• Hakukoneoptimointi

Mitä on Black Hat SEO? Älä sorru ainakaan näihin virheisiin

Black Hat SEO -tekniikat ovat ristiriidassa Googlen julkaiseman Google Webmaster Guideline -ohjeistuksen kanssa ja ovat näin ollen "kiellettyjä" tapoja hakukoneoptimoida. Älä sorru näihin tapoihin!

Tatu Linna

Onko sinun vastuullasi teidän sivuston hakukoneoptimointitoimenpiteet? Olet varmasti tietoinen, että on olemassa niin sanottuja oikeita ja vääriä tapoja hakukoneoptimoida verkkosivut. On siis erittäin tärkeä tietää jo alkuvaiheessa mitkä ovat hyviä, eli niin kutsuttuja White Hat SEO -tekniikoita, joita tekemällä Google nostaa orgaanisia sijoituksia, eikä ongelmia synny tulevaisuudessa.

Näin pystyt noudattamaan Googlen luomia sääntöjä, etkä sorru Black Hat SEO -tekniikoihin, joiden korjaaminen voi viedä paljon aikaa ja tulla hyvin kalliiksi. Mitä tarkoittaa White Hat SEO tai Black Hat SEO? Käydään nämä läpi seuraavaksi.

White Hat SEO on “best practice”

White Hat SEO tarkoittaa yksinkertaisimmillaan hakukoneoptimointia, joka noudattaa Google Webmasters -ohjeistuksia. Näitä tekniikoita seuraamalla voit olla varma, että et riko Googlen sääntöjä, eikä sivustoasi rangaista hakukoneoptimoinnin vuoksi. Esimerkiksi kun kirjoitat sisältöä, kirjoita se lukijalle ja käy asiat kattavasti läpi niin, että ne ovat täynnä hyödyllistä tietoa. Älä hakukoneoptimoi hakuroboteille.

Black Hat SEO ei noudata hyväksyttyjä tapoja

Black Hat SEO tarkoittaa sellaisten keinojen käyttämistä, jotka rikkovat Google Webmaster -ohjeistuksia. Näillä pyritään parantamaan hakukonenäkyvyyttä piittaamatta lainkaan tuoko lopullinen sisältö mitään arvoa hakijalle. Googlen perimmäinen tarkoitus on antaa relevantein mahdollinen hakutulos hakijan hakusanaan liittyen. Pelkästään jo tätä lähtökohtaa tarkastelemalla Black Hat SEO:ta ei katsota hyvällä. 

Grey Hat SEO on harmaalla alueella

Grey Hat SEO:lle ei ole tarkkaa määritelmää. Se on hakukoneoptimointia niin kutsutulla harmaalla alueella, joka ei ole suoraan White hat-, eikä Black Hat SEO:ta. Toisin sanoen se ei välttämättä ole täysin ristiriidassa Googlen ohjeistuksia vastaan, mutta jos Googlen edustaja tulisi kyselemään sivustosi hakukoneoptimoinnista, et Grey Hat SEO -tekniikoita välttämättä ensimmäiseksi ottaisi puheeksi. Useasta Grey Hat -tekniikasta voi tulla tulevaisuudessa joko Black- tai White hat -tekniikoita.

Mistä tiedän mitkä ovat White Hat SEO -tekniikoita?

Google ylläpitää jatkuvasti päivittyvää ohjeistusta sivuston hakukoneoptimoinnista, jota se kutsuu nimellä Google Webmaster guideline. Tämän ohjeistuksen mukaan Google määrittää mikä on White hat- ja mikä Black Hat SEO -tapoja. Sitä voisi kutsua siis hakukoneoptimoinnin oppaaksi, jonka sääntöjä noudattamalla et sorru kiellettyihin tapoihin ja optimointitoimenpiteesi ovat pitkäkestoisia ja tuottavia.

Googlen Webmaster Guideline on kuin hakukoneoptimoinnin opas, joka määrittää hyvät ja huonot tavat tehdä hakukoneoptimointia.

Ohjeistuksessa Google selkeästi kirjoittaa: ”Vältä kaikkia temppuja, jotka parantavat Google-näkyvyyttä.” Hyvä nyrkkisääntö on, että jos Googlen edustaja tulisi kysymään SEO-tekniikoistanne, uskallat hyvillä mielin kertoa miksi olette toimineet minkäkin ratkaisun kohdalla niin kuin olette toimineet.

