Spa & Resort Peurunka
Strateginen pohja, asiantuntijoiden syväosaaminen sekä tekoälyn tehokkuus yhdessä muodostavat monikanavaisen markkinointikoneiston, joka ylittää kuukausittaisia myyntitavoitteita toistuvasti.
Markkinoinnin tuloksellisuus muodostuu mainoskanavien syväosaamisesta
Peurungan markkinointi nojaa monikanavaisuuteen, jonka tärkeänä kivijalkana ja myyntikanavana toimivat aktiivisesti päivittyvät verkkosivut. Asiakkaat ohjataan verkkosivuille useista eri kanavista, kuten Googlesta, YouTubesta, Metasta, TikTokista ja LinkedInistä. Myös ohjelmallinen ostaminen ja sisältömarkkinointi kuuluvat Peurungan markkinoinnin monipuoliseen työkaluvalikoimaan.
Suomen Digimarkkinointi Oy:n MVG-MRACE®-mallin ansiosta markkinoinnin eri vaiheet etenevät monikanavaisuudesta huolimatta johdonmukaisesti. Ensin haetaan Reachia eri kohderyhmistä, minkä jälkeen kohderyhmän kiinnostuksen kohteet tunnistetaan Act-vaiheen mittaristolla. Kauppa johdatetaan klousatuksi Convert-vaiheessa ja lopuksi asiakas sitoutetaan Engage-vaiheessa.
Peurunka yrityksenä
Laukaassa sijaitseva Peurunka on Suomen aktiivisin kylpylä, joka tarjoaa laajan valikoiman palveluita ja tekemistä eri kohderyhmille. Lomakohde erottautuu kilpailijoistaan myös kattavalla livemusiikkitarjonnallaan aina karaokeilloista suuriin konsertteihin. Peurunka on siis perustellusti ihanteellinen kohde heille, jotka kaipaavat muutakin kuin perinteistä kylpylälomaa.
Uusia kanavia syntyy koko ajan, joten on tärkeää pysyä tietoisena siitä, millä kanavayhdistelmällä eri kohderyhmät tavoittaa parhaiten. Kuvaavaa tälle ajalle on se, ettei yhtä kanavaa voi enää nostaa toisia tärkeämmäksi, eikä yhdellä mainosversiolla pääse kovin pitkälle, vaan rinnakkain on hyödynnettävä niin kuvaa, videota kuin tekstiäkin. Uskomme monikanavaisuuteen sekä hyvään sisällöntuotantoon.
Tanja Kaliste
markkinointipäällikkö, Peurunka
Strategiatyö tuo vakautta kampanjaluonteiseen markkinointiin
MVG-MRACE®-malli on ostajapersoona- ja arvolupaustyön myötä selkiyttänyt Peurungan kohderyhmäajattelua ja pääviestejä. Samalla strategisen tason määritystyö on yhtenäistänyt Peurungan ja Suomen Digimarkkinointi Oy:n (SDM) välistä kieltä.
– Ilman yhteistä mallia fokus karkaisi helposti irrallisiin kampanjoihin, yllätysliikkeisiin ja pelkkien nopeiden eurojen laskemiseen, jolloin pitkäjänteisyys puuttuisi. Yhdessä SDM:n kanssa olemme kuitenkin niin syvällä digitaalisen markkinoinnin ymmärryksessä, että valintoihimme on helppo luottaa. Myös myynnin tulokset puhuvat puolestaan, Tiina Mäntyharju, Peurungan myynti- ja markkinointijohtaja kertoo.
Growth Owner johtaa kokonaisuutta asiakkaan rinnalla
Pitkäjänteisyyden varmistamiseksi SDM:n Growth Owner katsoo kokonaisuutta jatkuvasti strategisesta näkökulmasta. Peurungan markkinoinnista ja myynnistä vastaavan Tiinan mukaan Growth Owner tuo jatkuvasti uusia hyviä avauksia yhteistyöhön sekä huolehtii, että kaikki oikeat asiat tulevat tehtyä oikeaan aikaan.
– Meillä kaikilla on koko ajan aivan suunnattomat työpinot, joten on hyvä, kun joku sanoo, että nyt pysähdymme tämän asian pariin tarkemmin, niin meiltäkin sitten aina se tarvittava aika löytyy. On selvää, että tässä on mukana muutakin kuin teoriatietoa – Growth Ownerin ammattitaito ja persoona yhdessä ovat meille selkeä etu, Tiina kertoo.
Tulokset
🚀Ostajapersoonatyö selkeytti kanavavalintoja ja yhtenäisti määritelmän tavoiteasiakkaista.
🚀Kuukausittainen myyntitavoite on ylitetty toistuvasti yhteistyön aikana.
(2023 vs. 2022)
vuoteen 2023 verrattuna
Tekoäly automatisoi rutiineja ja vapauttaa aikaa asiantuntijuudelle
Tekoälyn hyödyt ovat monipuolisesti mukana Peurungan markkinoinnissa. Mainoskanavien omat tekoälyominaisuudet, kuten hintatarjousstrategiat, automaatiot ja kohdennusmahdollisuudet ovat osa asiantuntijoiden arkea. ChatGPT on käytössä esimerkiksi mainostekstien kirjoittamisessa ja kohdennusideoinnissa. Lisäksi SDM:n oma sisällöntuotannon GPT on ollut tukemassa sisällöntuotantoa ja sen suunnittelua.
– Markkinointimme tuottaa tuloksia, sillä saamme maksimaalisen hyödyn eri alustoista asiantuntijoiden avulla. Sen lisäksi yhteistyömalli ja viestintä SDM:n kanssa toimii, Tiina Mäntyharju Peurungalta sanoo.
Yhteistyön tulokset ovat vakuuttavia. Vuonna 2023 verkkosivujen kävijämäärä kasvoi 353 % ja istunnot 386 % edellisvuoteen verrattuna. Mikrokonversioita kertyi 318 000 ja ostoja tehtiin 14 200 kappaletta yhteisarvoltaan yli 2,2 miljoonaa euroa. Konversioprosentti oli 2,3 % ja ROAS (return on ad spend) huikeat 1400 %. Palaavia kävijöitä sivustolla oli 29 000, mikä kertoo siitä, että kohderyhmä ja palvelu kohtaavat hyvin toisensa.
Brändin tunnettuus on kasvanut tasaisesti ja uusia tuotteita, kuten bilepakettia, on opittu hakemaan Googlesta. Useita tapahtumia on myyty loppuun ja kuukausittaiset myyntitavoitteet ovat ylittyneet monesti.
Yhteenveto
Peurungan ja SDM:n yhteistyö todentaa, miten strategian jalkauttaminen käytäntöön sekä dataan nojaava, monikanavaisen markkinoinnin kehittäminen yhdessä, johtavat pitkäjänteiseen myynnin kasvuun.
Yhteistyö Peurungan kanssa perustuu laadukkaaseen viestintään sekä strategisen tekemisen jalkauttamiseen MRACE®–mallilla. Asiakkaana Peurunka on ihanteellinen: kokeillaan rohkeasti uusia kanavia, markkinoinnin sekä myynnin tavoitteet ovat selkeät ja tekemistä kehitetään dataohjatusti. Molempien osapuolten yhteinen tavoite on kehittää Peurungan digitaalista myyntiä sekä palvella asiakkaita verkossa huipputasolla.
Lauri Hirsilä
asiakasvastaava, SDM