmän.

10. TEE BRÄNDIKAMPANJOITA

Brändikampanjoita kannattaa aina tehdä, jos se on vain mahdollista. Brändikampanjat ovat jo hyvin potentiaalisia ostajia, koska he tietävät jo brändit ja tietävät mitä haluavat. Brändikampanjoiden avulla voidaan siis saada hyvin edullisesti kauppaa aikaan.

YHTEENVETO

Optimoimalla tilisiäsi viikottain ja testaamalla ylläolevia neuvoja, tulet varmasti säästämään jatkossa rahaa mainonnassasi. Jos tarvitset apua Ads -mainonnassasi, ota yhteyttä, autamme mielellämme. 

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää
    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää