• Hakukoneoptimointi

Entity SEO: Onko entiteettien luominen hakukoneoptimoinnin tulevaisuus?

Entity SEO on hakukoneoptimoinnin strategia, jossa keskitytään sisältöklustereihin ja rakennetaan sisältö hakuintention, eikä pelkän hakusanan ympärille.

Jukka Jäntti

Mitä on Entity SEO? Ota haltuun sisältöklusterit ja hakuintentiot

Entity SEO voi kuulostaa futuristiselta, mutta perusidea on ollut olemassa jo Googlen Panda-nimisestä algoritmipäivityksestä lähtien. Nopeasti sanottuna tämä hakukoneoptimoinnin strategia tarkoittaa, että keskitytään sisältöklustereihin, sekä että rakennetaan sisältö ennemminkin hakuintention ympärille, kuin pelkän hakusanan ympärille. Tämä selitys voi kuitenkin olla liian yksinkertaistettu ja suoraviivaistettu tiivistelmä tuosta hienosta termistä, jonka takia sukellamme vielä pintaa syvemmälle.

Toistaiseksi tämän tyyppinen SEO-strategia toimii parhaiten asioiden, objektien ja käsitteiden kanssa, mutta Googlen suunta on ylipäätään mennyt lähivuosina siihen, että se ymmärtää mitä yksittäisillä hakusanoilla halutaan löytää, ja palkitsee sisältöklustereihin ja hakuintentioon keskittyvät sivustot korkeammilla sijoituksilla.

Entiteettien luomisessa keskiössä on hakuintentio

Kun sanoin että on vähän kuin sisältöklusterit, niin joudun vielä tarkentamaan jotta tiedetään entiteetin ja klusterin ero.

Entiteetti on aika paljon järjestelmällisempi. Entiteetti voi myös tarkoittaa, että on yksi laaja sivu, joka voi saada orgaanisessa haussa kiinni paljon eri hakusanoja ja hakuintentioita. Entiteetin rakentaminen voi vaatia, että aiheet ja ala-aiheet mietitään etukäteen, kuten myös miten näitä sisäisesti linkitetään keskenään, sen sijaan että jälkikäteen lätkitään vain sisäisiä linkkejä sinne tänne minne niitä saattaa sopia.

Kun sanoin, että keskitytään enemmänkin hakuintentioon, kuin hakusanaan, niin Entity SEO:ssa koko kirjoitusprosessi alkaa siitä, että tunnistetaan hakuintentio, eikä vain korkean hakuvolyymin hakusana. Voi jopa olla, että hakusanaa ei sisällössä edes mainita kertaakaan, mutta Google silti ymmärtää aiheen ja nostaa sivun orgaaniseen hakuun oikeilla hakuintentioilla.

Entity SEO:ssa koko kirjoitusprosessi alkaa siitä, että tunnistetaan hakuintentio, eikä vain korkean hakuvolyymin hakusana

Googlen pyrkimys tällä entiteetti-ajattelulla on, että hakukoneelle opetetaan kontekstia ja sitä, miten mikäkin liittyy mihinkin. Yksittäisen sivuston tulee kokonaisuudessaan saada kiinni kaikki eri hakuintentiot tietylle hakusanalle.

Onko hakusanoilla siis enää mitään väliä?

Hakusanojen toistamisen merkitys oikeissa paikoissa ja oikeissa määrin tuntuu vuosi vuodelta pienentyvän. Totuushan kuitenkin on, että kirjoittaessa esimerkiksi opasta parhaista vaelluskengistä Lapin erämaahan voi olla vaikeaa olla mainitsematta sisällössä ja otsikoissa hakusanaa ”parhaat vaelluskengät erämaahan”.

