Referenssitarina

Sadex

Tarkan mittariston avulla näemme, että digimarkkinointi yltää tavoitteisiin

Sadex on kotimainen perheyritys, joka kehittää, myy ja asentaa laadukkaita sadevesijärjestelmiä sekä kattoturva- ja tikastuotteita

Neljän veljeksen visiosta syntynyt Sadex on nopeasti kasvanut kattoturvallisuuden ja sadevedenpoiston suunnannäyttäjäksi, joka työllistää yli sata ammattilaista kymmenellä eri paikkakunnalla. Sadexin intohimoisena tavoitteena onkin olla rakennusalan paras työpaikka sekä yhteistyökumppani.

Ennen yhteistyötä Suomen Digimarkkinoinnin kanssa Sadex oli jo tehnyt avauksia digimarkkinoinnin saralla. Digimarkkinointia ei kuitenkaan ohjattu systemaattisesti, joten toimenpiteistä ei suoraan nähty mitkä olivat tuloksekkaita ja mitkä vain kuluerä. Myös verkkosivujen kautta kerättävien liidien tuloksellisuutta haluttiin lähteä kehittämään digimarkkinoinnin keinoin.

Kasvunsa tueksi Sadex halusi löytää proaktiivisen ja toimintatavoiltaan ketterän sekä avoimen digikumppanin, jolla olisi kyky ymmärtää digimarkkinoinnin lisäksi myös asiakkaan liiketoiminnan haasteet.

Yhteistyön aluksi loimme kattavan strategian, jonka pohjalta lähdimme uudistamaan Sadexin verkkosivuston löydettävyyttä, konversiopisteitä sekä ostopolkuja sisältöjen ja ostajapersoonien kautta. Yhteistyön keskeiseksi tavoitteeksi asetettiin valtakunnallisen kysynnän kasvattaminen yrityksen toimialueilla.

Yhteistyö laajeni pian sosiaalisen median markkinointiin, jatkuvaan optimointiin, markkinoinnin automaatioon ja sähköpostimarkkinointiin sekä analytiikkaan. Digimarkkinoinnin toimenpiteet kattavat nyt koko markkinoinnin funnelin ja MRACE®-dashboardin ansiosta markkinointibudjetin kohdentaminen ja skaalaus on tehokkaampaa.

Kattoalan toimijoiden tapaan Sadexin markkinoinnin haasteena on kysynnän vaihtelu sesonkien mukaan. Great Place to Work -palkittuna yrityksenä Sadexille on tärkeää tarjota asentajilleen mielekästä työtä myös hiljaisempina kausina, joten tämä tavoite nostettiin muiden tavoitteiden lisäksi digimarkkinoinnin keskiöön.

Sadex Oy yrityksenä

Liikevaihto noin 14 miljoonaa euroa

10 toimipistettä Suomessa: Tampereella, Vantaalla, Jyväskylässä, Raisiossa, Porissa, Oulussa, Ylivieskassa, Varkaudessa, Lahdessa ja Lappeenrannassa.

Rakennusalan suositelluin toimija Suomessa: NPS 82

Tulokset

Verkkosivujen kautta tulleiden tarjouspyyntöjen määrä kasvanut vuodessa
+71 %

Sosiaalisen median kautta tulleiden liidien määrä kasvanut
+122,5 %

Tärkeiden orgaanisten hakusanojen näkyvyys parantunut
+15 %

Google Adsin hakukampanjoiden konversioprosentti on kasvanut
+40 %

Sähköpostimarkkinoinnin open rate yli
35 %

MRACE®-mallin mukainen markkinointistrategia kattaa koko markkinoinnin funnelin

MRACE®-mallimme luo pohjan markkinoinnin ja myynnin kehittämiselle, tekee markkinoinnista asiakaskeskeistä ja varmistaa, että eri kanavien tavoitteet ovat yhtenevät. Yhteistyö Sadex Oy:n kanssa aloitettiin MRACE-mallin mukaisella strategiatyöllä, koska näin voidaan parhaiten selvittää sivuston ostopolkujen kannalta kriittisimmät kehityskohteet. Sivuston nykytilaa ja kilpailukenttää analysoimalla tunnistettiin mahdollisuudet, joihin Sadexin kannattaa tarttua ja määriteltiin selkeä roadmap tulevista toimenpiteistä.