Voit tutustua tarkemmin Google Webmaster-ohjeistuksiin täältä. Me Suomen digimarkkinoinnin SEO-CRO asiantuntijat toteutamme hakukoneoptimointitoimenpiteet nimenomaan hyvien käytänteiden mukaisesti ja ne seuraavat aina Googlen Webmaster -ohjeistuksia.

Lue lisää hyvistä SEO-tekniikoista blogistamme: Mitä on hakukoneoptimointi?

MRACE®-noudattaa white hat -tekniikoita

Kun hakukoneoptimoimme, teemme sen MRACE®-mallimme mukaisesti ja White Hat SEO -tekniikoita käyttäen. MRACE®-malli on myyntisuppilo, joka jaetaan 5 eri osa-alueeseen. Hakukoneoptimoinnilla pystytään vaikuttamaan MRACE®-mallin kaikkiin osa-alueisiin, paitsi Engage-vaiheeseen. Tutustu tarkemmin MRACE®-malliimme täältä!

M = Measure

Kaikki työ tulisi aloittaa oikeanlaisen seurannan rakentamisesta, jotta tehtyjä toimenpiteiden tehokkuutta voidaan. 

R = Reach

Reach tarkoittaa näkyvyyttä. Hakukoneoptimoinnilla (SEO) pyritään näkymään laajasti Googlen hakutuloksissa relevanteilla hakusanoilla. Näin saadaan tuotua nettisivuille mahdollisimman laajasti uusia kävijöitä, jotka ovat kiinnostuneita tarjoamastamme palvelusta tai tuotteesta. Black Hat- ja White Hat SEO vaikuttavat suoraan Reach -vaiheeseen.

A = Act

Kun sivulle saadaan uusia kävijöitä, on sivustomme saatava asiakas vakuuttuneeksi, jotta hän valitsee meidät. Siksi sivustolla on oltava paljon niin sanottua tukevaa sisältöä. Tukeva sisältö vastaa kaikkiin asiakkaan mieltä askarruttaviin kysymyksiin ja ohjaa asiakasta kohti Convert-vaihetta. 

C = Convert

Convert tarkoittaa yksinkertaisuudessaan joko liidiä tai palvelun/tuotteen ostoa. Convert-vaiheen sisällön tarkoitus on tukea ostopäätöstä, jotta asiakas toteuttaa halutun tavoitteen.

Miksi Black Hat SEO -tekniikoita kannattaa välttää?

Mitä voi pahimmillaan tapahtua, jos sivustolla käytetään Black Hat SEO -tekniikoita? Google ei anna armoa. Jos tutkit syvällisesti Google Webmaster -ohjeistuksia, Google selkeästi ilmaisee, että pahimmillaan “Voi johtaa koko sivuston poistamiseen Googlen indeksistä”. Tämä on äärimmäisin toimenpide ja jos päädyt saamaan tämän rangaistuksen, on syytä tutustua syvällisesti Googlen ohjeistukseen ja miettiä minkälaisia ratkaisuja olette päätyneet käyttämään sivuillanne. 

Kevyempi rangaistus on mm. hakusijoitusten pudottaminen. Mutta rehellisesti sanoen, jos Google pudottaa sivusi 10+ sijoille, on se pitkälti hakijoiden ulottumattomissa. Hyvin harva Googlen käyttäjä selaa toiselle hakutulossivulle asti. 

Jos haluat tutustua tarkemmin Google-rangaistukseen, käy lukemassa artikkelimme “Mikä on Google-rangaistus ja mistä tiedän, olenko saanut sen?”.

Jos aivan rehellisiä ollaan niin Black Hat SEO toimii, mutta sen tulokset ovat hyvin lyhytkestoisia. Myös sen riskit ovat niin suuret, että harva ammattimainen SEO-asiantuntija uskaltaa niitä käyttää. Emme siis missään nimessä suosittele Black Hat SEO-tekniikoita.

