Meille boomereille tekoäly tuo usein mieleen elokuvasarjojen hirvittävät tekoälyt, joiden tavoitteina on tyypillisesti ihmiskunnan tuhoutuminen. Ei siis ole ihme, että jo valmiiksi muutosvastarintainen boomeri suhtautuu koko termiin epäilevästi. Kaikesta sarkasmista huolimatta käyn tässä tekstissä läpi, kuinka viime vuosina harppauksin kehittynyt tekstiä tuottava tekoäly voi tällä hetkellä auttaa somemarkkinoijaa maksetussa mainonnassa.
Viimeisen 10 vuoden aikana eri tekoälyn ilmentymät ovat merkittävästi lisääntyneet, ja koko termi on talouden liikkeitä mukaillen siirtynyt inflaatiosta lamaan. Väitän, että suurin syy kulahtamiseen on käsitteen varomaton käyttö: tekoälyksi kutsutaan ylpeästi kaikkea ruokakaupan digikärryistä parkkihallien automaattisesti aukeaviin puomeihin.
Meta on hyödyntänyt tekoälyä jo pitkään
Markkinoinnissa tekoälyä on kuitenkin hyödynnetty esimerkiksi algoritmien muodossa menestyksekkäästi jo pitkään. Vielä vuonna 2017 asiakkaiden leukoja sai keräillä neuvottelupöytien alta, kun kertoi ensimmäisessä myyntipalaverissa, että Facebookin algoritmi osaa etsiä kampanjoiden tavoitteiden mukaisia ihmisiä valtavista massoista, kunhan Mastercardin luottoraja on kunnossa. Lisää automatiikan ja tekoälyn hyödyntämisestä somemarkkinoinnissa voit lukea täältä.
Internetiä kansanomaisemmin käyttävä henkilö törmää tekoälyyn jatkuvasti, eikä edes kiinnitä siihen enää huomiota. Vai mitä sanot näistä esimerkeistä?
- Personalisointi: Jokaisen yksilöllisen uutissyöte suodatetaan algoritmin avulla. Algoritmi hyödyntää suodattamisessa käyttäjän toimintaa, verkostoja, sivuja ja aiempaa selaushistoriaa.
- Moderointi: tekoäly etsii ja poistaa alustalta haitalliseksi katsomaansa sisältöä.
- Käännökset: tekoäly kääntää esimerkiksi kommentteja käyttäjän valitsemalle kielelle.
- Suosittelut: Facebook ehdottaa käyttäjälle uusia yhteyksiä, sivuja, sekä tapahtumia.
- Kasvojen tunnistaminen: Facebook suosittelee merkintöjä (tags) kuviin ja videoihin.
Mikäli ei oteta huomioon mielivaltaisilta tuntuvia tilien estoja, mainosten hylkäämisiä ja kammottavaa automaattista ”asiakaspalvelua”, markkinoijalle Metan tekoäly näyttäytyy yleensä työntekoa helpottavana entiteettinä. Päivittäisessä työssä tekoälyn positiivinen vaikutus tuntuu mainonnan kohdentamisessa.
Kuinka tekoäly toimii taustalla?
Metan koneoppimispohjainen algoritmi (lue: tekoäly) huolehtii siitä, että mainoksesi näkyvät optimaaliselle yleisölle, joka todennäköisimmin tekee mainostajan haluamia toimenpiteitä. Koska yllä listatut ominaisuudet ovat itse asiassa alustan sisäänrakennettuja toimintoja, voidaan sanoa, että tekoälyn hyödyntämien markkinoinnissa on ollut vielä toistaiseksi passiivista.
Käyttäjälähtöinen ja aktiivinen tekoälyn hyödyntäminen on kuitenkin kasvanut räjähdysmäisesti viime vuoden aikana, kun erityisesti tekstin ja kuvien tuottaminen on tullut mahdolliseksi kaikille asiasta kiinnostuneille.
Tällä hetkellä tekstintuotantoon eniten käytetyimpiä tekoälyjä ovat esimerkiksi Chat GPT, Jasper, sekä Jenni. Omien kokemusteni, sekä yhden kielenopettajan haastattelun pohjalta voin todeta, että legendaarinen Google Translate on opiskelijoiden kotiainekirjoittajana kohdannut viimein voittajansa.
Otetaan tarkasteluun omassa kuplassani eniten esillä ollut tekoäly – Chat GTP. Palvelussa tekoälyn kanssa aloitetaan keskustelu, joka oikeasti vaikuttaa keskustelulta, koska vastaukset kysymyksiin tulevat personoituina ja tekoäly osaa huomioida myös käydyn keskustelun aiemmat kysymykset. Käyttäjä voi esimerkiksi kysyä lisätietoja monimutkaisesta käsitteestä selittämättä uudestaan jo todettuja faktoja
Kuinka Chat GPT tekoäly sitten voisi auttaa somemarkkinoijaa?