Yhteistyön aluksi panostettiin erityisesti hakukoneoptimointiin, jossa oli paljon voitettavaa suhteessa kilpailijoihin. Jatkuvalla optimoinnilla ja strategisella sisällöntuotannolla on onnistuttu saavuttamaan useilla tärkeillä termeillä hyvät sijoitukset hakutuloksissa. Myös mainonnalla saadaan parempia tuloksia, kun sisältöihin ja sivuston optimointiin panostetaan heti yhteistyön alussa.

MRACE®-mallin avulla olemme saaneet kehitettyä markkinointimme tehoa todella merkittävästi. MRACE®-malli auttaa meitä hahmottamaan koko asiakaspolun ja siihen tarvittavat markkinointitoimenpiteet. Kun kaikki tekeminen on vielä mitattavaa, markkinoinnista ei tule höttöä vaan todellakin mitattavaa ja tuloksellista työtä.

Kun vertailimme eri digitoimistovaihtoehtoja, SDM erottui joukosta edukseen sillä, että heillä on selkeästi dynaaminen ja ketterä tapa tehdä töitä. Nämä ennakko-odotukset tiimi on lunastanut yhteistyömme aikana. SDM:n tapa kommunikoida ja käydä keskustelua asiakkaan kanssa on hyvin suora ja konstailematon.

Paula Louhelainen

Markkinointijohtaja, Sadex Oy

Yhteenveto

MRACE®-mallin mukainen markkinointistrategia kattaa nyt Sadexin koko markkinoinnin funnelin. Liidituotanto valtakunnallisesti läpi vuoden on kehittynyt merkittävästi. Kärkisijoitukset hakutuloksissa vahvistavat yrityksen asemaa alan suunnannäyttäjänä ja tukevat kilpailuedun kehittymisessä. Analytiikka lisää läpinäkyvyyttä ja tekee digimarkkinoinnista systemaattisesti johdettua, koska eri toimenpiteiden vaikutus ostopolkuun on helppo hahmottaa visuaaliselta dashboardilta.

Tässä yhteistyössä on poikkeuksellisen suora ja rehellinen ilmapiiri. Jaamme samanlaiset arvot ja on mahtavaa huomata, miten myös asiakas haluaa aidosti kehittää meitä kumppanina – yhtä lailla kuin me SDM:llä annamme kaikkemme, jotta asiakkaan liiketoiminta voi kehittyä ja kasvaa. Yhteistyössämme on selkeät vastuut ja roolit, jonka ansiosta tekeminen on konstailematonta ja mukavaa. Viestimme toisillemme aktiivisesti, ja olemme todella rehellisiä ja rohkeita siinä mitä teemme ja miten asioista puhumme.

Kasvu oli se, mitä kumppanuudelta lähdettiin hakemaan, ja tuo tavoite on toteutunut. Tarkan mittariston ansiosta näemme, että olemme aidosti päässeet digimarkkinoinnille asetettuihin tavoitteisiin. Yhteistyömme on ollut hieno kasvutarina jo tähän mennessä ja kehityskohteita on tunnistettu pitkälle eteenpäin. Kun mietin näitä tulevia mahdollisuuksia, olen innoissani siitä, miten voimme SDM:llä olla mukana kirittämässä Sadexin liiketoimintaa entistä suurempaan kasvuun.

Ilse Grönfors

Ilse Grönfors

Asiakasvastaava, Queen of Sales, Suomen Digimarkkinointi Oy