Muutenkin tulee muistaa, että Google on lopulta kone, jolle pitää edelleen kertoa mistä mikäkin sivu kertoo käyttäen termejä mitä sekin ymmärtää. Google on onneksi erittäin älykäs kone, joka kehittyy jatkuvasti. Tästä syystä olemme SEO:ssa menossa suuntaan, että esimerkiksi hakusanan esiintymistiheys, hakusanojen esiintyminen otsikoissa ja linkkien ankkuritekstit eivät ole enää niin oleellisia, vaan teksti kokonaisuudessaan ja se, että sisältö vastaa siihen mitä kävijä on halunnut tietää avatessaan Google-haun.

Hakusanojen ja niiden hakumäärien tutkiminen lisäksi antaa osviittaa siihen mitä asioita verkossa haetaan ja ehkä tarkemmin, että millaisiin ongelmiin etsitään ratkaisuja. Vain tietämällä mitä asioita haetaan, voit tietää mistä asioista tarvitaan sisältöä.

On helppoa yrityksen omistajana tai toimialan asiantuntijana olettaa mitä muut hakevat, mutta vain tekemällä hakusanatutkimuksen saat datan kautta totuuden siitä, mitä ongelmia potentiaaliset asiakkaasi kohtaavat. Ethän varmasti halua käyttää aikaa ja resursseja luodaksesi sisältöä aiheesta, josta kukaan ei ole kiinnostunut ja mitä kukaan ei tule ikinä lukemaan.

Vastauksena – kyllä hakusanat ovat edelleen hakukoneoptimoinnin ytimessä, mutta se on muuttunut miten hakukoneoptimointia ja SEO-sisältöjä tehdään.

Kuinka Entity SEO-sisältöjä luodaan?

Entity SEO:n luomiseen erinomainen työkalu on ottaa mallia Googlen Ihmiset kysyvät myös (people also ask) -osiosta. Kun aloitat luomaan SEO-sisältöä, kirjoita vähintään vastaus kaikkiin näihin kysymyksiin. Lopputulemahan voi parhaassa tapauksessa olla, että saatat jopa itse päästä uudella sisällölläsi tähän samaan osioon.

Ihmiset kysyvät myös -osio on kuitenkin ensimmäisen hakutulossivun yläpuoliskolla, johtaen runsaaseen määrään impressioita ja hyvin varmasti myös kasvaneeseen orgaaniseen liikenteeseen.

mrace-malli
Googlen Ihmiset kysyvät myös -osio

Toinen tapa taklata Entity SEO:a on, jos halutaan kirjoittaa blogi vaikkapa perhokalastuksesta, on mennä Wikipediaan ja katsoa Wikipedian artikkelin sisällysluettelo. Wikipedia on muutenkin yksi Internetin parhaiten hakukoneoptimoiduista sivustoista, joten miksi ei ottaa esimerkkiä sieltä. Lähestulkoon mitä tahansa objektia, asiaa tai käsitettä haet Googlesta, Wikipedia on usein ihan sillä ensimmäisellä orgaanisella sijalla. Sivustohan täyttää hakukoneoptimoinnin kolme peruspilaria, eli kattavan määrän sisältöä, teknisen toimivuuden, sekä kattavan määrän ulkoisia linkityksiä.

Toki mainittakoon myös, että Suomen Digimarkkinoinnin omat verkkosivut ja etenkin blogimme sisältää sadoittain sisältöklustereita, joiden sisältä varmasti löytyy vastaus moneen digimarkkinointiin liittyvään hakuintentioon. Jos haluat sähköpostiisi tiedon uusimmista blogeistamme ja pysyä kartalla digimarkkinoinnin trendeistä, uutiskirjeemme voit tilata tämän sivun lopusta.

Wikipedia-perhokalastus
Wikipedian Perhokalastus-artikkelin sisällysluettelo

Aloita kirjoitustyösi kirjoittamalla sisältö, jossa on vähintään sama sisällysluettelo kuin vastaavan aiheisella Wikipedia-sivulla, mutta kuten kaikessa sisällössä lisää mausteeksi päälle jotain uniikkia ja kävijälle arvokasta. Lopputulema tässä on, että yksittäinen sivusto saa tästä topical authoritya (vapaasti suomennettuna aihekohtaista asiantuntijuutta). Eli tarjoamme juuri sen oikean vastauksen hakijalle, mutta tuomme sen esille tuoreella ja Googlea (ja ihmisiä) ilostuttavalla tavalla.