Muutamia esimerkkejä Black Hat SEO:sta

Google itse määrittelee seuraavia tekniikoita Black Hat SEO:ksi, joten pidä huoli, ettei teidän sivuillanne ole käytetty näitä tekniikoita:

Sivujen luominen, jossa ei ole lainkaan tai hyvin vähän sisältöä

Googlen lähtökohta on, että sivu tarjoaa asiakkaalle kattavan vastauksen hänen tiedon tarpeeseensa, jolloin suppeat tai ei ollenkaan sisältöä tarjoavat sivut eivät tule sijoittumaan hyvin. Esimerkiksi blogi, joka on optimoitu tietylle hakusanalle, ja mutta teksti sisältää vain yhden aihetta käsittelevän lauseen. Tämä ei ole lukijalle informatiivinen ja se on selkeästi tehty vain nousemaan hakutuloksissa.

Joskus voi olla myös tilanteita, jolloin sisältöä ei vain saa kirjoitettu kattavasti. Esimerkiksi verkkokauppatuote, joka on niin yksinkertainen, ettei siitä saa kirjoitettua kattavasti. Tällöin on hyvä käydä tutustumassa hakusanan kilpailutilanteeseen ja tutustua tätä kautta miten paljon muut ovat tuotteesta kirjoittaneet.

Ihmisiltä piilotetut tekstit ja linkit 

Tätä kutsutaan myös nimellä cloaking ja se on ollut menneisyydessä suosittu Black Hat SEO:n muoto. Käytännössä tällä tarkoitetaan kaikkia toimenpiteitä, joissa saadaan tekstiä sivun HTML-koodiin niin, ettei se näy ihmisille, mutta hakurobotit pystyvät sen lukemaan. Muutama esimerkki tästä olisi fontin koon pienentäminen kokoon 0, tekstin värin muuttaminen samanväriseksi kuin tausta tai kuvien taakse piilotettu teksti. Cloaking on selkeästi ristiriidassa Googlen aiemmin mainitun “ei temppuja” lausunnon kanssa.

Hakusanan liiallinen käyttö

Hakusanan liiallinen käyttö on yksi yleisimpiä Black Hat SEO -tekniikoita, johon kokematon hakukoneoptimoija voi sortua. Hakukoneoptimoinnin perimmäinen idea on luoda sisältöä, joka vastaa hakijan tarpeeseen. Jos hakijalle tarjotaan sisältöä, jossa hoetaan hakusanaa koko ajan, ei teksti ole informatiivista, eikä luettavaa. Kirjoita siis ensisijaisesti lukijalle laadukasta sisältöä, ei hakurobotille. Jos sinua kiinnostaa hakusanan liiallinen käyttö enemmän, tutustu Search Engine Journalin artikkeliin: Keyword density!

Väärälle hakusanalle optimoiminen

Väärälle hakusanalle optimoiminen ei tarjoa hakijalle tietoa, jota hän etsii. On siis loogista, että tätä tekniikkaa pidetään Black Hat SEO:na eikä sitä tulisi käyttää.

Linkkien ostaminen

Google haluaa, että kirjoittamanne sisältö on niin hyvää, että lukijat haluavat jakaa sitä eteenpäin omasta halustaan. Linkkien ostaminen esimerkiksi vaikuttajilta ei siis palvele tätä tarkoitusta ja siksi se lasketaan Black Hat SEO:ksi. Tarkoittaako tämä, ettei vaikuttajayhteistyötä kannata tehdä? Ei todellakaan. Vaikuttajayhteistyöt ovat erinomainen tapa saada lisää Reach-vaiheen näkyvyyttä sivustollenne, etenkin kun löydät juuri teille sopivat vaikuttajat! Turvallisin tapa merkitä nofollow-tagin tai sponsored-tagin avulla. Tutustu tarkemmin artikkeliimme “millaiset linkit vaikuttavat hakukonenäkyvyyteen” täältä! 

SDM:n linkkienhankintastrategia perustuu orgaanisesti linkityksiä keräävään laadukkaaseen sisältöön. Me emme kerää linkityksiä ilman päämäärää, vaan niin, että se palvelee lukijoita.

Yhteenveto: Hakukoneoptimoi hyvien käytänteiden mukaisesti

Kun hakukoneptimoit sivustoasi, optimoi White Hat SEO  -tekniikoilla. Black Hat SEO -tekniikat eivät tuo lisäarvoa yrityksellenne. Aluksi tulokset voivat olla hyviä, mutta jos ja kun rangaistus tulee, kaikki aikaa vievä työ valuu hukkaan. Joudut tekemään kaiken työn uudestaan ja korjaamaan kaikki väärät tekniikat sivulta, ennen kuin Google voi harkita rangaistuksen poistamista. 

