Käytätkö jo ChatGPT:tä tai muuta tekoälysovellusta osana markkinointiasi? Niiden hyödyntämisen voi viedä astetta pidemmälle kustomoidulla GPT:llä.
Kustomoidun GPT:n avulla kuka tahansa voi kouluttaa itselleen oman tekoälyapulaisensa, joka oppii yrityksen tavat ja markkinointityylin. Oikein koulutettuna se osaa puhutella tavoittelemiasi ostajapersoonia ja kirjoittaa sisältöjä yrityksesi äänensävyllä. Halutessasi saat sen jopa toimimaan asiakaspalvelijana verkkosivustollasi.
Tässä artikkelissa käymme läpi, mikä yritykselle räätälöity GPT on ja kuinka sen avulla voi tehostaa oman yrityksen markkinointia. Kerromme myös mitä kustomoidun GPT:n räätälöinnissä, käyttöönotossa ja päivittäisessä käytössä kannattaa ottaa huomioon.
Voit myös kuunnella blogin!
Kun kustomoitu GPT on koulutettu oikein, se voi parantaa yrityksesi markkinointia monin eri tavoin.
Mikä kustomoitu GPT on?
GPT eli Generative Pre-trained Transformer on OpenAI:n kehittämä kielimalli, joka on esikoulutettu tuottamaan generatiivista tekstisisältöä.
Kustomoitu GPT on perinteisestä GPT:stä muokattu versio, jonka avulla kuka tahansa voi räätälöidä oman tekoälyn itselleen tärkeisiin tehtäviin. Oli kyseessä sitten markkinointiin, sisällöntuotantoon, asiakaspalveluun tai ohjelmistokehitykseen tarvittava apu, räätälöity GPT voi olla oivallinen työpari.
Kustomoidun GPT:n avulla kuka tahansa voi räätälöidä oman tekoälyn itselleen tärkeisiin tehtäviin.
Mitä eroa kustomoidulla GPT:llä ja yleisellä tekoälyllä on?
OpenAI kehittää jatkuvasti GPT-versioitaan. Tämän artikkelin kirjoitushetkellä käytössä on GPT-4o, jolla saa tuotettua geneeristä tekstiä varsin hyvin myös suomeksi. Yleiset tekoälyt kehittyvät siis jatkuvasti, mutta nimenomaan yleiseen käyttötarkoitukseen.
Kustomoidun GPT:n etu yleiseen tekoälyyn nähden on sen kyky oppia yrityksesi tavat ja tuottaa vastauksia syöttämäsi materiaalin pohjalta.
Valitse mitä taustamateriaalia tekoälysi käyttää
Perinteinen GPT käyttää vastauksissaan sille esikoulutettua tietoa. Se pääsee myös sukeltamaan netin välityksellä uusimpaan tietoon haluamastasi aiheesta, jolloin se saattaa käyttää vastauksissaan esimerkiksi kilpailijoidesi nettisivuilta löytyviä tietoja.
Kustomoidulle GPT:lle voi puolestaan opettaa haluamaansa tietoa, jota se käyttää pohjana vastauksissaan.
Käytännössä tämä tarkoittaa, että voit kouluttaa GPT:n oman yrityksesi materiaalilla, jolloin GPT käyttää vastauksissaan ainoastaan sinun yrityksesi tietoja.
Räätälöidyllä GPT:llä voit näin saada huomattavasti tarkempia vastauksia juuri sinun yritykseesi liittyen kuin yleisillä tekoälytyökaluilla.
Voit opettaa kustomoidun GPT:n vastaamaan tietyllä tavalla tai auttamaan tietyssä ongelmassa.
Miten kustomoitu GPT tehostaa markkinointia?
Kun kustomoitu GPT on koulutettu oikein, se voi parantaa yrityksesi markkinointia monin eri tavoin. Listasimme alle neljä tärkeintä hyötyä, miten räätälöity tekoäly voi tehostaa markkinointiasi.
1. Personoitu ja kohdennettu sisältö
Kustomoidun GPT:n avulla voit saada tuotettua yrityksellesi yksilöllistä sisältöä. Voit tuottaa sisältöä, joka puhuttelee tavoittelemianne ostajapersoonia heidän ostopolkunsa eri vaiheissa – ja vieläpä yrityksesi äänensävyllä.
Siinä missä AI:n ilmaisversiot tuottavat geneeristä sisältöä, räätälöity GPT tuo tekstiin yrityksesi vivahteen. Tuottamasi sisältö ei enää kuulostaa robottimaiselta, vaan siltä, kuin olisit kirjoittanut sen itse.
Muistathan kuitenkin, että ihmisen tulee aina tarkastaa ja viimeistellä kaikki tekoälyllä tuotettu sisältö, vaikka tekstin tuottamiseen olisi käytetty kustomoitua GPT:tä. Kustomoitu GPT saattaa tehdä virheitä, kuten mikä tahansa muukin tekoälysovellus.