Pyysin tekoälyä kirjoittamaan minulle pari Linkedin-mainosta kohtuullisen monimutkaisen artikkelin pohjalta.
Kuvan esimerkin pohjalta lienee kiistatonta, että tekoäly voi helpottaa markkinoijan työtä etenkin monimutkaisemman tekstin omaksumisessa. Halusin vielä jatkoa varten syventää omaa tietämystäni aiheesta, joten jatkoin keskustelua.
Lopuksi pyysin vielä kääntämään mainokset suomeksi.
Kuten valtaosa ihmisistä, aluksi olin Chat GPT tekoälyn tuotoksista hyvin vakuuttunut. Sitten aloin pohtimaan asiaa hieman syvemmin. Herättääkö tekoälyn tuottama mainosteksti kiinnostuksen lukijassaan ja auttaako se toteuttamaan mainoksen tavoitteen, eli klikin?
Voiko kone korvata ihmisen mainostekstien kirjoittajana?
Tekoäly toimii siis hyvin samantyyppisesti kuin Google, mutta paljastamatta suoraan lähteitään. Tämä on tietenkin ongelma, ja laskee tiedon luotettavuutta etenkin tieteelliseen, lähteisiin nojaavaan tekstiin, tottuneelle. Lisäksi personointi ja copytekstien äänensävy loistavat poissaolollaan. Internet on jo nyt täynnä kuivakkaa asiatekstiä, joka kertaa samoja faktoja sivusta toiseen. Hyvässä markkinoinnissa pitäisi korostaa massasta erottuvaa tekstiä, jota kone ei vielä tällä hetkellä pysty tuottamaan.
Otetaan esimerkiksi Reach-vaiheen mainosteksti, jonka pitäisi herättää potentiaalisen uuden asiakkaan mielenkiinto jotain tuotetta tai yritystä kohtaan. Tuotetaan Chat GPT tekoälyn avulla esim. yllä kuvatun kaltainen teksti, ja laitetaan se mainosvirtaan. Ihanaa, kone tekee tekstin puolestani, helppoa!
Asiassa on vain muutama mutta:
- Kaikki muutkin voivat tuottaa saman tekstin (WikiPedia)
- Tekstistä puuttuu yrityksen oma äänensävy (tone-of-voice)
- Teksti ei puhuttele ostajapersoonia
Kun tekoälyn käyttö epäilemättä kasvaa jatkossa räjähdysmäisesti, tasapaksun ja tylsän ”sisällön” määrä kasvaa entisestään. Vaikka tekoäly tulee varmasti kehittymään jatkossakin hurjasti, on kehitys samalla kaikkien muidenkin käytössä. Hyvän tekstin pitäisi kuitenkin, etenkin mainonnassa, herättää tunteita. Lue lisää tekoälyn ja sisällöntuotannon tulevaisuudesta.
Somemainonnassa mainosteksti on ollut aina se tekijä, joka erottelee hyvän mainostajan huonosta. Hyvä copy voi olla rosoinen, CAPSEILLA KIRJOITETTU, kieliopillisesti täysin väärin, tai oikeastaan mitä vaan maan ja taivaan väliltä.
Tärkeintä on, että se vetoaa lukijaansa. Takavuosina hyvistä somemarkkinoijista puhuessa esiin nousi usein eräs suomalainen verkkokauppias, jonka Facebook-mainosten tekstit olivat (ja ovat edelleen) täyttä tajunnanvirtaa, usein kokonaan kapitaalikirjasimilla ja täynnä yhdyssanavirheitä. Kyseisen markkinoijan tärkein ostajapersoona on metsien mies haja-asutusalueelta. Mainoksista tuli usein mieleen Seiskan kansi. Kuten voit arvata, kyseessä on täydellinen menestysresepti.
Yritin tilata edellisessä kappaleessa kuvailemiani mainostekstejä Chat GPT:n tekoälyltä. Vastauksessaan tekoäly ojensi minua capslockin käytöstä ja huonosta kieliopista ja tuotti sitten itse lähes lukukelvottomat käännökset omista teksteistään.
En kannusta ketään tuottamaan kieliopillisesti väärin olevaa mainostekstiä, mutta tekoälyltä en ainakaan itse ole onnistunut saamaan vastaukseksi mitään persoonallista. Tämä johtuu tietenkin siitä, että kyseessä on kone. Chat GPT tekoälyä kehittävän Open AI -yhtiön toimitusjohtaja Sam Altman totesi joulukuussa 2022, että ”tekoälyn kanssa täytyy tehdä vielä paljon töitä ja on virhe luottaa siihen missään tärkessä juuri nyt”.
Onko tekoälystä apua mainostekstin tuottamisessa?