Entity SEO vaatii runsaasti linkityksiä, jotta Google käsittää mikä liittyy mihinkin. Tämä luonnollisesti tarkoittaa myös paljon sisältöjä samoihin aiheisiin liittyen, mutta jotka on kirjoitettu hieman eri hakuintentioon ja eri hakusanojen ympäriltä. Tässäkin Wikipedia on hyvä esimerkki – mene mihin tahansa Wikipedian artikkeliin, niin se linkittää eteenpäin muihin artikkeleihin. Esimerkiksi Perhokalastuksesta Wikipedia ohjaa Taimenen sivulle, Viehekalastukseen, sekä myös Kajaaniin, Herman Renforsiin, tai 27. FIPS-Mouche maailmanmestaruuskilpailuun. Nämä viimeiset kolme linkitystä edesauttavat taas Googlea ymmärtämään paikkakuntien, henkilöiden ja tapahtumien entiteettejä.

Eri näkökulmia ja ostovaiheita ajatellessa tämä kuulostaa hyvin tutulta viitekehykseltä, sillä toisin sanoen luodaan sisältöjä meidän MRACE®-mallimme mukaisesti ja luodaan aina sekä Act-, että myös Convert- ja Engage-sisältöä samasta aihekokonaisuudesta.

Tärkeää muistaa Entity SEO-sisältöjen rakenteesta

  • Yhteenveto sisällön aiheesta tekstin alussa, joka vastaa hakuintentioon
  • Mainitse sisällössäsi synonyymejä tavoitellulle hakusanalle
  • Lisää sisäisiä linkityksiä jotka osoittaa pääkategoriaan, kuten Wikipedian esimerkissä perhokalastus-artikkelista kalastus- tai kalat-artikkeleihin
  • Mainitse lähteesi ja osoita asiantuntijuutta
  • Käytä otsikoiden hierarkioita oikein
  • Käytä kuvia, videoita ja muuta mediaa, jolla aktivoit kävijää
  • Hyödynnä jäsenneltyä tietoa

Muuten Entity SEO:ssa lähinnä huolehditaan laadukkaasta hakukoneoptimoinnista. Tämä sisältää mm. sivuston teknisen toimivuuden ylläpitoa, vahvan back-link-profiilin, sivuston erinomaista käyttökokemusta sekä jatkuvaa tuoretta ja laadukasta sisältöä.

Se mikä Entity SEO:ssa on hyvä muistaa on, että luot sisältöä hakuintention takia, sekä tarjoat sivustollasi myös muille saman aihepiirin hakuintentioille vastauksen. 

Hakukoneoptimoinnin kenttä on jatkuvan muutoksen alla ja vaikka vielä toistaiseksi huuto entiteettien luomisesta on minimaalista, niin ellet seuraa Googlessa tapahtuvia muutoksia, voit pian jäädä kilpailijoidesi jalkoihin.

Haluatko sivustosi nousevan Googlessa hakutulosten kärkisijoille?

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Hakukoneoptimointi
    • Tekoäly

    Kuinka varmistat, että ChatGPT suosittelee yritystäsi kilpailijoidesi sijaan?

    Ymmärrä millä perusteella tekoälyt ja hakukoneet nostavat tuloksia ja paranna sivustosi näkyvyyttä.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Sähköpostimarkkinointi
    • Uutiset

    Kolmannen osapuolen evästeet murroksessa – mitkä ovat vaikutukset digimarkkinoinnille? 

    Evästeet ovat olennainen osa asiakaskokemusta verkossa. Tämä blogi kertoo, mitä sinun täytyy tietää ensimmäisen ja kolmannen osapuolen evästeistä.

    Lue lisää
    • Uutiset

    Google Trends – Miksi ja miten hyödyntää sitä liiketoiminnassasi?

    Lue lisää