💡 Lue myös: Miten luoda laadukasta sisältöä tekoälyn avulla?
Ihmisen tulee aina tarkastaa ja viimeistellä kaikki tekoälyllä tuotettu sisältö.
2. Ajan ja resurssien säästö
Yksi kustomoidun GPT:n suurimmista eduista on sen kyky säästää aikaa ja resursseja. GPT voi hoitaa monia rutiininomaisia tehtäviä, kuten sisällöntuotantoa, asiakaspalvelua ja data-analyysiä, vapauttaen aikaa strategisempiin ja luovempiin tehtäviin.
Me SDM:llä olemme kehittäneet jokaisessa chapterissamme omia tekoälytyökaluja, jotka auttavat asiantuntijoitamme rutiinitehtävissään. Esimerkiksi Sisältö-chapterissamme hyödynnämme sisällöntuotannon apuna muiden AI-työkalujen ohella itse kouluttamaamme sisällöntuotantotekoälyä.
Vaikka mikään AI ei tällä hetkellä vielä tuota täysin valmista ja julkaisukelpoista sisältöä suomeksi, koulutetut tekoälyt voivat auttaa saamaan halutun lopputuloksen yleistä tekoälyä nopeammin.
Koulutetut tekoälyt voivat auttaa saamaan halutun lopputuloksen yleistä tekoälyä nopeammin.
3. Parempi tietoturva
Yksi huomioitava asia GPT:n käytössä, ja kustomoidun GPT:n kouluttamisessa, on tietoturva. Esimerkiksi ChatGPT:n ilmaisversio saattaa käyttää sille syötettyjä materiaaleja GPT:n koulutustarkoitukseen.
💡 Jos käytät AI:n ilmaisversiota, varmista, ettet syötä keskusteluun mitään arkaluontaista tietoa, jonka et halua päätyvän kolmansille osapuolille.
ChatGPT:n maksulliset versiot eivät sen sijaan käytä niille syötettyjä materiaaleja yleisesti GPT:n kouluttamiseen, vaan ainoastaan omien keskusteluidesi laadun parantamiseen. Tiimiversiossa esto on oletuksena, muissa maksullisissa versioissa kiellon saa päälle asetusten kautta.
Toisin sanoen maksullisissa versioissa käymiesi keskusteluiden kautta oma GPT:si oppii jatkuvasti lisää yrityksesi toimintatavoista ja tarpeista, mutta ei käytä tietoa oman tiimisi ulkopuolelle*.
*Disclaimer: Pidä mielessä, että OpenAI saattaa koska tahansa päivittää käyttöehtojaan. Tämän tekstin kirjoitushetkellä tiimitilauksen kohdalla lukee: ”Team data excluded from training by default.” Lue lisää yksityisyyskäytännöistä OpenAI:n sivuilta.
💡 Lue myös: Web-analytiikan trendit: fokuksessa uudet teknologiat, yksityisyys ja monikanavaisuus
4. Kustomoitu apulainen
Kustomoitu GPT voidaan räätälöidä erikoistumaan tiettyyn osa-alueeseen. Kuvittele, että tarvitset huippuälykkään data-analyytikon, mutta perinteinen AI ei osaa tulkita dataasi haluamallasi tavalla. Kustomoitu GPT voidaan kouluttaa poimimaan datastasi juuri ne tärkeät avainluvut, jotka haluat.
Pidä tässäkin mielessä, että asiantuntijan on aina hyvä tarkastaa tekoälyn aikaansaannos. Kustomoitu GPT saattaa tehdä virheitä, kuten mikä tahansa muukin tekoälysovellus.
Kustomoidun GPT:n kouluttaminen: itse vai asiantuntijan avulla?
Kuka tahansa voi kouluttaa itselleen oman GPT:n. Aivan kuten kuka tahansa voi laatia yrityksensä liiketoimintasuunnitelman, luoda markkinointistrategian, laskea budjetit, suorittaa kirjanpidon, kirjoittaa verkkosivuston sisällöt, tehdä tuloksellista hakukonemainontaa ja analysoida tulokset.
Arkisemmin ajateltuna kuka tahansa voisi myös huoltaa oman autonsa, leikata hiuksensa, tehdä ruokansa ja sisustaa kotinsa. Silti näillekin palveluille on jatkuvasti kysyntää.
Se että kuka tahansa voi tehdä itse nämä kaikki työt, ei tarkoita, että se olisi kannattavaa tai järkevää. Kysymys kuuluukin kannattaako niihin käyttää omaa arvokasta aikaansa?
Asiantuntijoidemme aika ja tietotaito käytössäsi
AI on tullut vauhdilla digimarkkinoinnin pelikentälle, ja se on tullut jäädäkseen. Me SDM:llä olemme ottaneet sen avosylin vastaan ja sisällyttäneet sen osaksi toimintaamme. AI on meille kuin yksi digitoveri muiden joukossa.