Olemme tekstissä todenneet, että tekoäly voi tuottaa nopeasti asiatekstiä ja syventää käyttäjän tietämystä faktapohjaisissa asioissa, mutta se ei osaa luoda persoonallista sisältöä, joka on markkinoinnin punainen lanka.
Mielestäni Chat GTP tekoäly on parhaimmillaan hankalasti omaksuttavan tiedon tiivistämisessä ja vertailussa. Sitä voisi ajatella Googlen jatkeena ja parempana käyttöliittymänä, joka vaatii vähemmän klikkailua. Se hallitsee yliopistoissa opetetun tekstin ”skimmaamisen” eli pikaluvun ja osaa tulostaa tulokset nopeasti käyttäjän luettavaksi. Yhteiskunnallisesti ilmiö on hälyttävä, koska lukutaito on heikentynyt jo pitkään ja Chat GPT:n kaltaiset palvelut vain kiihdyttävät ilmiötä.
Hyötyykö somemarkkinoija tekoälystä?
Markkinoija voi käyttää Chat GPT:n tekoälyä esimerkiksi MRACE®-mallimme Act-vaiheen sisältömainosten luomisprosessin apuvälineenä. Act-vaiheessa oleva asiakas etsii tietoa, joten mainoksissa tulee korostaa kiinnostavia faktoja. Tekoäly osannee tuoda faktat esille, mutta tarvitsee minut tekemään faktoista ostajapersoonille houkuttelevia.
Mikäli asiakkaalle pitäisi tuottaa mainoksia pitkistä verkkosivuartikkeleista, voisin kuvitella käyttäväni palvelua apuna tiivistämisessä, tosin tässäkin kohtaa sisältöjen pitäisi olla tekoälyn ymmärtämällä kielellä.
Lisäksi mainoskirjoittajana tiedän, että kirjoittaakseni parempia mainoksia, minun tulee ymmärtää mistä kirjoitan. Minun olisi siis perehdyttävä mainostettavaan asiaan joka tapauksessa ennakkoon. Olen myös käyttänyt elämästäni pitkän siivun opiskeluun, joten mielelläni käytän ilmaista korkeaa koulutustani tekstin omaksumiseen sen sijaan, että luottaisin kokonaan tekoälyn näkemykseen.
Viekö tekoäly somemarkkinoijan työt?
Tekoäly tulee epäilemättä muuttamaan työtapoja ja edelleen kehittyessään toimimaan kätevänä apurina monimutkaisten käsitteiden nopeammassa omaksumisessa. Lisäksi siltä on kätevä tilata tässäkin blogissa käytettyjä (kyllä, Chat GPT tekoälyn tuottamia, mutta itse suomennettuja), listoja. Rohkenen väittää, että tekoäly ei vie työpaikkaani vielä pitkään aikaan. Sen sijaan ajattelen, että tekoäly toimii jatkossa yhtenä vasarana työkalupakissani. Monimutkaisten käsitteiden ja tekstikokonaisuuksien oivaltamisessa ja niputtamisessa Chat GPT tekoälyn kaltainen työkalu tehostaa prosesseja. Voin esimerkiksi pyytää tekoälyä tiivistämään pitkän verkkosivuartikkelin, jonka jälkeen voin itse jalostaa tekstin vastaamaan:
- Asiakkaani asiakkaan etenemistä ostopolulla
- Oman asiakkaani äänensävyä
- MRACE®-mallin kyseistä vaihetta
Yhteenveto
Tekoälypalvelut ovat kehityskaarensa alussa ja niiden varhaiset versiot ovat yleistyneet kuluttajakäyttöön vasta viimeisten parin vuoden aikana. Tällä hetkellä ainakin tässä tekstissä tarkasteltu Chat GPT tekoäly kykenee tuottamaan lähteistä kopioitua Wikipedia-tasoista asiatekstiä, jota ei kuitenkaan pidä ajatella kiinnostavana sisältönä. Se osaa tiivistää tekstiä lähteistä nopeasti omaksuttavaan listaan, mutta ei pysty tuottamaan persoonallista sisältöä, joka herättää tunteita tai nostaa esille uusia asioita.
Todennäköisesti tekoälyn tuottamaa tekstiä tullaan jatkossa käyttämään enemmän mainostamisessa, mutta henkilökohtaisesti en usko, että sillä saavutetaan sellaisenaan hyviä tuloksia. Hyvä mainonta vetoaa tunteisiin, mutta siinä tekoäly ei vielä onnistu.
Tällä hetkellä tekoäly pikemminkin korostaa ihmisen merkitystä kiinnostavan sisällön tuottamisessa, koska monimutkaisten käsitteiden purkaminen myyvään ja tunteita herättävään muotoon vaatii asiantuntijuutta.
Kun haluat oppia lisää tehokkaasta somemarkkinoinnista, lataa maksuton opas, jonka avulla voit kehittää mainontaasi mitatusti toimivan mallin avulla.