Ennen kuin edes aloitat hakukoneoptimoinnin, sinun tulee ymmärtää mitä teet ja miten teet sen noudattaen Googlen ohjeistuksia. Tutustu siis kattavasti Google Webmaster Guidelines -oppaaseen tai voit ottaa meihin yhteyttä ja voimme aloittaa optimointitoimenpiteet yhdessä.

Jos hakukoneoptimoinnin aloittaminen kiinnostaa, voit ladata hakukoneoptimoinnin oppaan!

Lataa hakukoneoptimoinnin opas!

Tilaa digitaalisen markkinoinnin hiljainen tieto sähköpostiisi 2 kertaa kuussa

Opi lisää Suomen suurimmassa digitaalisen markkinoinnin kirjastossa.

    • Sosiaalinen media
    • Tekoäly

    Millä tavoin tekoäly näkyy sosiaalisen median asiantuntijan päivittäisessä työskentelyssä?

    Tekoäly on keskeinen työkalu someasiantuntijan päivittäisessä työssä. Lue, millä tavoin!

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Facebook
    • Instagram
    • Sosiaalinen media
    • TikTok
    • Videomainonta

    Some-markkinointi 2025: Mitä voimme odottaa?

    Mihin some-markkinointi menee vuonna 2025? Listasimme muutamia tärkeimpiä somemainonnan kehityssuuntia. Lue blogistamme mihin ainakin kannattaa varautua!

    Lue lisää
    • Ohjelmallinen ostaminen

    Miksi High Impact -mainonta on ratkaisevan tärkeää digitaalisessa markkinoinnissa?

    High Impact -mainonnalla varmistat, että juuri sinun viestisi erottuu massasta ja vaikuttaa kohdeyleisöön.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Brändi
    • Markkinointi

    Sitoutuneita asiakkaita ja loistavaa kriisinhallintaa – Tärkeimmät opit urheilumarkkinoinnista

    Urheilumarkkinointi sisältää omia erityispiirteitä, joista voimme ottaa oppia. Lue blogista, mitä nämä piirteet ovat, ja miten hyödynnät niitä omassa markkinoinnissasi!

    Lue lisää
    • Hakukoneoptimointi

    Miksi yrityksenne todella tarvitsee hakukoneoptimointia? Miksi ja milloin palkata SEO-toimisto? Mitä hyötyjä palkkaamisesta on? Milloin et tarvitse SEO-toimistoa?

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • TikTok

    TikTok-markkinointi yritykselle – tärkeimmät seikat kootusti

    Tässä blogissa käymme läpi TikTokia mainoskanavana sekä MRACE® -mallin näkökulmasta.

    Lue lisää
    • Ääniblogi
    • Sisältömarkkinointi
    • Tekoäly

    Kuinka yrityksellesi räätälöity GPT voi parantaa markkinointiasi?

    Kun kaikki käyttävät apunaan samaa työkalua: tekoälyä eli AI:ta, markkinoinnissa erottautuminen vaatii yksilöllisempää panostusta. Kustomoitu GPT on kilpailuvaltti, joka t...

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi

    Kansainvälinen digimarkkinointi – kuinka digimarkkinointi voi auttaa yrityksen kansainvälistymisessä?

    Digimarkkinointi voi olla ratkaiseva tekijä kansainvälistymisen onnistumisessa.

    Lue lisää
    • Digitaalinen markkinointi
    • Google Ads

    Microsoft Advertising – Miksi mainostaa Bing-hakukoneessa Googlen rinnalla?

    Microsoft Advertising toimii hyvänä aisaparina hakusanamainonnassa Google Ads -mainonnalle. Tästä blogista opit tärkeimmät syyt, miksi sinunkin tulisi mainostaa myös Bingiss...

    Lue lisää
    • Google Ads
    • Tekoäly

    Google Ads -trendit: Tekoäly entistä vahvemmin mukana

    Digitaalisen kilpailun kiristyessä Google-mainonta osoittaa edelleen vahvaa suorituskykyä.

    Lue lisää