Firmassamme on erillinen tekoälytyöryhmä, joka seuraa aktiivisesti AI-rintamalla tapahtuvia muutoksia. Lisäksi hyödynnämme tekoälyä jatkuvasti arkisissa toimenpiteissämme ja kehitymme siinä jatkuvasti paremmiksi.
AI on meille kuin yksi digitoveri muiden joukossa.
Huomioi nämä ”GPT-kumppanin” valinnassa
Päätätpä sitten kouluttaa itse oman GPT:n tai valita asiantuntijan avuksesi, on muutama asia, jotka on hyvä huomioida kustomoidun tekoälyn kouluttamisessa, käyttöönotossa ja päivittäisessä käytössä.
1. Miten tietoturva on huomioitu?
Mitä alustaa käytät kustomoidun tekoälyn rakentamiseen? Entä mitä tietoja syötät GPT:llesi? Huomioi, että jotkin tekoälytyökalut käyttävät syöttämiäsi tietoja omien yleisten tekoälyjensä kouluttamiseen.
Jos et halua, että yrityksesi tiedot leviävät eteenpäin tekoälyn kautta, muista tarkistaa palveluntuottajan tietoturva- ja yksityisyyskäytänteet huolellisesti.
2. Kuka omistaa tilit ja tiedot?
Toinen huomionarvoinen kysymys on, kenelle kuuluu oikeudet tilistäsi, GPT:stäsi ja muista työkaluistasi? Entä mitä tapahtuu tileille, jos tilisi luonut työntekijä lähtee firmasta? Näitä kysymyksiä on syytä pohtia myös Google Analytics ja muihin tileihin liittyen.
Kun omistajuus on yritykselläsi, myös päätösvalta kuuluu yrityksellesi, eikä kolmannen osapuolen tekeminen vaikuta palveluusi.
Esimerkiksi me SDM:llä luomme asiakkaiden Google- ja Meta-tilit aina heidän omilla tiedoillaan, jotta omistajuus säilyy asiakasyrityksellä.
3. Kuka varmistaa, että lopputulos on käytännössä toimiva?
On hienoa, kun voi ylpeänä kertoa firmassa uudesta käyttöönotetusta työkalusta, joka säästää aikaa monista arkisista askareista. Paraskaan tekoäly ei kuitenkaan auta, jos sitä ei osata käyttää.
Se, millaisia vastauksia AI:lta saa, riippuu siitä, millaisia prompteja tekoälylle antaa. Kuka varmistaa, että promptit tuottavat haluttuja tuloksia ja työkalu aidosti helpottaa työntekijöiden arkea?
4. Kuka jatkokehittää työkalua?
Tekoälymaailma muuttuu vauhdilla, ja siksi myös kustomoidut GPT:t vaativat ylläpitoa ja kehitystä. Kuka vastaa tekoälysi jatkokehittämisestä?
5. Mihin markkinoinnin kokonaisuus pohjautuu?
Yksittäinen GPT voi auttaa tietyissä määrin, mutta yrityksen markkinointi on kokonaisuus. Jos rakennat GPT:n, joka auttaa verkkosivujen sisällöntuotannossa, se ei välttämättä osaa auttaa datan analysoinnissa tai edes mainoscopyjen kirjoittamisessa.
Me SDM:llä teemme kaiken markkinoinnin MRACE®-mallin mukaan. Katsomme aina kokonaisuutta ja valitsemme oikeat toimenpiteet, joilla saavutetaan tavoitellut tulokset.
Yhteenveto: oikein koulutettuna kustomoitu GPT voi olla iso apu markkinoinnissasi
Sanotaan, että vain ihmisen luovuus ja ajattelukyky ovat esteenä tekoälyn täyden potentiaalin hyödyntämisessä. Harva osaa vielä kuvitella tai pystyy edes ymmärtämään, mitä kaikkea AI:n avulla voidaan toteuttaa.
Monille tekoäly on vain sisällöntuotannon työkalu. Tekoäly, ja erityisesti kustomoidut tekoälyt, mahdollistavat kuitenkin paljon enemmän.
Oikein koulutettuna kustomoitu GPT voi olla iso apu markkinoinnissasi ja tuoda täysin uudenlaista kilpailuetua toimialallasi.
Halusitpa tai et, AI on tullut jäädäkseen. Kysymys kuuluu: oletko valmis ottamaan sen osaksi markkinointiasi vai annatko vain kilpailijoidesi hyödyntää tätä epäreilua kilpailuetua? Valinta on sinun.
Kun haluat säästää omaa aikaasi (ja hermojasi), suosittelemme hyödyntämään asiantuntijoiden apua kustomoidun GPT:n kehittämisessä.
Jos haluat kuulla lisää tarjoamistamme ratkaisuista, ota yhteyttä.